Jatkoajan (v)ihastuttavat moderaattorit

  • 2 219 402
  • 13 556

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Eikö peruslähtökohdan pitäisi kumminkin olla se, että kirjoittajan pitää pystyä seisomaan omalla naamallaan missä tahansa kaiken tänne tai muualle kirjoittamansa takana?
Näinhän se tietysti on. Mutta kyllä minä vitutuksen ymmärrän. Palstaveli A on kirjoitellut viestejä, joista joku, sanotaan nyt vaikka Herra 47, joka ei välttämättä ole edes toinen palstaveli, on raportoinut taholle X. Osa A:n kirjoittamista viesteistä on sellaisia, mitä X:n mielestä ei olisi pitänyt kirjoittaa, ainakaan niin, että A on tunnistettavissa. Tästä sitten on aiheutunut A:lle haittaa. Kyllähän se vituttaa, jos ilman raportointia tuota haittaa ei olisi tullut.

Herra 47 (nimimerkki keksitty) voi olla tehnyt raportoinnin X:lle tyyliin kiusatakseen A:ta tai esim. sen takia, että edustaa sellaista tahoa, mitä on sivuttu A:n viesteissä ja ei sitten pitänyt viestien sävystä tai kontekstista. On toki myös mahdollista, että X tai X:n edustaja on itse nähnyt noita viestejä ja sen takia tarttunut aiheeseen ja sitä myöten aiheuttanut harmia ja haittaa A:lle.

Todennäköisesti A:lle on kerrottu jostain raportoinnista tai ilmiannosta, mutta sitähän ei pakosti ole tapahtunut, jos X ei ole tuolta osin puhunut täysin totta.
 

444

Jäsen
Siltikään ei nyt ihan käy järkeen, mikä se purkaus moderaattoreiden ja ylläpidon suuntaan tässä oli. Olisiko pitänyt osata moderoida siten, että nyt poistettuja viestejä ei olisi saanut kirjoitettua ollenkaan vai pitäisikö juuri niiden viestien olla näkymättömiä tietyille henkilöille, rekisteröitynyt käyttäjä tai ei?

On taas ihme settiä. Ilmeisesti draaman määrä pitää olla vakio, oli sille varsinaisesti syytä tai ei.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Nyt on @MacRef asian ytimessä. Minä kirjoitan aina tänne mitä voin sanoa kasvostustekin ihmisiĺle (en ehkä lapsille tosin kaikkea).

Purkautumiseni syy ei kuitenkaan ollut ilmiantoni vaan jäsenten erilainen kohtelu. Keskustelkaa mielummin siitä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ihan ilman sarvia ja hampaita kysyn. Miten tämä eriarvoinen kohtelu näkyy? Itse en ole huomannut.
No ootko nyt ihan sokee? Semmoiset kirjoittajat, jotka jatkuvasti pelaa sääntöjen rajamailla ja välillä (usein?) menevät sen rajan yli, saavat rikepisteitä ja pelikieltoja. Ja sitten semmoiset, jotka eivät pelaa sääntöjen rajamailla tai riko sääntöjä, eivät saa rikepisteitä tai pelikieltoja niin helpolla. Eihän se ole tasapuolista, sillä jonkinlainen rangaistustasapaino pitäisi olla huolimatta siitä, että miten kirjoitettuun keskusteluun osallistuu.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ehdotan tänne Juhani Tammisen aikanaan lanseeraamaa ehdotusta jäähytasapainosta. Kaikille sama määrä pelikieltoja ja rikepisteitä vuodessa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Lert

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Onko se ironiaa kun koronapsykooseista muita syyttävä tyyppi saa toista kertaa pelikieltoa siitä kun kirjoittaa semipsykoottisia viestejä koronasta ja hallituksesta? En tiedä.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
En syytä ketään. Mutta kerroin varoitukseksi muille, että tänne kirjoitettuja voidaan ilmiantaa muualle aiheuttaen kohtuutonta haittaa kirjoittajalle. Ilmiantajani ei välttämättä ole palstalainen, mutta sillä ei ole väliä. Olkaa varovaisia netissä.
Antakaa vaikka kakkua, sakkoa saatana, mutta nyt on pakko kysyä: kuinka helvetin hölmö ja tekopyhä voi ihminen olla? Eihän sinua ole vasta kun keväästä asti varoiteltu. Ja mikä silloin oli reaktio? Sinä ja muut henkilöllisyytensä paljastaneet huusitte kuorossa ja syyttelitte varoittelijoita kiusaajiksi ja vaikka miksi. Nyt kun se paska siihen tuulettimeen osui ja suussa on sama maku kuin Rönnin pöksyissä haju, niin sinä tulet tänne jeesustelemaan ja varoittelemaan muita internetin vaaroista. Suosittelen vahvasti hankkimaan peilin ja tutkimaan sieltä, josko syyllinen tähän hölmöilyyn löytyisi.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Ehdotan tänne Juhani Tammisen aikanaan lanseeraamaa ehdotusta jäähytasapainosta. Kaikille sama määrä pelikieltoja ja rikepisteitä vuodessa.

Mä en oo saanut yhtäkään rikepistettä tällä pelikaudella. Ja eikö ne nollaudu vuodessa niin kuin ne eräät leikit kolmesta (tai kymmenestä) kerrasta?

Mulla on pelikieltoja vain ja ainoastaan asiattomuuksista. "Asiallisesti pitää kirjoittaa", viimeksi kerrottiin. No niinhän se on.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Onko se ironiaa kun koronapsykooseista muita syyttävä tyyppi saa toista kertaa pelikieltoa siitä kun kirjoittaa semipsykoottisia viestejä koronasta ja hallituksesta? En tiedä.
Kun kakku on ohi, niin kolkutellaan jo maaliskuuta. Toivon mukaan tilanne on silloin vähän parempi.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

444

Jäsen
Voi olla, että tulokkaalla on jäänyt jotain oleellista käsittämättä, mutta minullekaan ei aukea, että mitä tässä ilmiantotapauksessa tarkoitetaan tällä tasapuolisuudella?
Se on varsin validi kysymys, johon ei kuitenkaan tulla koskaan saamaan vastausta. Koska ”enempää en voi asiaa valitettavasti avata”. Eikä asian ymmärtämiseen auta näemmä edes lähes kahdeksan vuoden palstalla hilluminen.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Ehdotan tänne Juhani Tammisen aikanaan lanseeraamaa ehdotusta jäähytasapainosta. Kaikille sama määrä pelikieltoja ja rikepisteitä vuodessa.

Kahen suhde yhteen? Jokanen joka teistä on päivääkään kirjottanu, saatika että ylläpitäisitte niin tiedä mitä se sitten tarkottaa energiassa kun suhteessa yhen suhde kahteen menee tää pelikieltohomma?
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Tuli tästä robotticasesta mieleen, että R2D2 on kuitenkin liikkuva esine. Onko ennakkotapausta liikkumattomasta esineestä?
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Minulle tämän palstan suola on anonyyminä pysyminen. Tänne pystyy purkamaan ajatuksiaan ja tuntoja juuri miten haluaa, ilman että asianosaiset tuomitsevat ne.

Voisin hyvinkin osallistua esimerkiksi seniori meetingiin, koska uskon että siellä on sen verta fiksua porukkaa, joita ei kiinnosta muiden henkilöllisyys. Palstalle en taas halua omaa nimeäni, vaikka pystynkin seisomaan kaiken takana mitä olen kirjoittanut.

Jos taas päättäisin astua omalla nimelläni palstalle, olisi turha vinkua jos paska osuu tuulettimeen. Vaikka 99 prosenttia nimimerkeistä ei kiinnosta kuka tai mikä olet, riittää että siellä on se yksi prosentti, jotka saavat mielihyvää kun aiheuttavat vahinkoa. Tai kuten on sanottu, tätä palstaa pääsee lukemaan vaikka minun isoäitini, ei tänne mitään tunnuksia tarvi.

Kovassa ripulissa ei kannata lähteä kuntosalille. Jos kuitenkin päättää lähteä, niin on turha valittaa kun bokserit on märät.
 
Viimeksi muokattu:

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Antakaa vaikka kakkua, sakkoa saatana, mutta nyt on pakko kysyä: kuinka helvetin hölmö ja tekopyhä voi ihminen olla? Eihän sinua ole vasta kun keväästä asti varoiteltu. Ja mikä silloin oli reaktio? Sinä ja muut henkilöllisyytensä paljastaneet huusitte kuorossa ja syyttelitte varoittelijoita kiusaajiksi ja vaikka miksi. Nyt kun se paska siihen tuulettimeen osui ja suussa on sama maku kuin Rönnin pöksyissä haju, niin sinä tulet tänne jeesustelemaan ja varoittelemaan muita internetin vaaroista. Suosittelen vahvasti hankkimaan peilin ja tutkimaan sieltä, josko syyllinen tähän hölmöilyyn löytyisi.

Minusta yksittäisten nimimerkkien liika nokkiminen heidän lievistä hölmöilyistäänkään ei ole palstalla yleensä tarpeen ja anonyymiuden suhteen jokainen saa tehdä omat valintansa, eikä minulla ole mitään nimimerkkiä @Czescku ja hänen valintojaan vastaan. Mutta @Malkkinen löytää tässä kyllä oikeasti tärkeän pointin. Sillä että varttunut aikamies vähättelee noita varoituksia voi olla kauaskantoisia seurauksia nuoremmillekin palstalaisille.

Älköön nimimerkkiä @Czescku sekoitettako tähän pointtiin, mutta irvokkaimmillaan anonyymiuden vähättely on nykyään netissä silloin, kun muut yrittävät johdatella nuoria naisia laittamaan itsestään paljastavia kuvia kaikkien nähtäville ja käyvät seurauksista varoittelijoiden kimppuun mitä mielikuvituksellisimmin perusteluin. "Haluat kontrolloida muiden seksuaalisuutta", "jokainen saa tehdä kehollaan mitä haluaa", "ei hän ole omaisuuttasi", "ei kukaan voi näistä X ja Y asioista tunnistaa" jne. Tietysti jokainen saa lain puitteissa tehdä kuten tahtoo, mutta moraalisesti ei ole oikein että ne kuvat laitetaan siinä harhaluulossa ettei niistä a) voi tunnistaa, ja b) voi olla negatiivisiakin kauaskantoisia seurauksia. Mutta näitä seurauksiahan ei se riskien vähättelijä itse joudu kohtaamaan.

Pari hyvää ohjenuoraa yksityisyyden suojaamiseen ja ikävien yllätysten välttämiseen nykyaikana:

- Kun luulet, että nettiin laittamiesi asioiden (kuvien, tekstin, you name it) perusteella sinua ei voida tunnistaa, yleensä olet väärässä.

- Kun paljastat henkilöllisyytesi ja luulet ettei kukaan sinut tunteva tai asian kannalta merkityksellinen henkilö erehdy juuri tätä internetin nurkkaa lukemaan, olet vaarallisilla vesillä.

- Kun paljastat henkilöllisyytesi, älä kirjoita tai anna itsestäsi mitään mitä et voisi julkaista sanomalehden kolumnipalstalla tai nimeäsi kantavassa blogissa.

-Kun et paljasta henkilöllisyyttäsi, älä kirjoita tai anna itsestäsi mitään minkä ilmi tulemisella voisi olla vakavia seurauksia elämässäsi.


Aina löytyy joku joka sanoo että "ei tässä mitään" ja keksii jonkun perustelun miksei mainituista jutuista tarvitse huolehtia. Pullon henkeä ei kuitenkaan saa enää takaisin pulloon kun se on kerran vapautettu.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Pari hyvää ohjenuoraa yksityisyyden suojaamiseen ja ikävien yllätysten välttämiseen nykyaikana:
Erittäin hyviä pointteja. Olen itse tietoinen, että tietyllä vaivalla henkilöllisyyteni voisi todennäköisesti paljastaa, ei pelkästään JA:n perusteella, mutta yhdistelemällä asioita. Se on kuitenkin ok, kun täällä ja muualla somessa olen pitänyt yksityisyydestäni huolta. Ei olisi ongelmia työnantajan tai yksityiselämän suhteen. Pitäisi olla itsestäänselvyys tänä Herran vuonna 2020, että jos postaa kuvia ja käytännössä jättää nimensä löydettäväksi niin pitää ymmärtää sitten jättää sellainen somejälki, ettei tästä tule ongelmia yksityis- tai työelämässä. En ihan sisäistä, että pitäisi syyttää yhtään ketään muuta, jos näin ei ole tehnyt.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Onko kukaan miettinyt, että Facebook on yhtä avoin kuin tämäkin palsta. Ellei vitusti avoimempi.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Onko kukaan miettinyt, että Facebook on yhtä avoin kuin tämäkin palsta. Ellei vitusti avoimempi.
Olen miettinyt. Sieltä ei mitään kummallista löydy. Omalla kohdalla ehkä teoreettisesti arveluttavin asia somessa on täältä JA:sta löytyvä kannabiksen laillistamisen vahva kannatus, mutta vaikea nähdä että sekään olisi mikään kovin iso juttu nykyaikana.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Facebookissa ollaan käsittääkseni ihan avoimesti omalla naamalla ja nimellä? Pitäisi olla itsestäänselvyys että siellä ollaan fiksusti.

Lukusuositus:

Alkuun hieman puisevaa, mutta loppua kohden karisee turhat illusiot netissä fiksusti käyttäytymisestä.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Dallas Stars, Leksands IF
Facebookissa ollaan käsittääkseni ihan avoimesti omalla naamalla ja nimellä? Pitäisi olla itsestäänselvyys että siellä ollaan fiksusti.
Vinkki kuinka olla facebookissa: Älä ole

Kävin mä kyl aktivoimassa tunnarini sinne uudelleen loppukesästä, vaan enpä siltikään ole paikalla kyseisessä shitholessa kuin hyvällä mäihällä max. kerran-kaksi viikossa pikaisesti, välillä ei tule käytyä sitäkään.

Aika vähän tulen nykyisin käyttäneeksi mitään someja tämän palstan lisäksi. Instagramin seinää saatan lukaista pikaisesti sen samat kerran-pari viikossa, siellä mä saatan välillä jopa kommentoidakin jotain julkaisua toisin kuin facessa. Twitterissä käyn lähinnä seuraamieni twitch-striimaajien sivulla.

Youtube on toki ihan näppärä mesta musiikista nauttivalle olennolle, siellä häärin someista varmaan katkoajan jälkeen eniten. Mut joo, mitä vähempi oma naama esillä somessa, sen parempi sanon mä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös