Jatkoajan juomisenhallintakerho

  • 86 036
  • 195
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Matkalla alkoholismiin -ketjussa joku kyseli jonkinlaisen "Jatkoajan AA-kerhon" perään. En sellaista löytänyt, joten tässä se tulee. Jätin tarkoituksella otsikosta pois AA-kerhon, koska muuten joku kumminkin älähtää, ettei kyseessä ole "oikea" AA-kerho.

Tämä ketju on tarkoitettu niille, jotka pyrkivät tietoisesti vaikuttamaan omaan juomiseensa jonkin konkreettisen ja mitattavissa olevan tavoitteen kautta. Se voi olla tipaton viikko, kuukausi, vuosi, viikottaisen annosmäärän vähentäminen tai mikä muu tahansa, kunhan tavoitteeseen pääseminen on selkeästi mitattavissa.

Yleinen keskustelu alkoholista, alkoholinkäytöstä, alkoholiongelman määrittelystä ja muu yleismoralisointi ei kuulu tänne, niitä varten on omat ketjunsa. Tarkoitus on, että täällä jakavat kokemuksiaan ne, jotka ovat asettaneet jonkin tavoitteen liittyen juomisen hallintaan, suunnittelevat sellaista tai ovat sellaista jo yrittäneet ja joko onnistuneet tai epäonnistuneet. Täällä voidaan seurata projektin edistymistä, esittää kysymyksiä, antaa neuvoja ja auttaa toisia jos homma ei tunnu onnistuvan.

Itselläni on menossa neljäs selvä päivä tätä kirjoittaessani ja tavoitteena on olla vuosi ilman alkoholia. Keitto on maistunut jo yli 20 vuoden ajan enemmän tai vähemmän säännöllisesti, viimeisen viiden vuoden aikana voi puhua jo suurkulutuksesta. Sinänsä hassua, että tipattoman tammikuun olen tänä aikana pitänyt lähes joka vuosi eikä siinä ole ollut mitään vaikeuksia. Helmikuun tullen vaan sama meno on aina jatkunut eli mitään pysyvää muutosta en ole aikaan saanut. Tarvitaan siis pitempi tauko.

Ulkoisesti homma on vielä hanskassa. Talo, työpaikka ja perhe ovat vielä tallella, mutta jos tämä meno jatkuu niin muutaman vuoden päästä ei enää ole. Vaimokin on huomautellut asiasta kiihtyvään tahtiin. Olo alkaa olla vähän kuin rullaluistimilla jyrkässä alamäessä, vielä ollaan pystyssä ja tasapaino säilyy, mutta järki sanoo että jos nyt ei jarruta niin kohta vauhtia on niin paljon ettei jarruttaminen enää onnistu ja sitten rytisee.

Viime talvena kävin lääkärissä väsymyksen ja vatsavaivojen takia ja selvisi, että minulla on rasvamaksa, joka on maksakirroosin esiaste. Tiesin kyllä jo lääkäriin mennessä, että vaivojen takana on alkoholinkäyttöni, tuolloin n. 50-60 annosta viikossa minkä myös lääkärille kerroin. Tavallaan menin vähän hakemaan myös apua alkoholiongelmaani. Tämä lääkäri oli uskomaton tyyppi, hän ei uskaltanut sanoa minulle suoraan, että juomista on vähennettävä reippaasti vaan alkoi höpisemään jotain vähärasvaisista juustoista ja vastaavista. Lisäksi hän kirjoitti minulle mielialalääkkeitä, etten olisi niin väsynyt ja negatiivinen! No en ole niitä kylläkään ottanut.

Eli tarkoituksena olisi pitää vuoden huili 20:n vuoden keitottamisen jälkeen, saada kroppa ja ihmissuhteet kuntoon ja katsoa sitten, vieläkö maistuu entiseen malliin vai keksinkö jotain muuta tekemistä. Kummin tahansa, tauko on joka tapauksessa välttämätön tai muuten käy huonosti.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tämä ketju on tarkoitettu niille, jotka pyrkivät tietoisesti vaikuttamaan omaan juomiseensa jonkin konkreettisen ja mitattavissa olevan tavoitteen kautta. Se voi olla tipaton viikko, kuukausi, vuosi, viikottaisen annosmäärän vähentäminen tai mikä muu tahansa, kunhan tavoitteeseen pääseminen on selkeästi mitattavissa.
Varsinkin näin kesällä tulee itsekin otettua myös arki-iltaisin "saunaolut" jos toinenkin. Siitä voi vähitellen tulla pinttynyt tapa, jos ei asiaa ajoissa tiedosta. Humalahakuiseen juomiseen en ole sortunut kuin viikonloppuisin. Tavallisena koti-iltana tissuttelu parin kolmen oluen kanssa on muka harmintonta puuhaa, mutta jos siitä tulee lähes päivittäinen rutiini, niin jatkossa saattaa olla luvassa harmeja. On näitä asioita tullut mietittyä.

Muistaakseni miehillä suurkulutuksen raja on 24 annosta per viikko. Kertajuomisen vastaava raja on 7 annosta. Itselläni ei tuo 24 annoksen viikkoraja rikkoudu juuri koskaan, mutta tuon seitsemän kerta-annoksen yli menee ehkä noin kerran viikossa. Ja myönnän, että vähempikin riittäisi.

Kannattaa myös tehdä yksinkertainen testi osoitteessa www.paihdelinkki.fi Sieltä saa selkeän palautteen juomatapoihinsa liittyvistä riskeistä.
 

jpet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks
Viime talvena kävin lääkärissä väsymyksen ja vatsavaivojen takia ja selvisi, että minulla on rasvamaksa, joka on maksakirroosin esiaste. Tiesin kyllä jo lääkäriin mennessä, että vaivojen takana on alkoholinkäyttöni, tuolloin n. 50-60 annosta viikossa minkä myös lääkärille kerroin. Tavallaan menin vähän hakemaan myös apua alkoholiongelmaani. Tämä lääkäri oli uskomaton tyyppi, hän ei uskaltanut sanoa minulle suoraan, että juomista on vähennettävä reippaasti vaan alkoi höpisemään jotain vähärasvaisista juustoista ja vastaavista. Lisäksi hän kirjoitti minulle mielialalääkkeitä, etten olisi niin väsynyt ja negatiivinen! No en ole niitä kylläkään ottanut.

Käsittämätöntä käytöstä lääkäriltäsi, mutta hienoa, että olet itse asioista perillä ja olet rehellisesti kertonut taustat lääkärillesi. Sen verran omakohtaisia kokemuksia minulla on tuosta kirroosista, että oma mummoni tykkäsi tissutella aina silloin tällöin, ei kuitenkaan päivittäin eikä viikottainkaan. Tissuttelua hänellä tuli kuitenkin sen verran pitkään harrasteltua, että hänen rasvainen maksansa meni kirroosiin. Lääkitys ja hoidot eivät auttaneet ja hän kuoli tähän sairauteensa 67-vuotiaana. En olisi ikinä uskonut, että oma mummoni kuolee viinaan, mutta niin siinä kuitenkin sitten kävi. Maksa on ihmiselle sen verran korvaamaton ja tärkeä sisäelin, joten jos olisin sinun tilanteessasi, niin tyytyisin vain niihin saunakaljoihin. Tosiasiallisesti näin teenkin itse nykyisin, mikä ei kohdallani johdu terveysintoilusta vaan siitä, että minulla tulee aivan järkyttävä päänsärky jo viidestäkin alkoholiannoksesta.

Muutamia päiviä sittenhän lehdessä mainittiinkin maksakirroosiin sairastuneiden määrän tuplaantuneen hyvinkin lyhyessä ajassa. Etenkin 50-60 vuotiaat naiset ovat vaaravyöhykkeessä, kun tuo oluen kittaaminen ja viinin lipittäminen on tänä päivänä niin suosittua. Monetkaan eivät taida tai haluakaan tietää, millaisessa kunnossa heidän elimistönsä tosiasiassa on.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Paljonko Freddie noilla annoksilla sinun maksan veriarvosi, ylä- ja ala-arvo olivat? Minulla ne ovat olleet lääkkeen takia rasittuneina, jos doksuilen ne kohoavat yli suositusrajojen, vaikka en ole tuommoisia määriä viikkotasolla yleensä juonut.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Paljonko Freddie noilla annoksilla sinun maksan veriarvosi, ylä- ja ala-arvo olivat? Minulla ne ovat olleet lääkkeen takia rasittuneina, jos doksuilen ne kohoavat yli suositusrajojen, vaikka en ole tuommoisia määriä viikkotasolla yleensä juonut.

En lukuarvoja ulkoa muista, mutta muistaakseni toinen (se joka on alkoholinkäytölle spesifisempi) oli hieman alle viitearvon ylärajan ja toinen (epäspesifisempi) hieman yli. Tosin noita viitearvojakin näyttää olevan käytössä monenlaisia, olen nähnyt sellaisiakin joilla omat tulokseni olisivat menneet selvästi yli. Voin kaivella tarkemmat arvot myöhemmin.

Olen ymmärtänyt, että maksa-arvot ei ole kovin hyvä mittari alkoholin aiheuttamalle rasitukselle, joillakin ne kohoavat herkästikin ja toiset (kuten ilmeisesti minä) saavat juoda reippaastikin ilman suurta muutosta.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Helkutti kun väsyttää, luin että juoksemisenhallintakerho ja ajattettelin heti osallistua vaikka kovakuntoinen olenkin. Juokseminen kun on saatanasta.
Mutta keskustelun aiheeseen, olen päättänyt vähentää humalahakuista juomista viikonloppuisin. Normaali tyyli oli 8 tölkkiä karhua alle ja ravintolaan. Siellä sitten tiukkaa.. Päätin puolittaa pohjat ja juoda ravintolassa vain olutta ja sitäkin illan aikana max 4 tuoppia.
 

Colin Hunt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olin työhöntulotarkastuksessa vajaa kaksi kuukautta sitten. Siellä otettiin nämä normaalit verikokeet sun muut systeemit. Kuukausi sitten tuli lappu terveydenhoitajalta, että maksa-arvot ovat koholla aika reippaasti, jotakin tarvii tehdä a.s.a.p. Olutta en ole tuon jälkeen ottanut, joka on todella vaikeaa, kun sitä on tullut "maisteltua" aika reippaasti.
Alkuviikosta olin maksan ultraäänikuvauksessa ja onneksi vielä ei rasvoittumista ollut. Maksa-arvotkin ovat alkaneet tippua mukavalla tahdilla, joten eiköhän se tästä.
Vaikka tässä nyt ei absolutistiksi tarvitsisi alkaa, niin yritän kyllä saada alkoholin käytön nolliin, saa vaan nähdä miten se onnistuu..
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Kuukausi sitten tuli lappu terveydenhoitajalta, että maksa-arvot ovat koholla aika reippaasti, jotakin tarvii tehdä a.s.a.p.

Alkuviikosta olin maksan ultraäänikuvauksessa ja onneksi vielä ei rasvoittumista ollut.

Tässäpä juuri esimerkki, miten erilaisia tuloksia ihmisillä voi olla. Itselläni todettiin ultraäänessä maksan runsas rasvoittuminen, vaikka maksa-arvoista sitä ei olisi voinut päätellä.

Onneksi rasvamaksa on vielä palautuva muutos, joka paranee elintapoja muuttamalla. Maksakirroosi sen sijaan tuhoaa maksakudoksen pysyvästi.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Olen ymmärtänyt, että maksa-arvot ei ole kovin hyvä mittari alkoholin aiheuttamalle rasitukselle, joillakin ne kohoavat herkästikin ja toiset (kuten ilmeisesti minä) saavat juoda reippaastikin ilman suurta muutosta.

Olen sitten ilmeisesti sitä herkempää sorttia. Arvoni olivat viime syksynä ylemmän osalta kolminkertaistuneet edelliseen puoli vuotta aiemmin mitattuun ja alempi tuplaantunut. Sitten puoli vuotta lähes täyttä raittiutta ja hups, tulivat alas. Muutenkin olen ymmärtänyt että maksa on kuitenkin aika kärsivällinen, eli melko kauan sitä saisi rytyyttää arvot ylhäällä ennen kuin se vaikuttaisi terveyteen. Sen verran vittumaiseksi paska maksa tekee kuitenkin elämän että pakko ottaa juttu tosissaan. Lopetin about vuosi sitten, sen jälkeen olen juonut about kymmenen kertaa itseni humalaan asti, niistä viisi kertaa viime vloppuna Joensuussa ja ympäristössä. Oksensin ensimmäisenä iltana, sen verran tuhdisti paikallinen isäntä Puumalan mökillä kaatoi puumakonjakkia kuppiini. Viime perjantai oli ensimmäinen krapulani melkein vuoteen. En jaksa asiasta repiä silti stressiä, reissu oli kokonaisuutena erinomainen ja väitän että porukalla suoritetut vapaaehtoiset, kevyet juomingit ulkoilmassa kesäisenä festarina ovat eri asia kuin pakkokaataminen yksinäisenä syysperjantaina, sillä tuon sosiaalisemmaksi homma ei voisi mennä. Nyt on taas häät vloppuna, "hyviä syitä" on siis jatkuvasti, mitään erityistä tarvetta en kuitenkaan koe. Väitän että lakon ja silmien avautumisen kautta juomisesta saa ainakin "pakko"-tunteen pois, molemmin puolin. Ei ole aina pakko olla selvin päin, mutta ei ole pakko myöskään kieltäytyä yhdestä ainoasta lasillisesta neekerirommia.

95% raittius ja juomisen reipas vähentäminen on kuitenkin kokonaisuutena sen verran hieno kokemus että suosittelen kaikille. Ilman älytöntä stressiä ja päivä kerrallaan - helpompaa on tosin lopettaa käytännössä kokonaan sillä vähentämisellä yleensä lipsuu pidemmän päälle kokonaan. Morkkis kuitenkin pois jos kerran kahdessa kuukaudessa juokin neljä olutta samana iltana.

Baarissa on muuten erityisen tärkeää pitää limsa, vichy tai vesi mukana koko ajan, se ranteen ja käden pakkoliike ja juomiseen tottunut koura vaikeuttaa oloa jos ei saa "kaataa jotain".
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Muistaakseni miehillä suurkulutuksen raja on 24 annosta per viikko.

Jep jep. 24 annosta / viikko on monesti määritelty suurkulutuksen rajaksi. Omalla kohdalla tuo raja on ylittynyt tämän vuoden aikana ehkä n. 20 kertaa. Tälläkin hetkellä on jonkinnäköinen putki päällä, joka päivä olen vähintään yhden oluen tai viina-annoksen ottanut 7. heinäkuuta lähtien ja n. joka toinen päivä on ylittynyt tuo kertajuomisen riskiraja, 7 annosta. Maksa-arvoista en ole tietoinen, enkä vielä ole lähelläkään sitä pistettä että pitäisi AA-kerhoja harkita.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
On alkanut hieman itseäni pelottamaan tämä kaljan litkiminen. Viikolla en yleensä ota oluen olutta, mutta kun viikonloppu koittaa tuntuu, että on pakko saada alkoa koneistoon. Yleensä vain perjantaina, mutta nyt on yhä useammin tullut lauantai vielä mukaan kuvioihin.

En koe vielä, että minulla olisi ongelma alkoholin kanssa, mutta huolettaa, että dokaaminen tästä vain lisääntyy.

Jos vaikka ensi viikonlopun olisi ihan ilman kaljaa.
 

Mapleton

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago
mä oon mukana! oon vielä kolme viikkoa täällä alkoholi kuntoutukses mut sit paluu pahaan ja isoon Helsinkiin! AA kerhoon menen ainakin...vieläkin päässä kutkuttaa ajatus että kyllä mä pystyn kohtuuteen.

Ikää on 28v ja viimeisen 9 v aikan noin 4 selvää viikonloppua, pisin putki 4kk..
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Ensimmäinen viikko takana ja projekti on yhä pinnalla, eli kuivin suin on viikko vierähtänyt. Houkutuksia on kyllä ollut yllin kyllin. Viikko on tarjonnut tutut vieroitusoireet eli päänsärkyä pari päivää, unettomuutta ja yleistä ärtymystä. Nyt alkaa fyysiset oireet olla jo takanapäin.

Mikä ihme siinä onkaan kun ensin dokaat viikkokausia yksin ja tuskailet ettei ole seuraa kenestäkään. Sitten kun päätät lopettaa juomisen niin johan alkaa puhelimet ja ovikellot soida ja tarjolla olisi vaikka minkälaisia grilli-iltoja sun muuta.

Ensi viikolla vuorossa astetta kovempi testi eli lomamatka Keski-Eurooppaan.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Ensimmäinen viikko takana ja projekti on yhä pinnalla, eli kuivin suin on viikko vierähtänyt. Houkutuksia on kyllä ollut yllin kyllin. Viikko on tarjonnut tutut vieroitusoireet eli päänsärkyä pari päivää, unettomuutta ja yleistä ärtymystä. Nyt alkaa fyysiset oireet olla jo takanapäin.

Hienoa! Tsemppiä jatkoon, raportoi projektin etenemisestä. Itse odottelen jo vähän jännityksellä ensi viikonloppua, pitänee käydä ostamassa Lidlistä pakki mineraalivettä jota voi lipittää.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Tsemppiä myös itsellesi! Homma onnistuu, kun teet päätöksen että se onnistuu ja pidät siitä päätöksestä kiinni. Välillä tulee hetkiä, jolloin ajattelee että mitä sitä tässä kärvistelemään, taidanpa korkata. Mutta kun malttaa hetken odottaa ja suunnata huomionsa muihin asioihin niin se menee ohitse ja sitten on taas yhä parempi olo siitä ettei sortunut.

Kannattaa tosiaan varata runsaasti erilaisia juomia (mehuja, limsoja, jääteetä yms) käden ulottuville, niistä on apua. Itselläni toimii hyvin Lidlin kahden litran pulloissa myytävä keltainen appelsiinilimsa, sitä on kulunut ihan kiitettävästi.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Tsemppiä myös itsellesi! Homma onnistuu, kun teet päätöksen että se onnistuu ja pidät siitä päätöksestä kiinni. Välillä tulee hetkiä, jolloin ajattelee että mitä sitä tässä kärvistelemään, taidanpa korkata. Mutta kun malttaa hetken odottaa ja suunnata huomionsa muihin asioihin niin se menee ohitse ja sitten on taas yhä parempi olo siitä ettei sortunut.
Niin, palautan sen verran maanpinnalle, että eikös sulla ole vielä 51 viikkoa jäljellä ;)? Eli kokemuksen syvä rintaääni ei ehkä vielä ole paikallaan.

Mutta vakavasti. Hienoa että jengi itsekin heräilee ja asettaa tälläisiä tavoitteita. Kunhan muistatte pitää juominen kontrollissa tauon jälkeenkin, muutenhan se on ihan hukkaan heitettyä työtä.

Tsemppiä kaikille!
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Eli kokemuksen syvä rintaääni ei ehkä vielä ole paikallaan.

No jos kaverilla on tavoitteena olla ensi viikonloppu selvinpäin niin kyllä minä kymmenkunta tipatonta tammikuuta viettäneenä uskallan antaa ihan puhtaasti kokemukseen perustuvia neuvoja siitä miten se onnistuu.

Eikä varmasti ole elimistön kannalta hukkaanheitettyä työtä pitää taukoa juomisesta, oli tauko sitten pitkä tai lyhyt.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
No jos kaverilla on tavoitteena olla ensi viikonloppu selvinpäin niin kyllä minä kymmenkunta tipatonta tammikuuta viettäneenä uskallan antaa ihan puhtaasti kokemukseen perustuvia neuvoja siitä miten se onnistuu.

Eikä varmasti ole elimistön kannalta hukkaanheitettyä työtä pitää taukoa juomisesta, oli tauko sitten pitkä tai lyhyt.

Jaajuu, luin huolimattomasti BeagleBoyn viestin. My bad.

Väittäisin, että on, jos tauon jälkeen kittaa vuoden putkeen hirveää tahtia puolustellen aina, että "justhan mä olin vuoden ilman...".
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nyt on jo yhdeksäs selvä päivä menossa. Maistelut ja ryyppäämiset ovat hyvin pysyneet olemattomina, eikä edes vaikeaa ollut. Saa nähdä kauan vielä jatkaa tätä putkea. Toisen viikon?
 

kovalev

Jäsen
Sinänsä hauskaa, että Freddie on pistänyt tämän ketjun pystyyn lähes samana päivänä, kun itsellänikin tuli niin sanotusti " viimeinen pisara " Kulunut kesä on ollut pahinta ryyppäämistä lähes kymmeneen vuoteen ja touhu alkoi lähteä täysin käsistä.

Nyt on 2 viikkoa raittiutta takana, eikä edes hirveästi vielä polttele. Sen verran kovat morkkikset päällä vieläkin viimeisestä kerrasta, että mieli ei tee alkoholia yhtään. Suomen vähäsateinen kesäkin on kyllä auttanut asiaa. Mitään takarajaa en ole raittiudelleni asettanut, mutta ainakin vuoden loppuun täytyisi yrittää näin aluksi. Vanhas-Masan linja olisi kyllä meikäläiselle se paras vaihtoehto, mutta siihen ei taida koskaan itsekuri riittää.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Päivitystä tilanteeseen, eli Unkarin matka takana ja yhä ollaan kuivilla. Muutaman kerran tuli kohteliaisuussyistä ylähuulta kasteltua tervetuliaismaljoissa vaan siihen se jäi ja lasi vaivihkaa johonkin sopivalle pöydänkulmalle.

En väitä, etteikö mieli olisi tehnyt välillä ankarastikin ottaa olutta kun oli niin perhanan kuumakin mutta enpä vaan ottanut. Toisaalta helteestä oli apuakin, viranomaiset nimittäin suosittelivat paikallisillekin alkoholin käytön välttämistä kuumuuden takia. Se oli varsin näppärä syy kieltäytyä alkoholijuomista.

Sinänsä ihan virkistäväkin kokemus olla koko reissu selvinpäin. Ja antoihan tämä taas uskoa siihen, että pakko ei ole todellakaan juoda missään tilanteessa jos ei itse halua.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Mihinkäs on muut yrittäjät kadonneet? Laittakaahan raporttia miten homman kanssa on käynyt.

Itsellä kolme viikkoa takana ja olo alkaa olla melko hyvä. Yöuni on normaalia ja tuo Jari Porttila-look alkaa hävitä naamalta. Edelleen on ajoittain voimakastakin päänsärkyä, kai sitä sitten podetaan nyt niitä pitämättä jääneitä krapuloita pois.

Kyllähän tuo helle ja loma houkuttelisi kovastikin rentoutumaan, mutta toisaalta jos tavoitteena on vuosi selvinpäin niin ehkä on helpointa pitää se selvä lomakausi heti tähän alkuun. Tulee levättyäkin lomalla vähän paremmin.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Toinen päivä töissä kesäloman jälkeen. Lomallahan tuli lähes päivittäin vedettyä saunaolutta/punaviiniä/jallushotti/konua. Otanpa taas niskasta kiinni itseäni ja jätän kaiken alkoholin pois arkipäiviltä. Perjantai-iltana meillä aukeaa viinipullo, siitä nautinnosta en aio luopua. Saunaoluen vaihdoin ykköseen jo viimeisen lomaviikon aikana - nyt en tosin aio ottaa sitäkään kuin viikonloppuna.

Eilen katselin himoissani jääkaapissa olevia kahta Olvin ykkösolutta. Säälittävää! Maltoin kuitenkin jättää ne sinne.


Niin - tarkkaan ottaen ykkösolut ei taida edes olla alkoholijuoma?
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Raportoidaanpas taas tännekin. Tänään tulee tasan kuukausi täyteen raitista elämää, tosin tarkkaan ottaen olen kuukauden aikana juonut yhteensä kuusi ykkösolutpulloa. Kuusi ykkösolutta kuukaudessa lienee kuitenkin terveellisempi vaihtoehto kuin 60 keskiolutta viikossa, mikä oli tahti vielä kesäkuussa.

Kuukauden kuluttua aion mennä maksakokeisiin ja ultraäänitutkimukseen tarkistamaan, onko maksani alkanut toipua rasvoittumisesta. Olen lukenut useammasta lähteestä, että rasvamaksan palautuminen ennalleen kestää n. 2-3 kk alkoholinkäytön lopettamisesta.

Ensi viikolla alkaa työt mikä tuo taas uuden haasteen raittiina pysymiseen. Täytyy yrittää kanavoida stressin purkaminen urheiluun ja muihin harrastuksiin. Sinänsä on ollut mielenkiintoista viettää koko kesäloma selvinpäin ensimmäisen kerran viiteentoista vuoteen.
 

Nakkikastike

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Mikko Pukka & Valencia CF
Raportoidaanpas taas tännekin. Tänään tulee tasan kuukausi täyteen raitista elämää, tosin tarkkaan ottaen olen kuukauden aikana juonut yhteensä kuusi ykkösolutpulloa. Kuusi ykkösolutta kuukaudessa lienee kuitenkin terveellisempi vaihtoehto kuin 60 keskiolutta viikossa, mikä oli tahti vielä kesäkuussa.

Helvetin hieno juttu Freddie!
Onkos ihan rehellisesti kysyttynä ollut 'sortuminen' kertaakaan lähellä tai onko noin muuten tehnyt mitenkä paljon mieli kuningas alkomahoolia?
Allekirjoittaneen tulisi itsekin vähentää huomattavasti tätä virvoitusjuomien nauttimista.Uskon vankasti siihen että syksyn puskiessa päälle juominenkin vähentyy huomattavasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös