Jääkiekon aloittaminen aikuisiällä

  • 19 721
  • 6

Stern

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kysymys: Onko toivoton ajatus aloittaa jääkiekon pelaamista aikuisiällä?

Tavoitteena olisi lähinnä pelata pipolätkää kavereiden kanssa tai höntsäillä mun pojan kanssa vähän lähijäällä sitten, kun se on luisteluiässä. Ehkä joskus, jos oikein kehittyisi, harrasteliigaa tai vastaavaa.

Lähtötaso on aika matala, jotain kaukalopalloa joskus liikuntatunneilla. Luistellessa käännökset, takaperin luistelu ja jarrutukset on tosi kömpelöitä, eli se olisi varmaan ensimmäinen kehittämiskohde. Mailankäsittely lienee helpompi nakki, kun olen pelannut koko lapsuuteni katulätkää.

Älkää nyt naurako, mutta onko ideoita, mistä kannattaisi mun tilanteessa aloittaa? Lätkäkouluja ei ole osunut silmiin, taitoluistelukursseja kylläkin... sinne hokkarit jalassa? :) Onko jäähalleissa jotain yleisövuoroja, jos täällä etelässä ei vielä maa jäädy pitkään aikaan?

Cheers! En sentään ole pyörätuolissa tai mitään, joten täysin toivoton tehtävä ei varmaan ole...
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Ei kai tuossa mitään ongelmaa ainakaan pihapelihöntsien suhteen ole. Kunhan luistella jotenkin edes osaat.

Kai noissa jäähalleissa jotain yleisvuoroja on missä voi käydä luistelemassa ja parantamassa sitä taitoa. Ulkojäät sitten ne paras paikka niitä pelitaitoja hioa mielestäni sinun tilanteessa.

Oikeastaan omasta mielestäni paras vinkki sulle on juuri se ulkojäät. Siinä oppii luisteleen paremmin jos siinä on ongelmia ja myös kaikki muut perus jutut. Laukominen jne.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lätkäkouluja ei ole osunut silmiin, taitoluistelukursseja kylläkin... sinne hokkarit jalassa? :) Onko jäähalleissa jotain yleisövuoroja, jos täällä etelässä ei vielä maa jäädy pitkään aikaan?

Eikö netistä löydy harjoitteita itseopiskeluun? Luistelutekniikkaa on ihan hyvä opetella että osaa muksuakin sitten neuvoa. Näistä luulisi apuja löytyvän:
The Hockey Base :: Ympärivuotinen jääkiekon treenikeskus ::
Suomen Luisteluliitto
 

Kalmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, LäKi, KK-V, PaRa, Suomalaiset NHL:ssä
Kysymys: Onko toivoton ajatus aloittaa jääkiekon pelaamista aikuisiällä?

Tavoitteena olisi lähinnä pelata pipolätkää kavereiden kanssa tai höntsäillä mun pojan kanssa vähän lähijäällä sitten, kun se on luisteluiässä. Ehkä joskus, jos oikein kehittyisi, harrasteliigaa tai vastaavaa.

Lähtötaso on aika matala, jotain kaukalopalloa joskus liikuntatunneilla. Luistellessa käännökset, takaperin luistelu ja jarrutukset on tosi kömpelöitä, eli se olisi varmaan ensimmäinen kehittämiskohde. Mailankäsittely lienee helpompi nakki, kun olen pelannut koko lapsuuteni katulätkää.

En usko tuossa ongelmaa olevan. Olen pelaillut viimeiset kuusi vuotta todella monessa eri harrastejoukkueessa "keikkamaalivahtina" ja nähnyt useamman 25 - 50v-vuotiaan aloittelevan kiekkouraansa. Toiset toki kehittyy nopeammin, toiset hitaammin, mutta jo se kerran viikossa oleva vakiovuoro on näyttänyt kehittävän monen ihan kelvolliseksi pelaajaksi harrastetasolle. Joillakin myös saattanut olla pohjaa lapsuuden pihapeleistä, mutta on niitäkin ollut, jotka suunnilleen ensi kertaa luistelevat.

On jopa 3.divariinkin tullut pelaajia käytännössä ilman pohjaa.
 

Carlos

Jäsen
Kysymys: Onko toivoton ajatus aloittaa jääkiekon pelaamista aikuisiällä?

Tavoitteena olisi lähinnä pelata pipolätkää kavereiden kanssa tai höntsäillä mun pojan kanssa vähän lähijäällä sitten, kun se on luisteluiässä.

Itse olen pelaillut kiekkoa enemmän ja vähemmän siellä sun täällä, mutta sanotaanko vaikka niin että tyyliin 12-vuotiaana osasin hikiseen luistella eteenpäin, eikä toivoakaan että mitään kiekkoa olisin voinut kuljettaa. Lämimistä oli tullut harjoiteltua pienestä asti, ja se kyllä toimii. Mutta edes teini-iässä en saanut rannaria irti jäästä.

Sitten ajan mittaan hiukan pelailin kavereiden kanssa ja vähitellen aloin päästä tasolle että pelaamisesta tulikin jotain. Mutta jotain minkä olen vasta nyt tajunnut, on se että luistelutaitoa, laukomista ja mailankäsittelyä ei opi pelatessa. Pelatessa oppii ainoastaan pelaamaan, mutta mitään tekniikkaa se ei kehitä, enintään minimaalisesti.

Nyt kun sattumoisin oma poika pelaa jääkiekkoa, niin itse aina vapaapäivinä menen pojan kanssa treenaamaan omaehtoisesti. Siinä samalla kun poika treenaa sirklaamista eri suuntiin, spurtteja, jarruttamisia ja muita, niin teen itse samalla. Sitä huomaa että omakin taitotaso kasvaa kohisten, puhumattakaan sitten tietty siitä jälkikasvusta.

Laukomista on vaikea päästä treenaamaan ainakaan yleisövuoroilla, että siihen ehkä ihan ulkojäät on kaikkein paras, tai vaikka se levy+autotallin ovi -yhdistelmä. Ja älä unohda tässä rystyä.

Kiekon kuljettamiseen ja mailatekniikan hiomiseen myöskin varmaan ulkojäät on paras, äläkä unohda siinä syöttelyn ja syötön kiinniottamisen opettelemista. Eli kaveria tarvitaan ainakin välillä mukaan.

Ja eikös jokunen vuosi sitten Ruotsissa Elitserienissä joku 34-vuotias kaveri tehnyt debyyttinsä, ja pelasikin muutaman vuoden vieläpä isolla tilipussilla. Ei minkäänlaista virallista seurataustaa pohjalla. Että kyllä kait se mahdollista on.

Mutta jos et ole vielä mikään totaalisen ikäloppu, niin ehkä se pojan kanssa yhtä aikaa aloittaminen voisi olla jees. Kehitytte siinä sitten molemmat, ja on mukavaa yhteistä puuhaa.
 

LeonJ#21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Tappara, Sabres, PuLa-Aho, #65
En nyt sanoisi toivottomaksi aloittaa pihapelihöntsäilystä, jonkinlaista paikallista puulaakiuraa aikuisiälläkään. Kuten todettua se ulkojäällä höntsääminen alkuun ainakin kehittää mailankäsittelytaitoa, laukaisua ja mahdollisen kaverin kanssa pelatessa myös syöttötaitoa, joita voi jalostaa käytäntöön katulätkäpeleissä ja myöhemmin sitä kautta jonkun samanikäisten piiriin kuuluvien pelaajien kanssa pelaamalla.

Totuus on kuitenkin sikäli se, että optimaalisesti liikeratoja et voi enää vanhemmalla iällä oppia, sillä motorisien taitojen kehitykselle on ihmisellä omat ikään pohjautuvat herkkyyskaudet, eli käytännössä tietyn taidon eteenpäin viemiseksi ja myöhemmin hyödyntämiseksi sinun olisi pitänyt perustaidot saadaksesi käyttää jo siinä 5-12 ikäisenä enemmän aikaa jäällä saadaksesi hyvät edellytykset täyttävät taidot. Sikäli tämä yllämainittu esimerkki 34 vuotiaasta Elitserieniin päässystä kaverista ''ilman perustaito pohjaa'' kuulostaa hiukan kaukaa haetulta. Tai sitten on todellinen luonnonlahjakkuus en tiedä, on siinä ehkä se peliäly itsessään ollut niin vertaansa vailla, että päässyt niinkin kovaan sarjaan pelailemaan.

Liikeratoja ja koordinaatio on hyvä harjoitella ja saa parannettua ihan hyvinkin aikuisiällä. Liittyen tietysti lähtötasoosi, mutta salilla joku 2-jakoinen kahdesti viikkoon, liikeratojen hoonausta alkuun voisi hyvinkin näyttää tuon jääharjoittelun ohella ihan hyvältä. Maksat sitten vaikka sellaisesta asiansa handlaavasta personal trainerista jonkin verran, että saat kerrottua kehityskohteista hänelle avoimesti. Vähän jos saisi sitten voimaakin siihen kylkiäisiksi niin esimerkiksi (riippuen kuinka hyvin lämäri/ranne lähtee) niin saisit ehdottomasti lisää liikevoimaa siihen laukaukseen jolloin ainakin sen saattaisi lähteä kovempaa.

Olen ainakin itse huomannut sen, että mitä enemmän sen pallon/kiekon kanssa tekee töitä vanhemmallakin iällä, yllättyy siitä, että miten esimerkiksi se isokin ja painavakin kiekko pehmenee käsissä. Pitää olla malttia ja kärsivällisyyttä kaikessa kehityksessä. Riippuu myös pitkälti siitä tietysti kuinka paljon aikaa on muuten käytettävissä, jotta ehtii käyttää salitunteja ja jäävuoroja, mutta lähteä tietysti asteittain kohti tavoitteita, joten hätiköidä ei kannata. Pojan kanssa kiekottelu ja ulkojäillä pelailu tekee myös mielen virkeäksi joten ehdottomasti hokkarit jalkaan vaan ja pelailemaan, et ole toivoton tapaus ;), vaikket kyllä edes (välttämättä) Mestistasoakaan, mutta se ei ollut se pointti vaan tavoitteiden mukaan pitää elää ja ominaisuuksien kehittämisessä korostan monipuolisuutta (eri kuntoilu/urheilumuotoja ulkojäitten kylkeen) ja kärsivällisyyttä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös