Mainos

Jatkoaika goes kaali – raakana, purkissa ja uunissa

• 4 784
  • 32

Ylläpito

Administrator
Tässä ketjussa keskustellaan kaalista. Kaali eli Brassica oleracea on vihannes jota viljellään monissa maanosissa ja Suomessakin tuotetaan kotimaista lautaselle valkokaali etunenässä. Suomessa myydään eniten valko- eli keräkaalia, lehtikaalia, parsakaalia, kukkakaalia ja kiinakaalia. Kaali on terveellistä sen korkean c-vitamiini ja kalsium-pitoisuuden vuoksi. Kaalilla ja kaalista valmistettavilla lisukkeilla sekä aterioilla on Euroopassakin jo 2500 vuotta vanhat perinteet. Kaalilaatikko, kaalipata, kaalikeitto, kaalimuhennos jne. Kaali on budjettiruokaa parhaimmillaan, maukasta kun sen osaa ja superfoodi puolukka survoksena kruunaakin usein kaalimätön.

Erityisesti Venäjällä maatuskat osaavat kaalihommat, siemenestä lähtien kasvattavat muhkeita kaalipalloja ja säilövät hapankaalia purkkeihin, joita on tupa täynnä. Vodkan kanssa kaali onkin oiva kyytipoika! Eritoten palstan itäsiivellä onkin varmasti annettavaa tähän ketjuun, kertokaa etunenässä @Zalmonella, @BlackWolf, @Saxon-747 ja muut kaalimaan vartijat, teidän parhaat kaalireseptit tähän ketjuun. Myös kivat tarjoiluvinkit kiinnostaa.

* Alkuperäinen kirjoittaja poistettu palstalta.

Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
No vastataan nyt kuitenkin vaikka kyseessä onkin täysi trollaus, ihan vain siksi, että resepti on niin loistava.
Traditional kimchi recipe (Tongbaechu-kimchi: 통배추김치) - YouTube (linkki youtubeen)
Pahoitteluni, että menee vähän liiaksi etelään ja vieläpä oikeasti demokraattisen maan kulinaristoon tämä linkki ja se kaalikin on sitä väärää kommunistista kaalia.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tässä ketjussa keskustellaan kaalista.

Pidän tästä aloituksesta! Tavallinen keräkaali on aliarvostettu vihannes - itse olen vasta viime vuosina tajunnut miten hyvää ja monipuolisesti käytettävää se on raakana, on esim. loistava salaatinlisä ja sopii erinomaisesti myös leivän päälle, etenkin kevätkaali on todella herkullista. Itäisestä ilmansuunnasta meidän ei pitäisi oppia valeuutisia, diktatuuria ja kleptokratiaa vaan kaalireseptejä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
On välttämättä lisättävä, että hapankaali nauttii suurta arvostusta eurooppalaisen sivistyksen sydämessä, siis Saksassa. Kaali ei siis ole yksinomaan slaavilaisissa roistovaltioissa hyödynnetty kulinaristinen artikkeli. Suoraan paistinpannulta lautaselle napattu täyteläinen hapankaali pariutuu mitä kernaimmin vaikkapa nürnbergiläisbratwurstien kanssa. Saksassa vierailevan ummikkoturistin reissu onnistuu mainiosti jo sillä, että hän osaa tunnistaa ruokalistalta keskeiset avainsanat Sauerkraut ja Bratwurst, mielellään samaan annokseen naitettuina.

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Lehtikaali paistinpannulla isossa voissa paistettuna. Rapeana siivuna hyviä sellaisenaan ja sopii myös liharuokiin lisukkeeksi

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Kyllähän kaali on suurta herkkua. Mummun kaalilaatikko, kaalisoppa ja ennen kaikkea kaalikääryleet pistää suun rullalle jo silloinkin kun miettii sitä. Äitin bravuuri on gratiini, johon tulee perinteisen kukkakaalin kanssa parsakaalia, oi nam. Italiassa olen törmännyt myös kaalien köyttöön. Yleensä kaalilajike menee kypsennyksen jälkeen pannun kautta lisukkeeksi lihan kanssa. Varsinkin pannulta kukkakaali on loistavaa tomaattikastikkeessa paistetun Salsiccia makkaran kanssa. Oijjoijoi. Täytyy kyllä myös nostaa ruusukaalin nimi esille, ei saa tönia Brysselin poikia! Ei tässä kauaa aikas olekaan kun brysselinkaalia söin ja oooon se kova sana.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Broilerigratiini on herkullista minusta ja se on helppoa itsekin tehdä. Siihen tulee siis kanan lisäksi kukkakaalia ja parsakaalia kuten tuossa olikin jo sanottu. Kermaa ja juustoa oman maun mukaan.

Hapankaali on olennainen osa ainakin meikäläisen ruokavaliota, vaikka samaan aikaan ei sakutyyliin olisi edes makkaraa tarjolla. Paitsi että ko tuote on helkkarin hyvän makuista, niin se tekee myös hyvää ruoansulatukselle. Yleensä ostan semmoisen ison purkin ns venäläistä hapankaalia S-marketista, hakkaa esim Pirkan tekemän kilpailijan maussa ja koostumuksessa 6-0.

Noin muuten tulee kaalia syötyä sangen vähän. Kääryleistä kyllä tykkään, mutta en osaa niitä tehdä. Yritetty on, mutta prosessi on yhtä toivoton mun osalta, kuin jos opettaisi kalaa ajamaan fillarilla.

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
On se vaan luojan lykky, että Suomessa on päästy elintasossa sen vaiheen yli, jossa salaattien pääasiallinen raaka-aine oli kiinankaali. Sitä ei jumalauta vaan kuulu syödä kypsentämättömänä.

Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Neuvosta ilahduttaa tällainen ketju, koska kaali on herkullista miten vain tehtynä.

Kokanaisena uunissa paistettu ja päältä silavoitu kaali on klassikko, jonka soisi tekevän paluun. Savupekonin ja kaalin liitto miellyttää Neuvosta suuresti. Liha- ja makkarakeitot saavat uutta sisältöä kaalista. Coleslaw-salaatti kuuluu jokaisen Grilli-Niilon kesäkeittiöön. Mehevä pihvi soosseineen kaipaa rinnalleen ainoastaan yksinkertaiset lisukkeet ja kaaligratiinit ajavat roolin mainiosti.

Kaali on hyvää, terveellistä ja edullista ja loihdit siitä herkullisia ruokia budjetin paukkumatta.......

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Gruusialainen kaalilaatikko.

Tör-ke-än hy-vää. Helppo, nopea, edullinen ja maistuu niiiin hyvältä. Täydellistä!

Rakastan kaaliruokia; keräkaali, kukkakaali, parsakaali, oijjoi! Tällä hetkellä olen reissussa Kosovossa ja keräkaalia saa täällä päivittäin salaattina ja välillä pääruokanakin. Nam nam.
Ota ilo irti reissusta, ja nimen omaan ruokapöydässä.

Ehdottaisin gruusialaiseen kaalilaatikkoon harkittavaksi vielä ripausta pähkinää, kuten saksanpähkinää, tuoretta korianteria, sekä päälle granaattiomenan siemeniä. Näitä joko kaikkia yhdessä tai maun mukaan erikseen. Pääsee georgialaiseen tunnelmaan oikein erityisen konkreettisesti. Ja hauduttaa kannattaa oikein huolella, varsinkin nuo kaukasialaiset kaaliruoat.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kaalilaatikkoon saa vaihtelua ja "juhlavuutta", jos valkokaalin korvaa muilla kaalilajeilla. Esim. savoijinkaalin, parsakaalin ja kyssäkaalin sekoituksella.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Hapankaali on olennainen osa ainakin meikäläisen ruokavaliota, vaikka samaan aikaan ei sakutyyliin olisi edes makkaraa tarjolla. Paitsi että ko tuote on helkkarin hyvän makuista, niin se tekee myös hyvää ruoansulatukselle. Yleensä ostan semmoisen ison purkin ns venäläistä hapankaalia S-marketista, hakkaa esim Pirkan tekemän kilpailijan maussa ja koostumuksessa 6-0.

Jep, hapankaali on erittäin herkullista ja on hyvin monipuolisesti toimiva lisuke. Itse ostan sitä pääkaupunkiseudun virolaisista liikkeistä, joista löytyy yleensä hyvä valikoima virolaisia ja venäläisiä versioita sangen edulliseen hintaan. (Muutenkin nuo kaupat ovat loistavia: halpaan hintaan hyviä tuotteita joita ei välttämättä muuten maasta löydy.)

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Suositelkaapa jotain hyviä hapankaalivaihtoehtoja. Monta kertaa olen ollut jo purkki kädessä ruokakaupassa, mutta tähän asti on aina jäänyt hyllyyn.

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Itse ostan sitä pääkaupunkiseudun virolaisista liikkeistä, joista löytyy yleensä hyvä valikoima virolaisia ja venäläisiä versioita sangen edulliseen hintaan. (Muutenkin nuo kaupat ovat loistavia: halpaan hintaan hyviä tuotteita joita ei välttämättä muuten maasta löydy.)
Menee nyt sikäli ohisektoriin ketjun aiheesta, mutta kerta eestikaupoista kyse - samalla reissulla mukaan tuubi tai pari sinappia joka on nimetty niinkin omaperäisesti kuin "Sinep" (takaperin "penis", toim. huom. - linkki silti ihan tuotekuvaukseen jossa mukana kuva aiheesta). On sekä todella herkkua että todella myrkkyä - ei ole mitään chiliä tms. mukana, mutta sinappia sen verran että on aika wasabihenkistä tavaraa, kannattaa käyttää varoen. Mutta makkaran, ja miksei samalla hapankaalinkin, kanssa oikein mahtavaa. Löytyy pääkaupunkiseudun lisäksi ainakin myös Mansesterin eestikaupasta, joka siis on siinä Hämeenpuistossa.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Suositelkaapa jotain hyviä hapankaalivaihtoehtoja. Monta kertaa olen ollut jo purkki kädessä ruokakaupassa, mutta tähän asti on aina jäänyt hyllyyn.

Tulee esimerkiksi mieleen virolainen Kadarbikun hapankaali. Suomessa valmistettua en ole aikoihin kokeillut, mutta olen kuullut että sen laatu on huomattavasti kohonnut takavuosista. Pitäisi itsekin kokeilla tehdä, eihän se mitään rakettitiedettä periaatteessa ole.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Menee nyt sikäli ohisektoriin ketjun aiheesta, mutta kerta eestikaupoista kyse - samalla reissulla mukaan tuubi tai pari sinappia joka on nimetty niinkin omaperäisesti kuin "Sinep" (takaperin "penis", toim. huom. - linkki silti ihan tuotekuvaukseen jossa mukana kuva aiheesta).

Jep, se on pirullisen tulista, mutta kun siihen tottuu niin aika maukasta - mutta kyllä itse päädyn useimmiten siihen turvalliseen suomalaiseen vaihtoehtoon, mikä jostain sysytä on aika erilaista kuin useimpien maiden sinapit, mikähän siinäkin on?

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulee esimerkiksi mieleen virolainen Kadarbikun hapankaali. Suomessa valmistettua en ole aikoihin kokeillut, mutta olen kuullut että sen laatu on huomattavasti kohonnut takavuosista. Pitäisi itsekin kokeilla tehdä, eihän se mitään rakettitiedettä periaatteessa ole.

Ja tätä saa ilmeisesti näistä Eestin Herkuista sun muista?

Mites sitten, minkä kaiken kanssa tuo sopii? Tiedän Saksassa reissanneena, että makkaroiden kylkiäisenä toimii, mutta mites muuten?

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Menee nyt sikäli ohisektoriin ketjun aiheesta, mutta kerta eestikaupoista kyse - samalla reissulla mukaan tuubi tai pari sinappia joka on nimetty niinkin omaperäisesti kuin "Sinep" (takaperin "penis", toim. huom. - linkki silti ihan tuotekuvaukseen jossa mukana kuva aiheesta). On sekä todella herkkua että todella myrkkyä - ei ole mitään chiliä tms. mukana, mutta sinappia sen verran että on aika wasabihenkistä tavaraa, kannattaa käyttää varoen. Mutta makkaran, ja miksei samalla hapankaalinkin, kanssa oikein mahtavaa. Löytyy pääkaupunkiseudun lisäksi ainakin myös Mansesterin eestikaupasta, joka siis on siinä Hämeenpuistossa.

Virolainen työkaveri kantaa tätä porukalle... Oikeastaan varsin hyvää, ensimmäisellä kerralla tosin pääsi hiukan yllättämään. Hapankaalia ei tule kaupoista ostettua vaan venäläinen naapurini tuo aina pyydettäessä paikalliselta torilta haettua. Muutenkaan ei tuo kaali ole oikein oma juttu mutta venäläisiä suolakurkkuja pitää löytyä aina jääkaapista.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ja tätä saa ilmeisesti näistä Eestin Herkuista sun muista?

Mites sitten, minkä kaiken kanssa tuo sopii? Tiedän Saksassa reissanneena, että makkaroiden kylkiäisenä toimii, mutta mites muuten?

No, usein saa - se noissa on että valikoimat vaihtelevat yllättävästikin eikä aina voi luottaa siihen että samaa tavaraa löytyy. Myyjiltäkin voi kysyä mikä on hyvää - ostin syksyllä yksiä pilehiä varten ison purkin jotain venäläistä hapankaalia, mitä suosittelivat ja oli pirun hyvää, mutta merkin olen unohtanut. No, minusta hapankaali menee lisukkeena vähän minkä kanssa vain, tietysti lihan, mutta myös rasvaisen kalan. Itse saatan pistää sitä kylmästi leivän päälle (en tiedä onko jonkinlainen pyhäinhäväistys näissä varsinaisissa käyttäjämaissa). Yhdistelmä peruna, sianliha, hapankaali on tietysti klassinen ja toimii aina... Suosittua on myös sen hauduttaminen, mutta itse tykkään enemmän kylmänä lisukkeena, vähän kuin salaattina antamassa tasapainoa mahdollisesti ehkä muuten rasvaiselle ruoalle.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Pidän tästä aloituksesta! Tavallinen keräkaali on aliarvostettu vihannes - itse olen vasta viime vuosina tajunnut miten hyvää ja monipuolisesti käytettävää se on raakana, on esim. loistava salaatinlisä
Konpataan ja jatketaan tästä kun tulee paljon "salaattia" syötyä toisin sanoen päivän toinen ateria on aina salaattipohjainen. Niin, itselläni ei ole salaatin lisä vaan pohja, aina kaalia ja porkkanaa pohjalle, siihen vasta sitten kurkut ja tomaatit ennen siemeniä ja pähkinöitä sekä proteiineja ja hedelmiä.

Tuo yllä mainittu gruusialainen kuulostaa kieltämättä törkeän hyvältä. Aivan pakko kokeilla.

Nim. Aina kaalia kaapissa.

_

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suosittua on myös sen hauduttaminen, mutta itse tykkään enemmän kylmänä lisukkeena, vähän kuin salaattina antamassa tasapainoa mahdollisesti ehkä muuten rasvaiselle ruoalle.

Haudutus kuulostaa kyllä hyvältä. Saksassa tuli syötyä tuota juuri lämpimänä ja muistaakseni siinä oli smetanaa tai jotain vastaavaa seassa. En ole ihan varma. Mutta kiitokset vinkeistä!

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Jep, se on pirullisen tulista, mutta kun siihen tottuu niin aika maukasta - mutta kyllä itse päädyn useimmiten siihen turvalliseen suomalaiseen vaihtoehtoon, mikä jostain sysytä on aika erilaista kuin useimpien maiden sinapit, mikähän siinäkin on?

Pöltsamaa kange on kyllä loistavaa tavaraa. Muodostunut standardisinapiksi itselle kesäisen grillikyrsän päälle. Turun mustat yms "tuliset" jää kyllä hyllyyn tuon jälkeen. Jos siis oikeasti tulista sinappia yleensäkään haluaa.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Pöltsamaa kange on kyllä loistavaa tavaraa. Muodostunut standardisinapiksi itselle kesäisen grillikyrsän päälle. Turun mustat yms "tuliset" jää kyllä hyllyyn tuon jälkeen. Jos siis oikeasti tulista sinappia yleensäkään haluaa.

Joo, sitä ihminen saattaa ajatella, että onpas pieni tuubi verrattuna suomalaisiin jättiläisiin vaan onpa sangen, hmm, riittoisaa! Sinappien Fairy...

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Leipzigistä ja lähistöltä kotoisin olevat kaverini kokkasivat minulle kerran saksilaista talviruokaa jossa paistetut pekonikuutiot haudutettiin hapankaalissa ja yhdistelmä sekoitettiin (erittäin rasvaiseen) perunamuusiin. Sellaista evästä että pitää lämpimänä ja jaksaa hakata klapia pidemmänkin vuoron.

Keräkaalia tulee ostettua kaupasta suht säännöllisesti, olen huomannut että kun vaan muistaa keitellä sopivasti niin saa erittäin maukkaan paksun sopan. Sekaan tulee pistettyä usein unkarilaista kolbazcia (soppa saa tuolla iloisen värin ja hieman seljankahenkeä) ja siskonmakkaroita, voi toki jatkaa perinteisemmäksikin kaalikeitoksi. Olen myös kokeillut kaalin hauduttamista pitkään ja hartaasti uunissa tehdessäni pulled porkia vihannespedillä (alle esim. lanttua, kaalia, porkkanaa, paprikaa ja riisiä sitomaan koko hässäkkä koiranruokamaiseksi muhjuksi, päälle ylikypsytettäväksi tarkoitettu proteiinilähde ja uuniin 125 astetta useammaksi tunniksi), oikein hyvin menee siinäkin käytössä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy