Jatkoaika Roast – säännöt, ilmoittautuminen ja keskustelu

  • 4 817
  • 36

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Kauan tätä aprikoin, ja lopulta sain jonkinnäköisen kokonaisuuden parsittua kasaan. Kaikki kunnia ideasta nimimerkille @Ikävänkantaja, joka toivoi toisaalla tällaista ketjua avattavaksi. Tässä sellainen nyt olisi, ja vaikka toteutus onkin haasteellinen, niin toivoakseni touhu saadaan pelittämään.

***

Mikä ihmeen roast?

- Yhdysvalloista lähtöisin oleva komediatapahtuma, jossa roastin kohteena oleva päähenkilö istutetaan yleisön eteen kuuntelemaan itseensä kohdistuvia herjoja ja pilkantekoa ns. roastaajilta.
- Roastattavan tausta on yleensä suurelle yleisölle tuttu.
- Roast on pohjimmiltaan hyväntahtoinen tapahtuma, jonka tarkoitus on yhtä paljon kunnioittaa kohdetta kuin irvaillakin hänelle.
- Roastin avaa seremoniamestari esittelemällä roastattavan. Tämän jälkeen roastaajat herjaavat ja pilkkaavat kohdetta huumorin keinoin, tämän jälkeen perinteisissä roasteissa itse kohde saa pitää oman puolustuspuheenvuoronsa.

Jotta homma kuitenkin pysyisi simppelinä, emme tee Jatkoajan roastia aivan noin perinteisin keinoin. Pienin muokkauksin saamme tästä keskustelupalstalle sopivamman version. Kehitysehdotuksia otan ilomielin vastaan, ja sääntöjä voimme muokata aloituspäivään asti - tai mikäli roastauksen startattua huomaamme epäkohtia ja hankaluuksia, teemme ilman muuta jonkin sortin hienosäätöä.

Jatkoaika Roast sääntöpykälineen

- Roastaamme vain nimimerkkejä, jotka ovat itse antaneet pilkalle oman suostumuksensa.
- Emme roastaa sellaisia nimimerkkejä, jotka eivät voi roastauksen hetkellä vastata ivaan (koskee nimimerkkejä, joilla on tällöin kirjoituskieltoa palstalle tai tänne vapaan puolelle, eli ovat estyneitä itse osallistumaan).
- Pysymme hyvän maun rajoissa. Tiedostan tämän vaikeaksi, onhan roast useimmiten melkoisen härskiä ja räävitöntä. Emme hauku haukkumisen ilosta, vaan taustalla pitää olla näkyvissä herrasmiesmäinen pilke silmäkulmassa. Kunnioitamme niitä, jotka "uskaltautuvat" loanheiton kohteeksi.
- Noudatamme Jatkoajan keskustelupalstan sääntöjä, ja @Moderaattorit päättävät mahdollisten ylilyöntien tullessa sanktioista. Emme varsinkaan yritä tieten tahtoen paljastaa kenenkään identiteettiä, emmekä paljasta identiteetin kannalta olennaisia asioita, mikäli sellaisia satumme roastattavasta jostain syystä tietämään.
- Jokainen roastauksen kohteeksi suostuva nimimerkki on sinänsä vapaata riistaa, että ns. flametus tai provosointi on hänen itsensä sallimaa, kun se tapahtuu häntä itseään kohtaan. Tämän vuoksi emme roastaa nimimerkkejä, jotka eivät hiillostettaviksi tahdo. Mikäli siis ilmoittaudut roastattavaksi, oletamme, ettet ole niin herkkähipiäinen, että revit pelihoususi heti ensimmäisen piikikkään kommentin lävähtäessä näyttöpäätteelle.
- Roast tapahtuu toisessa, roastaukseen itseensä tarkoitetussa ja myöhemmin avattavassa ketjussa.

Aikatauluja

- Mikäli tahtoo roastattavaksi, tulee asiasta ilmoittaa tähän nimenomaiseen Jatkoaika Roast -ketjuun. Oma ajatukseni on, että pyrkisimme saamaan ensimmäiset uhrit uuniin heinäkuun alkaessa.
- Heinäkuun alussa arvomme ilmoittautuneista listan ja päätämme ajankohdat kunkin nimimerkin roastille. Heinäkuun alun jälkeen roastattavaksi tahtovat laitetaan jonon hännille odottamaan omaa vuoroaan. Voin toimia tässä organisoijana ainakin siihen asti, että homma lähtee rullaamaan ja sen minkä ylimalkaan kerkeän.
- Alustavasti olen ajatellut, että yhden nimimerkin roastaaminen voisi kestää päivän tai peräti kaksi, kunnes vuoro vaihtuu. Ideoita tai parannusehdotuksia tähän? Mikä olisi sopiva aika?

Toteutuksesta - miten roast etenee?

- Kuka tahansa nimimerkki saa ja voi roastata sillä hetkellä roastattavaksi nimettyä kohdetta, kunhan pysyy sääntöjen sallimissa rajoissa.
- Roastattava nimimerkki voi erikseen toivoa alustusta ja pyytää jotakuta seremoniamestarikseen, jos kokee sen tarpeelliseksi ja ajattelee sen tuovan lisäarvoa.
- Roastattava nimimerkki voi vastaavasti pitää oman puolustuspuheensa häntä pilkanneita kohtaan; ken leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön -periaatteella. Tällaisten viestien tulee olla julki sillä ajalla, kun on itse roastattavana. Vuoron vaihtuessa puolustuspuheiden ja kommenttien antaminen on myöhäistä.

***

Jos, ja varmasti kun, tässä hahmotelmassa on aukkoja, huomauttakaa. Kaikkia parannusehdotuksia kuunnellaan, emmekä polkaise roastia käyntiin ihan heti. Viilataan ja höylätään, jos on tarpeen. Tuokaa esiin mietteitänne ja mielipiteitänne, älkääkä säikähtäkö melko massiivisiin mittasuhteisiin venynyttä alustusta. Jatkoaika Roast on toteutukseltaan lopulta takuulla paljon yksinkertaisempi kuin mitä tämä avausviesti antaa ensivaikutelmineen olettaa.

***

Mikäli minulta jäi jotain olennaista sanomatta, kysykää. Jos jokin on epäselvää, pyytäkää täsmennystä. Vaikka olenkin seuraavat neljä yötä poissa koneen äärestä, pyrin vastailemaan ja järjestelemään tätä sen minkä vain pystyn. Käykää dialogia ja perehtykää. Mielestäni Ikävänkantajan ajatus oli niin hieno, että voisimme toteuttaa tämän ikään kuin talkoovoimin. Toivotaan, ettei jää raakileeksi. Aihiossa on mielestäni potentiaalia olla ihan viihdyttäväkin ketju.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
@Jaws Sellainen tuli mieleen, että jokaiseen roastiin oma ketju. Esim. Jatkoaika Roast:Jaws, Jatkoaika Roast:scholl, Jatkoaika Roast:Pat_LaFontaine jne.

Siis aivan kuten perinteisemmissä roasteissa - Roast:David Hasselhoff, Roast:Pamela Anderson, Roast:Janne Kataja.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meikäläistä ainakin saa roastata. Ilmoittaudun mukaan, jos sopii.

Päivä kyllä tuntuu aika lyhyeltä ajalta, heh. Kaikki ei joka päivä kurkkaa tänne...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lienee fiksua ilmoittautua roastaajaksi etukäteen. Näin saisi mahdollisia ylilyöntejä karsittua, kun yhtäkkiä ei ilmaannu jostain naftaliinista nimimerkkiä huutelemaan henkilökohtaisuuksia. Tai ainakin periaate olisi selkeä, eihän se mitään suoranaisesti estä. Lisäksi roastaajien ennakkoilmoittautuminen takaisi tasapuolisen päänauonnan kaikille määrällisesti.
 

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ilmottaudun yleiseksi vittuilun kohteeksi, nyt ihan julkisesti. Pieni piikittely piristää aina kummasti mieltä. Monihan sitä on jo aikaisemminkin yrittänyt mutta jospa se nyt irtoaisi vähän paremmin kun voi oikein ajan kanssa miettiä. Jos ajankohtaan voi vaikutta niin heinäkuun loppupuolella kerkeisin itse sitten paremmin puolustautumaan.
 

Baldrick

Jäsen
Voisi jopa olla, että ns. pakollinen esittelypuhe olisi paikallaan, sillä monella on varmasti painunut unholaan tai mennyt ohi joitain asioita/tapahtumia nimimerkeistä ja heidän historiastaan. Tällöin tarjolla on paremmin insightia, josta lähteä piikittelemään tahi vitsiä murjomaan. Harva viitsii lukea roastattavan koko viestihistoriaa, joten jonnekin voisi vaikka crowdsourcingilla kerätä nimimerkin historiaa ja joku pätevä sitten jäsentelee sen alustukseksi.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
@Jaws Sellainen tuli mieleen, että jokaiseen roastiin oma ketju. Esim. Jatkoaika Roast:Jaws, Jatkoaika Roast:scholl, Jatkoaika Roast:Pat_LaFontaine jne.

Siis aivan kuten perinteisemmissä roasteissa - Roast:David Hasselhoff, Roast:Pamela Anderson, Roast:Janne Kataja.

Tulisiko tästä roastista tällöin liian laaja, ts. olisiko ketjuja liikaa? Kierrätyskeskusta ei ole tarkoitus spämmätä täyteen näitä roast-ketjuja, ja kuitenkin uskon, että roastattavaksi on halukkaita useampia. Mielipiteitä; Yksi ketju kaikille vai yksi per roastattava?

Meikäläistä ainakin saa roastata. Ilmoittaudun mukaan, jos sopii.

Päivä kyllä tuntuu aika lyhyeltä ajalta, heh. Kaikki ei joka päivä kurkkaa tänne...

Lisätään sinut listaan. Minäkin mietin tuota, että päivä on aika lyhyt aika, mutta...

Lienee fiksua ilmoittautua roastaajaksi etukäteen. Näin saisi mahdollisia ylilyöntejä karsittua, kun yhtäkkiä ei ilmaannu jostain naftaliinista nimimerkkiä huutelemaan henkilökohtaisuuksia. Tai ainakin periaate olisi selkeä, eihän se mitään suoranaisesti estä. Lisäksi roastaajien ennakkoilmoittautuminen takaisi tasapuolisen päänauonnan kaikille määrällisesti.

...Jos taas otamme käytäntöön tämän sampion ehdotuksen, että myös roastaajaksi pitää ilmoittautua, niin tällöin päivä riittäisi. Roastaajat tietäisivät ajankohdan, jolloin näiden on määrä roastata. Mielipiteitä tästä?

Minua saa paahtaa, jos huvittaa.

Mukaan vain, olet listalla.

Ilmottaudun yleiseksi vittuilun kohteeksi, nyt ihan julkisesti. Pieni piikittely piristää aina kummasti mieltä. Monihan sitä on jo aikaisemminkin yrittänyt mutta jospa se nyt irtoaisi vähän paremmin kun voi oikein ajan kanssa miettiä. Jos ajankohtaan voi vaikutta niin heinäkuun loppupuolella kerkeisin itse sitten paremmin puolustautumaan.

Koitetaan tässä tapauksessa katsoa sinulle sopiva väli, mukana olet sinäkin.

Voisi jopa olla, että ns. pakollinen esittelypuhe olisi paikallaan, sillä monella on varmasti painunut unholaan tai mennyt ohi joitain asioita/tapahtumia nimimerkeistä ja heidän historiastaan. Tällöin tarjolla on paremmin insightia, josta lähteä piikittelemään tahi vitsiä murjomaan. Harva viitsii lukea roastattavan koko viestihistoriaa, joten jonnekin voisi vaikka crowdsourcingilla kerätä nimimerkin historiaa ja joku pätevä sitten jäsentelee sen alustukseksi.

Tälle varovaista kannatusta. Minäkin mietin, että palstalla on monia, jotka varmasti haluavat roastattavaksi, mutta joiden tausta on hiukan huonommin muilla tiedossa. Jokaisen uuden roastin alkuun voisi olla pieni alustus, että tämä nimimerkki on kirjoittanut sitä ja tätä. Olisi hyvä, jos roastattava ja seremoniamestari tekisivät tässä yhteistyötä, eli tuleva roastin kohde antaisi vinkkejä, joihin sitten voisi tarttua.

Ilmoittaudun itsekin hiillostettavaksi, pieni hiki on pakaroissa jo nyt. Tiedän, että tällä palstalla kyllä osataan tämä homma. :)
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Voin ilmoittautua kumpaiseenkin rooliin, mieluummin heinäkuun alkupuolella. Toki voi olla, että roastistani tulee todellinen pannukakku ja antikliimaksi.

Tai siis on, että tulee.
 

Nick Neim

Jäsen
Roastit samaan ketjuun. Joo, saattaa olla hieman sekavaa, mutta onpahan kaikki samassa paikassa jos tarvitsee jotain etsiä.

Luonnollisesti kun roastattava vaihtuu, niin siitä kissankokoisin kirjaimin viesti väliin, jolloin etsiminen helpottuu.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Hei nyt mä tajusin miten toi hoituu! Merkataan aina tähän ketjuun, miltä sivulta Roast-ketjussa kenenkäkin grillaus alkaa. Siis sellainen sisällysluettelo. Ongelmallista toki on tuo muokkauksenesto.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Ilmoittaudun mukaan. Minua saa eritoten pilkata elokuun kahdella ensimmäisellä viikolla.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Pitääkö tässä jotenkin tuntea roastattava vai riittääkö roastaukseen pelkästään roastattavan viestihistoria Jatkiksessa sekä roastaajan omat mielikuvat roastattavasta?
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Vittuilun SM-kisoissa oli sellainen systeemi, että jokaisen piti täyttää kaavake, jossa kysyttiin mielipiteitä erinäisistä asioista. Harrastuksista. Eräällä oli harrasteena aikuisviihde. "Oletkin sellainen runkkari, ettei arvaa kätellä" oli jonkun avausrepliikki moiselle. Siispä omista kiinnostuksen kohteista ja arvomaailmastahan voisi etukäteen kertoa. Varsinkin jos ei ole kovin tunnettu palstahahmo, ainakaan vapaan keskustelun puolella.

En siis osallistu, mutta katsomossa viihdyn!
 

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Koitetaan tässä tapauksessa katsoa sinulle sopiva väli, mukana olet sinäkin.

Nyt näyttää kalenteri jo tässä vaiheessa heinäkuulle melkoisia kiireitä, niin voi tehdä tiukkaa löytää varmoja päiviä.

Minusta täällä ei kuitenkaan kovin paljon tiedetä niin roustaajat joutuvat kyllä aika paljon tekemään pohjatyötä hommansa eteen jos siihen ryhtyvät. Itse en mitään esittelyä tule tuon takia tänne tarkemmin kuitenkaan kirjoittamaan ja viestihistoriani on vapaan osion osalta aika suppea muutenkin. Ehkä siis parempi jäädä tässä vaiheessa sitten kuitenkin sivuun alkuryntäyksestä ja katsoa sopiva paikka sitten myöhemmin.
Idea on kyllä aivan loistava ja varmasti saa nauraa ihan kunnolla kunhan homma lähtee käyntiin.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Festareilta palattu kotiin, joten palataanpa ns. sorvin ääreen.

Voin ilmoittautua kumpaiseenkin rooliin, mieluummin heinäkuun alkupuolella. Toki voi olla, että roastistani tulee todellinen pannukakku ja antikliimaksi.

Selvä se. Mikäli siis halutaan, että otetaan erikseen myös roastaajat, niin voi toki myös ilmoittautua. Muita idean kannattajia? Pari nimimerkkiä on jo ilmaissut myöntyvän mielipiteensä.

Roastit samaan ketjuun. Joo, saattaa olla hieman sekavaa, mutta onpahan kaikki samassa paikassa jos tarvitsee jotain etsiä.

Luonnollisesti kun roastattava vaihtuu, niin siitä kissankokoisin kirjaimin viesti väliin, jolloin etsiminen helpottuu.

Hei nyt mä tajusin miten toi hoituu! Merkataan aina tähän ketjuun, miltä sivulta Roast-ketjussa kenenkäkin grillaus alkaa. Siis sellainen sisällysluettelo. Ongelmallista toki on tuo muokkauksenesto.

Näihin kahteen viestiin puoltoääni. Muokkauksenestolle emme voi mitään, mutta eiköhän tuo silti saada jotenkin fiksusti järjestettyä.

Ilmoittaudun mukaan. Minua saa eritoten pilkata elokuun kahdella ensimmäisellä viikolla.

Hyvä.

Pitääkö tässä jotenkin tuntea roastattava vai riittääkö roastaukseen pelkästään roastattavan viestihistoria Jatkiksessa sekä roastaajan omat mielikuvat roastattavasta?

Ei henkilökohtaisesti tarvitse tuntea, se olisikin jo liikaa pyydetty ja idea olisi kuollut jo syntyessään. Viestihistoria ja viesteistä välittynyt mielikuva kustakin roastattavasta riittää vallan mainiosti.

Siispä omista kiinnostuksen kohteista ja arvomaailmastahan voisi etukäteen kertoa. Varsinkin jos ei ole kovin tunnettu palstahahmo, ainakaan vapaan keskustelun puolella.

Tästä olikin puhetta ja lienee ihan hyvä idea, ettei jää turhan ohkaiseksi tämä.

Odotellaan ilmoittautumisia sun muita vielä tovi.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Minua voi roastata, sillä onhan minua haukuttu joka tapauksessa.

Sinua ei tarvitse haukkua.

Ihan mielenkiintoinen ajatus tämä roast, mutta tästähän tulee:

a) sisäsiistiä olalle läpyttelyä tietyillä sisäpiireillä tai...

b) kaikki vähän surkeammin töihin ottavat pelikieltoon vievää yleishelvettiä.

Ei roastaus ole mitään rajoitettua tai sääntöjen mukaan tehtyä herrasmiesmenoa. Sikailu ylilyönteineen ei ole itsetarkoitus, mutta grillaamisessa ei saa olla rajoja. Se on jutun koko hienous ja tuo esiin eri tyyppien tyylitajun sekä tason. Kuolleisiin saa koskea ja lyötyjä saa lyödä. Tai sitten ei.

Mutta seurataan mielenkiinnolla mitä tämä tuo tullessaan.

Edit. Tämän koko homman lopputulemana tulisi sitten palkita parhaat jeffross yms. comedycentralroast-suomennokset. Jimmy Carrin tuheroon paskomista ei enää lasketa. Sen olen jo kopioinut.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
Ihan mielenkiintoinen ajatus tämä roast, mutta tästähän tulee:

a) sisäsiistiä olalle läpyttelyä tietyillä sisäpiireillä tai...

b) kaikki vähän surkeammin töihin ottavat pelikieltoon vievää yleishelvettiä.
....

Roast onnistuu vain, mikäli saadaan joitain näistä palstan tunnetuimmista nimimerkeistä sen kohteeksi. Muuten menee inside-jutuiksi jne kuten pelkäsit yllä.

Kyllä palstalta muutama laajalti tunnettu kohdekin löytyisi, kuten vaikkapa @TosiFani , joka nyt varmaan pystyisi ottamaan asian asiaankuuluvalla huumorilla.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Minua voi roastata, sillä onhan minua haukuttu joka tapauksessa.

Itse olen saanut tappavan tasaisesti "roastia" niskaan, vaikkei saisikaan. Lopputulos? Sain itse bannia säännöllä 6 § !
Sinulla taisi olla vähän sama kohtalo.

#hyvämodet
#pullonpyörityxii
 
Tämähän on mielenkiintoista. Voisi ainakin olla läsnä kun tällaista järjestetään.
En sitten tiedä miten kukaan keksii kenestäkään juttua, paitsi ihan yleisellä tasolla. Ei tule mieleen muita käyttäjiä jonka tyylin tunnen, paitsi Dissonanssi.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Käsittääkseni roast on kunnianosoitus. eikä minulla ole mitään sitä vastaan, jos joku haluaa minun nettipersoonaani roastata.

On sitä kunniaa saatavilla kyseenalaisenakin.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Oma ajatukseni on, että pyrkisimme saamaan ensimmäiset uhrit uuniin heinäkuun alkaessa.

10 diktaattoria tykkää tästä

Jotenkin on täysin saletti että joko tämä on hellää läpsyttelyä tai lähtee täysin lapasesta. Toivon jälkimmäistä
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös