Osaako joku sanoa miksi Pohjan tähteet on vedetty värifilmille vuonna 1969 kun ton jälkeen Spede käytti mustavalkofilmiä vielä 10 vuotta?
Ei nyt ole mitään kirjoja joista tarkistaa asia, kun ne on kirjastossa.... Muistaakseni Ere Kokkosen tai/ja Speden (Marjamäki) elämäkertakirjoissa tämän ympäriltä asiaa oli enemmänkin.
Mutta eikös Pohjan tähteet ollut vähän niin kuin Ere Kokkosen ja Vesku Loirin oma projekti tehdä sellainen "oikea elokuva", vähän taiteellisempi. Spede oli ollut mukana ideoimassa käsikirjoitusta, mutta sen jälkeen hän osallistui projektiin hyvin minimaalisesti ja lähinnä maksoi viulut. Muistaakseni nimenomaan Kokkonen halusi kuvata sen kerrankin värillisenä ja sai kuin saikin tahtonsa läpi. Varmaan uhkasi lähteä kävelemään muuten. Ei varmaan ekaa, eikä ainakaan viimeistä kertaa.
Seuraavaan elokuvaan, eli Jussi Pussiin, Spede osallistui vieläkin vähemmän ja tuotti sen hyvin vastahakoisesti, koska hän ei olisi halunnut elokuvissaan käsitellä seksiä ja politiikkaa. Hän halusi olla Suomen Walt Disney, eli tuottaa koko perheen elokuvia - ja samasta syystä Pohjan tähteet ja Jussi Pussikin jäivät historiaan "Spede-elokuvina", vaikka hän ei juurikaan osallistunut niihin muuten kuin maksumiehenä. Jussi Pussinkin flopatessa taloudellisesti Spede aikalailla luopui näistä "toisenlaisista" elokuvista ja palasi vanhaan hyväksi havaittuun.
Pohjan tähteethän jäi tappiolliseksi 80 000 markan verran tuotantokustannuksiin nähden, joten siitä löytyy perimmäinen syy, miksi mustavalkoiseen. Kuten täällä on jo mainittu, värifilmi oli kallista, sen kehitys oli kallista ja värillä kuvaaminen oli kalliimpaa sekä keskimäärin hitaampaa - ainakaan jos ei mitään kunnianhimoista mustavalkokuvausta aikonut harrastaa. Spede halusi elokuvilleen parhaan mahdollisen katteen, joten hänen elokuvansa kuvattiin vauhdilla ja kustannukset pidettiin mahdollisimman alhaisina. Miksi ne usein sitten olivatkin tekniseltä laadultaan vähän kehnoja. Toki ihmisille hän tiettävästi maksoi palkkaa hyvinkin reilusti.
Leikkikalugangsterissahan - ennen Pohjan tähteitä - oli myös osa elokuvaa värillisenä kuvana, kun Risto Aaltosen juoppo lurjus heräsi kerrankin selvänä. Elokuva jatkui värillisenä kunnes hänelle tarjottiin sampanjaa, roisto tuumasi paskat väreistä, ja leffa muuttui jälleen mustavalkoiseksi.