Jānis Kalniņš vahvistamaan Jokerien maalivahtiosastoa

  • 69 925
  • 283
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Jānis Kalniņšista olikin jo aikaisemmin huhua, kun Iltalehden toimittaja Huttunen kertoili hänen olevan meille tyrkyllä.

Kalniņš ei missään nimessä korvaa Rämöä, mutta suht nuorena maalivahtina hänellä on suuri potentiaali nousta seuraavalle tasolle. Jokerien scouttausraporttien perusteella Kalniņš on "läpimurron kynnyksellä". Miinuksena pituus.
 

VapaahetoisGM

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, K-Vantaa, Minnesota Blue Jays, Kapa, VG-62
Lähtökohtaisesti paikkaa Jani Kauttoa.

Ei hyvää päivää sentään. Kaveri pelasi edelliskaudella KHL:ssä 30 peliä torjuntaprosentilla 92,5% ja kuluneella 42 peliä torjuntaprosentilla 92,8%. Meinaat, että tällaisella kaverilla paikataan Mestiksen keskitason veskari vai? Ole hyvä, ja ota pää pois perseestä :D Ja muutenkin, Kautto on paikattu jo vuosi sitten Ratilaisella.

Mulla oli kyllä täsmälleen sama mielessä. Jääkiekon kehitysmaista roudattu kääpiö joka pelannut urallaan mm. Unkarissa. Ei terve.

Tää puolestaan haiskahti todella vahvasti sarkastiselta miinalta, jota toivon sen myös olevan. Näin ollessa se on myös hyvä miina! :D
 

ennustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Blackhawks
Mielenkiintoista nähdä kuinka kaveri pelaa kun pääsee voittavan joukkueen maalinsuulle. Tilastot Riikasta erittäin hyvät kun ottaa huomioon joukkueen tason. Muistikuvien ja videoiden perusteella kyseessä rauhallinen ja hyvin liikkuva maalivahti. Saattaa yllättää vielä kauden aikana. Lähtökohtaisesti kuitenkin lähtenee kauteen haastajana Zapolle.
 

PJPT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, SaPKo & Latvija
Erikoinen mutta mielenkiintoinen hankinta Jokereilta minun mielestäni. Kalnins on hyvä kakkosvahti tälle tasolle, joten ymmärtäisin siirron jos Jokereilla olisi kova ykkönen. En kuitenkaan pidä Zapolskia mitenkään maagisena ykkösenä, joten olisin nähnyt hänen parina jonkun joka pystyy helposti haastamaan tai nousemaan jopa ykköseksi.

Jos oli pakko hankkia latvialainen, niin olisin itse kysellyt Kristers Gudlevskisin perään. Hän on Latvian kolmen parhaan vahdin joukossa ja siirtymässä takaisin Eurooppaan kun NHL-paikan puhkaisu ei onnistunut edes Islandersissa. Gudlevskisillä olisi ollut myös kaikki eväät jättää Zapolski penkille. Olisi ollut toki kalliimpi, mutta mutta..

Kalnins on taas viime vuosien yllätysnimi! Hän pelasi kyllä junnumajussa, mutta ei ollut mikään tähti silloinkaan. Sen jälkeen meni pitkään Euroopan alasarjoissa, ennen kuin Rigan paska taloustilanne pakotti heikentämään joukkuetta paljon. Kalnins iski tuolloin ja onnistui uskomattoman hyvin lähtökohtiin nähden! Kalnins nousi samalla lähelle paikkaa MM-ryhmissä joka ei ole yleistä kavereilta jotka uppoavat alasarjoihin junnu-uran jälkeen..

Hyvä siirto Janisin kannalta, koska uusi askel taas otettava jos aikoo pitää paikkansa maajoukkueen ringissä. Latvialla on nousemassa nuoria veskareita ohi vasemmalta ja oikealta, joten hän tippuu nopeasti syvyyskartan sijoille 6-7 jos koppi ei tartu Jokerien tapaisen hyvähkön jengin kakkosena.

Jokerit hyötyy kyllä aika paljon siitä, ettei heille ole vieläkään (Prahan ja Jokerien menestyksestä huolimatta) asetettu samaa ulkkarikiintiötä kuin venäläisille, eikä suomalaisille tarvitse täten maksaa ylihintaa. Saman budjetin venäläisillä ei ole mitään mahdollisuutta kasata yhtä hyvää nippua, kun he joutuvat elämään käytännössä ulkomaalaisten varassa. Pienille maille kiintiö on ymmärrettävä kun monella ei riitä taso. Rigalla ei taas ole rahaa, joten parhaat latvialaiset pelaavat venäjällä tai Keski-Euroopassa + ulkomaalaiset ovat halpoja/paskoja.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Nyt meillä on sitten kaksi keskinkertaista veskaria, toivottavasti tää latvian poika saa jotain kiinni madollisissa pudotuspeleissä kun Zapolski ei sitä ainakaan tee, tosin usko sinne pleijareihin pääsyyn Marjukan johdolla on varsin heikko.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Vähän erikoinen hankinta. On joo potentiaalia ja pari edellistä kautta ovat olleet kelvollisia, mutta mä en vain näe Kalninsia oikeana hankintana kakkosen rooliin kun edellä on Zapo. Ymmärtäisin hankinnan paremmin, jos meillä olisi mitat täyttävä ykkönen. Zapo-Kalnins kuulostaa kaksikkona korkeintaan keskinkertaiselta, eikä mun mielestä Jokereilla ole varaa keskinkertaiseen maalivahtiosastoon. Ei meillä tuo muu kalusto ole kuitenkaan sillä tasolla, että pärjättäisiin sen turvin maalivahdista riippumatta. Hyvä verrokki löytyy NHL:stä kaudelta 2009-10, kun Kanen, Keithin, Toewsin ja kumppanien johdolla Niemi-Huet riitti Stanley Cupiin.

Vähän myös ihmettelen sitä, että tänne hommataan Kurrin sanoja lainaten "edelleen kehittyvä potentiaalisesti uudelle tasolle nouseva" pelaaja yksivuotisella pahvilla. Kasvatetaanko me tässä nyt Pietariin Koskisen korvaajaa kaudelle 2019-20? Jos Kalnins ottaa sen seuraavan stepin, niin käytännössä Jokerit otti riskit itselleen ja mahdollisesti maksoi oppirahat, jonka jälkeen muut kuittasivat hedelmät. Jos näitä pelaajia tänne roudataan, pitäisi pahvissa olla vuotta enemmän kestoa ja jälkimmäinen mielellään seuran optiolla.

Sinänsä jännä juttu kun katselee joukkueen rakennetta. Puolustuksen keskipituus heiluu jossain kahden ja puolen metrin tietämillä, kaikki maalivahdit taas ovat jotain 143 senttisiä. Itse hengittäisin huomattavasti kevyemmin, jos tiukkaan pleijarisarjaan olisi iskeä Karlssonin (199cm) tai edes Rämön (189cm) mittainen mies byyriin.
 

sorza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo,Jokerit,Tamminen,Harri Aholan lounaskaverit
mutta mä en vain näe Kalninsia oikeana hankintana kakkosen rooliin kun edellä on Zapo

Itse mietin mahdollisuutta, että nyt Zapolle annetaan ykkösmaalivahdin paikka ja pelaa niin paljon, kun jaksaa. Olen antanut itseni ymmärtää, että jo Liigassa pelasi paljon paremmin, kun sai pelejä paljon alle ja Jokereissa on myös paremmin koppi tarttunut, kun ei ole tarvinnut kilpailla vaan pelien kertyessä peli on parantunut.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Se nyt on loppujen lopuksi aika se ja sama kuka niiden tolppien välissä seisoo, koska Jokerit hyökkää suurimman osan peliajasta.
 

Vahamestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit sekä suomalaiset änärissä
Tää jätkä huokuu kyllä sellasta hyvää itsevarmuutta tekemisissään ja puolustuspelaaminen ei joudu ylipelaamaan vetoja pois. Toivottaasti pitää tason tai jopa nostaa sitä vielä kauden edetessä, niin voi hyvinkin haastaa Zapon ykköskassarin paikasta.
 

Gemondo

Jäsen
Onko jossain sanottu että Kalnins hankittiin lähtökohtaisesti kakkosmaalivahdiksi, vai mistä tämä oletus on syntynyt?
 

Valle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit. SJK.
Onko jossain sanottu että Kalnins hankittiin lähtökohtaisesti kakkosmaalivahdiksi, vai mistä tämä oletus on syntynyt?

Ehkä siitä että tuli heikommasta joukkueesta. Mene ja tiedä.

Ainakin minut vakuutti. Eleetön ja rauhallinen. Ensimmäinen kotipeli eikä minkäänlaista jännitystä näkynyt. Voipi olla että meillä on vahva kaksikko sittenkin tällä kaudella.
 

Matza187

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hyvä peli Kalninsilta. Pari riparia torjui vaaralliselle sektorille, mutta pakit hoitivat nuo. Muuten todella rauhallista tekemistä.
 

Vahamestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit sekä suomalaiset änärissä
Onko jossain sanottu että Kalnins hankittiin lähtökohtaisesti kakkosmaalivahdiksi, vai mistä tämä oletus on syntynyt?

Eipä varmaan, oletin itse enemmän, että hommattiin tandemiksi tyyliin 60%/40% tai 70%/30% Zapolle.

Enpä itse myöskään ole törmännyt viesteihin, että tässä on meille ykköskassari - lähinnä enemmän vähätteleviin viesteihin

Anyway. Pääasia, että koppi tarttuu
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Useamman kerran kiinnitin huomiota, että Kalnins tuli juuri sopivasti vastaan ja osasi todentotta lukea peliä "eteenpäin".
Maihin kyllä tuntui menevän aika monessa torjunnassa mutta so what, pääasia että kiekko jäi hanskaan.
 

Gemondo

Jäsen
Enpä itse myöskään ole törmännyt viesteihin, että tässä on meille ykköskassari - lähinnä enemmän vähätteleviin viesteihin

Jep, eiköhän tuo tosiaan ole hankittu sillä ajatuksella että molemmat molarit saavat jälleen näyttää osaamisensa ja peliaika jaetaan näyttöjen, eikä esimerkiksi kansallisuuden perusteella.

Pakko vielä sanoa että toivon todella että Kalnins onnistuisi, sillä henkilökohtaisesti pidän maalivahdeista jotka ovat pieniä ja liikkuvia, tyyliin Quick tai Irving. H. Karlssonin katseleminen Jokerimaalilla taasen oli kamala kokemus vaikka tilastot olivatkin pääsääntöisesti kunnossa.

Zapolskissa taas häiritsee se, että omaan silmään näyttää siltä kuin Zapo luulisi olevansa Karlssonin kokoinen ja luottavan pelkkään oikeaoppiseen sijoittumiseen liikaa.
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Mulle eräs ammattilätkän parissa elantonsa tienaava henkilö kertoi, että Jokereissa on hieman tasapainoisempi maalivahtikaksikko kuin viime vuonna. Siitä on jo sen verran aikaa mutta mikäli muistan oikein -seniili kun olen- molemmat haluavat pakkien pelaavan hyvin samankaltaisesti tilanteet. Pakit voivat siis pelata tilanteet samalla tavalla riippumatta siitä kuka on maalissa. Selkeyttää ainakin puolustuspelaamista. Hyvin torjui Kalnins tänään ja pakitkin auttoivat paremmin maalivahtia kuin eilen.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä meillä tuntuu nyt olevan maalivahti, joka ei ole vain "yhden pelin ihme".
Erittäin varmaa suorittamista tänään, ei tarvinnut pelätä joka kiekkoa meneekö joku helppo vai ei.
 

Valle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit. SJK.
Pitäisi olla aloituspaikka näillä otteilla Pietarissa. Saapa nähdä jatketaanko samalla linjalla ja vaihdetaan taas molaria seuraavaan peliin.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Pitäisi olla aloituspaikka näillä otteilla Pietarissa. Saapa nähdä jatketaanko samalla linjalla ja vaihdetaan taas molaria seuraavaan peliin.
Periaatteessa näin kai voisi jatkaa niin kauan kuin voitetaan? Minun puolestani Zapo voi mennä maaliin SKA:ta vastaan. Tässä on helvetin monta peliä vielä edessä ja siihen suhteutettuna kovin vähän näyttöjä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös