Maalivahtien peluutuksen rajoittaminen kuulostaa järkevältä ratkaisulta jos se sovitaan ennen kauden alkua. Tällä hetkellä joukkueilla on n. 60-65 peliä pelattu, joten mielestäni ajankohta on erittäin huono ilmoittaa tällaisesta 70 ottelun säännöstä.
Viime kaudella NHL:ssä eniten otteluita keräsi Hiller, jolla oli pelejä 72.
Otan hieman toista näkökulmaa Miikka Kiprusofin pelimääristä viime vuosina:
05-06 = 74 peliä
06-07 = 74 peliä
07-08 = 76 peliä
08-09 = 76 peliä
09-10 = 73 peliä
10-11 = 71 peliä
11-12 = 70 peliä
Viimeisen 7 kauden aikana Kipperi on keskimäärin pelannut 73,4 peliä.
Lisäksi tässä asiassa tulisi huomioida myös mahdolliset treidit, jolloin maalivahti on saattanut pelata otteluita enemmän kuin itse joukkue. Kuten Phoenixillä pelattuja pelejä on 62 ja Rinne on tällä kaudella pelannut 63 ja Labarbera 2 ottelua. Myönnetään, olisi 2. mv saanut olla useammin tolppien välissä. Mutta jokatapauksessa olen vastaan tätä 70 ottelun rajaa, koska on epäreilua ilmoittaa tällainen sääntö tässä vaiheessa kautta.
Ehdottaisin, että tarkasteluun tulisi ottaa 2. maalivahtien pelimäärät, jolloin mahdollinen treidien tuoma tilastovalhe ei vaikuta asiaan. Sääntö voisi olla seuraavanlainen: "2. maalivahdilla tulisi olla 10 ottelua kasassa kauden loppuun mennessä". Mielestäni tämä olisi huomattavasti kohtuullisempaa tässä vaiheessa kautta.
Kysymys komissaarille: Missä muissa liigoissa käytetään tällaista rajaa? Ei ainakaan jatkoaika #2 liigassa, vaikka keskustelua asiasta on käyty.
Olen tässä pitkään ajatellut tuoda erään asian esille, eli keskeytys - % konetta vastaan käydyissä otteluissa. Seuraavien joukkueiden %-luvut hyppäsivät silmille:
Buffalo: 55 %
Colorado: 53 %
New York: 50 %
Tampa bay: 42 %
St. Louis: 40 %
Nashville : 37 %
Selityksiä kaivataan?
Aika suuren vääristymän tekee playoff taistelussa jos ja kun muutama piste on huijattu koneelta.
50 DNF -% tarkoittaa sitä, että jokainen konetta vastaan pelattu ottelu on kerran lopetettu kesken ja aloitettu kerran uusiksi. En usko, että ylläolevilla joukkueilla on ollut jatkuvia ongelmia netin kanssa tai Ea:n palvelimet ovat kaatuneet kesken otteluiden.
Laskin huvikseni todennäköiset luvut:
Buffalo: 11 / 20 -> 9 peliä ollut konetta vastaan ja 11 kertaa aloitettu alusta
Colorado: 8 / 15 -> 7 peliä ollut konetta vastaan ja 8 kertaa aloitettu alusta
New York: 50 % -> Tasalukua ei pysty ennustamaan, mutta jokainen peli on kerran lopetettu ja aloitettu alusta
Tampa bay: 6 / 14 -> 8 peliä ollut konetta vastaan ja 6 kertaa aloitettu alusta
St. Louis: 2 / 5 tai 4 /10 -> 3 tai 6 peliä ollut konetta vastaan ja 2 tai 4
peliä aloitettu alusta.
Nashville : 6 / 16 -> 10 peliä ollut konetta vastaan ja 6 kertaa aloitettu alusta.
(Pidätän oikeuden laskuvirheisiin)
Eniten olen pettynyt komissaariin, jonka kuuluisi toimia esimerkkinä muille. Jatkoajan 2# liigassa jaettiin pelikieltoa parhaille pelaajille tällaisista rikkeistä, joten ehdotan samaa käytäntöä tännekin.
Itse mokailin 2# liigassa ja rangaistukseni olen siellä kärsinyt ja siitä ollaan otettu opiksi.