Mainos

Jatkoajan raportti finaalista

• 1 215
  • 8

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Muuten aivan mainiota luettavaa, mutta tähdet taas kirpas kyllä todella syvältä. Ei sillä, että näillä olisi yhtään mitään väliä, kuhan nyt vaan pitää saada johonkin turhautumistaan purkaa.

Eli, miten voi joku Raimo Helminen saadaa tähden??? Mies pelasi niin paskat kisat ku olla ja voi, tosin finaali oli paras Raipen matseista Saksassa, mutta anyway.
Helminen, Niemi ja Berg, ilman näitä olisi sujunut paljon paremmin.

...Huoh. Taas. Miten voi.

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Ehkä siksi, että Raipe tosiaan pelasi hyvät kisat. Kaiken lisäksi osan ajasta kipeällä jalalla. Suomen joukkueesta on helppo nimetä usea pelaaja, jonka kisat menivät huonommin kuin Raipen. Viime kisat olivat Helmiseltä sen näköiset, että nyt on ura loppu, mutta näissä kisoissa Raipe oli taas kunkku, vaikka vauhti onkin hiipunut. Mutta... Ne syötöt. Ne oivallukset. Se likainen työ. Ne liikkeet pienessä tilassa.

Raipe ansaitsee tähtensä.

(PS. En kirjoittanut raporttia.)

Noose

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chargers, HPK, Oakland A's, Tampere Saints
Kerrankin olen Saarisen kanssa samaa mieltä tähtösistä. Raipe pelasi hyvän pelin ja oli ainakin Kapasen Nikoa parempi senttereistä. Ylönen ja Soossi hoitivat hommansa myös oikein kiitettävästi. Soossi mokasi, sou vat? Samassa paikassa olisi voinut olla joko Laaksonen.. Kapasista jompakumpa... ei sillä ole väliä miten mestaruus menee, kun se menee. Tottakai sitä ottaa päähän ja ottaa muuten vielä pitkän aikaa päähän, enkä varmasti pidä kuukaudenkaan päästä hopeaa kovin kummosena saavutuksena (epärealisti kun olen), mutta pakko se on sanoa.
Helvetin hienot kisat. Loistavaa peliä, varsinkin välisarjassa joukkueet esitti loistavia otteita. Ähh, huomiseen praisingit... taas ;).

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Helminen pelasi ihan ok kisat. Pelikaverit hukkasivat turnauksessa kaikkiaan kymmenkunta varmaa hänen järjestämäänsä paikkaa ja puolustuspäässä homma toimi loistavasti paria hetkeä lukuunottamatta. Avaukset menivät laitahyökkääjille vauhtiin kellontarkasti ja laitureiden ei tarvinnut käyttää ylimääräistä energiaa kurotteluun ja kaarteluun. Kulmaväännöistä Raipe oli hyvä niinkuin aina. Kaksi peliä meni sitten vaisummin joihin vaikutti loukkaantuminenkin, niissä voi tietenkin kysyä oliko Ara hereillä kun peluutti puolikuntoista miestä, se 300 olisi tullut täyteen istumalla penkilläkin ne pelit.

Tänään ei puolustuspäässä ollut sitten mitään ongelmia ja mies järjesti Ruudulle hyvän paikan ja Lindille läpiajon, hasardeja ei sattunut.

Minä en käsitä juhaht:n kommenttia kyllä lainkaan.

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Kyllä aika on jo valitettavasti ajanut Raipesta ohi... "ja taas vaikea syöttö Helmiseltä..."

Saarinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
juhaht: Niin noissa otteluraporttien tähdissä arvioidaan yksittäisiä otteluita eikä koko turnauksen esityksiä. Minusta Helminen pelasi erinomaisesti finaalissa. Toista mieltäkin saa totta kai olla. Näytti Tamminenkin kyllä antaneen yhden tähden Helmiselle finaalipelistä, joten en ainakaan ollut yksin mielipiteeni kanssa...

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Helminen

Helminen on vaikea tapaus käsiteltäväksi. Toisaalta mies pelaa ajoittain erittäin hyvin, toisaalta ihan paskasti. En olisi antanut viimeisestäkään pelistä tähtiä Raipelle. Noin tolkuttomalla minuuttimäärällä, josta vielä erittäin paljon ylivoimaminuutteja, ei pisteen puolikastakaan. Okei, aina voidaan mennä sen taakse, että kaverit ei saa sisään, mutta ei se voi yksin selittää. Omiakin ratkaisuja pitää "tähtisentterillä" olla. Raipen peliä leimaa, etenkin ylivoimalla, seisoskelu. Siis koko kenttä seisoo, koska Raipe hautoo. Silloin kun ylivoima saadaan pyörimään vastustajan päädyssä, Raipe seisoo oikean B-pisteen päällä ja jakaa syöttöä vuoroin päädyssä olevalle oikealle laiturille ja vuoroin oikealle pakille ja nämä yleensä takaisin Raipelle. Sitten kun nämä syötöt on loppuunkäytetty, Raipe yrittää utopistista puolenvaihtoa ja siinä onkin jo alivoimapelaaja katkaisemassa.

Raipe edustaa tyylipuhtaimmillaan vanhanaikaista ylivoiman pelaamista, joka on liian staattista ja puolustavalle joukkueelle liian helposti ennakoitavaa. Montako ylivoimamaalia Raipen kenttä teki kisoissa? Varsinkaan tärkeissä peleissä.

Minä haluaisin, että myös maajoukkueessa kehitettäisiin ylivoimapeliä liikkuvampaan suuntaan. Pelaajat vaihtelisivat paikkoja ja yrittäisivät näin liikkumisellaan rikkoa alivoimaneliötä. Ylösen kenttä oli tässä selvästi raipeja edellä. Askel vielä liikuvampaan suuntaan olisi teletappiketju, mutta sen ei annettu yrittää. Ratkaisupeleissä teletapit saivat ylipäätään niin vähän peliaikaa, että pojat olivat lähinnä jäässä.

Raipe ei mitenkään kisoissa pettänyt, etenkään odotuksiin nähden, mutta ei kyllä ollut saamaansa peliaikaan suhteutettuna myöskään minkäänlaisen erikoismaininnan arvoinen. Paitsi huikean maaottelurajan saavuttamisen osalta, mikä onkin todella suuren hatunnoston arvoinen suoritus.

Saarinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vakiolle ja muille: En tiedä katsoinko peliä Helmis-lasit päässä, mutta minusta Raipe oli ainoa henkilö joka sai eilen ylivoimalla tilanteita luotua etenkin pakeille. Tuo Helmisen ylivoiman pyöritys saattaa näyttää pelkältä seisoskelulta, mutta niin monta vuotta ja niin monta sataa ottelua olen miehen ylivoiman pyöritystä nähnyt tietääkseni tasan tarkkaan, että tuo pysähtyneisyys on vain silmänlumetta. Raipe luo pienillä siirroilla ja liikkeillä hyviä syöttölinjoja. Helminen on mestari nimenomaan vapaan vetopaikan järjestämisessä puolustajille.

Tehot jäivät harmittavasti Helmiseltä puuttumaan ratkaisevissa otteluissa, mutta ainakin minä olin tyytyväinen hänen pelinrakenteluunsa. Toki parannettavaakin jäi paljon ja kyllä minäkin olen ainakin tällä hetkellä sitä mieltä, että ensi kaudella on jo aika antaa tilaa jollekin nuoremmalle sentterille.

P.S. Kuinkakohan moni 37-vuotias sentteri on muuten kerännyt MM-kisoissa 1+5=6 +5 saldon ?

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Minä väitän...

Niin, minä väitän että maailmasta löytyy kolme kiekkoilijaa, joista yksi on aktiiviuransa jo lopettanut, jotka olisivat siinä Tshekin painostuksessa pelannut yhtä jäätävästi kuin Raipe Helminen. Tshekki oli painanut Suomen päädyssä toista minuuttia ja koko Suomen vaihtopenkki, fanit hallissa ja Suomessa TV-ruutujen ääressä huusi naama punaisena "pura se kiekko" niin mitä tekikään meidän Raipe ? Hän ei purkanut kiekkoa, vaan pelasi Lindin yksin läpi. Ei muuta.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy