Jos vain mahdollista, niin mää toivoisin nyt tutzbalta valotusta siihen ajatusketjuun ja sisäiseen taisteluun, mikä päässä liikkuu näissä tilanteissa.
Menin kauppaan ja minulla oli 20 euroa rahapussissa. Ostin perussafkaa, maitoa, jugurttia, jotain leipää ja makkaraa leivän päälle. Maksoivat vähän päälle viisi euroa. Sain kympin setelin ja kolikoita päälle. Eihän noilla parilla kahden euron kolikolla mitään tee, joten pelaan ne. Oho, hävisin. Sitten mietin, että sillä vajaalla viidellä eurolla mitä pelasin, olisin saanut ostettua toistamiseen saman setin kuin mitä parhaillaan kannan kauppakassissa. Pieni tappio, ihan uskomattoman pieni. Silti ottaa päähän kun tuli hävittyä. Vaihdan kympin setelin kolikoiksi ja pelaan senkin. Häviän. Nyt olen siis heittänyt noin 15 euroa hukkaan. Se on jo isompi summa kuin mitä alunperin hävisin. Ottaa päähän enemmän. Mietin mitä kaikkea sillä olisi jääkaappiin saanut. Nostan tililtä 20 euroa koska olen aivan varma, että saan lopulta tuon nostamani 20 euroa takaisin sekä sen alunperin häviämäni 15 euroa. No en saanutkaan vaan hävisin senkin. Tuosta eteenpäin olen joko nostanut uudestaan 20 euroa ja sama rundi, tai sitten olen saanut itseni kiskottua himaan.
Menin kaupungille odottamaan, että tyttöystävä pääsee töistä. Olin lähtenyt liian aikaisin liikkeelle, joten luppoaikaa on sellaiset puoli tuntia. Nostan 20 euroa ja ajattelen, että pelaan ihan vähän vaan, ehkä viisi euroa. Menin RAY:n peliluolaan ja pistin viisi euroa pokeriin. No enhän minä mitään voittanut vaan pelasin sen koko kakskymppisen. Katsoin kelloa ja vieläkin olisi liikaa aikaa jäljellä. No nostanpa toisen kakskymppisen, kyllähän minä nyt saan sen häviämäni 20 euroa voitettua takaisin. No niinhän minä voitinkin. Kävelin luolasta pois rahapussissa päälle 70 euroa. Melkein siis kaksinkertaistin sen mitä alunperin pelasin. Lähdin pyöräilemään lähemmäs naiseni duunipaikkaa. Ei hitto, tossahan olisi R-Kioski matkanvarrella! Nooh, kai minä nyt voin kympin pelata, olenhan kuitenkin voitolla! Jaahas, kymppi meni. Meni toinenkin kymppi. Hävisin sen 30 euroa mitä olin voittanut ja rahapussissa oli 40 euroa. Harmittaa. Kävelen Veikkauksen lappujen ääreen ja katselen siitä kertoimia. Katson pari ns. varmaa kohdetta ja lyön 40 euroa siihen. Hymyilen, koska olen ihan varma voittaja. Aamulla teksti-tv päälle ja eihän sieltä mitään tullutkaan.
Jääkiekon MM-kisojen aikaan olin pelannut jo useamman kerran tappiollisesti. Lopulta heitin 50 euron panoksella kahta kohdetta hiukan isommalla kertoimella. Voitin rahaa. Olin iloinen ja mietin, että nyt ei tarvitse vähään aikaan pelatakaan. Noh, intissä oli sitten yksi iltapäivä vähän luppoaikaa ja kaverin läppäri käytössä. Ei saatana, sillähän on PAFin pokeriohjelma ladattuna tähän ja minulla on tunnukset sinne. Nooh, ehkä pelaan ihan vähän vaan, ei päivällisellekään ole vielä mikään kiire. Tiedättehän te miten siinä sitten kävi. Pokeria ja BlackJackiä sekaisin, sinnehän ne rahat menivät.
--
Tuossa nyt oikeastaan kolme tositarinaa elämästäni. Lyhyesti axen kysymykseen voisin vastata seuraavasti: olen niin saatanan materialiastinen ihminen, että haluan aina vain lisää ja lisää rahaa. Jos häviän kolme euroa, se vituttaa niin paljon, että olen valmis heittämään 20 euroa sisään, ihan vain siksi, että saisin sen kolme euroa takaisin.
Toisinaan pelaan ihan vaan sen takia, että pelihimo on pakko saada tyydytettyä. Silloin ei kiinnosta paljonko olen häviöllä, pääasia että saan jännittää jotain matsia tai hakata nappuloita Tuplapotista. Tuplaan niin pitkälle että joko voitan päävoiton tai häviän kaiken. Tuolloin ei oikeastaan tunne mitään, koska on joku omituinen "transsi" päällä. On vaan niin tyytyväinen kun saa syöttää kolikoita sisään ja pelata. Se on oikeastaan se pelottavin tila, koska silloin ei ole mitään rajoja. Tai no on oikeastaan, pankkitilin saldo...
Edit: Sanotaan vielä se, että joka kerta olen tiennyt ettei kannata pelata. Jonkin verran järkeä tuolla päässä siis on, mutta se on aika äkkiä hiljentynyt kun ihan oikeasti himo iskee.
Olisiko sun mahdollista luopua käteisestä kokonaan? Tai myöntääkö joku pankki tjms korttia, joka käy vain maksamiseen, mutta jolla ei voi nostaa rahaa?
Olen miettinyt tätä vaihtoehtoa, mutta kun kaikkialla ei käy pelkkä kortti. Eli kyllä, olen sitä sukupolvea jolla on vain Visa Electron. Sitten kun pitää nostaa jonkun pikkuostoksen takia 20 euroa, tulee automaattisesti pelattua se jäljelle jäänyt rahamäärä. Olen myös miettinyt että kävelisin pankkiin ja pyytäisin niitä laittamaan jotain rajoja, että ei voi esim. nostaa kuin vain 20 euroa päivässä. Joskus kuitenkin pitäisi nostaa enemmän kuin tuo ja sitten rajoista olisi vain haittaa.
Mutta tarinan opetus on se, että keskustele avovaimosi kanssa.
Yritän ainakin. Jotenkin vain tuntuu valehtelemiselta jos nyt sanon, että kulta arvaa mitä, olen koko suhteemme ajan ollut peliriippuvainen. Olisi pitänyt sanoa heti alussa. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan toki, mutta silti. Kahdelle ystävälleni olen tästä ongelmasta puhunut ihan kasvotusten ja he ovat tukeneet hyvin. Eiväthän he ole oikeasti ymmärtäneet miltä minusta tuntuu, mutta ovat kuunnelleet.
Nykyään niitä vain ei pysty välttämään missään.
Tästä tuli mieleen, että onko muuten oikein missään muissa (eurooppalaisissa) maissa yhtä paljon pelikoneita kuin Suomessa? Matkakohteeni rajoittuvat aikalailla keskieurooppalaisiin maihin ja Ruotsiin. Sveitsissä, Saksassa ja Italiassa ollessani ole muistaakseni nähnyt yhtäkään pelikonetta, enkä ehkä kyllä Ruotsissakaan, laivat poislukien. Ainakin kaikki ruokakaupat ja vastaavat ovat olleet täysin puhtaita automaateista.