Kun huhut Jarkon siirrosta alkoivat vellomaan, olin hyvin skeptinen asian tiimoilta. Oletin miehen valitsevan jonkun toisen seuran ja seuran valitsevan toisen pelaajan. Toki täydellistä arviota täydensi ajatus siitä, että Jarkko olisi palannut Liigaan ammattimaisin ottein: kovaa hiillostusta ja rouhimista, hauskoja hetkiä ja rooliin nähden mielekkäät pisteet kaiken muun toiminnan lomassa. Varovaista peukkua uskalsin antaa hankinnalle HIFK-taustasta ja pimeästä puolesta huolimatta. Olihan kyseessä kokenut ja pelillisiä apuja omaava pitkän linjan NHL-pelaaja, ei mikään kimmokuhta tai pepelehtonen. Pisteiden osalta saatiin aika kohtuullisesti tehoillut Jarkko, muutama hauska hetki koettiin ja tekihän tuo välillä töitäkin.
Sääli vain, että tuolta ison veden takaa palasi Suomeen Jekyll&Hyde. Kaikkien hyvien temppujen päälle nähtiin kasa sellaista pelleilyä, että oikein hävetti seistä tuon miehen edustaman seuran takana. Mä en tiedä mikä siinä on, mutta Jarkolla olisi ollut kaikki eväät olla yksi Liigan arvokkaimmista pelaajista: hän oli kokenut, omasi pelillisiä apuja, pystyi esiintymään median edessä tahtoessaan ja pystyi tekemään myös likaista työtä. Mutta ei kun ei, repertuaariin piti ottaa myös jatkuva pelleily ja omaan pesään kuseminen. Puhtaasti voitettujan matsien ja tehtyjen&päästettyjen maalien osalta mä en osaa sanoa oliko Jarkko vahvistus vai ei. Ehkä tulos olisi ollut paperilla parempi ilman Rudia, ehkä ei. Tätä me emme saa koskaan tietää. Sen verran kuitenkin uskallan sanoa, että joukkue oli heikompi Rudilla kuin ilman Rudia. Aivan varmasti sillä on vaikutusta, että yhden miehen älytön show tuhosi useita matseja, keräsi turhia otsikoita ja pisti monta jätkää "ylitöihin", faneista puhumattakaan.
Tässä kolmen vuoden aikana mielipide on muuttunut kohtuullisen paljon hankintahetkestä. Se varovainen peukku laski ja laski, kunnes jäljellä oli vain mahdollisuus nyrkin puintiin. Pakko todeta, mutta Jarkko oli eniten huonoja fiiliksiä aiheuttanut pelaaja, joka on mun aikana edustanut Jokereita. Legendaarisen huonot pelaajat tai flopit ovat yleensä aiheuttaneet vain pettymyksiä ja heidän aikansa ei ole kauaa kestänyt. Rudi sen sijaan on aiheuttanut paljon häpeää, myötähäpeää, vitutusta ja pettymyksiä kaikista pisteistä sun muista hyvistä teoista huolimatta. Tämä kaikki jatkui vuosien ajan ja silti siihen paskaan ei turtunut.
Toivottavasti Jarkosta opittiin sen verran, että jatkossa ei enää sorvata heti kättelyssä ylipitkiä soppareita sellaisille pelaajille, joista saattaa kuoriutua pellejä. Nämä olivat helvetin kalliit oppirahat, varsinkin kun liigataipaleen päätös käytännössä sinetöityi Rudin kiekon sulkemiseen, vaihtoaitiocaseen ja epäonnistuneeseen rankkariin.
Normaalisti toteaisin tässä jotain tyyliin "kiitos ja näkemiin". Nyt en kuitenkaan keksi syytä mistä kiittää ja kaukalossa tuota ei huvittaisi nähdäkään. Sanotaan siis vaikka hyvästit.
edit: Eikä yhtään yllättäisi sekään, että Jarkolle sorvattaisiin vielä soppari. Luonnollisesti niin, että mies ensin vääntää liigasopparin ja Jokerit ostaa sen ulos hirveällä rahalla. Sopisi niin hyvin kuvaan tuollainen skenaario.