Viestin lähetti S Gagnon
Jos verrataan Ridan ja Salmelaisen tilannetta, niin olen ymmärtänyt Oilersin valmentajan Lowen olevan enemmän tykästynyt Salmelaiseen peliin / pelityyliin. Jos tosiaan NHL alkaa ja pelaajien määrää vähennetään, Rita voi olla vaaraassa.
Kevin Lowe on toki Oilersin GM, valmentaja on Craig MacTavish. Paljon on ollut juttua, että MacT ei pitäisi Ridasta pelaajana, mutta toisaalta monien mukaan NHL-paikan ottaminen on ollut ihan pelaajasta itsestään kiinni. Parikin harjoitusleiriä Rita on aloittanut mainioista lähtökohdista, mutta loppuleirin epäonnistumisten seurauksena lähes varmana pidetty rosteripaikka on jäänyt saavuttamatta.
Itse olen kyllä varsin skeptinen sen suhteen, että Rita pelaisi Jokereissa tulevalla kaudella, vaikka pelaaja itse vakuuttelikin keskittyvänsä nyt vain tähän vaihtoehtoon. Oilers tarjosi Ridalle samapalkkaista sopimusta kauden 2003-04 jälkeen, vaikkei käsittääkseni ollut erityisen tyytyväinen prospektinsa kehitykseen. Nyt alla on huippukausi HPK:ssa, minkä kuvittelisi nostavan Ridan osakkeita Oilersin silmissä.
Toisaalta Öljyssä on paljon muitakin marginaalitapauksia, saapa nähdä sitten, kenet päättävät pitää ja kenestä tavalla tai toisella luopuvat. Näinkin potentiaaliselle tapaukselle löytyy varmasti siirtomarkkinoiltakin ottajia, vaikka odotusten täyttäminen on syystä tai toisesta viivästynyt parilla vuodella.
Jos Rita Jokereissa pelaisi, on hän kyllä liigatasolle todella kovan luokan vahvistus. NHL-vauhdissa (ja nähdyn perusteella MM-vauhdissa) pelikäsitys ei vielä riitä, mutta liigamatseissa Rita oli parhaimmillaan dominoiva hahmo. Voimahyökkääjästä on sopimatonta puhua, mutta voimakas hyökkääjä Rita todella on. Tomekvaltoset ja muut ovat riisitikkuja Ridan rinnalla.