Tekstit voi tottakai olla mitä vain, mutta entäs videot? Tai kai nekin voidaan väittää olevan Putinin Tekoälyarmeijan tekosia. Niillä on vaan teknologia niin edellä länsimaita, että jopa videot näyttää autenttisilta.
Twitteristä jaetuissa videoissa joita jakaa joku muu kuin riittävän tasokas uutistoimisto on kolme keskeistä luotettavuusongelmaa (jo ilman tekoälyä):
1.
Konteksti (jos esimerkiksi väkivaltaista riehumista ei kontekstoida mitenkään, se voi olla jengiväkivaltaa, osa väkivaltaiseksi äitynyttä protestointia/vastaprotestointia tai jotain muuta)
2.
Ajankohta (videot voi olla kuvattu milloin vain, ei ole yksi eikä kymmenentuhatta kertaa kun on jaettu monta vuotta vanhoja videoita saatteella: ”näin kävi äsken”)
3.
Sijainti (videot voi olla kuvattu mistä vain)
Lisäksi yksittäisistä videoista ei ole kovin järkevä vetää kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä isosta kuvasta.
Samasta paikasta/tapahtumasta eri kulmasta ja/tai eri aikaan kuvattuja videoita saatetaan käyttää ja käytetäänkin kertomaan vaikkapa siitä kuinka laajoja protesteja on ympäri maata, vaikka kyseessä olisi yksittäinen tapahtuma.
Ja se yksittäinen video on ilman taustadataa sekä kontekstointia vain yksittäinen video, siitä ei yleensä voi vetää johtopäätöstä esimerkiksi siitä mikä ryhmä isossa kuvassa mellakoi ja millä motiivilla.
Ja jotta hiukan ketjun asiaakin, kun näemmä porukkaa on päässyt banaanisaarelle (ihmettelinkin kun ketju hiljeni), arvostaisin kovasti jos keskustelijat sisäistäisivät keskeiset erot oikeiston ja vasemmiston (talouspolitiikka) sekä konservatiivin ja liberaalin (arvopolitiikka) välillä.
Konservatismi≠oikeisto
Liberaalius≠vasemmisto, näillä on välillä toki leikkauspintaa, mutta vassari voi aivan hyvin olla konservatiivi ja oikeistolainen liberaali.
Itse esimerkiksi olen talousnäkemyksiltäni oikeistolaisempi kuin +95% palstalaisista, mutta koska minulla on kohtuullisen liberaalihenkisiä kantoja, pääsen toistuvasti kuulemaan kuinka olen vassari.
Jos tarkoitus on servata, käyttäkää edes oikeita ja osuvia termejä, kiitos.