Jarno Pikkarainen HIFK:n päävalmentajana

  • 392 416
  • 2 227
Suosikkijoukkue
HIFK
Pike on kyllä vakuuttava ja edustava ilmestys vaihtoaitiossa, kun tuollainen iso köriläs on hyvin istuvassa puvussa ja liiveissä. Ero Kärppien vaihtopenkkiin, jossa oltiin ilman skragaa ja kauluspaidasta parikin nappia auki, oli yhtä suuri kuin joukkueiden ero kentällä.

Oulussa taidetaan huokaistaan helpotuksesta, kun Pike poistuu IFK:n penkin takaa, sillä tämä ilta mukaanlukien IFK on hakenut neljä peräkkäistä voittoa Raksilasta yhteismaalein 21-5 ja Kärpät on kaadettu viidessä viimeisimmässä pelatussa pelissä. Koronan jälkeistä luovutusvoittoa ei voi laskea mukaan, koska sitä ei pelattu lainkaan. On Kärpätkin hakeneet pisteitä Nordikselta ja välillä on palattu Oulusta tyhjin käsin, mutta hyvin IFK on viime vuosina pärjännyt Kärppiä vastaan.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pike! Tuleeko tätä seppää sittenkin ikävä? Kuten haastattelusta kävi ilmi tämä on vasta Piken toinen täysi kausi pääkäskijänä ja molemmat enemmän tai vähemmän Koronan sotkemia. Olisipa upeeta kun kaveri päättäisi stinttinsä kannun nostamiseen!

Tulee ikävä, mulle ainakin. Ja tällä ei ole mitään tekemistä seuraajansa kanssa, vaan siitä, millainen koutsi ja tyyppi Pike on. Mä olen toitottanut kyllästymiseen asti täällä, että kannattaa olla kärsivällinen, kun mun mielestäni on ollut koko ajan päivänselvää, että kunhan saadaan jalkeille edes lähestulkoon täysi jengi, HIFK tulee olemaan kova ja Piken kädenjälki näkyy.

Ammattimies, sitoutunut ja kunnianhimoinen ja junttiudestaan huolimatta HIFK:n näköinen koutsi. Ei paljon muiden puheet tai toiminta hetkauta, kun fokus on omassa jutussa. Se on tarttunut myös jengiin. Meillä on aina juntit saaneet olla juntteja, kunhan ovat omia itsejään ja tämän on Pikkarainenkin sisäistänyt. Aidon ihmisen teesit ja neuvot on helppo ostaa.

Kävi miten kävi, matka jää mun mielestäni vähän kesken. Kausi lisää ja seuraajalle, ja myös seuralle, olisi jäänyt vielä vähän enemmän vankemmat perustukset. Ja ehkä meidän fanienkin enemmistö olisi kerrankin voinut relata, luottaa joukkueeseen ja valmennukseen sekä nauttia vain siitä, että päästään näkemään pelejä livenä. Mutta joka tapauksessa Pike on oman kädenjälkensä jo ehtinyt jättää ja Ville saa aloittaa erinomaisista lähtökohdista. Se ei täällä ole todellakaan mikään itsestäänselvyys.
 
Viimeksi muokattu:

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Pike! Tuleeko tätä seppää sittenkin ikävä? Kuten haastattelusta kävi ilmi tämä on vasta Piken toinen täysi kausi pääkäskijänä ja molemmat enemmän tai vähemmän Koronan sotkemia. Olisipa upeeta kun kaveri päättäisi stinttinsä kannun nostamiseen!
Mulle tulee. Myönnän kuitenkin, että olin itsekin syksyllä jo sitä mieltä, että ei se taaskaan lähde ihan täysillä ja aina joku tuntuu mättävän. Sitten palaset loksahtivat vuodenvaihteessa paikalleen ja meno oli taukoon asti vakuuttavaa. Nytkin olosuhteet huomioiden näytti hyvältä, mutta kaukana ollaan vielä kauden parhaasta tasosta.

Kyllä mä olisin levollisempi ensi kaudesta nyt, jos Piku jatkaisi. Luotto on Villeenkin, mutta se on taas uusi projekti ja Villen näytöt penkin takana vielä ohuet.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
En olisi vielä viime syksynä uskonut, että kirjoitan näin, mutta toivoisin oikeastaan, että Pikkarainen tulisi Peltosen jälkeen takaisin. Ja just nyt tietysti toivon, että Pikkarainen jatkaisi vielä ensi kaudenkin IFK:ssa.

Hienoa työtä! Ja erityiskiitos siitä, että jättää tuomareille, tai tuomareista, mussuttamiset aina vähiin.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Hieno kirjoitus @BOL


Onhan tässä taas sellainen Kojo-fiilis, eli juuri kun olisi ehkä mahdollisuus aloittaa jonkinlainen menestysdynastia, niin taas aletaan uudesta. Olen aavistellut, että Salmelaisella oli suunnitelmana tehdä Kärpät eli ensin saada pelillinen identiteetti uomiinsa ja sitten kasvattaa valmennuksen sisältä seuraava päävalmentaja. Nyt viime kauden epätasaisuus varmaan muutti suunnitelmia, kun Gary matkaa ilmeisesti Turkuun ja Tanskan seuraava osoite on vielä julkistamatta (Omasta mielestäni Jodelle tekisi terää olla päävalmentajana Mestiksessä. Rakentaa itselleen oma joukkue jne.)

Vaikka vähän harmittaa, niin Piken matkan jatkuminen muualle on aika ymmärrettävää. Silloin, kun niitä uusia valmentajasoppareita tehtiin, niin IFK ei ollut sarjan kuumin joukkue vaan pelillinen tekeminen oli vaikeaa. Vuodenvaihteessahan tuo taisi vasta loksahtaa paikalleen vaikka tuloksellisesti oltiin NHL-miesten aikaan ihan top-3 jengi.

Ja sitähän Salmelainen katsoo. Mihin tää joukkue voi tällä valmennuksella päästä? Riittääkö mestaruuteen, koska IFKn pitää aina taistella mestaruudesta. Harjoituskauden jäljiltä palasi ehjä joukkue (uusi fysiikkakoutsi?) ja siltikään peli ei ollut samalla tavalla kuosissa kuin Lukon.

Musta IFKn päätös: ”Kiitos, mutta optiota ei käytetä” on sitenkin ymmärrettävää. Jälkiviisaana olisi helppo sanoa, että olisivat vielä odottaneet sen pari kuukautta, mutta Tammikuussa uuden koutsin valitseminen on liian myöhäistä. KJt etsii isoja rahoja ja kuumat nimet kuten Ahokas on jo menneet.

Mutta sen minkä IFK on hoitanut hienosti on, että Pikeä tuettiin viime vuonna kun oli vaikeaa. Salmelainen sanoi parissakin haastatteluissa, että luotto valmennukseen on täysi. Täällä Jatkiksessa oltiin suurin piirtein valmiita erottamaan Salmelainen, koska ei näe kuinka paska koutsi Pike on. Jotain sellaisia kirjoituksia täällä muistaakseni näin. Voin vain kuvitella miten Tobben sähköposti on laulanut. Olihan somekommentitkin aika usein sitä ”Pike ulos” kamaa.

IFK tuki Pikkaraista ja tämä sai tehdä työnsä rauhassa. Nyt siitä ollaan mahdollisesti keräämässä hedelmät. Katsotaan riittääkö koronan takia pelituntuma välierissä, mutta tämänkaltainen toiminta antaa uskoa, että myös Peltosta tuetaan vaikeana hetkenä. Pikellä on nyt elämänsä sauma nostaa kannua. Joukkue seisoo koutsin takana ja haluaa voittaa tälle mestaruuden. Peli on kohtuullisella mallilla ja taas yksi sarja aikaa parantaa. Kousan puuttuminen on iso haaste, mutta isoissa kasvutarinoissa mestaruuksia voitetaan joskus ilman tähtipelaajiaan.

Musta Ville on kiinnostava valmentaja. Jos katsoo miten Helminen sai parhaimmillaan tilkkutäkkimäisesti kasatun joukkueen toimimaan, niin kyllä hyviä asioita voi tulla jo Peltosen ekallakin kaudella.

Ja iloisena olen toivottamassa Pikkaraisen takaisin joku päivä. Ehkä jopa vielä parempana koutsina, kun on kasvanut taas muualla lisää.
 

RedDawn

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Seattle Kraken, Vancouver Canucks
Itsekin tullut aikoinaan kritisoitua Pikeä, mutta taisin myös tulla talvella jossain vaiheessa kirjoittaa että koska nämä kaksi viime kautta ovat olleet koronan takia niin erikoisia/rikkonaisia niin itsekin toivoin että Pike olisi jatkanut vielä ensi kaudella meillä. Riippumatta siitä tuleeko mestaruus tällä kaudella vai ei. Mutta niin että saisi (toivottavasti) sen yhden ehjän kauden valmentaa ja luoda kunnon pohjat Peltoselle. Mutta näillä mennään ja toivotaan että saisi hienosta työstään palkinnoksi nostella kannua tämän kauden päätteeksi. Täysin absurdia jos Pikeä ei kukaan ole koutsiksi ensi kaudeksi kiinnittänyt.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
On tullut kritisoitua silloin kun siihen on mielestäni aihetta ollut, mutta nyt on vuorostaan aihetta antaa posia. Matka on vielä kesken, mutta tällä hetkellä todella vakuuttavaa tekemistä; IFK näyttää erittäin harmoniselta ja yhtenäiseltä joukkueelta, joka pelaa illasta toiseen vakuuttavalla asenteella. Jos synkimpinä hetkinä vastuuta on sysätty päävalmentajalle silloin kun joukkue on ollut huonosti valmistautunut ja pelaajat ovat alisuorittaneet, niin vastaavasti tämänhetkisestä tekemisen tasosta valmennukselle kuuluu iso kiitos. Ja näin sen pitääkin mennä.

En edelleenkään pidä IFK:n päätöstä Peltosen palkkaamisesta virheellisenä, koska jälkiviisaus on turhaa ja tuossa vaiheessa kun päätös piti tehdä, niin ei kukaan voi kiistää, etteikö ilmassa olisi ollut kysymysmerkkejä. Näillä näytöillä Pikkarainen pelaa kuitenkin itselleen kysyntää tulevaisuuteen ja olen tästä aidosti iloinen hänen puolestaan.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
@RedDawn eiköhän Pike sen työpaikan löydä kauden aikana.

Ensi kaudella jos ja kun yleisö palaa lehtereille, niin seuroilla on ehkä varaa tehdä valmentajanpotkuja. Luulisi Helmisen ja Pikkaraisen olevan kohtuu kovaa valuuttaa silloin.

Samalla vuoden lepo voi tehdä hyvää. Varsinkin jos on vielä paskaa keuhkoissa koronan jäljiltä.
 

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
Näillä fiiliksillä oltiin marraskuun synkkinä hetkinä. Onneksi tunteella elävät fanit eivät tee päätöksiä, vaan Tobias on luottanut Pikkaraiseen. Hyvää työtä Pike! Ei varmasti ole ollut henkisesti helpot kaksi vuotta.
Hatun nosto kun tunnustat tuollaista ja vieläpä lainaamalla itseäsi. Vaatii selkärankaa. Ja eihän tämä tosiaan faneillekaan ole ollut henkisesti helppoa.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kävi miten kävi, matka jää mun mielestäni vähän kesken. Kausi lisää ja seuraajalle, ja myös seuralle, olisi jäänyt vielä vähän enemmän vankemmat perustukset. Ja ehkä meidän fanienkin enemmistö olisi kerrankin voinut relata, luottaa joukkueeseen ja valmennukseen sekä nauttia vain siitä, että päästään näkemään pelejä livenä. Mutta joka tapauksessa Pike on oman kädenjälkensä jo ehtinyt jättää ja Ville saa aloittaa erinomaisista lähtökohdista. Se ei täällä ole todellakaan mikään itsestäänselvyys.

Hyvä teksti kaikkinensa, nappasin tuon lopun tosta tähän. Eli toki voidaan ajatella nyt niinkin, että Pikehän ollut IFK:ssa kuitenkin 4v, eli jos tätä pitäis nyt vaikka sellasena loppupuheenvuoroona häneltä meille. Harvinainen runkosarja-sijoitus IFK:lle Ja mikäs sen hienompaa, jos se johtais vielä finaaleihin vaikeuksien jälkeen :)
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Lupasin olla ensimmäisenä myöntämässä olleeni väärässä, jos Pikkaraisen IFK pelaa finaaleissa. Vielä ei olla siellä, mutta otteet runkosarjassa vuoden 2021 puolella ja Kärppien sweep olivat niin kovia työnäytteitä osaamisesta, että käsi ylös jo virheen merkiksi. Tulevat tulokset sitten määrittävät lopputodistuksen arvosanan, oliko Pikkaraisen aikakausi hyvä (2 X TOP4), kiitettävä (TOP4 + hopea) vai erinomainen (TOP4, nakkikattila)?
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Postinjakaja , hyvä kirjoitus sulta. Mun näkemykseni mukaan Pike on nyt puhtaasti sijaiskärsijä eikä option käyttämättä jättämisellä ole välttämättä yhtään mitään tekemistä Pikkaraisen ammattitaidon tai sen kanssa, miltä peli näytti loppusyksystä. Ville Peltonen vain yksinkertaisesti oli sellainen kortti, joka oli "pakko" katsoa. Väitän rohkeasti, että kukaan muu kuin Ville Peltonen ei olisi Pikkaraista "syrjäyttänyt", vaan Piken optio olisi käytetty.

Perustan tämän väitteeni sille, että HIFK on ollut Pikkaraisen kanssa kärsivällinen ja ainakin väittänyt koko ajan näkevänsä tuloksen taakse. Lisäksi HIFK:lla on ollut mutkia matkassa enemmän kuin tarpeeksi kahden viime kauden aikana, mihin valmennus ei oikeastaan ole voinut vaikuttaa mitenkään, vaan ainoastaan sopeutua. Jos ja kun Pikkaraiseen ollaan oltu tyytyväisiä, ja on ihan oikeasti ymmärretty, mistä esim. ajoittaiset tuloksen tekemisen vaikeudet (loukkaantumiset, sairastelut, jne.) ovat johtuneet, vaikea nähdä, että niiden on voitu kokea johtuvan valmennuksesta miltään osin. Se, että telakalla on pahimmillaan ollut toistakymmentä äijää samaankin aikaan, on ihan aidosti tekemätön paikka, mikäli reservistä nousevat pelaajat eivät kykene ihmesuorituksiin. Ja harvoinpa ne jotain yksittäisiä väläyksiä lukuunottamatta ovat kyenneet. Tällöin tilanne ei edes ns. vaihtamalla paranisi, koska ongelmat eivät alun alkaenkaan johdu valmennuksellisista seikoista. Ja koska itsekin olen pystynyt täysin amatööripohjalta ymmärtämään, että joukkue tarvitsee huomattavan määrän toisteisuutta esim. pelitapa-asioissa, vaikea mun on kuvitella, ettei Salmelainen sitä olisi ymmärtänyt.

Pitää myös muistaa se, että HIFK:n taustoissa on jos jonkinlaista setää kertomassa oman mielipiteensä. Ja vaikka HIFK:ssa Salmelainen olisikin itse kärsivällinen, muut eivät välttämättä ole. Ja jos on mahdollisuus saada Ville Peltonen penkin taakse, vaatisi äärimmäisen suuret ballsit Salmelaiseltakin sanoa "kiitos ei". Siinä on oma uskottavuus kysymyksessä, samoin myös oma työrauha. Ja rehellisyyden nimissä, jos Ville ei olisi ollut sellainen pelaaja kuin hän oli, tuskin HIFK olisi Villeä hänen valmennuskokemuksensa perusteella kiinnittänyt. "Koska HIFK ei ole harjoittelupaikka."

Ei mun ole tarkoitus ollut missään vaiheessa hirttäytyä Pikkaraiseen ikuisuudeksi kiinni, vaan kyllä mä ymmärrän ne lainalaisuudet, mitä lätkään kuuluu. Mutta mielelläni olisin nähnyt HIFK:n sellaisessa tilanteessa, missä olisi päästy jatkamaan seesteisissä merkeissä saman valmentajan alaisuudessa pidempäänkin. Mä en näihin "naama kuluu"-juttuihin usko muutenkaan, koska pelaajat vaihtuu nykyään todella usein. Jos vaikka mietitään HIFK:ta viisi kautta sitten, kun oltiin finaaleissa, ei siitä jengistä ole jäljellä kuin Muuli ja Auvitu, joka ei ole edes pelikunnossa. Jos joukkueessa on hyvä tekemisen meininki ja valmentajat kykenevät oikeasti uusiutumaan ja ovat persooniltaan sellaisia, joiden kanssa on hyvä tehdä töitä, vaikea käsittää, miten naama voisi kulua. Sanoisin, että suurempi "ongelma" voi olla se, että valmennus itse leipääntyy ja kaipaa uusia tuulia. Ja ne pelaajat, jotka ovat olleet organisaatioissa, missä asiat menevät päin helvettiä, osaavat varmasti arvostaa sitä, että nyt ei mene.

Jos Pikellä ei vielä ole sopimusta ensi kaudelle, se ei välttämättä ole lainkaan paskempi homma Piken itsensäkään kannalta. Vähän happea ja yhdessäoloa perheen kanssa etävuosien jälkeen ja terveys kuntoon. Sitten vähän oman ammattitaidon hiomista ja ehkä myös kommentaattorihommia. Nälkää kasvatellen. Ja ensi kaudella tosiaan voi monella kenkä heilua kesken kauden, kuten yleensä on ollut tapana. Ja Pikellähän taitaa kuitenkin ansiosidonnainenkin juosta, mikä HIFK:n liksoilla on itse asiassa melkein niin kuin onni onnettomuudessa. Sieltä voisi esim. Kerttula Ässistä soitella Pikkaraiselle ja tiedustella, kiinnostaisiko Ässät Atun jälkeen... Eikä näytä hassummalta CV:ssä sekään, että aina niin kriittiset ja vaativat HIFK:n kannattajat ovat Pikkaraisen kohdalla suhauttaneet tuulitakkinsa melko sankoin joukoin :).
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
@BOL

Hyvä kirjoitus jälleen. En usko, että ketään muuta valmentajaa ei olisi otettu Pikkaraisen tilalle. Että vaihdon syy olisi vain "Pakko ottaa Ville Peltonen".

Itse perustan näkemykseni siihen, että iso syy valmentajapäätökseen on ollut varmasti tulos. Niihin aikoihin, kun ensi vuoden valmentajakuvioita on ruvettu katsomaan on IFK ollut pistekeskiarvoltaan ihan eri sijoilla. Pyöri aika pitkäänkin säälipleijarijoukkueena pistekeskiarvon mukaan.

Optiohan on sellainen palkinto onnistumisesta. Sehän ei ole diili vika vuosi. Pikkaraisen diilin vika vuosi on tämä ja koska IFK on ollut tyytyväinen hänen tekemään työhönsä, on annettu jatkaa diili loppuun eikä annettu kenkää. Mutta option käyttäminen olisi melkein vaatinut Lukon kanssa sarjan dominointia jo Loka-Marraskuussa. Oikeasti tuloksellista onnistumista, mitä alkoi tulla vasta vuodenvaihteen jälkeen.

On eri asia olla "Tyytyväinen Pikkaraisen työhön", kuin "Miksi me vaihdettaisiin valmentajaa, kun ollaan Runkosarjan 1. tai 2."

Mutta nää on näitä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Postinjakaja hyvää pohdintaa sultakin jälleen. En tiedä, olenko varsinaisesti eri mieltä, mutta en ihan kaikessa jaa näkemyksiäsi. Ensinnäkin siksi, että HIFK oli jälleen kerran siinä tilanteessa, että sairastupa oli täynnä ja sen vuoksi piti sitten ottaa NHL-lainoja -> lisää työtä koutseille ja hidasti myös joukkueen yhteenhitsautumista. Silti homma saatiin pelittämään, vaikka kone välillä yskähtelikin. Plus, että HIFK ei edelleenkään ole koko kaudella hävinnyt enempää kuin kaksi ottelua putkeen. Kovat on odotukset seurassa, jos halutaan olla joulukuun mestareita, varsinkin tällaisissa olosuhteissa ja niistä lähtökohdista, mitkä HIFK:lla oli kauden alkaessa, alettua ja lainojen lähdettyä. Siellä on melkein joka vuosi ollut syyskauden mestareina jengejä, jotka ovat sitten pullahtaneet sääleihin tai puolivälieristä ulos. Kuten olemme tälläkin kaudella nähneet, sillä ei ole hirveästi merkitystä, miten syyskausi menee, kunhan peli on kunnossa mitä lähemmäksi kevättä mennään. Ja tietysti se vaatii myös sitä , ettei perseile itselleen sellaisia lähtökohtia, että oma tie hiekottuu liikaa. Liigakin on nyt ollut ihan supertasainen, jolloin yhdellä voitolla tai tappiolla sijoitus voi muuttua +-5. Mutta tietenkin joukkue saa suorittaa heti kauden alusta, kuten Lukko teki, mutta rehellisyyden nimissä, Lukko sai HIFK:n koronan vuoksi pidettyä ykkössijansa lopulta turhan helpolla. Mä uskon, että ilman koronaa HIFK olisi saattanut jopa mennä Lukon ohi. Mutta kohtahan se nähdään, pitääkö Lukon suvereeni johtoasema tappiin asti.

Ja kun vielä lisäksi huomioidaan haastavat ajat taloudellisesti, itse kuvittelisin, että ensi kauden jengi olisi myös Piken kanssa voitu kasata melko pienillä muutoksilla ja Piken option käyttämällä olisi saatu ostettua lisää aikaa ja taloutta samaan aikaan vakautettua. Ei olisi tarvinnut haastavassa taloudessa aloittaa uutta projektia, vaan voitu jatkaa vanhoilla pohjilla. Vähän niin kuin Lukko tällä kaudella. Mutta kyllä kai se on tulkittava niin, että HIFK ei sitten kuitenkaan uskonut Pikeen ja tämän joukkueen menestymiseen riittävästi ja Villeen uskotaan enemmän. Mutta, kuten sanoit, nää on näitä. Totuus on tuolla jossain.
 

MSU

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pike vois jäädä Villen kaveriksi, jos ei saa muualta duunia. Tuskin toteutuu, mutta sehän olis hyvä ratkaisu.
Eikös silloin kun Pike aikoinaan päävalmentajaksi nousi niin ollut aikapaljon huhuja että Pike olisi silloin ilmoittanut että joko hän nousee päävalmentajaksi tai lähtee, eli toisin sanoen halusi edetä urallaan.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikös silloin kun Pike aikoinaan päävalmentajaksi nousi niin ollut aikapaljon huhuja että Pike olisi silloin ilmoittanut että joko hän nousee päävalmentajaksi tai lähtee, eli toisin sanoen halusi edetä urallaan.

Ei ollut. Tai ehkä oli huhuja, mutta tämä ei pidä paikkaansa.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei ollut. Tai ehkä oli huhuja, mutta tämä ei pidä paikkaansa.
Paitsi että Salmelainen sanoi silloin haastattelussa kun Pikkaraisen soppari julkaistiin, että ottajia nimenomaan päävalmentajaksi olisi riittänyt muuallakin.

Nyt eletään hienoa aikaa Pikkaraisen valmennuksessa. Kauan sitä odotettiinkin ja aiempi krittiikki täysin ansaittua, kuten kehut nyt. Itse ainakin seuraan ja teen huomioita pelistä reaaliaikaisesti. Nautitaan nyt tästä ja toivottavasti saadaan hyvät muistot hänestä (lue mestaruus). Vertailuna esim. Manner joka teki monta vuotta hyvää työtä Kärpissä, mutta käteen jäi paskan maku suuhun viimeiseltä kaudelta.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Postinjakaja , hyvä kirjoitus sulta. Mun näkemykseni mukaan Pike on nyt puhtaasti sijaiskärsijä eikä option käyttämättä jättämisellä ole välttämättä yhtään mitään tekemistä Pikkaraisen ammattitaidon tai sen kanssa, miltä peli näytti loppusyksystä. Ville Peltonen vain yksinkertaisesti oli sellainen kortti, joka oli "pakko" katsoa. Väitän rohkeasti, että kukaan muu kuin Ville Peltonen ei olisi Pikkaraista "syrjäyttänyt", vaan Piken optio olisi käytetty.
Hyvä kirjoitus kyllä, mutta oman käsitykseni mukaan tilanne oli kyllä se, että Ahokkana kanssa oli jo neuvoteltu diilistä, mutta se neuvottelu loppui tähän Peltosen (joko haluun tai tiedustelun myötä tapahtuneeseen positiiviseen vastaukseen) kanssa tehtävään sopimukseen, eli ei kyllä tue käsitystä option realisoitumisesta Piken kanssa, vaan oli jo päätetty valmentajaa vaihtaa.

Upeaa toki, että diilistä pidettiin kiinni vaikeuksienkin keskellä, ja se on nyt mahdollisesti realisoitumassa todelliseen kliimaksiin, jolloin tietenkin on nyt se fiilis, että voihan vee kun ei jatkettu diiliä.

Omista epäilyksistäni/pohdinnoistani huolimatta on kiva myöntää että tehdyt taktiset muutokset ovat tuoneet peliin uuden ulottuvuuden joka lisäsi siihen mukavasti mielikuvitusta, ja erityisestikin 5 vs 5 pelissä, ja se on selkeästikin vapauttanut pelaajia (koronasta huolimatta, joka vielä voi purra nilkkaan) toimivampiin ja mielikuvituksellismpiin ratkaisuihin. Eli nyt ei joukkue enää mene vain tilastot edellä, mutta tehoja on sitäkin enemmän noissa maalintekotilanteissa.

Lisäksi on pakko myöntää että pääosin diggana itsekin Piken ulkoisesta annista noissa haastiksissa, ja niistä kyllä huomaa että kaveri on historiaansa nähden käynyt kyllä kovan kasvun läpi.

Toki en edelleenkään ole aina varma tuosta ottelun aikaisesta reagoinnista, että miksi se loistaa poissaolollaan, mutta ehkä siinäkin on jotakin siitä Piken luonteesta käsitellä asioita ja antaa vastuuta pelaajille, joka nyt näkyy kyllä positiivisena kehityksenä pitkien vaikeiden vaiheiden jälkeen. Erityisen iloiseksi tässä tulee tuosta neloskentän huikeasta noususta ottamaan vastuuta, ja vieläpä ajoittain parjattujen Åstenin sekä Keräsen kohdalla tuntuu nyt erityisen hyvältä heidän puolestaan, sillä juuri nyt näyttävät sen, miksi heidän paikkansa on siellä joukkueessa.

Pikelle ehdottomasit kaikkea hyvää Jatkoon, ja itsekin herra seuratessa tulee ajatuksia siitä, että jospa tiet vielä kohtaisivat IFK:nkin kanssa. eihän se ensimmäinen kerta olisi kun valmentaja palaa kehiin pienen tauon ja mahdollisen muualla kiertelemisen jälkeen.

Mitään ei ole vielä voitettu, mutta sydämesätni kyllä toivon sitä mestaruutta Pikelle, sillä voidaan kyllä rehellisesti myöntää, että saihan kyllä päävalmentajan (liigassa) uralleen kyllä ikimuistosen ja erittäin haastavan lähdön.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös