Jatkoajan (v)ihastuttavat moderaattorit

  • 2 219 462
  • 13 556

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tämä ei nyt oikeastaan liity jatkoajan modetiimiin, vaan on enemmänkin sellaista yleistä ihmettelyä. Miksi tuo seksi on niin tabu? Ja alastomuus ylipäätään? Tällä tarkoitan sitä, että esim. elokuvissa voidaan näyttää melko raakaakin väkivaltaa, mutta silti ikäraja on 12v. Mutta auta arnias, jos joku näyttelijä on totaalisen alasti edestäpäin kuvattuna, niin ikäraja on heti vähintään 16v.
Jep, erittäin hyvä kysymys - itseäni ottaa suunnattomasti päähän, että kasuaalia väkivaltaa pidetään soveliaampana aiheena kuin seksiä ja sukupuolisuutta. Ja ne hollywood-tappelut ovat myös järkyttävän harhaanjohtavia: mäiskitään iloisesti putkeen 10 minuuttia sellaisia lyöntejä ja potkuja, joista yksikin voisi johtaa todellisessa elämässä kuolemaan tai neliraajahalvaukseen. Mutta se on ok ja harmitonta viihdettä. Sorry, ot - onkohan tälle omaa ketjua? Tämä on vähän väärä paikka keskustella asiasta (tosin näiden surkuhupaisten ketjujen sulkemisten jälkeen ei ehkä aivan täysin).
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Mikä nämä keskustelun ja elokuvien moraalisäännöt oikein määrää? Jos nämä tulevat vaikka uskonnon pohjalta, niin en silti ymmärrä kristittyjen kantaa. Minun muistaakseni jo kymmenessä käskyssä sanottiin, että älä tapa. Missään ei kai kehotettu olemaan lisääntymättä ja täyttämättä maa? Voi olla, että muistan väärin, kun viimeksi ihan lapsena olen uskonnon piirissä ollut.

Ehkä tämä postaus olisi kuulunut paremmin ihmettelyketjuun, mutta voivathan modetkin tästä kopin ottaa. Mikä niitä moraalisääntöjä määrittää?

Ymmärrän kyllä miksi jatkoajassa lähdettiin tälle linjalle lukita nää seksiketjtu. Itse lueskelin lukittuja keskusteluja hiukan ja sanoisin että k-18 settiä aika paljon. Sen lisäksi mun mielestä hieman väärä foorumi aiheeseen. Varmasti ne jotka haluavat keskustella aiheesta niin löytävät sopivan alustan tälle keskustelulle.

Mutta muuten hyvää pohdintaa @kimbe66 :lta
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ymmärrän kyllä miksi jatkoajassa lähdettiin tälle linjalle lukita nää seksiketjtu. Itse lueskelin lukittuja keskusteluja hiukan ja sanoisin että k-18 settiä aika paljon. Sen lisäksi mun mielestä hieman väärä foorumi aiheeseen. Varmasti ne jotka haluavat keskustella aiheesta niin löytävät sopivan alustan tälle keskustelulle.
Jos K-18 on jotenkin olennainen linjaus, niin eikö esimerkiksi jokaikinen alkoholiin liittyvä ketju pitäisi lukita? Ei ole kalsarikänniys soveliasta alaikäisille, eivät kuulu baarien känniset karaokelauleskelut tai alkoholistien ringit alaikäisille. Alkoholia kun voidaan vielä ilman suurempaa mentaaliakrobatiaa pitää terveydelle haitallisenakin. Sama toki koskee jokusta muutakin aihetta, mutta alkoholi lienee näistä palstalla eniten keskustelua herättävä.

Mikä seksuaalisuudessa on sellaista, että palstalla ei sovi aiheesta kirjoittaa? Luonnollinen osa ihmisyyttä seksuaalisuus on, nuorillekin. Kun aiheesta on palstalla kyetty asiallisesti keskustelemaan, niin miksi se pitää kieltää? Mitä sillä on saavutettavissa? Vahvistetaan vain tabuja entisestään...


Moderaattorit voisivat vain suosiolla listata kielletyt keskustelunaiheet, niin moderoinnin linja olisi edes jossain määrin palstalaistenkin arvioitavana. Nyt nämä tulevat hiukan pyytämättä ja yllättäen eteen...
 

F#21

Jäsen
Eikö autoiluketju ole myös K-18? Nyt Kim Modet voisivat kyllä sulkea tuonkin kamalan synnin pois tältä jääkiekko-palstalta! Samoin voisi poistaa koko HIFK-osion koska ei kenenkään tarvitsisi kärsiä samasta kuin minä.
 

WildThing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Minnesota Wild
Onko eroottisten novellien kirjoittaminen täällä sallittua jos mainitsee elimistä vain tissit ja perseen? Käsittääkseni silloin pysytään K-16 rajoissa, kun ei mainita irstaita sukupuolielimiä. En ole tosin varma tyydyttäisikö tämä kaikkia..
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tahtoisin muistuttaa että tällä palstalla on oma ketjunsa halpabusseista ja adoptiosta on puhetta useammassakin ketjussa. Tarviiko muistuttaa, että DE-korttiin tarvitaan 24-vuoden ikää ja adoptio on mahdollista vain yli 25-vuotiaille! Ei kuulosta kovin soveliaalta aiheelta jollekin parikymppisille, joita asiat eivät vielä koske. Ajakoon vaan henkilöautoilla ja pankoon omat lapsensa.
Tosin nykyään ajokortin voi saada aiempaa helpommin jo 17-vuotiaana ja suojaikärajakin on 16v.

edit: jos Hannu Jortikasta on oma ketjunsa, niin lukkoon! (enkä puhu Rauman Lukosta)
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Jos tästä halutaan rakentaa esimerkkipalstaa nuorille, niin laittakaa nyt tuo nuuskaketju ensimmäisenä kiinni.

Lienee isompi ongelma nuorten urheilumaailmassa kuin pillun nuoleminen. Runkkaamista ne tuskin lopettaa vaikka sekin ketju suljettiin.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Kun nimimerkki kirjoittaa sitä voidaan kutsua mauttomaksi tai kärkkääksi flamettamiseksi jossain olosuhteessa. Sen sijaan toimittajien juttuja voidaan kutsua mielipiteeksi tai näkemykseksi. Ei sillä, että modet voi puuttua verkkolehden artikkeleihin. Ei tietenkään.
 

Raymond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuntuu siltä, että palstalla saa olla vain yksi mielipide koronasta ja se on se, että se on maailman vaarallisin tauti. Jos olet toista mieltä niin sinua rankaistaan jokaisesta pienestäkin rikkeestä. Yhden kakun olen istunut aiheestakin varmaan, mutta nyt tulee jo varoituspistettä ihan tolkuttoman helposti. Kommentti: "tiedät kaikesta kaiken" johti varoitukseen, koska on henkilökohtaisuuksiin menemistä. Samaan aikaa eri mieltä olevat vetävät melko röyhkeääkin keskustelua välillä. Yhdenkään eri mieltä olevan en ole tainnut nähdä istuvan kakkua.
 

Kaspo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuntuu siltä, että palstalla saa olla vain yksi mielipide koronasta ja se on se, että se on maailman vaarallisin tauti. Jos olet toista mieltä niin sinua rankaistaan jokaisesta pienestäkin rikkeestä.

Minusta taas näyttää siltä, että palstalla saa levittää aika sakeitakin valeuutisia ja "-tietoja" koronaan liittyen, eikä näistä seuraa muiden nimimerkkien vasta-argumentointia kummenpaa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuntuu siltä, että palstalla saa olla vain yksi mielipide koronasta ja se on se, että se on maailman vaarallisin tauti. Jos olet toista mieltä niin sinua rankaistaan jokaisesta pienestäkin rikkeestä. Yhden kakun olen istunut aiheestakin varmaan, mutta nyt tulee jo varoituspistettä ihan tolkuttoman helposti. Kommentti: "tiedät kaikesta kaiken" johti varoitukseen, koska on henkilökohtaisuuksiin menemistä. Samaan aikaa eri mieltä olevat vetävät melko röyhkeääkin keskustelua välillä. Yhdenkään eri mieltä olevan en ole tainnut nähdä istuvan kakkua.
Nämä asiat näkee tietysti aina omalta kannaltaan, mutta jos koet mielestäsi selkeää vääryyttä, niin kannattaa raportoida ne viestit mitkä ovat mielestäsi yhtälailla rangaistuksen arvoisia kuin omatkin viestisi, sekä mahdollisesti käydä asiasta keskustelua moderaattoreiden kanssa. Jos et selkeästi osoita mihin viesteihin ja asianyhteyteen palautteesi liittyy, niin modeilla on hankala paikka lähteä tilannetta korjaamaan.

Usein rikepisteitä ja pelikieltoja tulee, kun viestejä raportoidaan. Koko palstan viestimäärä on sen verran suuri, etteivät modet voi jokaista viestiä käydä aina läpi. Saattaa olla, että sinun viestejäsi on raportoitu ja sen vuoksi niistä on annettu rankkua, vaikka monet muutkin viestit olisivat ansainneet saman, mutta niitä ei ole raportoitu.
 

Raymond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nämä asiat näkee tietysti aina omalta kannaltaan, mutta jos koet mielestäsi selkeää vääryyttä, niin kannattaa raportoida ne viestit mitkä ovat mielestäsi yhtälailla rangaistuksen arvoisia kuin omatkin viestisi, sekä mahdollisesti käydä asiasta keskustelua moderaattoreiden kanssa. Jos et selkeästi osoita mihin viesteihin ja asianyhteyteen palautteesi liittyy, niin modeilla on hankala paikka lähteä tilannetta korjaamaan.

Usein rikepisteitä ja pelikieltoja tulee, kun viestejä raportoidaan. Koko palstan viestimäärä on sen verran suuri, etteivät modet voi jokaista viestiä käydä aina läpi. Saattaa olla, että sinun viestejäsi on raportoitu ja sen vuoksi niistä on annettu rankkua, vaikka monet muutkin viestit olisivat ansainneet saman, mutta niitä ei ole raportoitu.

Niin olen ruvennut tekemäänkin. En koe tämän hetkistä keskustelua aina tasapuolisena niin ehkä se tasapuolistuu. Tuntuu, että koska olen eri mieltä asioista niin jokainen mahdollinen on varmasti raportoitu. Liigan koronaketjussa minua on raportoitu siitäkin, että en keskustele aiheesta tai että koronakeskustelu ei kuulu sinne vaan toiseen ketjuun. Mutta samaan aikaan kaikki muut tekevät samoin eri mielipiteellä. No pitää raportoida samalla tavalla.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuntuu siltä, että palstalla saa olla vain yksi mielipide koronasta ja se on se, että se on maailman vaarallisin tauti. Jos olet toista mieltä niin sinua rankaistaan jokaisesta pienestäkin rikkeestä. Yhden kakun olen istunut aiheestakin varmaan, mutta nyt tulee jo varoituspistettä ihan tolkuttoman helposti.
Minun mielestäni tältä palstalta löytyy kyllä aika paljon koronan vähättelijöitäkin. Porukka vetää yli molempiin suuntiin. Tuntuu aika usein, että käytännön järki on kadonnut monelta. Mutta koronasta on mielestäni turha jauhaa joka ketjussa. Katson aika paljon striimejä Twitchissä. skill4ltu:n striimin säännöissä on, että koronasta ei puhuta siellä, vaan World of Tanks -pelistä vain. Kaikki viestit, joissa puhutaan koronasta, poistetaan. Sitä on ihan miellyttävä katsella. Ihan tarpeeksi kuulee koronasta muualtakin. Olisi kivaa, jos olisi koronavapaita keskustelualueita, joissa ei saisi puhua ollenkaan koronasta tai olisi ainakin minimissä siitä aiheesta keskustelu. Siitä koronasta kumminkin on tässä jauhettu joka tuutista jo melkein koko vuoden ajan ja varmaan jauhetaan vielä jatkossakin. Vähemmästäkin porukalla hermot kiristyvät.
 
Viimeksi muokattu:

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Meniköhän JYPin hiekkalaatikon viimeisin vihellys ihan putkeen? Tai sitten allekirjoittanutta viedään oikealta ja vasemmalta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hamu

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
En tiedä mikä noissa viesteissä vastaa @Moderaattorit perusteluja, mutta ilmeisimmin osui sisältö jonkun sydämmeen.

Toki jos kirjoittaa vähän ja henkilökohtaisia hyökkäyksiä niin vihellystä kehiin.

Tuossa kuitenkin käytiin mielestäni ihan kohtuullisen hyvä keskustelu eri näkökulmineen.

No, osui vain silmiin tuo.
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Toki jos kirjoittaa vähän ja henkilökohtaisia hyökkäyksiä niin vihellystä kehiin.

Tuossa kuitenkin käytiin mielestäni ihan kohtuullisen hyvä keskustelu eri näkökulmineen.

No, osui vain silmiin tuo.
Ihmettelen minäkin. Rohkenen jopa sanoa, että modet vetävät taas täysin linjattomasti. Käykää nyt ne sääntönne läpi ja noudattakaa niitä. Avatkaa niitä kunnolla kirjoittajille niin, että täällä ei tarvitse ihmetellä.

Esimerkiksi monet nimittelyt ja muut henkilökohtaisuudet ovat menneet läpi minuakin kohtaan, enkä enää oikein viitsi edes raportteja laittaa, koska ne eivät johda mihinkään. Kirjoittamishaluun huono moderointi kyllä vaikuttaa.

Modet, te ette ehkä ryhmänä ole palstan heikoin lenkki, mutta varsin paljon on parannettavaa.
 

WildThing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Minnesota Wild
Mulla ei oo ikinä ollut juuri mitään vastaan moderoinnin linjaa, mutta sanoisin että lepsumpi ote on parempi kuin liian tiukka.

Perusteina:
1. keskustelua tulee enemmän, mikä on koko homman suola. Minua ei ainakaan haittaa, jos joku alkaa vittuilemaan kun ajatukset ei kohtaa. Voisi oikeasti kasvattaa hieman paksumpaa nahkaa. Ylilyönnit pois kuitenkin.
2. Käyttäjät voisivat yrittää ottaa myös itse lusikkaa kauniiseen käteen ja yrittää ymmärtää toisia ajatuksia sekä aivopieruja.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
@Vesuri ei vihjannut tai paljastanut toimittajan nimimerkkiä, mikä se voisi olla. Ainakaan pelikiellon linkissä.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
@Vesuri ei vihjannut tai paljastanut toimittajan nimimerkkiä, mikä se voisi olla. Ainakaan pelikiellon linkissä.
Minun käsittääkseni kyseisen toimittajan nimimerkki on palstalla ollut jo pitkään ihan yleisessä tiedossa. Ehkä sen vuoksi napsahti vain viikko. Normituomiohan on kuukausi vaikka kyseessä olisi päivänselvä hassuttelu nimimerkin henkilöllisyydestä.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Moderaattorit kirjoitti:
Nimimerkille @Vesuri on langetettu viikon pelikielto, koska hän on syyllistynyt jo useampaan kertaan tällaisiin vihjailuihin.
Hävetkää. En ole vihjaillut mitään vaan kertonut ihan suoraan mitä kyseinen tekopyhyyden multihuipentuma touhuaa. Enää pitäisi keksiä miten se rikkoo tämän keskustelupalstan sääntöjä. En ole kertonut enkä vihjaillut millä nimimerkillä hän touhuaa, eikä sekään rikkoisi sääntöjä, koska kyseinen henkilö on monessakin eri yhteydessä paljastanut nimimerkkinsä itse. Hävetkää.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Pitkästä aikaa porukka käyttäytynyt asiallisesti kun yli viikko menty ilman jäähyjä.


Juuri meinasin samasta laittaa.

Kutkuttava viikonloppu edessä, kun ensin Mansen paikallinen ja sitten onkin punamusta Satakunta. Kaikkea voi sattua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös