Mitä mieltä porukka on ollut noista scoring & settings -asetuksista millä tätä Keeper liigaa on pyöritetty? Itse sattumalta eksyin tuonne settings osioon yahoon sivuilla ja kävin katsomaan noita pistetyksiä ja muita asetuksia. Niistä heräsi itselleni seuraavia ajatuksia:
- 5 bench pelaajaa per joukkue, tarvitseeko niitä oikeasti olla niin monta? Riittäisikö esim. neljä? Mitä vähemmän hyviä pelaajia pystyy jemmaamaan vaihtopenkille, sitä enemmän hyviä pelaajia on valittavina vapailla markkinoilla. Tämä helpottaa joukkueen vahvistamista vaikka drafti ei menisikään nappiin. Pienempi vaihtopenkki pakottaisi myös managerit tekemään kovia päätöksiä pelaajistonsa suhteen esim. loukkaantumistilanteissa.
- IDP-pelaajien rooli. Tästä on muistaakseni aiemminkin keskusteltu, ja itse olen tainnut aiemmin puhua IDP -pelaajien tärkeyden puolesta. Mutta nyt kun katsoin noita asetuksia niin jotenkin tuntuu, että puolustuspelaajilla on jo turhan helppoa tehdä pisteitä. 1,5 pistettä taklauksesta, 0,75 avustetusta taklauksesta, 3p säkityksestä, 4p INT:sta, 3p FF, 3p FR, 4p safetysta, 3p blocked kick, turnover return jaardeista pisteitä… Mielestäni nuo Yahoon oletusarvot on fiksummin pisteytetty kuin nuo mitkä meillä on tällä hetkellä käytössä. Fantasy Football on kuitenkin ensisijaisesti hyökkääjien tilastojen varaan rakentuva formaatti, puolustuspelaajat ovat vain mukava lisämauste.
- hyökkäyspelaajien pisteisiin ei isommin tarvitse puuttua, mutta voisiko kriteereitä mahdollisesti selkeyttää? Tuolla on tällä hetkellä aika paljon kaikkea "sälää" mistä saa pisteitä, esim. ekstrapisteitä tietyistä jaardimääristä ja yli 40 jaardin juoksuista. Ei mulla sinänsä ole mitään noita vastaan, mutta mielestäni pistelaskusysteemin tulisi olla mahdollisimman selkeä ja helppo ymmärtää.
- pelinrakentajan heittämä INT tuottaa -3 pistettä, mutta puolustuksen ottama INT tuo vain 2 pistettä. Eikö näiden tulisi olla samanarvoisia? Mielestäni +/- 2 pistettä on sopiva määrä syötönkatkoista.
Eivät nuo mitään avainkysymyksiä missään nimessä ole, ja hyvin voidaan jatkaa nykyisillä asetuksilla jos enemmistö niin katsoo parhaaksi. Mutta mun mielestä liigasta saataisiin vieläkin hauskempi pienillä viilauksilla.