Itse olen raportoinut jokaisen löytämäni Marin-kriittisen viestin paitsi moderaattoreille, myös Supolle, YK:n totuusneuvostoon ja SDP:n puoluetoimistolle, mutta aivan äärimmäiseksi pettymyksekseni niistä ei ole juurikaan jaettu kutsuja sen enempää banaanisaarille kuin Haagiin tai Hakaniemeenkään. Että mihinköhän joukkueeseen ja leiriin ne moderaattorit nyt sitten oikeasti kuuluvatkaan?
No joo, mutta tuossa kun nyt olen selaillut näitä menneitä pelikieltoja ja tehnyt muutamia hakuja tässä ketjussa annetuilla vihjeillä, niin eipä tuolta kyllä mitään räikeää ole löytynyt. Olisi todella mielenkiintoista nähdä ihan oikeita esimerkkejä viesteistä, joista olisi kuulunut napsahtaa nakkia tai sellaisista, joista annettiin sakkoa saatana, vaikkei olisi missään nimessä pitänyt. Sillä tavalla tätäkin keskustelua voitaisiin ehkä konkretian kautta edistää.
Alleviivaan, että en ole nähnyt yhtäkään "väärän" mielipiteen takia annettua kirjoituskieltoa, vaan kaikissa on ollut joko kyse käytöksestä ja / tai sitten on sorruttu sisällöllisiin mauttomuuksiin, kuten rasismiin.
Jälkimmäinen aiheuttaa tietysti edelleen nikottelua osalla suomalaisista, sillä olemme vieläkin jumissa tilanteessa, jossa kaikille ei ole selvää, mikä kaikki on syrjivää, rasistista yms. käytöstä. Toisaalta osa hamistuu muutoksesta eri syistä, kuten nyt vaikkapa henkilökohtaisuuden kokemuksesta. Todella paljon näkee epäilemättä täysin aitoa (monesti raivona manifestoituvaa) hämmennystä siitä, mikä kaikki on tällaista - siis esimerkiksi rasistista käytöstä. Moni ajattelee, että mikäli ei esimerkiksi suoraan diskriminoi toista vaikkapa ihonvärin perusteella, kyse ei ole rasismista. Nykyään ymmärrämme kuitenkin rakenteiden tai vaikka taustaoletusten merkitykset tällaisia pohdittaessa, eli syrjivää käytöstä voi esiintyä monilla tasoilla.
Ei tässäkään mitään uutta ole. Kuten tuolla rasismiketjussakin on tuotu esille, ennen n-sanakin oli valtaväestön keskuudessa ok, mutta nyt ymmärrämme jo täytenä itsestäänselvyytenä, miten loukkaavat konnotaatiot tuolla sanalla on. Nyttemmin fokus on voitu siirtää yksittäisistä sanoista asenteisiin, suhtautumiseen, moninaisuuteen jne. Kehitys kohti kokonaisvaltaisempaa tasa-arvoa ja inklusiivisuutta tullee jatkumaan tällä kaavalla siirtymävaiheesta toiseen, ja matkalle mahtunee useita nikotteluja, mutta sellaista se on.