Jargoneita

  • 2 504
  • 3

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Jargon on jonkin ryhmän ammatti- tai erikoiskieli. Jargoneita on esimerkiksi eri harrastusten tai ammattien harjoittajilla, kuten lakimiehillä tai kiekkofaneilla. Jargonia voi käyttää myös osoittaakseen asiantuntemustaan tai yrittääkseen näyttää "asiantuntemustaan".
Se mikä tässä ketjussa kiinnostaa on yksinkertaisen asian monimutkaistaminen typerällä jargonilla. Olen siis kiinnostunut kuulemaan millaisiin typeriin jargoneihin palstaveljet ja -sisaret olette törmänneet. Tai kykenevät voivat ilmanmuuta keksiä sovelluksiaan itse. Tässä pari esimerkkiä:

Heteroseksuaalisen interaktion tuottama reproduktio = lapsi (eräässä sosiologian tenttikirjassa)

Visuaalisen ikonografian passiivinen analyysi = TV:n katselu (eräässä sarkastisessa TV-ohjelmassa)
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Ei = Kyllä
Kyllä = Ei
Emmä tiedä = Tiedän kantani tasan tarkkaan mutta en viitsi sanoa. Miehen pitää ymmärtää sanomatta.

Pätee naisiin.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Jargonia voi käyttää myös osoittaakseen asiantuntemustaan tai yrittääkseen näyttää "asiantuntemustaan".
Se mikä tässä ketjussa kiinnostaa on yksinkertaisen asian monimutkaistaminen typerällä jargonilla. Olen siis kiinnostunut kuulemaan millaisiin typeriin jargoneihin palstaveljet ja -sisaret olette törmänneet. Tai kykenevät voivat ilmanmuuta keksiä sovelluksiaan itse.

Pakko myöntää heti kärkeen, että olen sitä minäkin viettänyt oman jargonkauteni kikkeli pystyssä, enää en tunne siihen minkäänlaista tarvetta. Aluksi uusia sanatuttavuuksia oli kiva käytellä, mutta sittemmin kiinnostus lopahti.

Tietyissä yhteyksissä jargonia on edelleen hauska käyttää, kun touhu vedetään tahallaan överiksi. Mutta paljon on niitäkin ihmisiä, jotka eivät pääse ensimmäisestä diipadaapakaudestaan yli ja jatkavat huonon itsetuntonsa paikkailua kielellä, jota ei ole tarkoitettukaan toisten ymmärrettäväksi. Monesti näiden tekstien suoltajat eivät ymmärrä itsekään, mitä kirjoittavat tai puhuvat.

Äärimmäisen räikeä esimerkki oli työkaverini Oulun kaupungilla. Ämmä oli kävelevä sivistyssanakirja. Suurin ero oikeaan sivistyssanakirjaan oli kuitenkin se, että tästä kävelevästä versiosta ei löytynyt selityksiä niille sanoille. Kerran ihan vittuillessani simultaanitulkkasin hänen horinoitaan kahvihuoneessa. Tästäkö tämä "Vaahtosammutin" kiivastui. Vitun horo.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös