Nuo Miki ja Mäksä ovat minusta oikein tämän ohjelman kilpailijoiden prototyyppejä. Käytetään komealta kuulostavia termejä; kontaktoidaan, klousataan ja supportataan, ja touhutaan ja touhotetaan hirveästi ja yritetään näyttää ulospäin että ollaan kovan luokan moniosaajia ja on ideoita ja kontakteja. Mutta oikeastaan saadaan aika vähän mitään konkreettista aikaiseksi ja ollaan viikosta toiseen häviäjäjoukkueessa selittelemässä miten ei osattu just nyt odottaa, että näin pääsisi käymään.
Niklas on sitten jonkinlainen antiversio näille kahdelle. Käytännönläheisesti ajatteleva tyyppi, joka menee kaikkeen tekeminen ja myynti edellä, ja osaa myös katsella ympärilleen ja pysähtyä välillä ajattelemaan. Eilinen tehtävä oli hyvä esimerkki tästä. On siihen jokin syy, miksi joku pyörittää yli 100 miljoonan liikevaihdon yritysrypästä ja joku tekee TikTok-videoita.
Mutta Niklas ei ole sellainen tyyppi, josta olisi johonkin Jaajon haistapaskan firmojen näennäisjohtajaksi ja muiden johdettavaksi, eikä hän ole tähän ohjelmaan edes lähtenyt menestymään vaikka onkin erityisesti näissä myyntitehtävissä minusta aika suvereeni. Nämä Mikit ja Mäksät on ehkä juuri enemmän sitä tyyppiä, mitä Jaajo hakee ja jotka tässä kisassa menee pitkälle.
Olihan tuo eilinen heiltä kuitenkin aika murheellinen esitys. Ei oikein mitään kantavaa ideaa eikä ajatusta. Luotettiin että jotkut hienot brändit ja somepöhinä toisi satamäärin porukkaa paikalle mutta ei saatu edes brändien takana olevia henkilöitä asian taakse ja ei oikeastaan missään vaiheessa mietitty ostovoimaa kuten toisessa joukkueessa. Vaikka paikalle olisi saatukin satamäärin jotain nuoria faneja, niin olisiko heistä kukaan ostanut mitään? Ja markkinoinnissakin luotettiin täysin somen voimaan kun taas toinen joukkue menestyksekkäästi käytti useampaa kanavaa ja myös perinteisempiä kanavia. Minun mielestäni toisen joukkueen olisi pitänyt viedä kisa puhtaasti 3-0 mutta ilmeisesti jännityksen vuoksi annettin tuo yksi piste näiden tyhjän päälle rakennetulle viritykselle.
Ajatuksesi vastaavat omiani. Ensimmäisen jakson perusteella en pahemmin Niklaksesta perustanut, mutta sen jälkeen vaikuttanut kyllä tekijämieheltä ja onhan siinä jotain kunnioitettavaa, että pystyy esiintymään joka jaksossa eri auto- tai formulabrändin paidassa.
Miki on myös ihan tekijän oloinen, mutta toistaiseksi ideoiden loppuunsaattaminen on aika piippuun jäänyt (pl. rieskareseptien kehittäminen, jossa oli MVP). Mäksä sen sijaan antaa itsestään tuommoisen dynaamisen onnistujan kuvan, mutta anti on ollut tähän asti melko köyhää. Ainakin itse sain hänestä kuvan, että tietää tarkalleen mitä somemarkkinoinnin kanssa tekee, mutta loppujen lopuksi veti tuon kyllä niin vihkoon, että olisin itse lähettänyt ukon kotimatkalle nyökyttelemään. Toisaalta heidän tiimin konsepti (joka sai kehuja) jäi itselle vähän vieraaksi, kun oletin että esim Vitun Leijan (ei juma mikä brändinimi) kenkiä olisi roudattu se laatikollinen mukaan ja siihen päälle vähän paitoja yms. Lopulta kaverit roudaa yhtä kenkäparia, kahta t-paitaa ja yhtä skedelautaa mukaansa, hihkuen että nyt on kova juttu tulossa.
Jessi vaikuttaa jakso jaksolta pahemmalta myrkyttäjältä. Jo ennen Diiliä törmännyt linkkarissa hänen päivityksiinsä, joissa kaikki on ihanaa ja sama rummutus jatkunut nyt ohjelman aikana, mutta vaikuttaa juuri semmoiselta ihmiseltä joka ei itsestään löydä mitään vikaa missään tilanteessa.
Noh ensi viikolla kuvaillaan videoita ja ambulanssikin näytti vilahtavan paikalla. Nähtävästi Mäksä ja Sandra projareina eli odotettavissa "nyt ollaan minun osaamisalueella" -tyyppisiä mainospuheita luvassa.