Mainos

Jatkoajan leffakerho

  • 2 414 977
  • 12 327
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Kuolleet lehdet otin katseluun Areenasta ja kaiken muun outouden lisäksi ihmetyttää kyllä, mitä näyttelijöiltä on vaadittu elokuvassa. Jokainen sanoo vuorosanansa kuin lukisi ne suoraan paperista ilman minkäänlaista tunnetta.

Kaurismäen tuntien näyttelijöiltä on vaadittu juuri tuota.
 
Et ole sitten Kaurismäen leffoja ilmeisesti katsonut ennen?
Ehkä joskus 20 vuotta sitten viimeksi. Mutta tämähän on jotenkin kiehtovaa katsottavaa eli pitää varmaan katsella jotain muutakin Kaurismäen tuotannosta pitkästä aikaa. Muutenkin suomalaiset leffat ovat jääneet osaltani vähiin (varmaan 0 suomalaista leffaa viimeisten viiden vuoden aikana), joten pitäisi ehkä muitakin suomalaisia elokuvia alkaa katsoa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Milloin leffastudiot uskovat, että the Rock on jo nähty? Budjetit ihan pimeitä ja lähes kaikki leffat, joissa hän on isossa roolissa, on täyttä paskaa.

Mihinköhän näissä sitten tuhlataan tuo 200 miljoonaa, näyttelijöiden palkkoihin? Järjestään näissä tuntuu olevan se että ne myös näyttää että olisi halvalla tehty.. se tässä ihmetyttää tuolla rahalla. Senkin ymmärtäisi jos vähän jo tarkoituksella tehtäisiin nämä huonosti ja olisi halvalla tuotettu..
 
Milloin leffastudiot uskovat, että the Rock on jo nähty? Budjetit ihan pimeitä ja lähes kaikki leffat, joissa hän on isossa roolissa, on täyttä paskaa.
Leffat voivat olla "paskaa", mutta kyllä the Rockin leffat edelleen ovat studioille todella tuottoisia. Viimeisimmat viisi Leffaa:

Black Adam - budjetti 195M, tuotto 395M

Red Notice - julkaisun jälkeen kaikkien aikojen katsoituin Netflix-elokuva

Jungle Cruise - budjetti 200M, tuotto 220M. Lisäksi sitten Disneyn suoratoistopalvelun kautta tullut "tuotto". Huomioitavaa, että elokuvan katsojaluvut kärsivät varmasti COVIDin takia.

Jumanji: Next Level - budjetti 125M, tuotto 800M

Fast & Furious: Hobbs & Shaw - budjetti 200M, tuotto 760M

Uudesta Red Onesta on vielä paha sanoa, mutta ainakin tällä hetkellä arvosana IMBd:ssä on 6.9, joka on kuitenkin ihan hyvä. Toki tulee varmaan tuosta laskemaan.

Vaikka Red One floppaisikin, niin ylläolevien lukujen perusteella the Rockin elokuvat tuskin ihan hetkeen tulevat mihinkään häviämään - piti niistä tai ei.
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Leffat voivat olla "paskaa", mutta kyllä the Rockin leffat edelleen ovat studioille todella tuottoisia. Viimeisimmat viisi Leffaa:
Näitä lukuja listatessa kannattaa toki muistaa että päälle tulevat vielä kunkin markkinointikulut, jotka ovat aika usein lähes saman verran kuin elokuvan ilmoitettu tuotantobudjetti. F&F sekä Jumanji olivat hittejä, mutta näissäkin vetovoimana toimivat myös tutut tittelit ja muutkin näyttelijät. Joku Black Adam oli sen sijaan aika puhdas floppi, etenkin kun ottaa huomioon että kyseessä on tämän vuosituhannen suosituin elokuvagenre, eikä ihme että The Rockin ura supersankarina jäi tuohon yhteen esiintymiseen.

Hauskan ja sympaattisen oloinen ukko, mutta enpä kyllä äkkiä muista ensimmäistäkään hänen elokuvaansa josta olisin sinänsä tykännyt. Vapaapainikuviot sitten ihan asia erikseen, niissähän Johnson on aika ylittämätön viihdyttäjä. Tai ainakin oli.
 
Näitä lukuja listatessa kannattaa toki muistaa että päälle tulevat vielä kunkin markkinointikulut, jotka ovat aika usein lähes saman verran kuin elokuvan ilmoitettu tuotantobudjetti. F&F sekä Jumanji olivat hittejä, mutta näissäkin vetovoimana toimivat myös tutut tittelit ja muutkin näyttelijät. Joku Black Adam oli sen sijaan aika puhdas floppi, etenkin kun ottaa huomioon että kyseessä on tämän vuosituhannen suosituin elokuvagenre, eikä ihme että The Rockin ura supersankarina jäi tuohon yhteen esiintymiseen.

Hauskan ja sympaattisen oloinen ukko, mutta enpä kyllä äkkiä muista ensimmäistäkään hänen elokuvaansa josta olisin sinänsä tykännyt. Vapaapainikuviot sitten ihan asia erikseen, niissähän Johnson on aika ylittämätön viihdyttäjä. Tai ainakin oli.
Tosiaan markkinointikulut puuttuvat, mutta niin puuttuvat myös esimerkiksi PVOD tuotot, jotka nostivat loppujen lopuksi myös Black Adamin voitolliseksi. Täytyy muistaa, että samaan ajankohtaan osui myös tuo supersankarielokuvien yleinen katsojamäärien romahdus. Black Adam oli itseasiassa lopulta varsin "tuottoisa", kun vertaa DC:n sen jälkeisiä elokuvia.

Rockin elokuvista Jumanjit ovat mielestäni ihan hyvää "aivot narikkaan" -viihdettä ja muutama muu ihan ok. Suuri osa onkin sitten aikamoista roskaa. Pointtina tässä nyt oli se, että viimeaikaisista julkaisuista iso osa on ollut studioiden kannalta hittejä ja sen takia varmasti miestä nähdään tulevaisuudessakin valkokankaalla.
 

Buster

Jäsen
Nyt on 200 miljoonalla saatu aikaan kunnon pökäle

Alunperin tuon piti olla Amazon Prime -elokuva ja isolta suoratoistoelokuvalta se tavallaan vaikuttikin osiensa perusteella. Osista muodostuu kokonaisuus, josta on hankala sanoa kenelle se on tarkoitettu ja mitä se ihan tarkalleen on. Nimikin muistuttaa "kivasti" Red Noticesta. Tulee nopealla tahdilla flopattuaan Primeen ja sieltä se on kiva jouluna katsastaa ja käydä teatterissa katsomassa jotain muuta.

Tuon tulot Yhdysvalloissa ja kenties maailmallakin loppuvat siihen kun Gladiator 2 ja Wicked julkaistaan alkaen tällä viikolla. Kaipa Red Onella budjetti sen verran turposi, että sitä käytettiin teatterissakin. Rockilla ei ehkä ole ollut varsinaista hittiä sitten 2019, mutta sieltä on tulossa parin viikon päästä myös Moana 2. Että ei kauaa tarvitse sitäkään odottaa ja alkuperäisestä Moanastakin on taidettu jo kuvata liveversio.

Näissä suoratoistoyhtiön teettämissä elokuvissa - joita ei ole tarkoitus teatterissa pyörittää - kustannukset voivat ehkä turvota, kun/jos pitää kaikki korvaukset maksaa "etukäteen". Kun ei voi tarjota palkkioksi prosentteja lipputuloista, jäännöksiä joistain tv-esityksistä tai vuokrauksista ynnä muuta, niin on pakko vain maksaa. Siinä sitten tulee helposti maksettua ylihintaa, tai tietyissä tapauksissa pienempien tekijöiden kohdalla alihintaa. En ole perillä kyllä yhtään miten nämä rahoitukset eroavat vs. perinteinen teatterijulkaisu, mutta näin ehkä voisin spekuloida.
 
Viimeksi muokattu:

LGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
New Jersey Devils
Gladiator II on nyt nähty ISense-salissa, joten olosuhteet legendaarisen elokuvan odotetulle jatko-osalle olivat hyvin katetut.

Leffa kesti reilusti yli kaksi tuntia, mutta aika suoraviivaista tarinankuljetusta oli tarjolla alkuun ja ei aikaakaan, kun gladiaattoritaistelut Colosseumilla olivat käynnissä. Elokuvan jälkipuoliskoon mahtui sitten monipuolisempaa tarinankerrontaa ja juonikuvioita. Iso budjetti näkyi pääosin laatuna erikoistehosteissa ja kohtausten koossa. Tosin tietyt elokuvan aikana nähdyt hahmot kyllä huokuivat muuta kuin aitoutta.

Elokuvassa oli laatutekijät kameran kummallakin puolella ja se näkyikin pääosin. Oli kiva nähdä vanhoja tuttuja ensimmäisestä osasta ja uudet keskushahmot Mescal & Pascal onnistuivat rooleissaan hyvin. Denzelin osalta varmaan parasta jokaisen arvioida itse. Ridley Scott vääntää edelleen aika hyvin kameran takana, vaikka mittarissa on jo komeat 87-vuotta.

Minä olen niitä, joille vuonna 2000 ilmestynyt Gladiator iski kovin ja leffa on kestänyt hyvin aikaa sekä katselukertoja. Näistä lähtökohdista jatko-osalla oli aika epäkiitollinen tehtävä täyttää nämä odotukset ja ei se siinä jatko-osana täysin onnistunut. Sen sanottuani selvyyden vuoksi totean, että kyseessä on ehdottoman viihdyttävä laatuleffa ja leffa tukeutui sekä viittaisi paljon alkuperäiseen. Sellainen 4/5 tähteä minun mittareilla tai ehkä nukutun yön jälkeen vähän vähemmän. Juoni ja yleinen fiilis(vrt. ykkösosaan) sekä tietyn jännitteen poistuminen hieman ennenaikaisesti vei yhden tähden. Klassikoista vaan on vaikea parantaa.

Ilmeisesti kolmasosa on jo tekeillä tai ainakin suunnitteilla, edellyttäen että kakkososa menestyy, ja en kyllä varauksetta pidä tätä hyvänä asiana. Ykkösosa oli sen tyyppinen, että jatko-osaa ei olisi välttämättä tarvittu ja toivottavasti tästä ei lähdetä mitään leffasarjaa rakentamaan.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Äskettäin taltioitu australialainen Huviretki hirttopaikalle tuli sitten katsottua. Olin ennakkoon lukenut ja kuullut Peter Weirin lkuuluisasta yli 50-vuotiaasta leffasta paljon. Tiesin siis, että siinä ei tapahdu kovin paljon, eikä loppuratkaisua oikeastaan ole.
Siihen nähden elokuva oli yllättävän miellyttävä kokemus eikä lainkaan pitkästyttävä. Ehkä toisen katselukerran ansaitseva psykologinen mysteeri.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tänään taas näyttökierrossa Poliisiopisto. Ikää 40 vuotta, mutta toimii edelleen. Ja viimeiseksi jääneestäkin 30. Olisi ollut kiva saada tälle juhlavuodelle vaikka uudelleenlämmittely alkuperäisestä The ykkösestä. Ehkä sitten viiskymppisten aikoihin, jolloin Steve Guttenberg on sopivasti tullut miehen ikään ja todennäköisesti vallannut Lassardin pallin, saaden alaisikseen ysikymppisen kapteeni Harrisin ja häntä hivenen nuoremman, komisario Proctorin...
 

Buster

Jäsen
Kun täällä oli Red One:sta, sen floppaamisesta lippuluukuilla ja erikoistehosteiden tasoon nähden ihmeellisen suuresta budjetista keskustelua, niin Varietylta tuli siihen liittyen ihan valaiseva ja melko polveileva artikkeli: klik.

Siinä mm. kerrotaan noista streamausleffojen tuotantokustannuksista. Eli tuollaisissa elokuvissa tosiaan tekijöille maksetaan suuret etukäteismaksut, eli se standardi korvaus elokuvan tekemisestä ja sitten vielä miljoonia päälle "buyoutien" muodossa. Eli tuolla "buyout" -korvauksella hyvitetään näiden lipputulojen ja vastaavien jälkijunassa tulevien "backend-payday" -tulojen puute. Tässä tapauksessa vastineena Amazon saa kiihdytetyllä tahdilla tuoda elokuvan teattereista Primeen.

Netflix on yrittänyt ajaa noiden buyouttien/könttäsummien sijaan jonkinlaista katselumäärään perustuvaa korvausjärjestelmää tekijöille streamausleffojen kohdalla, mutta sille agentuurit eivät ole vielä oikein lämmenneet. Artikkelin agententuurin edustajan mukaan streamauspalvelut säästäisivät paljon rahaa, mutta tekijöiden menestystä ei palkittaisi riittävästi.

Red Oneen jälleen palattaessa Amazon pitää elokuviensa teatterijulkaisua pelkkänä kalliina ennakkomarkkinointina suoratoistojulkaisua varten, mikä toivottavasti lisää Primen tilaajia. Eli kunhan teatterikierros kattaa elokuvan mainos- ja levityskulut, niin se on heidän kirjoissaan menestys. Ellei kata - kuten Red Onen kohdalla taitaa käydä - niin taskut ovat syvät.

Amazon kuitenkin pitää jo nyt Red Onea onnistuneena elokuvana ja näkevät elokuvan tuottavan heille paljon rahaa suoratoiston (ja erinäisen krääsän kautta). Mitä toki on vaikea sinänsä tarkistaa lukuina, koska lukuja suoratoistoyhtiöt julkaisevat mitä julkaisevat jos julkaisevat ja niihin epäselviin lukuihin on vain luotettava. Siinä missä elokuva-alan normi on ollut julkaista katsojamäärät ja lipputulot, vaikka mikään ei sitä velvoita tekemään.

Lisäksi tuossa jutussa analyytikot pitävät Red Onea reliikkinä vuodelta 2021, jolloin Amazon voitti tuosta elokuvasta käydyn kiivaan tarjouskilvan ja alkoivat yhdessä Dwayne Johnsonin tuotantoyhtiön kanssa tuottaa elokuvaa. Tuolloin pandemian jäljiltä suoratoistoyhtiöt isojen rahatukkujen kanssa kamppailivat verisesti materiaalista, erityisesti jos projektiin liittyi a-luokan nimiä. Apple esimerkiksi iski juuri tuona vuonna kätensä Argyleen, minkä paketin hintalapuksi tuli 200 miljoonaa dollaria. Siitäkin kaavailtiin franchisea, mutta eipä tainnut tulla.

Netflix on vastaavanlaisten elokuvien tekemisestä artikkelin mukaan jo luopunut ja samoin näyttää siltä, että Amazonilla ja Applellakin on alettu viisastua. Lisäksi Amazonin tuskin tarvitsee vastaavanlaiseen ostokilpaan enää lähteä, kun ostivat 2022 MGM:n ja sen filmikirjaston. Se takaa heille ison katalogin IP:tä, joita rebootata ja tehdä uudestaan.
 
Viimeksi muokattu:

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Civil War tuli katsottua eilen ja tässä oma veikkaukseni tulevaisuudessa arvosteluja aika paljon kohentavaan elokuvaan. IMDB:n tasan seiskan arvosanan perusteella odotin jotain ehkä turhan alleviivaavaa pökkelöintia, mutta sainkin ajatuksia herättävän ja uskomattomilla toimintakohtauksilla ryyditetyn sotapätkän!

Elokuvan sanomaa jopa pelottavalla tavalla alleviivaa ym. elokuvasivuston käyttäjäarvostelujen lukeminen - "Garland ei uskalla ottaa kantaa", "väkivaltaa väkivallan vuoksi", "ei vastaa ongelmiin". Jösses, liekö tämä seurausta lukutaidon yleisestä heikkenemisestä yleisen jakautumisen lisäksi, mutta elokuvallahan on selkeä ja vahva sanoma. Sen puute on enemmän henkilöhahmojen kehittämisessä, muttei siinäkään itseäni liialti häiritsevästi.
 

Teresa

Jäsen
En viime aikoina ole muiden kiireiden vuoksi ehtinyt katsoa mitään ns. oikeaa leffaa, mutta männä viikonloppuna tuli katsastettua Neflixin tuore Elvis-dokkari nimeltä The Return of the King: The Fall and Rise of Elvis Presley. Dokumenttielokuvan aihe oli minulle jo etukäteen hyvinkin tuttu, sillä olen kuunnellut rockin kuningasta polvenkorkuisesta lähtien ja siinä sivussa on tullut tutustuttua myös hänen elämäntarinaansa lukuisten kirjojen ja dokumenttien avulla. Tämä kyseinen dokkari keskittyi erityisesti vuoden 1968 legendaariseen comeback-esitykseen, mutta taustoituksena sinä käsiteltiin myös comebackiin johtaneet tapahtumat – Elviksen suosion tarunhohtoinen kultakausi 50-luvulla ja uran notkahdus 60-luvulla surkeita b-luokan elokuvia tehtaillessa. Enimmäkseen dokkari eteni asioista ainakin omasta mielestään jotakin tietävien tyyppien haastattelujen pohjalta ja lisäksi siinä nähtiin runsaasti arkistomateriaalia esim. itse -68-show’sta ja Elviksen omista haastatteluista.

Itse katsoin tuon comeback-show’n ala-asteella miltei joka aamu, joten siitä otetuissa katkelmissa ei ollut minulle mitään uutta. Muutenkaan dokumentti ei tarjonnut mitään kovin mullistavaa infoa, joskin Elviksen haastattelupätkät olivat toki kiinnostavia enkä ollut aiemmin tainnut kuullakaan ainakaan kaikkia niistä. Muiden haastateltavien valinnat herättivät joiltakin osin ihmetystä: mitäpä sisäpiiritietoa esimerkiksi Bruce Springsteenillä tai Conan O'Brienilla olisi jakaa Elviksestä, kun he eivät olleet koko äijää koskaan tavanneetkaan. Toki heillä lienee yleistä tietämystä show-bisneksestä, mutta ei käsittääkseni spesifisesti juuri Elvarista. Samaten Buz Luhrmann oli minusta tässä dokumentissa vähän turhake, vaikka tekaisikin pari vuotta takaperin sen leffan Elviksestä. Sen sijaan -68-spesiaalissa itse paikan päällä katsojana olleen naisen kommentit olivat mielenkiintoisia. Samaten Elviksen ex-vaimo Priscilla ja kaveri Jerry Schilling olivat kelpo haastateltavia, kun he nyt sentään tiesivät jotakin aiheesta, vaikka heidänkin jorinansa olivat enimmäkseen jo tuhanteen kertaan kuultuja. Dokumentti oli myös koostettu jossakin määrin sekavasti, sillä ajassa hypittiin jonkin verran. Eli ei tuo ollut mikään huippuhyvä tekele, mutta ihan ok kylläkin ja erityisesti se herätti innostuksen katsoa tuo comeback-show joskus lähitulevaisuudessa pitkästä aikaa uudestaan.
 

axe

Jäsen
Eli ei tuo ollut mikään huippuhyvä tekele, mutta ihan ok kylläkin ja erityisesti se herätti innostuksen katsoa tuo comeback-show joskus lähitulevaisuudessa pitkästä aikaa uudestaan.
Katoin saman tässä viikolla ja samaan putkeen toisen ehkä mielenkiintoisemman dokkarin viime vuodelta. Jos et ole katsonut, niin koita ihmeessä ettiä: Reinventing Elvis: The '68 Comeback. Tässä pääosassa oli se comeback-shown ohjaaja Steve Binder ja paljon hyvää inside-tietoa.
 

godspeed

Jäsen
Katselin eilen Robert Redfordin ohjaaman The Horse Whispererin (1998) pitkän tauon jälkeen. Kaikkihan hevoskuiskaajan tietää, vaikka ei olisi koskaan myöntänyt edes katsoneensa. Jopa tällainen kovan luokan entinen gangsteri Mika "Immu" Ilmen on nimennyt itsensä ja kirjansa Gangstakuiskaajaksi. Toivottavasti hän on tietoinen mihin se pohjautuu, jos ei ole läppää itse keksinyt. Kuuntelijansa eivät välttämättä tiedä, kun aika paljonhan nuoriso Immua kuuntelee.

No mutta, se elokuva. Romanssina surkea ja ilman sitä väkinäisyyttä oltaisiin voitu tämä elokuva selvitä, sillä mitään tarvetta sille ei ollut. Ei tarvetta, vaikken muistanut, että tämä oli aika köyhä juoneltaan ja jotain tavallaan draamallista koukkua kylläkin piti olla mikä perustelee hahmojen toiminnan. No mitä ihmettä minä edes odotin? En tosin tiedä miten käy kirjassa, johon tämä leffa perustuu, mutta elokuvaan romanssi ei siirtynyt mitenkään toimivasti.

Heppaelokuvana ja tietynlaisena (kevyenä) traumaelokuvana ihan mukiinmenevä, vaikka mihinkään syvyyksiin ei porauduttukaan. Paljon ammattitaidolla tehtyä fiilistelyä hevosten kanssa, ja paljon matkailumainoksesta käyvää fiilistelyä maisemiin tukeutuen. Kyllähän tuolla Montanassa voisi rauhoittua ja elää kaukana suurkaupunkien saasteista ainakin osan aikaa elämästään. Vaikuttaa ainakin ihan saakelin hienolta paikalta!
 
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Juuri katselin tuon tänä vuonna ilmestyneen Civil War -elokuvan. Tämähän oli varsin hyvä elokuva. Ei nyt mikään tajunnanräjäyttävä, mutta hyvä idea ja hyvin tehty toteutus. Sopivan tiivis paketti arki-iltaan.

Löytyy siis ainakin amazon primestä. Täytynee myös tuo Challengers katsoa.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Suomalaisesta tarkka-ampujalegenda Simo Häyhästä tehdään elokuva. Takana Lapua 1976-elokuvan tiimi.




Tässä FB-rajoitteisille.
 
Viimeksi muokattu:

godspeed

Jäsen
Häyhä-elokuva voi lyödä teoriassa tosi kovasti läpi maailmalla, jos se vaan on tarpeeksi laadukas. Esimerkiksi jossain USA:ssa tai Japanissa jotkut urheilijat, mitä näitä nyt on, eivät suinkaan ole isoimpia julkkiksia vaan Simo Häyhä :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös