Vertigon ohella Hitchcockin paras leffa. Suihkukohtaus äärimmäisen taitavasti toteutettu ja parempaa musiikkiraitaa saa kyllä aika kauan hakea.
Sehän on muuten Vaarallinen romanssi (tuo North by Northwest). Pitää käyttää suomalaista nimeä.Olen eri mieltä Hitchcockin parhaista leffoista*, mutta Psyko on kyllä hyvä sekin. Monesti tällaisessa 1/5-arvioinnissa näkyy se, ettei vanhempien elokuvien kerrontatapaan onnistuta eläytymään. Draamat ovat kestäneet hyvin aikaa, mutta mitä tehostevetoisempi elokuva on kyseessä, voi olla vaikeampi päästä kömpelösti nykynäkökulmasta toteutettujen kohtausten yli. 1970-1990-luvuilla taas esim. toimintakohtaukset ovat minusta usein paljon parempia kuin nykyajan CGI-mätöissä.
*Oma top 3 olisi 1. Rope, 2. North by Northwest ja 3. Rear Window.
Hyviä nostoja. Varmaan nuo Vertigo, Psyko, Takaikkuna, North by Northwest on ne 4 Hitchcockin yleisesti arvostetuinta ja ikonisinta teosta. Kyllä noista Vertigo itselle parhaaksi nousee, hieman tylsänä valintana. Tuotanto on laaja ja kaikkia en ole nähnyt.
Mutta voisin nostaa kyllä aiemmasta tuotannosta ihan sinne kärjen tuntumaan muutaman. Nainen katoaa 30-luvukta, Rebecca 40-luvulta, Muukalaisia junassa 50-luvun alusta. Joku noista voisi mennä päivän fiiliksestä riippuen kakkoseksi Vertigon jälkeen.
Köysi oli jännä kokeilu ja tietysti ikoninen James Stewart suoritus, mutta ei ehkä kokonaisuutena nouse omalla listalla kärjen tuntumaan. Eikä myöskään Linnut, vaikka populaarikulttuurissa tuntuu olevan Hitchcockin tunnetuin elokuva pitkällä erolla muihin.
Epäilyksen varjo oli kait Hitchcockin oma suosikki tuotannostaan, ei tehnyt kyllä minuun niin syvää vaikutelmaa ensikatselulla, mutta siitä on aikaa ja pitäisi ehkä katsoa uudestaan.