Kun täällä oli Red One:sta, sen floppaamisesta lippuluukuilla ja erikoistehosteiden tasoon nähden ihmeellisen suuresta budjetista keskustelua, niin Varietylta tuli siihen liittyen ihan valaiseva ja melko polveileva artikkeli:
klik.
Siinä mm. kerrotaan noista streamausleffojen tuotantokustannuksista. Eli tuollaisissa elokuvissa tosiaan tekijöille maksetaan suuret etukäteismaksut, eli se standardi korvaus elokuvan tekemisestä ja sitten vielä miljoonia päälle "buyoutien" muodossa. Eli tuolla "buyout" -korvauksella hyvitetään näiden lipputulojen ja vastaavien jälkijunassa tulevien "backend-payday" -tulojen puute. Tässä tapauksessa vastineena Amazon saa kiihdytetyllä tahdilla tuoda elokuvan teattereista Primeen.
Netflix on yrittänyt ajaa noiden buyouttien/könttäsummien sijaan jonkinlaista katselumäärään perustuvaa korvausjärjestelmää tekijöille streamausleffojen kohdalla, mutta sille agentuurit eivät ole vielä oikein lämmenneet. Artikkelin agententuurin edustajan mukaan streamauspalvelut säästäisivät paljon rahaa, mutta tekijöiden menestystä ei palkittaisi riittävästi.
Red Oneen jälleen palattaessa Amazon pitää elokuviensa teatterijulkaisua pelkkänä kalliina ennakkomarkkinointina suoratoistojulkaisua varten, mikä toivottavasti lisää Primen tilaajia. Eli kunhan teatterikierros kattaa elokuvan mainos- ja levityskulut, niin se on heidän kirjoissaan menestys. Ellei kata - kuten Red Onen kohdalla taitaa käydä - niin taskut ovat syvät.
Amazon kuitenkin pitää jo nyt Red Onea onnistuneena elokuvana ja näkevät elokuvan tuottavan heille paljon rahaa suoratoiston (ja erinäisen krääsän kautta). Mitä toki on vaikea sinänsä tarkistaa lukuina, koska lukuja suoratoistoyhtiöt julkaisevat mitä julkaisevat jos julkaisevat ja niihin epäselviin lukuihin on vain luotettava. Siinä missä elokuva-alan normi on ollut julkaista katsojamäärät ja lipputulot, vaikka mikään ei sitä velvoita tekemään.
Lisäksi tuossa jutussa analyytikot pitävät Red Onea reliikkinä vuodelta 2021, jolloin Amazon voitti tuosta elokuvasta käydyn kiivaan tarjouskilvan ja alkoivat yhdessä Dwayne Johnsonin tuotantoyhtiön kanssa tuottaa elokuvaa. Tuolloin pandemian jäljiltä suoratoistoyhtiöt isojen rahatukkujen kanssa kamppailivat verisesti materiaalista, erityisesti jos projektiin liittyi a-luokan nimiä. Apple esimerkiksi iski juuri tuona vuonna kätensä Argyleen, minkä paketin hintalapuksi tuli 200 miljoonaa dollaria. Siitäkin kaavailtiin franchisea, mutta eipä tainnut tulla.
Netflix on vastaavanlaisten elokuvien tekemisestä artikkelin mukaan jo luopunut ja samoin näyttää siltä, että Amazonilla ja Applellakin on alettu viisastua. Lisäksi Amazonin tuskin tarvitsee vastaavanlaiseen ostokilpaan enää lähteä, kun ostivat 2022 MGM:n ja sen filmikirjaston. Se takaa heille ison katalogin IP:tä, joita rebootata ja tehdä uudestaan.