Mainos

Jatkoajan leffakerho

  • 2 415 215
  • 12 327

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vertigon ohella Hitchcockin paras leffa. Suihkukohtaus äärimmäisen taitavasti toteutettu ja parempaa musiikkiraitaa saa kyllä aika kauan hakea.

Olen eri mieltä Hitchcockin parhaista leffoista*, mutta Psyko on kyllä hyvä sekin. Monesti tällaisessa 1/5-arvioinnissa näkyy se, ettei vanhempien elokuvien kerrontatapaan onnistuta eläytymään. Draamat ovat kestäneet hyvin aikaa, mutta mitä tehostevetoisempi elokuva on kyseessä, voi olla vaikeampi päästä kömpelösti nykynäkökulmasta toteutettujen kohtausten yli. 1970-1990-luvuilla taas esim. toimintakohtaukset ovat minusta usein paljon parempia kuin nykyajan CGI-mätöissä.

*Oma top 3 olisi 1. Rope, 2. North by Northwest ja 3. Rear Window.
Sehän on muuten Vaarallinen romanssi (tuo North by Northwest). Pitää käyttää suomalaista nimeä.

Hyviä nostoja. Varmaan nuo Vertigo, Psyko, Takaikkuna, North by Northwest on ne 4 Hitchcockin yleisesti arvostetuinta ja ikonisinta teosta. Kyllä noista Vertigo itselle parhaaksi nousee, hieman tylsänä valintana. Tuotanto on laaja ja kaikkia en ole nähnyt.

Mutta voisin nostaa kyllä aiemmasta tuotannosta ihan sinne kärjen tuntumaan muutaman. Nainen katoaa 30-luvukta, Rebecca 40-luvulta, Muukalaisia junassa 50-luvun alusta. Joku noista voisi mennä päivän fiiliksestä riippuen kakkoseksi Vertigon jälkeen.

Köysi oli jännä kokeilu ja tietysti ikoninen James Stewart suoritus, mutta ei ehkä kokonaisuutena nouse omalla listalla kärjen tuntumaan. Eikä myöskään Linnut, vaikka populaarikulttuurissa tuntuu olevan Hitchcockin tunnetuin elokuva pitkällä erolla muihin.

Epäilyksen varjo oli kait Hitchcockin oma suosikki tuotannostaan, ei tehnyt kyllä minuun niin syvää vaikutelmaa ensikatselulla, mutta siitä on aikaa ja pitäisi ehkä katsoa uudestaan.
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks
Yksi noista miksi Psyko taisi myös aikanaan olla aika yllättävä/shokeeraava oli se,
että iso tähtinäyttelijä jota katsoja pitää elokuvan päähahmona kuolee elokuvan puolivälissä. Myös ne varastetut rahat jotka vaikuttavat juonen kannalta tärkeiltä, työnnetään vain auton mukana jorpakkoon.
 
Viimeksi muokattu:

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Kävin vasta katsomassa Psykon Finnkinon klassikkonäytöksessä uudelleen restauroituna versiona ja olipahan mahtava kokemus isolta kankaalta pimeässä salissa. Elokuva nähty toki lukuisia kertoja aiemminkin, mutta nyt immersio oli vielä vahvempi ja vaikkei olekaan se oma lemppari Hitchcockin töistä, en epäröisi läsäyttää tälle suorilta viittä tähteä. Mieletön tunnelma, kuvaus ja jännite pitkin elokuvaa, jollaista vain tämä ohjaaja osasi tehdä.

Jos tämän elokuvan oikeasti arvioi yhden tähden arvoiseksi, täytyy olla joku TikTokin kasvattama nuori jonka keskittymiskyky ja säpinä on sellaista kolibrin luokkaa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Suurin osa ellei kaikki nykypäivän suuren budjetin elokuvista on ala-arvoisesti tehtyjä Psykooon verrattuna. Juonessa on turhaa tyhjäkäyntiä tai ne etenevät epäloogisest, katsojille selitetään asioita kuin idiooteille, kuvaus tyytyy sovinnaisiin kuvakulmiin, dialogissa ei ole yhtään ajatuksia herättävää puheenvuoroa jne.
Sinällään hauska tuo boldaamani kohta kun Psykon loppuun laitettiin studion määräyksestä psykiatri kertomaan mikä Norman Batesin päässä on oikeastaan vikana. Eli selitettiin ihmisille kuin idiooteille mitä oikeastaan tapahtui ja miksi.

Psyko on muuten jos ei ensimmäinen niin yksi ensimmäisistä elokuvista joissa oli tarkat näytösajat ja jonne ei enää saavuttu miten huvitti kuten aiemmin elokuvateattereissa. Syynä se, että Hitchcockin mielestä oli välttämätöntä että katsojat näkevät elokuvan alusta saakka ja täten pääsevät nauttimaan juonikäänteistä täysin.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
M. Night Shyamalanin Trap oli oikeastaan ihan positiivinen yllätys. Ennen kaikkea siksi, että Shyamalan oli kerrankin vaihtanut yliluonnolliset tapahtumat ihan perinteiseen sarjamurhaajatrilleriin, ja ei edes mitenkään kelvottoman huonoon sellaiseen. Erityisesti alkupuoliskolla elokuva piti ihan hyvin otteessaan ja vasta lopussa alkoi lässähtää kun tuli tunne, että ohjaaja ei oikein ollut keksinyt, miten elokuva pitäisi lopettaa. Lopusta jäi vähän sekava ja vaisu olo.

Toinen asia mikä vähän häiritsi, oli Shyamalanin laulajatyttären voimakas esille tuominen. Joissakin kohtauksissa homma toimi kun tuo konsertti toimi elokuvan kehyksenä, mutta välillä jotkut kohtaukset tuntui vähän päälleliimatuilta, että olivat mukana lähinnä siksi että tyttären musiikkia saatiin esille mahdollisimman paljon.

Kun ottaa huomioon, että Shyamalanin elokuvat on olleet viime vuosina aika b-kuraa, niin tämä oli aika iso hyppäys parempaan suuntaan miehen uralla. Josh Hartnettille myös pisteet hyvin vedetystä pääroolista. Elokuvassa oli onnistuttu hienosti luomaan vähän samanlainen ristiriita kuin Woodsman-elokuvassa, että ei oikein tiennyt onko OK sympatiseerata pahista.
 

Teresa

Jäsen
Katsoin hiljattain Harry Potter ja Azkabanin vanki -leffan ties kuinka monennen kerran. Olen muutenkin Pottereiden ystävä ja tämä kolmososa edustaa mielestäni saagan parasta antia niin kirjana kuin itse asiassa elokuvanakin. Azkabanin vangissa on nimittäin saavutettu sopiva balanssi niin juonen kuin tunnelmankin suhteen. Juoni ei ole niin lapsellisen simppeli kuin edellisissä osissa, mutta ei myöskään yhtä rönsyilevä kuin seuraavissa. Tunnelma puolestaan ei ole niin lapsellisen keveä kuin edellisissä osissa, mutta ei myöskään yhtä masentava kuin seuraavissa. Eritoten tuo kaikki pätee siis kirjaan, mutta kyllä tarina on saatu kaikkine nyansseineen puserrettua myös elokuvaformaattiin ihan kelvollisesti. Mielestäni juonesta on onnistuttu poimimaan valkokankaalle olennaisimmat kohdat ainakin pääpiirteittäin – mitä ei muuten todellakaan voida sanoa useimmista Potter-leffoista – eikä liialliseen pelkistämiseen täten ole sorruttu. Kahden aiemman osan disneymäinen olemus ja iloinen värimaailma on korvaantunut aikuismaisemmilla ja synkemmillä sävyillä, joskin uudet maisemat ovat hiemat turhankin karut. Myös hahmojen sielunmaisemaan pureudutaan syvällisemmin kuin aikaisemmin – etenkin Harryn ja hänen uuden opettajansa Lupinin välisissä dialogeissa on kypsää herkkyyttä. Toisaalta varjopuolena tunnelma ei enää ole yhtä hykerryttävän taianomainen kuin kahdessa edellisessä osassa. Puvustuksella on paljonkin osuutta asiaan, sillä nimenomaan Azkabanin vangissa velhokoulun oppilaat alkavat jostain kumman syystä pukeutua yhtäkkiä tavallisiin jästivaatteisiin.

Näyttelijämateriaalia taas vaivaa sama hajanaisuus kuin muissakin Potter-leffoissa. Aikuisnäyttelijät ovat enimmäkseen täyttä rautaa: Robbie Coltrane, Maggie Smith, Alan Rickman... Etenkin viimeksi mainitulta kuullaan nimenomaan tässä elokuvassa niin useita täydellisesti eläydyttyjä repliikkejä, että hänen kohtauksiaan jaksaisi katsella yhä uudestaan vaikka nonstoppina. Myös kolmosleffan uudet näyttelijävahvistukset Gary Oldman (vankikarkuri Sirius Black) ja David Thewlis (professori Lupin) ovat taidoiltaan ihan mainioita – joskin Thewlikseltä pääsee lipsahtamaan mukaan jokunen kökömpikin eläytyminen –, mutta minua on heidän kohdallaan häirinnyt aina omien, kirjojen perusteella muodostamieni mielikuvien vastainen habitus. Uusi professori Dumbledore eli Michael Gambon puolestaan on mielestäni pelkkä kalpea varjo verrattuna edeltäjä Richard Harrisiin. Tosin käsikirjoituksella ja ohjauksella on varmasti enemmän merkitystä kuin sinänsä kyseisten näyttelijöiden kyvyillä, mutta joka tapauksessa äreästä Gambon-Dumbedoresta puuttuu kaikki Harris-Dumbedoren lempeys ja veikeys. Sen sijaan nuorisonäyttelijöiden saralta Harryn arkkivihollista esittävä Tom Felton on ainoa tasaisen varma suorittaja, kun taas pääkolmikko Daniel Radcliffe & Emma Watson & Rupert Grint näyttelee vielä tässäkin osassa suorastaan surkeasti. Erityisesti pääosan esittäjän eli Radcliffen pökkelömäisyys rokottaa katselunautintoa aika tavalla. Azkabanin vangin koskettavin kohtauskin latistuu hänen tökerön itkuimitaationsa takia lähinnä naurettavaksi.

Oivallinen leffa joka tapauksessa.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Hitchcock-aiheeseen palatakseni, oma top3 lienee;

Hitchcock teki paljon hienoja leffoja. Yksi usein sivuutettu on komediallinen murhamysteri, eli "Mutta... kuka murhasi Harryn?". Samoin olisiko tappajahaita ilman Lintuja? Köysi taas aikansa tekninen mestariteos "yhden oton" elokuvana joka tuo hienosti tunteen teatteista (perustuu siis Patrick Hamiltonin näytelmään, itekkin nähny stagella, toimii )

Oma top 3 lienee kuitenkin

Takaikkuna, joka hyödyntää stalkkausta mestarillisesti. Brian De PAlma kopsasi ideaa hienosti kasarin jännäreissään Tappava tunnustus ja Kuolema tulee kahdesti sekä äänen kautta Blow Out – viimeinen todistaja (joka toki on tavalliselle katsojille sovitettu Michelangelo Antonionin Blow-Up, mutta siinä kuitenkin tuo etäältä havainnoitava murhamysteeri on esillä)

Muukalaisia junassa, joka asetelmana on nerokas ja toki sittemin monasti kopioitu.
Mies joka tiesi liikaa
, siis se 56 tehty versio. Elokuvajuoneksi mainio, sillä yleensä tämmösiä juonia "näkee" vain kirjoissa.. ”Que Sera Sera”
 

npc

Jäsen
Sattui silmääni jostain suoratoistosysteemistä: Kärpästen Herra. Oli vanha filmatisointi jostain ehkä 80-luvulta. Pakko oli kattoa kun olen sen kirjan suuri fani.

Hyviä pikkupoikanäyttelijöitä. Kaikki suunnilleen sen näköisiä kun olin kirjassa ne kuvitellutkin.

Leffa onnistuu siinä kohdassa viimeistään kun enää karkuun juostaan ja viimeisillä voimillaan kaadutaan rantahiekkaan jossa edessä jykevät aikuisen ihmisen saappaat... Tuossa kohtaa itken aina kirjassa ja itkin myös leffassa eli se tärkein oli saatu hyvin tuohon filmatisointiin.

Kyllä tuon kertaalleen katsoi.
 
Trap-traileri ja synopsis lupailivat mielenkiintoisia asioita. Toteutus jäi puolitiehen ja kohtalaisen alun jälkeen elokuvan taso vain heikentyi entisestään mitä pidemmälle se eteni. Saman tunteen koin aikanaan Split-elokuvaa katsellessa, mutta siinä oli sentään yksi tapahtuma jolla paskan "trillerin" pystyi kääntämään jälkikäteen paremmaksi auttaen samalla ymmärtämään kaiken sen hölmöyden mitä oli juuri nähnyt.

Trap-elokuvan kohdalla tuntui siltä kuin Shyamalan olisi keksinyt jälleen kerran hyvän idean mutta ei sen jälkeen ollut lainkaan miettinyt sisältöä sen ympärille. Miehen melko yleiset perisynnit: ylinäytteleminen, huono dialogi ja erikoinen näkemys autenttisuudesta olivat kaikki läsnä. En nyt halua ihan lytätä hänen koko tuotantoaan, pidän kuitenkin muun muassa elokuvista Unbreakable ja The Sixth Sense, se mainittakoon.

Ehkä Trap-elokuva onnistuikin tavoitteessaan ja syvällinen idea olikin se, että katsoja onkin lopulta itse se, joka on ansassa. Siltä ainakin minusta tuntui.
 
Tuli tässä toinenkin sarjamurhaajapätkä katsottua tälle viikolle. Tällä kertaa Longlegs.

Tunnelma oli kohdillaan niin kuvauksellisesti kuin äänimaailmaltaan. Äänimaailma muistutti erehdyttävästi hyvin paljon Kirottu-elokuvien tyyliä ja sopi taustalle mielestäni hyvin. Herra Cage oli tapansa mukaan hauska ilmestys synkän tunnelman keskellä, mutta se nyt oli suotavaa kun hän nimenomaan "esitti" häiriintynyttä sarjamurhaajaa. Ei hän mikään loistava näyttelijä ole ollut eikä ollut sitä nytkään, mutta tähän se ylinäyttely jopa sattui sopimaan. Siitä huolimatta olen hänen elokuvistaan ja tyylistä kyllä aina tykännyt.

Silti sai taas vähän pettyä tarinaan ja muihin juttuihin, kuten kävi Trap-elokuvan kanssa.

Tällä kertaa tunnelman tappajana toimi loppukäänne, kun kyseessä olikin sitten lopulta jotain ihme hokkuspokkus-juttuja. Aika hyvin saatiin tunnelma tapettua ainakin minun osaltani siihen kohtaan. Hyvä tietenkin että vasta siinä. Siihen asti oli oikein jännittävää menoa. Tunnelman takia autenttisuus, tai sen puute, ei häirinnyt niin paljoa tässä elokuvassa kuin esimerkiksi aiemmin katsomassa Trap-elokuvassa. Poliisit ja heidän toiminta elokuvissa nyt on välillä mitä on ja ehkä Trap-elokuvan kohdalla olin liian kriittinen senkin suhteen.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Itse kävin tässä lyhyen ajan sisään katsomassa Horizon Part 1:n, The Bikeridersin ja nyt tänään La Chimeran. Ehkä hieman yllättäen pidin kyllä selvästi eniten Horizonista, vaikka näköjään olen yksi ainoista ihmisistä, jonka mielestä sen rytmitys ei ollut outoa tai vaikeasti seurattavaa. Edes muutama sarjakuvamainen hahmo ei tässä genressä itseäni niin haittaa, sen verran monenlaista tyylittelyä näihin mahtuu.

Sen sijaan The Bikeriders oli todella keskinkertainen, enkä voi sitä mitenkään varauksettomasti ainakaan kenellekään suositella. Ehkä odotettavaakin toisaalta, mutta La Chimeran lasken pettymykseksi. Kuvaus elokuvasta oli huomattavasti herkullisempi kuin toteutus. Kasarifiltterit ja kuvasuhdekikkailut lässäyttivät muuten potentiaalisen elokuvan kokonaisarvosanaa melkoisesti alaspäin. Paikoin se oli jopa tylsä.

Tänä vuonna on tullut vastaan vain yksi 10/10-elokuva Challengersin muodossa. Siinä yllätys meni täysin eri suuntaan kuin tässä Josh O'Connorin tähdittämässä lähtökohtaisesti taiteellisesti korkeatasoisemmassa elokuvassa. Roolisuorituskin loisti kirkkaammin.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Tuli käytyä katsomassa viikonloppuna Longlegs joka oli varsin hyvä leffa, ei ehkä niin hyvä kuin omat odotukset oli (leffa on saanut varsin hyvät arvostelut ja taisi tuo olla Rotten Tomatoes arvostelussa jossain kohtaa jopa 100% tasolla). Eli ei ehkä niin kova kuin odotti mutta kyllä leffassa viihtyi ja oli se otteessaan pitävä kauhuleffa/thrilleri jossa nuori FBI agentti Lee Harker (Maika Monroe) metsästää Longlegs (Nicolas Cage) nimistä sarjamurhaajaa. Sen enempää en juonesta tässä paljasta mutta kyllä mä voin suositella tuota leffaa.

Ja sitä edellisenä viikonloppuna käytiin katsomassa tuo täälläkin mainittu Trap elokuva, joka myöskin oli intensiivinen jännäri jossa myöskin oltiin sarjamurhaajan kannoilla, tässä tosin oltiin tuon sarjamurhaajan saappaissa ja nähtiin kuinka tuo yrittää karata FBI:n virittämästä konsertti-ansasta tyttärensä kanssa. Josh Hartnett vetää tuossa kyllä vahvan roolin ja noin yleensäkin tuokin oli varsin hyvä leffa ja menee tuohon Night Shyamalanin parempiin leffoihin, ei se hänen parhaita ole muttei huonokaan.

Ensi viikonloppuna olisi sitten tarkoitus mennä katsomaan isosti odotettu Alien Romulus leffa, olisiko meillä vihdoin Alien ja Aliens leffojen kaltainen helmi tarjolla, vai jotain muuta.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: LGD

Teresa

Jäsen
Katsoin toissa viikolla draamatrillerin nimeltä Angel of Mine. Siinä Noomi Rapacen esittämä päähenkilö oli menettänyt vauvansa vuosia aiemmin tulipalossa, mutta oli nyt vakuuttunut siitä, että hänen tapaamansa perheen lapsi olikin hänen jotenkin ihmeen kaupalla pelastunut tyttärensä. Periaatteessa kyseessä oli juuri mieltymysteni mukainen trilleri, sillä siinä keskityttiin lähinnä psykologisen jännitteen rakentamiseen ja actionrevittelyt loistivat poissaolollaan. Tähän elokuvaan olisin toivonut silti hieman enemmän vauhtia ja ennen kaikkea käänteitä, sillä tällaisena se oli niinkin hidastempoinen ja suoraviivainen, että onnistui puolentoista tunnin mitastaan huolimatta välillä jopa kyllästyttämään. Draamapuolikin jätti jonkin verran toivomisen varaa, sillä vaikka Rapacen roolisuoritus oli rautainen ja lapsensa menettäneen äidin kipuilut ansiokkaasti tavoitettu, hahmon sekoilut alkoivat jossakin vaiheessa ylittää karmivuuden rajat ja häntä kohtaan kokemani sympatia hupeni. Näistä heikkouksista huolimatta elokuva oli enimmäkseen ihan hyvä ja tunnelmallinen. Loppuratkaisu vain oli melkoisen susi: samaan aikaan sekä äärettömän ennalta-arvattava että varsin kaukaa haettu, vaikka moisen yhdistelmän ei pitäisi olla edes mahdollinen.
 

Xuirrel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen
Kävin katsomassa Green Borderin. Ymmärtääkseni elokuva tuli Suomessa tänään vasta ensi-iltaan ja hämmästyin kun teatterissa oli ehkä 15 katselijaa, vaikka leffa on hyviäkin arvioita saanut.

Elokuva-arvio | Rajakriisistä syntyi vavisuttava viiden tähden elokuva Elokuva-arvio | Rajakriisistä syntyi vavisuttava viiden tähden elokuva

Elokuva oli aika pitkä, 2,5h, mutta jotenkuten hyvin kuvasi Suomessakin keskusteluissa ollutta rajaproblematiikkaa. Ei mikään romanttisen treffi-illan tai hyvänmielen leffa, mutta ajateltavaa antaa. Sanoisin 3,5/5.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ruudusta piti tsekata 90-luvun suosikkisarjaan perustunut Kyllä isä osaa-elokuva.

Siis mitä kissanvittua? Sarjahan oli oikeasti hauska mutta tässä oltiin kyllä menty eniten metsään mitä missään vastaavissa lämmityksissä. Kerrassaan tökerö tuotos josta en löytänyt yhtään mitään hyvää sanottavaa. No ehkä kerran-kaksi vienosti hymyilin. Nyt tulee armottomasti 1.5/5 tähteä. Pilasitte mun nuoruuden hyvät muistot.
 
Väijyin tuon uusimman Beverly Hills Cop - elokuvan ja allekirjoitan kyllä muiden mietteet, että toimii parhaiten nostalgian nälkäisille. Katsoin kaikki aiemmat osat juuri ennen tätä uusinta, jotta saisi täydellisen muistikuvan noista ja mielestäni uusin toimi ihan hyvin jatkumoksi. Hyvää aivot narikkaan viihdettä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ensi viikonloppuna olisi sitten tarkoitus mennä katsomaan isosti odotettu Alien Romulus leffa, olisiko meillä vihdoin Alien ja Aliens leffojen kaltainen helmi tarjolla, vai jotain muuta.
Kävin eilen, ja ei kyllä tullut helmeä, jos nyt kuitenkin näihin myöhempiin tuotoksiin verrattuna kelpo tekele, olisiko jotain "Prometheus-tasoa". En nyt tässä ala vielä juonta spoilaamaan, mutta eipä koko leffan aikana oikein pelottanut tai edes jännittänyt missään vaiheessa. Se sama tarina taas kerrottiin ja heti alusta selvää, ketkä jää henkiin. Tämä sarja ei oikein etene mihinkään. Retkikunta löytää hylätyn paikan uudestaan ja uudestaan, ja loppuratkaisukin aina samanlainen. Uutta kierrosta odottaessa.
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks

Tästä tai tämän tyylisestä palvelusta taisi ollakin täällä joskus puhe. Eli jos omistaa kirjastokortin, niin ei vaadi kuin, että tekee tunnarit niin voi "lainata" elokuvan omasta kirjastosta. Sitten voi katsella sen suoraan tuolta sivulta tai esim. Chromecastin kautta tvstä. Sovellus löytyy Androidille ja iPhonelle.

Rajoituksina on, että elokuva on katsottavissa 48 tunnin ajan, niin monta kertaa kuin haluaa, ja 10 lainausta kuukaudessa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK

Tästä tai tämän tyylisestä palvelusta taisi ollakin täällä joskus puhe. Eli jos omistaa kirjastokortin, niin ei vaadi kuin, että tekee tunnarit niin voi "lainata" elokuvan omasta kirjastosta. Sitten voi katsella sen suoraan tuolta sivulta tai esim. Chromecastin kautta tvstä. Sovellus löytyy Androidille ja iPhonelle.

Rajoituksina on, että elokuva on katsottavissa 48 tunnin ajan, niin monta kertaa kuin haluaa, ja 10 lainausta kuukaudessa.
Ilmeisesti Helmet-kirjastokortti ei oikeuta tuon palvelun käyttöön?
Ainakaan en löytänyt siitä mainintaan sivustolta. Jos näin on, niin aika merkittävän kortin ovat jättäneet pois.
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks
Ilmeisesti Helmet-kirjastokortti ei oikeuta tuon palvelun käyttöön?
Ainakaan en löytänyt siitä mainintaan sivustolta. Jos näin on, niin aika merkittävän kortin ovat jättäneet pois.
Ei näytä tosiaan olevan. Nämä kirjastot näyttää olevan tällä hetkellä:

"Palvelu on saatavilla seuraavissa kirjastoissa;

Heili, Anders, Blanka, Eepos, Keski, Kirkes, Kirkkonummi, Kuopio, Kyyti, Lastu, Leppävirta, Louna, Lumme, PIKI, Pohjoisen eKirjasto/Joki-kirjastot, Pohjoisen eKirjasto/Kainet-kirjastot, Pohjoisen eKirjasto/Lapin kirjasto, Pohjoisen eKirjasto/OUTI-kirjastot, Pohjoisen eKirjasto/Sotkamon kirjasto, Ratamo, Rutakko, Satakirjastot, Suonenjoki, Vaara, Vaski.

Mikäli kirjastoasi ei vielä ole liitetty Cineastiin: Kerro toiveistasi kirjastollesi ja vinkkaa Cineast.fi."
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Ruudusta piti tsekata 90-luvun suosikkisarjaan perustunut Kyllä isä osaa-elokuva.

Siis mitä kissanvittua? Sarjahan oli oikeasti hauska mutta tässä oltiin kyllä menty eniten metsään mitä missään vastaavissa lämmityksissä. Kerrassaan tökerö tuotos josta en löytänyt yhtään mitään hyvää sanottavaa. No ehkä kerran-kaksi vienosti hymyilin. Nyt tulee armottomasti 1.5/5 tähteä. Pilasitte mun nuoruuden hyvät muistot.
Katsottiin vaimon kanssa toi ja ihan samanlaiset fiilikset jäi. Nostalgiamielessä ton nyt katsoi, mutta se nokkela sanailu ja rytmi mihin sarja vahvasti nojasi oli todella huonoa. Sarjaa katsomattomalle varmaan ihan kauhea kokemus. Ei nyt ihan fingerpori tai mieletön remppa tasoista kuraa ollut, mutta ei paljon puuttunut.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2

Tästä tai tämän tyylisestä palvelusta taisi ollakin täällä joskus puhe. Eli jos omistaa kirjastokortin, niin ei vaadi kuin, että tekee tunnarit niin voi "lainata" elokuvan omasta kirjastosta. Sitten voi katsella sen suoraan tuolta sivulta tai esim. Chromecastin kautta tvstä. Sovellus löytyy Androidille ja iPhonelle.
Löytyy myös ainakin omasta telkkarista Cineast-sovellus ja hyvin toimii senkin kautta. On loistava palvelu ja valikoimakin sopivasti erilainen kuin muissa palveluissa.
 

Crank

Jäsen
Tuli tässä toinenkin sarjamurhaajapätkä katsottua tälle viikolle. Tällä kertaa Longlegs.

Tunnelma oli kohdillaan niin kuvauksellisesti kuin äänimaailmaltaan. Äänimaailma muistutti erehdyttävästi hyvin paljon Kirottu-elokuvien tyyliä ja sopi taustalle mielestäni hyvin. Herra Cage oli tapansa mukaan hauska ilmestys synkän tunnelman keskellä, mutta se nyt oli suotavaa kun hän nimenomaan "esitti" häiriintynyttä sarjamurhaajaa. Ei hän mikään loistava näyttelijä ole ollut eikä ollut sitä nytkään, mutta tähän se ylinäyttely jopa sattui sopimaan. Siitä huolimatta olen hänen elokuvistaan ja tyylistä kyllä aina tykännyt.

Silti sai taas vähän pettyä tarinaan ja muihin juttuihin, kuten kävi Trap-elokuvan kanssa.

Tällä kertaa tunnelman tappajana toimi loppukäänne, kun kyseessä olikin sitten lopulta jotain ihme hokkuspokkus-juttuja. Aika hyvin saatiin tunnelma tapettua ainakin minun osaltani siihen kohtaan. Hyvä tietenkin että vasta siinä. Siihen asti oli oikein jännittävää menoa. Tunnelman takia autenttisuus, tai sen puute, ei häirinnyt niin paljoa tässä elokuvassa kuin esimerkiksi aiemmin katsomassa Trap-elokuvassa. Poliisit ja heidän toiminta elokuvissa nyt on välillä mitä on ja ehkä Trap-elokuvan kohdalla olin liian kriittinen senkin suhteen.
Kävin myös Longlegsin katsomassa ja samat mietteet kuin yllä spoiler-tagin sisällä. En elokuvasta tiennyt oikeastaan mitään ennen katsomista, muuta kuin että on jokin sarjamurhaajarikosleffa.

Olin nähnyt klipin kohtauksesta, missä Maika Monroe näkee ensimmäistä kertaa Cagen hahmon ja siinä kuului Monroen sydämenlyönnit sykkeen ollessa liki 180, niin aattelin että voi olla kiinnostavakin leffa. Kyseisessä klipissä Cagen hahmon kasvot oli peitetty, mutta sekin taika katosi heti leffan alussa kun kasvot näytettiin.

Toi koko yliluonnollisuushomma jätti hieman huonon maun koko leffasta, kun aika "helpolla" sitten selittyi koko homma.
 

Teresa

Jäsen
Deepwater Horizon: Katastrofielokuva Deepwater Horizon käsittelee vuonna 2010 Meksikonlahdella tapahtunutta tuhoisaa öljyvuotoa. Kyseinen genre on muutenkin mieleeni – kunnon katastrofitarina auttaa nimittäin näkemään omat mitättömät murheet oikeissa mittasuhteissa – ja tämäkin on ihan onnistunut lajityyppinsä edustaja.

Elokuvan alku oli tosin mielestäni turhan pitkäpiimäinen ja ennen kaikkea venytetty, sillä hyvinkin yli puolet Deepwaterin kokonaismitasta tuhraantui onnettomuutta taustoittavaan johdanto-osuuteen. Toki huolellinen pohjustus onkin tärkeää, mutta tässä tapauksessa ensimmäiset 50 minuuttia oli omistettu lähinnä teknistä sanastoa viliseville öljynporausaiheisille keskusteluille eikä hahmoja syventävälle dialogille. Niinpä itse rytinän alkaessa oikeastaan yhdenkään henkilön kohtalo ei lähtökohtaisesti liiemmin kiinnostanut. Henkilökuvauksessa huonoa oli myös ummehtunut vanhanaikaisuus; naisten tehtävänä oli lähinnä joko odotella kotona tai vaihtoehtoisesti panikoida tositoimissa.

Näistä heikkouksista huolimatta leffa kääntyi nousukiitoon itse onnettomuuden tapahduttua. Räjähdys oli ensinnäkin toteutettu visuaalisesti varsin näyttävästi, mutta ennen kaikkea kohtauksissa oli tavoitettu aidon sekasortoinen ja hektinen tunnelma. Yliampumiseen ja teennäiseen dramatisointiin ei kuitenkaan sorruttu, vaan tapahtumat esitettiin sillä tavoin kuin ne oikeasti olisivat ainakin voineet mennä ja käsittääkseni pääosin menivätkin. Juoni oli toki varsin suoraviivainen, tai oikeastaan olematon, mutta toimintapätkähän ei kaiketi juonta tarvitsekaan. Yleensä en tosin henkilökohtaisesti liiemmin nauti actionista, mutta tällaiset realistiset pläjäykset muodostavat poikkeuksen siihen sääntöön.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös