Jarno Pikkarainen HIFK:n päävalmentajana

  • 391 550
  • 2 227

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No ehkä näitä sitten voi vaan nähdä niin monella eri tavalla. Viimeinen erä tämän päivän ottelussa oli tosiaan enemmän HPK:n hallussa, ja sinä näit sen sitten niin, että siinä erässä vahvimmin vaikutti Pikkarainen ja aiheutti vaikeudet. Kuten kirjoitit, että sinulle tuli "fiilis", että Pikkarainen vaikutti. Tämä kyllä vahvistaa minulle sitä käsitystä, että te ketkä olette päättäneet, että Pikkarainen on mielestänne paska, niin on aivan sama, mitä tapahtuu peleissä, se ei ole tai on Pikkaraisen ansiota/syytä.

Kauden mittaiset esitykset näen itse niin, että viimeiset 5 ottelua on tuottanut meille 12 pistettä, viimeiset 10 ottelua 20 pistettä. Eli hyvällä pistekeskiarvolla mennään. Ja koko nippu kakkossijaan asti on meidän edessä parhaimmillaan vain 8 pisteen karkumatkalla.
No enhän minäkään voi toki asiaa tietää, ja en ole myöskään mitään mistään kuullut saati tiedä millainen velho Pikarainen oikeasti on. Haluaisin edelleen uskoa -kun niin väitetään- että mies on jumalasta seuraava, mutta valitettavasti ei omat kokemukseni sekä näkemiseni, kuin myös se tulkintanikaan, tue näkemystä.

Koko kauden aikana -ammattilaisten kera- on peli ollut silkkaa hakemista vailla selkästi havaittavaa kehitystä pelissä, joten vaikea on myöskään näin ollen kuvitella, että yhtäkkisesti rinkiin nostetuille pelaajille olisi ollut annettavissa yhden päivän "treffauksella" sellaiset taktiset eväät jolla peliesitys olisi ollut selitettävissä.

Oikeastaan mikään esityksessä ei ollut Pikkaraisne pelikirjasta tällä kaudella, tai vaihtoehtoisesti IFK:ssa pelaa suomen -ja ehkä maailmankin- tyhmimmät "ammattilaiset" kun ei pelitapa mene kalloon sitten niin millään.

Siksi viittasin tuohon viimeisen erän "seisoskeluun" Pikkaraisen pelikirjana, koska juuri sitä sama aon nähty kauden aikana kovin usein. Ja kyllä, ihan niisät pisteistäkin huolimatta. IFK ei ole koko kauden aikana ollut oikein vakuuttava, ja nyt junnuosaston peli oli kokonaisuutena paljon suoraviivaisempaa sekä vähemmän ristikulma pelaamista (voi toki olla että romantisoin, sillä en toki laskenut niitä), ja peli kääntyi nopeammin hyökkäyssuuntaan sekä oli muutenkin enemmän vaistonvaraisin oloista, jonka vuoksi -ainakin vielä- uskon pelitavan tulleen mukana sieltä omalta valkulta enemmän kuin Pikkaraiselta.

En ole siis päättänyt että Pikkarainen on ihan paska, tekee sitten mitä hyvänsä. Mutta en myöskään ole (vielä) nähnyt mitään sellaistakaan, mikä vakuuttaisi minut hänen osaamisestaan, saati erityisyydestään.

Jos hän sitten muuksi kuitenkin osoittautuu, niin otan sen enemmän kuin mielelläni vastaan, sillä onhan IFK vähän nyt myös hirttäytynyt siihen että PIkkarainen olisi se seuran suuruuteen nostava guru.

EDIT.
Lisätään vielä sen verran, että en ihan täysin mene tuo kuntopuntari edellä arvioidessani juurikin Pikkaraisen osuutta kokonaisuudessa. Sanoisin jopa saman asian siten, että jos Pikkarainen olisi se velho, niin IFK:n kohdalla ei nyt mietittäisi lainkaan sitä että montako pistettä ollaan takana mainitsemiasi joukkueita, kuin myös kokonaisuus näyttäisi hyvinkin erilaiselta. Nythän kaikki -kuntopuntaristakin huolimatta-näyttää perinteeksi jo käyneen keskinkertaiselta, eikä IFK:n kohdalla juuri yhdessäkään pelissä ole sellainen varma tunne siitä, että ollaan voittamassa peli.

Joten älähän nyt päättele sen enempää kirjoituksistani kuin tarve on. Jos olet toista mieltä, niin se on aivan ok, ja voit olla hyvinkin paljon lähempänä totuutta kuin minä.

Tämä on kuitenkin se minun näkemykseni tällä hetkellä kunnes muuta on syytä asiasta ajatella ja nähdä. Sitä en siis tiedä olenko oikeassa vai väärässä.
 
Viimeksi muokattu:

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
No enhän minäkään voi toki asiaa tietää, ja en ole myöskään mitään mistään kuullut saati tiedä millainen velho Pikarainen oikeasti on. Haluaisin edelleen uskoa -kun niin väitetään- että mies on jumalasta seuraava, mutta valitettavasti ei omat kokemukseni sekä näkemiseni, kuin myös se tulkintanikaan, tue näkemystä.

Koko kauden aikana -ammattilaisten kera- on peli ollut silkkaa hakemista vailla selkästi havaittavaa kehitystä pelissä, joten vaikea on myöskään näin ollen kuvitella, että yhtäkkisesti rinkiin nostetuille pelaajille olisi ollut annettavissa yhden päivän "treffauksella" sellaiset taktiset eväät jolla peliesitys olisi ollut selitettävissä.

Oikeastaan mikään esityksessä ei ollut Pikkaraisne pelikirjasta tällä kaudella, tai vaihtoehtoisesti IFK:ssa pelaa suomen -ja ehkä maailmankin- tyhmimmät "ammattilaiset" kun ei pelitapa mene kalloon sitten niin millään.

Siksi viittasin tuohon viimeisen erän "seisoskeluun" Pikkaraisen pelikirjana, koska juuri sitä sama aon nähty kauden aikana kovin usein. Ja kyllä, ihan niisät pisteistäkin huolimatta. IFK ei ole koko kauden aikana ollut oikein vakuuttava, ja nyt junnuosaston peli oli kokonaisuutena paljon suoraviivaisempaa sekä vähemmän ristikulma pelaamista (voi toki olla että romantisoin, sillä en toki laskenut niitä), ja peli kääntyi nopeammin hyökkäyssuuntaan sekä oli muutenkin enemmän vaistonvaraisin oloista, jonka vuoksi -ainakin vielä- uskon pelitavan tulleen mukana sieltä omalta valkulta enemmän kuin Pikkaraiselta.

En ole siis päättänyt että Pikkarainen on ihan paska, tekee sitten mitä hyvänsä. Mutta en myöskään ole (vielä) nähnyt mitään sellaistakaan, mikä vakuuttaisi minut hänen osaamisestaan, saati erityisyydestään.

Jos hän sitten muuksi kuitenkin osoittautuu, niin otan sen enemmän kuin mielelläni vastaan, sillä onhan IFK vähän nyt myös hirttäytynyt siihen että PIkkarainen olisi se seuran suuruuteen nostava guru.

EDIT.
Lisätään vielä sen verran, että en ihan täysin mene tuo kuntopuntari edellä arvioidessani juurikin Pikkaraisen osuutta kokonaisuudessa. Sanoisin jopa saman asian siten, että jos Pikkarainen olisi se velho, niin IFK:n kohdalla ei nyt mietittäisi lainkaan sitä että montako pistettä ollaan takana mainitsemiasi joukkueita, kuin myös kokonaisuus näyttäisi hyvinkin erilaiselta. Nythän kaikki -kuntopuntaristakin huolimatta-näyttää perinteeksi jo käyneen keskinkertaiselta, eikä IFK:n kohdalla juuri yhdessäkään pelissä ole sellainen varma tunne siitä, että ollaan voittamassa peli.

Joten älähän nyt päättele sen enempää kirjoituksistani kuin tarve on. Jos olet toista mieltä, niin se on aivan ok, ja voit olla hyvinkin paljon lähempänä totuutta kuin minä.

Tämä on kuitenkin se minun näkemykseni tällä hetkellä kunnes muuta on syytä asiasta ajatella ja nähdä. Sitä en siis tiedä olenko oikeassa vai väärässä.
Hyvin kiteytetty. Olen nähnyt jääkiekkoa sen verran, ettei tarvitse mennä minkään tilaston taakse.

Sen on monet kerrat huomannut, että kohta soi omissa ja sitten on soinut, kun peli on mennyt lukkoon (ei vain tänä vuonna). Samaten monasti on todettu kavereiden kanssa jo pelin alussa, että tämä me hävitään ja niin on käynyt.

Viime vuosina, oikeastaan Jalosen kauden jälkeen on tuntunut siltä kuin ei olisi mitään järkeä koko pelissä (mitä ihmeen mother nature ja air hockeyta ym niitä on ollutkaan).

Tänä kautena ensi kertaa melko kova jengi ja se on saatu täysin solmuun. Jos tuolla porukalla ei ole sijoilla 1-3, se kertoo minusta huonosta valmennuksesta, kuten myös se ettei kaikista yksilöistä saada optimaalista tuotosta (esim Iikka).

Kun sitten täyden katastrofin jälkeen iskee pöpöaalto ja 2 MAJO-miehen, 5 loukin ja 7 saikun tilalle tulee nippu nuoria, jotka ratkaisevat ottelun ja ensi kertaa pitkään aikaan voitetaan 4 maalilla ja tehdään itse 6, ei voi kuin ihmetellä.
Sitä suuremmin kun pelissä jotkut vanhemmat starat edelleen olivat munimassa peliä hetkittäin älyttömillä syötöillä ja jäähyillä.
Tämä oli raikas tuulahdus jostakin ja se kertoo vain ja ainoastaan sen, että noita ratkaisijoita oli treenattu eri tavalla. Heillä olisi puntin pitänyt tutista, mutta ehei.
Jos eilinen peli olisi ollut nykyisen valmennuksen ansiota, herää kysymys, miksi ei ole tuollaista lätkää pelattu koko kautena saati viimeisinä vuosina KJ:n jälkeen?

Nyt saa vapaasti puolustella nykyvalmennusta ja vaikka haukkua minua, mutta tämäpä on mielipiteeni ja siinä pysyn.

Eilen oli viihdyttävää katsoa jääkiekkoa!
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
On tietenkin ikävä pilata jäätäviä analyysejä kuinka tämä voitto oli suurin piirtein Kimmo Kuhdan ansiota, mutta tänään pelattiin kyllä ihan samaa lätkää kuin aiemminkin. Kyllä niissä meidän hyvissä peleissä on ajettu sinne maalille ja ollut kaistat kunnossa. Nyt on pelattu pitkä pätkä vähän epätasaisesti ja on ollut paljon sellaista yksityisyrittämistä. Leskinen puskee läpi yksin ylimpänä miehenä.

Tää peli oli mun silmään sellainen mitä ollaan pelattu monia kärkijengejä vastaan. Sillä erotuksella, ettei karvattu ehkä niin yli vaan kundit oli hieman fiksumpia. Asiaa auttoi myöskin, että vastustajalla ei ollut mikään antilätkämoodipäällä. Ei ollut sitä viiden ukon armeijaa vastassa vastustajan sinisellä.

Sen lisäksi Holopaista ja Rannikkoa (ja Niemistä) lukuunottamatta kaikki ovat kyllä treenanneet miesten ringissä ja pelisysteemiä. And on toki ollut Joensuussa, mutta treenasi alkusyksyn edarin kanssa.

Nuoret toivat sen sitoutuneen kiekottoman taistelun, mitä meidän starat ei ole oikein harrastanut. Musta meidän starat on, Kärppäpelejä lukuunottamatta, pelannut sellaisella 95% taistelulla ja tää peli vahvisti mun tunnetta. Onhan toi nyt erinäköistä kun jokaisesta irtokiekosta oikeasti taistelee eikä vähän sohi sivusta mailalla. Silloin löysäillessä (95% taistelu on löysäilyä jos vastustaja pelaa 100%) myös helposti menee kaartelemaan sinne kulmiin, kun maalin edessä tulee mustelmia. Surullista on, että tätä ”vähän sinnepäin” peliä on näkynyt myös duunariosastossa. Ja kun joku Juho Keränen tai Petrell pelaa vähän sinnepäin niin ne on aivan hyödyttömiä.

En kuitenkaan vapauta Pikkaraista, koska olisi se voinut pistää enemmänkin niitä sluibia sinne katsomoon ja tuoda näitä junnuja sisään.

Taistelulla näitä pelejä voitetaan.

Toinen mistä haukun Pikkaraista on toi Eero Teräväisen peluutus... siinä olisi ollut mahkut ajaa koko kauden sisään todella lahjakasta kaveria. Pistää vaikka Kousakin vilttiin miettimään tota sen peliä.

Pitää lopettaa kehuun. On myös kova temppu valmennukselta saada nippu toimimaan näin yhtenäisesti näin nopealla varoitusajalla. Toki auttaa asiaa, että melkein koko sakki kuuluu liigarinkiin ja A-junnut pelaa käytännössä samalla pelisysteemillä.

Kiva peli! Kiva voitto!
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
@Postinjakaja Löysin mielenkiintoisen kohdan yhdestä Salmelaisen haastattelusta :

Kun omia junioreita nostetaan liigajengiin, on osattava nähdä, mikä on oikea aikajänne nuorelle pelaajalle ja mihin kyseinen pelaaja mahdollisesti yltää liigassa?

Tässä vain nostan esiin sen, että näiden pelaajien osalta päätöksiä tekee muutkin kuin pelkästään Pikkarainen.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tulipa TPS-pelin erätauon alettua katsottua pätkä Tappara - Kärpät -matsia. Ei ehkä olisi pitänyt, kun kyllähän siinä taas hierottiin naamaan sitä, mikä ero on hyvin valmennetuilla kärkijengeillä ja tämän kauden HIFKlla.

Itse menin viime kevään Pelicans-sarjan perusteella halpaan Pikkaraisen kyvyistä. Kuten olen aiemmin todennut, niin Pikkaraisen (tai Kalton) hyvyys/huonous valmentajana nähdään joskus 20 vuoden päästä, kun on tarpeeksi kilometrejä takana. Tällä hetkellä Pikkarainen kuitenkin on todella heikko koutsi ja vaikea nähdä, että tämä ikimaailmassa valmentaisi maajoukkuetta, Sveitsissä/Ruotsissa/KHL:lässä tai ylipäätään edes Kärpissä tai Tapparassa.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä soudan ja huopaan välimaastossa, koska en todellakaan osaa päättää mitä mieltä olen Pikkaraisesta.

Mietin keskiviikkona, että ehkä Kiben antamat ohjeet olivat sellaiset, että uskotaan mitä valmentaja piirtää ja toimitaan sen mukaan. Koutsi on auktoritetti. Lisäksi Tobbarin haastiksesta kävi ilmi myös se, että junnut laitettiin niille pelipaikoille, joita pelaavat Kolleissakin, eikä suinkaan tarjottu esim. ykköspuolustajalle jämäminsoja seiskana.

Ja sitten taas näiden kokeneempien kohdalla tulee mieleen se, että kaikki ovat mielestään staroja ja tietävät nk. noobikoutsia paremmin, miten hommat hoidetaan, joten systeemi vuotaa. Ei oteta mustelmia maalin edessä, ei pelata aktiivisesti kiekottomana.

Tai sitten Pikkaraisen pelisysteemi ei vaan toimi?
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tai sitten Pikkaraisen pelisysteemi ei vaan toimi?
Itse olen tullut siihen tulokseen, että Pikkaraisen pelisysteemissä ja ajatuksista/tavoitteesta pelissä ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta hän ei (tällä hetkellä) osaa valmentaa joukkuetta ja pelaajia oikein ja tuloksellisesti. Toisin sanoen HIFKn harjoitteleminen on laadullisesti heikkoa, ”harjoitepankki” ei tue pelaajia ja kaiken lisäksi fyysisessä harjoittelussa on mennyt jotain pieleen, kun HIFK on luisteluvoimaltaan todella keskinkertainen. Toki myös pelaajamateriaalissa itsessään on sen suhteen heikkoutta.

Kova päätös on HIFKn urheilujohdolla päättää kauden jälkeen miten Pikkaraisen kanssa toimitaan. Sääleissä/kvartseissa ulos, niin Pikkarainen saa mennä. Viime vuosien vakiosijoitus, eli ”ryminäpronssi”, niin sekä jatkolle että kenkimiselle on perusteet.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Kova päätös on HIFKn urheilujohdolla päättää kauden jälkeen miten Pikkaraisen kanssa toimitaan. Sääleissä/kvartseissa ulos, niin Pikkarainen saa mennä. Viime vuosien vakiosijoitus, eli ”ryminäpronssi”, niin sekä jatkolle että kenkimiselle on perusteet.

Tämäkään ei tule pelastamaan Pikkaraista. Jos välierissä tulee 4-0 taikka 4-1 lähtö niin Pikkarainen ulos. Kärpät ja Tappara on helvetin laadukkaita joukkueita. Mutta kyllä tällä joukkueella pitää pystyä taistelemaan ihan tasaväkisesti jokaista joukkuetta vastaan tässä sarjassa. Saisiko muiden top6 joukkueiden valmentajat revittyä tästä rosterista enemmän irti? Kyllä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saisiko muiden top6 joukkueiden valmentajat revittyä tästä rosterista enemmän irti? Kyllä.

Tämä on mun ylivoimainen suosikkiväite tällä palstalla (eikä mitenkään ole osoitettu yksin lainaamaani kirjoittajaa kohtaan). Väite, jonka paikkansa pitävyyttä tai pitämättömyyttä ei saada ikinä tietää. Itse muistan oikein hyvin, kun jengi olisi ottanut päävalmentajaksi mieluummin Pekka Tirkkosenkin, kun Jypillä meni lujaa liigassa. Miten on nyt, vieläkö Tirkkonen napostelisi? Tokihan täällä saa väittää, mitä tahansa, niin kuin väitetäänkin, mutta mun mielestä ne ovat lähinnä huvittavaa viisastelua, kun totuutta ei koskaan saada tietää. Vähän sama kuin väittäisin, että kyllä Suomella menisi nyt paremmin, jos oltaisiin kuningaskunta tai ei olisi koskaan menty EU:hun. Kenties siis jonkinlaista tunneperäistä lätkäpopulismia?

Pikkaraista arvostellaan huonosta peluuttamisesta ja korjatkaa, jos olen väärässä, mutta eihän Pikkarainen edes peluuta ketään. Ei maalivahteja, ei hyökääjiä eikä puolustajia. Eikö kritiikki peluuttamisesta pitäisi osoittaa Kaltolle ja Tanskalle?
 
J

Just-Ice-Hockey

Minä taisin olla se, joka nosti esiin Tirkkosen nimen, joten vastaan yllä esitettyyn kysymykseen. Kyllä, yhä edelleen Pekka Tirkkonen napostelisi enemmän kuin J. Pikkarainen. Jypin tappioputken aikana IFK ei ole yhtä ottelua lukuunottamatta esittänyt mitään sellaista, minkä vuoksi koen, että mielipidettä olisi syytä muuttaa. Lisättäköön, että 6. sija IFK:n rosterilla on pirun paljon pahempaa alisuorittamista kuin 8. sija Jypin vastaavalla.

Täällä kun tunnutaan kovasti tyrmäävän Pikkaraisen vastustajien näkemyksiä sillä, että väitteitä ei voida osoittaa todeksi, niin vedotaan nyt sitten faktoihin. IFK:n pelaajamateriaalilla on tehty faktisesti seitsemänneksi ja keskiarvoisesti kuudenneksi eniten maaleja ottelua kohti. Pisteitä on kerätty kuudenneksi eniten, eikä loppukauden aikana ole enää realistista odottaa sijoituksen nousevan, ilman jonkun edellä olevan joukkueen totaalista romahdusta.

Nuo kaikki väitteet ovat faktoja. Lisäksi väittäisin sekä tehtyjen maalien määrän että sarjasijoituksen kielivän perkeleellisestä alisuorittamisesta. Tämä kaikki siis nyt kun runkosarjaa on yli 3/4-osaa takana. Näiden faktojen valossa on pakko kysyä, että mitä sellaista Jarno Pikkarainen on IFK:n valmentajana tähän asti esittänyt, että häneen kannattaisi millään tasolla takertua?
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Näiden faktojen valossa on pakko kysyä, että mitä sellaista Jarno Pikkarainen on IFK:n valmentajana tähän asti esittänyt, että häneen kannattaisi millään tasolla takertua?
Koko viesti oikeastaan erittäin hyvää pohdintaa faktojen kera, mutta tässä kiteytät erinomaisesti kaiken! Tähän kuulisin mielellään Pikkaraisen suurimpien puolustajien kommentit ilman, että taas ruvetaan vääntämään jotain voitettuja maalipaikkoja/ottelu argumentteja pöytään. Yhtä voitettua Pelicans sarjaa lukuunottamatta Pikkaraisen aika IFKssa ollut pääsääntöisesti täydellistä alisuorittamista, eli jos onnistuu vetämään tällaisen materiaalin kiville= putoaminen puolivälierissä niin eikö silloin viimeistään pitäisi tulosvastuun langeta Pikkaraisen päälle eli välitön irtisanominen?
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Provider , kiitos asiallisesta vastauksesta.

Mitä merkitystä sillä lopulta oikeasti on, monenneksiko eniten on tehty maaleja? Saako siitä diplomin tai lisämaaleja pleijareihin? Itsekin olen toki sitä mieltä, että paperilla HIFK:lla on joukkue, jonka pitäisi kyetä nähtyä parempaan maalintekoon. Mutta olen omin silmin todistanut, että ihan oikeista maalipaikoista on vedetty joko ohi tai vielä syötetty, niin se tavallaan selittää sen, miksei niitä maaleja ole tullut ja miksi ollaan tehtyjen maalien tilastossa sijoilla nönnönnöö. HIFK:lta puuttuu kunnon rökälevoitot, mitä taas muilta TOP6-jengeiltä löytyy, mutta tässähän ei ole mitään uutta. Näin on lähes poikkeuksetta joka kausi.

Sarjasijoitus on itsellenikin pettymys, mutta turha siihen nyt on jäädä kiinni, vaan on katsottava eteenpäin. Mulla on ollut jo useampi kuukausi aikaa hyväksyä, että sijat 1 ja 2 meni jo ja mulle on lopulta ihan se ja sama, miltä sijalta pleijareihin lähdetään. Tärkeämpää on saada peli kuntoon ja myös välttää tietyt huonosti sopivat vastustajat (Lukko, Ilves). Jälkimmäiseen ei toki voi vaikuttaa itse, kun sarja on tasainen. Puolivälierät on HIFK:lle aina kaikkein pahin sarja ja pelien taso heittelee suvereenista voitosta nollaan itse tehtyyn maaliin. Välierissä otteet sitten yleensä tasaantuu. Tämä siis HIFK:n joukkueesta, kaudesta tai valmentajasta riippumatta. Ei kukaan pysty antamaan mitään takeita mistään. Itse esim. ennustan, että tuleva Ilves-peli on ihan hirveää, koska kokoonpanoon palaa toipilaita ja osa on ehkä vielä keskiviikkonakin pois. Asia, mihin ei kukaan voi vaikuttaa. Mennee pari viikkoa ennen kuin joukkue on ns. täydessä kunnossa ja se näkyy ihan varmasti kentällä. Toivottavasti saadaan kuitenkin puristettua riittävästi pinnoja, että kutossija pysyy.

Ei mulla ole mitään tunnesidettä Pikkaraiseen. Mulla on tunneside tähän seuraan ja haluan, että seura nousee sille tasolle, missä sen kuuluisi ollakin: kärjessä joka vuosi. Se, että puolustan juuri Pikkaraista johtuu siitä, että seura on valinnut hänet päävalmentajaksi ja toteuttamaan tätä kauan odotettua kunnon ja vakaiden perustusten valamista. Luotan Salmelaisen näkemyksiin ja valintoihin siihen asti, kunnes hän faktisesti tekee sellaisia virheitä, jotka estävät HIFK:n nousun ja pysymisen huipulla. Ne asiat, mitä Pikkaraisesta valmentajana on minulle kerrottu, ovat sellaisia, mitkä edesauttavat näiden perusteiden rakentamista. Ja jos HIFK nyt taas potkisi koutsin, kaikki alkaisi alusta. Mitä jos uusi päävalmentaja olisi eri linjoilla kuin mihin nyt kaikki ovat sitoutuneet? Miten se auttaisi tavoitteiden saavuttamisessa? Vaikka joka ikinen vuosi lähdetään taistelemaan mestaruudesta, viime kädessä tässä on mulle kysymys isommasta asiasta kuin yksittäisen kauden menestyksestä. Voi olla, että ihan kaikki menee taas pieleen, kuten HIFK:lla niin kovin usein, mutta yritettävä on.

Sitten on tietenkin se, että mitään ei ole vielä hävitty. Ei kyllä voitettukaan. Mutta mahdollisuudet on olemassa eikä tapoihini kuulu olla luovuttaja. Ja kyllä mä tuloksista huolimatta olen pääsääntöisesti matseissakin viihtynyt. Näin ei todellakaan ole aina ollut.
 

sirtyg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - jäällä ja nurmella
Koko viesti oikeastaan erittäin hyvää pohdintaa faktojen kera, mutta tässä kiteytät erinomaisesti kaiken! Tähän kuulisin mielellään Pikkaraisen suurimpien puolustajien kommentit ilman, että taas ruvetaan vääntämään jotain voitettuja maalipaikkoja/ottelu argumentteja pöytään. Yhtä voitettua Pelicans sarjaa lukuunottamatta Pikkaraisen aika IFKssa ollut pääsääntöisesti täydellistä alisuorittamista, eli jos onnistuu vetämään tällaisen materiaalin kiville= putoaminen puolivälierissä niin eikö silloin viimeistään pitäisi tulosvastuun langeta Pikkaraisen päälle eli välitön irtisanominen?


Pikkaraisen IFK:n tekeminen ei ole ollut täydellistä alisuorittamista, ei pääsääntöisesti eikä etenkään kauden tärkeimmillä hetkillä. Oikeastaan Pikkaraisen IFK pelasi aivan hemmetin hienot sarjat Pelicansia ja Kärppiä vastaan. Kommenttisi on vähän kummallinen sikälikin mikäli katsotaan vähän historiaan, ellei sinulla sitten ole jotain alter egoa käytössä. Virkistetään muistia ja palataan viime kevääseen:

Sellainen peli taas IFKlta tähän paikkaan. Jonkin sortin miracle on ice vaaditaan, että yksikin sarja voitetaan tänä keväänä.


Onhan tuo IFKn peli-ilme helvetin hienoa katsottavaa, mutta tuon ratkaisijaosaston kapeus Raskin ja Salmisen ollessa sivussa huolestuttaa. Varsinkin, kun Kangasniemellä ei tunnu onnistuvan mikään ja Santala (pakko myöntää, käsi ylös virheen merkiksi!) ei vaan pysy perässä tuossa vauhdissa.
Sarja on vielä pahasti kesken, mutta tällä hetkellä IFKn pelissä alkaa löytyä kreivin aikaan koko kauden peräänkuulutettuja elementtejä.





En minäkään ole tyytyväinen sarjasijoitukseen, tehottomuuteen tai yksilön virheisiin. Meitä ei varmastikkaan oikein erota tässä mikään muu kuin se, että mitä näemme mahdollisesti tapahtuvan tulevaisuudessa ja mitä ne skenaariot ovat. Itse suhtaudun edelleen melko positiivisesti ja näen, että tuossa joukkueessa on aivan valtava potentiaali joka on vielä lunastamatta. Kiire toki kyllä tulee siitä ei kahta sanaa, eikä tämä perinteinen melko katastrofaalinen loukkaantumis ja -sairastelusuma taas helpota yhteenhitsautumista tai kotiedun tavoittelua ollenkaan.

Mikäli sitten kävisikin niin, että tämä joukkue jäisikin suhteellisen terveellä miehistöllä vaikka nyt sinne puolivälieriin niin pidän melkoisen selvänä, että paine kasvaa Tobbellakin turhan kovaksi ja Pikkarainen uhrataan teuraaksi. Vaikka en edellä mainitussa skenaariossa pidä sitä kovin järkevänä tämän kauden perusteella niin ymmärrän sen, se on inhimillistä.
 
Viimeksi muokattu:

julle-jr

Jäsen
Sitten on tietenkin se, että mitään ei ole vielä hävitty. Ei kyllä voitettukaan. Mutta mahdollisuudet on olemassa eikä tapoihini kuulu olla luovuttaja.
Miten tässä nyt voisi olla kyse sinun tai jonkun muun keskustelupalstan kirjoittajan luovuttamisesta? Ei oikein avautunut tuo kappale tässä yhteydessä. Mitään ei olla hävitty eikä voitettu. Joo, näin on. Mahdollisuudet on olemassa. No sekin on totta. Mutta peli on materiaaliin nähden surkeaa.

Oliko tämä kenties joku tehokeino saada muutosta vaativat kirjoittajat näyttämään luovuttajilta?
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Pikkaraisen IFK:n tekeminen ei ole ollut täydellistä alisuorittamista, ei pääsääntöisesti eikä etenkään kauden tärkeimmillä hetkillä. Oikeastaan Pikkaraisen IFK pelasi aivan hemmetin hienot sarjat Pelicansia ja Kärppiä vastaan. Kommenttisi on vähän kummallinen sikälikin mikäli katsotaan vähän historiaan, ellei sinulla sitten ole jotain alter egoa käytössä. Virkistetään muistia ja palataan viime kevääseen:
Ilmeisesti sinulla taas on täällä eräs veli, kun tuo luetun ymmärtäminen tuntuu olevan aina omaa agendaa tukevaa. Sinä sentään osasit lainata vanhat kommenttini, etkä sylkenyt koko hakuhistoriaa tänne. Jos nyt yrität uudestaan lukea viestini oikein huolella niin sanoin siinä pääsääntöisesti täydellistä alisuorittamista ja pois luin mielestäni erinomaisen Pelicans-sarjan. Mielestäni se ei myöskään poissulje sitä, että IFKlla on ollut Pikkaraisen aikana välähdyksiä, kuten mainitsemasi viime vuoden Kärpät-sarja (vaikka olimme kovin kaukana lopulta finaalipaikasta), ja tältäkin kaudelta pelit mm. Kärppiä ja Tapparaa vastaan. Se ei kuitenkaan poista kokonaiskuvaa, että pääsääntöisesti Pikkaraisen IFK on rajusti alisuorittanut, ja nämä positiiviset materiaalin edellyttämät suoritukset ovat pisara meressä siihen toiseen ääripäähän verrattuna, ja sitä ei muuksi muuta voitetut maalipaikat/peli tms. tilastot.

Lopputekstistä toki samaa mieltä kanssasi vaikkakin minä näen IFKssa valmentamisen tulosurheiluna eli paskat suoritukset johtavat potkuihin. KalPat ja KooKoot ovat niitä, joissa voi harjoitella valmentamista ei IFKssa. KooKoosta puheenollen oli mahtava kommentti heidän valmentajaltaan Ahokkaalta muutaman viikon takaisessa Urheilulehdessä: "Pitää tietenkin harjoitella ja kehittää peliä, mutta tämä on viime kädessä tulosurheilua. Pelejä pitää voittaa. Kaikki tykkäävät puhua matkoista, prosesseista ja tarinoista, mikä on ihan hienoa, mutta niillä ei ole mitään helvetin, jos ei voita pelejä. Silloin otetaan aika nopeasti joku muu kokeilemaan tilalle", ja samaa painotti Marjamäki viimeisimmässä Urheilulehdessä. Tuonne sitaattiin voisi hyvin ujuttaa tämän miljoona kertaa tällä kaudella kuullun puolustusargumentin maalipaikkojen voittamisesta vs. vastustaja, pelkkää valkopesua.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oliko tämä kenties joku tehokeino saada muutosta vaativat kirjoittajat näyttämään luovuttajilta?

Ei suinkaan. Puhuin ainoastaan omista lähtökohdistani ja arvoistani. Ja tätäkään viestiäni ei nyt kannata kääntää niin, että syytän muita luovuttajiksi. En syytä. Korkeintaan kärsimättömiksi, mutta samapa tuo minulle, miten ihmiset asioihin suhtautuu. Ei vaikuta muhun.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Pikkaraista arvostellaan huonosta peluuttamisesta ja korjatkaa, jos olen väärässä, mutta eihän Pikkarainen edes peluuta ketään. Ei maalivahteja, ei hyökääjiä eikä puolustajia. Eikö kritiikki peluuttamisesta pitäisi osoittaa Kaltolle ja Tanskalle?
Kyllä se päävalmentajan niskaan kaatuu kun on vastuu koko paletista. Juho Keränen on huutomerkki tästä ongelmasta. Oletan että Keräsen ppg on nyt kahdelta kaudelta huonoin koko jengin hyökkääjistä peliaikaan suhteutettuna. Ainakin se on niin häntäpäätä ettei ole mitään perustetta missään olosuhteissa antaa sekunnin vertaa jääaikaa ylivoimilla tai silloin kun haetaan lopussa tasoitusta. Takamatkalla oltaessa kun tiivistetään peluutusta pitäisi olla ensimmäisiä hyökkääjiä joihin leikkuri iskee. Ei voi olla niin vaikeaa sanoa apuvalmentajalle että laita noissa tilanteissa sinne joku muu ettei sitä vuodessa saa sanottua.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Neely , olet oikeassa ja mun olisi pitänyt lisätä kirjoitukseeni ”erikoistilanteita lukuunottamatta”. Olen itsekin miettinyt J. Keräsen peluutusta. Olen ollut havaitsevinani, että kun Kertsi on saanut ylivoimissa peliaikaa, hän on yleensä paikannut jotain poissaolijaa. Tulkitsen tämän niin, että Kertsi pystyisi parhaimmillaan pelaamaan niin yksinkertaisesti ilman suurta muutosta omaan pelityyliinsä, ettei sen pitäisi juurikaan vaikuttaa muun yv-viisikon pelaamiseen. Hän ei myöskään pelkää ottaa maalin edessä iskuja vastaan ja onkin ollut parhaimmillaan juuri niiden räkämaalien tekemisessä. Tämä siis teoriassa, mutta kuten olemme huomanneet käytännössä tämä ei ole toiminut edes vähää alusta ja Kertsin kausi on ollut huono. Ja kuten jossakin ketjussa kirjoitin, antaisin Kertsille loppurunkosarjan lomaa ja pleijareissa taas askiin. Toki tämä sairastelu nyt vaikuttaa tietysti siihenkin mahdollisuuteen. Mutta luulen, että Keränen on Piken kirjoissa soturiosastolla niin korkealla, ettei tätä tulla näkemään.

Vaikeatahan näihin on ottaa kantaa, miksi valmennus peluuttaa niin kuin peluuttaa, kun olemme vain arvailujen varassa. Esim. Kousan kanssa peli olisi pitänyt viheltää jo ajat sitten poikki ja vähintään supistaa peliaikaa, kun hasardit eivät millään vähene. Antaa vähän huonon signaalin muille, ettei sillä puolustamisella lopulta olekaan kaikkien osalta niin väliä, vaikka yhteinen teesi on ollut puolustaminen. En sitten tiedä, kuinka paljon Kousankin kanssa pelien välillä näitä koomailuja käydään henkilökohtaisesti läpi ja onko esim. katsomokomennus vielä tulossa, jos mikään ei muutu.

Itse, kun en ole kovin tarkasti päässyt seuraamaan koutsien tekemistä penkillä pelin aikana, en osaa sanoa, kuinka usein Pike asioihin puuttuu. Voisi kuvitella, että jos ja kun valmennuksella on yhä keskinäinen luottamus, kynnys toisen duuniin puuttumiseen on melko korkea. Ehkä käyvät pelien väleissä läpi myös keskinäiset asiat, mitkä toimi ja mitkä ei?
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
@BOL Kyllä Keränen kevään peleissä oli suorastaan erinomainen. Teki noita listaamiasi asioita ansiokkaasti. Vituttaa vain katsoa kun ei pitkässä juoksussa kiinnosta tehdä niitä edes vähää alusta. Asettaa varakapteenin statuksen kohtalaisen outoon valoon, noiden pitäisi olla just niitä tyyppejä jotka johtaa esimerkillään oli sitten marras- tai maaliskuu.

Olen samaa mieltä kanssasi siitä että poppareille mars ja kokeillaan runkosarjan lopussa hommaa uudelleen.
 
J

Just-Ice-Hockey

@BOL kiitos myös sinne vastauksesta. Toki toivoisin, että diplomi-tyyppiset heitot jätetään pois. Näin edesautamme keskustelun pysymistä asiallisena. Tämän palstan kauhun tasapaino kun on kovin helppo järkkymään.

Tehtyjen maalien määrällä ei absoluuttisesti ole merkitystä. Tyypillisesti kuitenkin paremmat joukkueet tekevät enemmän maaleja kuin huonommat. Tehtyjen maalien määrä korreloi tämän kauden osalta harvinaisen hyvin IFK:n koko kauden suoritustason kanssa. Toisekseen IFK:n isoin panostus pelaajistossa tällä kaudella on tehty taitaviin ja pisteahneisiin hyökkääjiin. Tämän vuoksi uskallan väittää, että keskitason maalimäärä kuvastaa varsin hyvin koko joukkueen alisuorittamista. Ja kun vielä muistetaan, että tätä hommaa tehdään viime kädessä katsojille, ei tehtyjen maalien määrää ole syytä väheksyä.

Alhaisten määlimäärien selittäminen missatuilla paikoilla 46 pelatun ottelun jälkeen tuntuu mielestäni vähintäänkin ontuvalta. On missattuja paikkoja, mutta niin on muillakin joukkueilla. Se on totta, että IFK:lla ei montaa rökälevoittoa ole. Mutta mitä väliä sillä sitten on? Ei rökälevoitot enää tässä vaiheessa kautta selitä tehtyjen maalien määriä. Ei niitä rökälevoittoa vaikka Kärpilläkään ole niin kovin montaa. Kumpikin on muuten tehnyt enimmillään 8 maalia ottelussa, yhden kerran kumpainenkin. Mainitaan nyt vielä se, että tv-maaleja meillä on sarjassa toisiksi eniten tehtynä, joten 5vs5 sakkaa aika pahasti.

Eteenpäin tässä ovat varmasti kaikki katsomassa. Ero tulee siitä, että kenen toivoo ohjaavan laivaa jatkossa. Se ei mulle ole sama miltä sijalta pudotuspeleihin lähdetään. Viimeisen 25 vuoden aikana IFK on yltänyt finaaleihin neljä kertaa. Joka kerta runkosarjassa on sijoituttu kolmen parhaan joukkoon. Mikään IFK:n historiassa ei kieli siitä, että sijoilta ynnämuut noustaisiin ihan oikeasti tappelemaan mestaruudesta. Harvinaista se on Liigankin historiassa. Todetaan nyt vielä sekin, että välieräsarja on IFK:lle viime vuosina ollut perkeleen paljon pahempi kuin puolivälierät. Viimeiset kaudet välierissä on lähdetty lauluun, kun taas puolivälierissä on onnistuttu tiputtamaan vastustaja. Mulle henkilökohtaisesti kunniakas häviö on yhä edelleen häviö, joten hyvät matsit Kärppiä vastaan ei paljon lämmitä.

Tunneside meillä kaikilla tänne kirjoittavilla on varmasti vahva tähän seuraan. Kaikki me toivomme IFK:n menestyvän paremmin joka kausi. Tuskin kenelläkään meistä olisi mitään sitä vastaan, että oltaisiin ihan oikeasti ennakkosuosikki joka kauteen lähdettäessä ja voitettaisiin keskiarvoisesti vaikka kolme mestaruutta vuosikymmentä kohden. Viimeiset vuosikymmenet ovat kuitenkin olleet kaikkea muuta kuin tätä. Tuona aikana IFK on valinnut vaikka kuinka monta valmentajaa ja muuta henkilöä viemään tätä laivaa kohti yllämainittua tavoitetta. Jokaisesta Pikkaraisen edeltäjästä on kuitenkin luovuttu enemmän tai vähemmän juhlallisesti. Viimeksi meillä on vaihtunut valmentaja muusta syystä kuin potkuista kaudelle '12-'13. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että paremmillakin näytöillä on seurasta lähdetty, kuin mitä Pikkarainen on onnistunut seurassaoloaikanaan iskemään tiskiin. Uuden valmentajan valintaan liittyy aina riskinsä, mutta se on Tobias Salmelaisen tehtävä valita valmentaja, jonka peli filosofia ja valmennustyyli on yhteensovitettavissa IFK:n seurakulttuuriin ja -identiteettiin. Toki muutos ei aina ole välttämättä pahasta. Täysin erilaisen peli-ideologian omaavan valmentajan valitseminen Pikkaraisen tilalle palvelisi IFK:n tavoitteita kaikissa niissä tilanteissa, joissa tuo täysin erilainen ideologia on urheilullisesti mitattuna parempi ja voittoisampi kuin Pikkaraisen vastaava. Voin olla yksin mielipiteeni kanssa, mutta toivoisin IFK:n mieluummin tässä kohtaa sitoutuvan parempaan kuin huonompaan tapaan nähdä ja ajatella pelistä nimeltä jääkiekko. Sinänsä hassua, että myös minulle on kyse paljon isommasta kysymyksestä kuin vain yksi kausi. Seuran uskottavuuden vuoksi mielestäni tämä kausi on mentävä Pikkaraisella. Yhtälailla uskottavuuden vuoksi mielestäni ensi kauden alkaessa penkin takana pitää seisoa eri päävalmentajan.

Mielenkiinnosta kysyn, että mitä ovat ne asiat, joiden valossa Jarno Pikkarainen vaikuttaa hyvältä valinnalta seuran pitkäkestoisen menestyksen kivijalan valajaksi? Mikään hänen valmennus historiassaan ei suoranaisesti kuitenkaan tue tätä ajatusta. Lisäksi haluaisin kuulla mitkä olisivat sellaisia virheitä, joita TS voisi tehtävässään tehdä jotka estävät IFK:ta nousemasta Eurooppalaiseksi huippuorganisaatioksi ja miten nämä virheet olisivat faktisesti todennettavissa?

Missään nimessä tässä kohtaa ei ole kyse luovuttamisesta. Mutta yhtä lailla kuin runkosarjan kärkisijojen karkaaminen on tullut hyväksyä, on syytä muistaa IFK:n historia pudotuspeleissä kun niihin lähdetään sijoilta ynnämuut.
 

/dev/null

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen erittäin kriittinen Pikkaraisen valmennuskykyjen suhteen, puolestani saisi lähteä meneen... Sekenaario jossa paskat otteet johtuisi saatanallisesta siis hirvittävästä, treenaamisesta, variaatioden treenaamisesta ja siten piilossa olevasta potentiaalista tuntuvat erittäin kaukaisilta.
 
Viimeksi muokattu:

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tanskaa ei HIFK:sta saisi pudotettua pois, vaikka pelattaisiin kahdeksalla simpanssilla. Ikuinen peräpukama paletissa.

Kyllä Pikkaraisella seisoo vastuu peluutuksesta ja nimenomaan se viimeinen sana ketkä pelaa - ketkä ei.

Siihen en ota kantaa olisiko Tirkkonen oikea kaveri. Todennäköisesti nykyisessä tilanteessa kuka tahansa saisi enemmän irti tosta porukasta, valitettavasti.

HIFK ei saisi olla koutsien harjoituspaikka, vaan se unelmien täyttymys mihin tullaan rautaisella ammattitaidolla ja kokemuksella tekemään se viimeinen steppi ennen uutta steppiä. Tappara ja Kärpät hoitavat nykyään tätä virkaa, meidän lukeutuessa ns. "no mans land" alueelle. Meidän alueen ulkopuolelta tulevat nämä Ahokkaat ym. jotka taikovat tuppukylästä yhteen hiileen puhaltavia joukkueita saatanallisella työllä.

Pikkarainen on ok, mutta se ei riitä. Nyt tarvittaisiin se auktoriteetti ja menestyksen rintaääni.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Neely , ehkäpä se Keräsen potentiaali tehdä niitä duunarimaaleja, joiden puute on ollut melkoinen, on ollut syy, miksi on kokoonpanossa pysynyt? Itse näen Keräsen kohdalla ongelmaksi yliyrittämisen ennemmin kuin sen puutteen. Lopputulos usein lähellä toisiaan, valitettavasti. Kertsi on kuitenkin joukkuepelaaja ihan loppuun asti ja varmasti on kärsinyt itsekin siitä, ettei ole ollut hyödyksi jengille.

@Provider, nöyrät pahoitteluni, jos loukkaannuit diplomi-heitostani. Aika kevyttä kauraa oli se heitto siihen nähden, miten esim. mua on täällä nimitelty ja arvosteltu tämänkin kauden aikana, ei tosin ehkä sinun osaltasi. En osannut ennakoida, että tuo heitto olisi jotenkin epäasiallinen, mutta jos näin oli, pahoitteluni siitä.

En nyt kiireessä ehdi ottamaan pitkään ja selkeään kirjoitukseesi muilta osin kantaa, enkä tiedä, onko varsinaisesti edes tarvetta, vastaan vain kysymykseesi koskien Pikkaraisen sopivuutta HIFK:hon ja Salmelaisen virheisiin:

Itse katson, että mikäli Salmelainen sortuisi henkilöjohtamisessa ”ylimielisyyteen” ja ryhtyisi täysin yksinvaltiaaksi ja lakkaisi keskustelemasta omien sidosryhmiensä kanssa sekä tekisi vaikkapa sellaisia päätöksiä, joita ympärillä olevat ihmiset (esim. junnuorganisaation johtohenkilöt) eivät missään nimessä suosittele, tällöin voisin kuvitella antavani hänelle oman epäluottamuslauseeni. Toki tämän faktinen toteaminen on hivenen hankalaa varsinkin reaaliajassa, vaikka harvoinpa vastaavat asiat kovin pitkään salassa pysyvät, vaikka suodattaisi näkemykset kummastakin ääripäästä.

Pikkaraisen uskon olevan hyvä luomaan perustuksia siksi, että hän uskoo ennen kaikkea kovan työhön ja korkeaan vaatimustasoon. Hän on jämäkkä, mutta siitä huolimatta hän on kiinnostunut urheilijan lisäksi myös ihmisestä urheilijan takana. Hän ei kumarra kuvia väärällä tavalla, mutta kunnioittaa esim. HIFK:n tapauksessa seuran historiaa. Hän suhtautuu lätkään intohimoisesti ja haluaa oppia jatkuvasti lisää ja haluaa menestyksen lisäksi myös kehittää seuraa. Itse näen, että HIFK:ssa on Jarno Pikkarainen 2.0, sillä se Mestiksessä ollut Pike oli ihan eri ihminen. Tämä 2.0-versio on joutunut muuttumaan ja valmentamista erilaisissa tilanteissa on Mestis-vuosien jälkeen tullut melkoinen määrä lisää. Pitäisi tietenkin tuntea Pikkarainen henkilökohtaisesti, jotta voisi kuvailla enemmän, mutta em. listaamani asiat olen kuullut useammasta kuin yhdestä lähteestä eikä mulla ole syytä epäillä kuulemaani.
 
J

Just-Ice-Hockey

@BOL kiitos kattavasta vastauksesta kysymyksiini. Kun nyt viestiä lähdin kirjoittamaan, niin todetaan, että en osannut loukkaantua diplomi-heitosta. Lähinnä otin tuon esille, koska uskon mainitun kaltaisissa heitoissa porttiteoriaan. Harmittavasti moni hyvä keskustelu on muuttunut pelkäksi vittuiluksi, enkä siksi koe, että keskustelua saataisiin mitenkään edistettyä turhilla piikittelyillä. Valitettavaa, että niitä on kohdistettu sinuun, ehkä jopa minunkin toimesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös