Tietysti tuo koko kolumni on pelkkää huumoria, mutta huomatkaa silti, että mukana on menneestä vuodesta ihan asiakohtiakin ilman vitsailua, mm. HPK:n runkosarjavoitto, Jere Lehtisen Selke Trophy ja jopa turhan ja tarpeettoman pronssiottelun tulos (vaikka se kohta toki on myös piikittelyä Summasen Jokeri-tyyliä kohtaan). Finaalit kuitataan sitten tuollaisella heitolla eikä edes uuden mestarin nimeä viitsitä laittaa. Huumorikolumniinhan olisi sopinut kovin mainiosti kirjoittaa pari piikkiä Tapparallekin. Jatkoajan kirjoittajat kyllä varmasti tietävät, ettei se ole vaikeaa.
Helsinki-keskeisyys tai "etelän kauna Kärppiä kohtaan" ei kuitenkaan ole syynä finaaliohitukseen, vaan kyse on vain ja ainoastaan Pekka Jalosen jo vuosikymmeniä kestäneestä kaunasta Tapparaa kohtaan. Tai itse asiassa Jalosen kauna taisi olla Rauno Korpea kohtaan, mutta entisaikoinahan Korpi ja Tappara olivat monissa mielikuvissa melkein synonyymeja, samoin kuin nykyään kahva ja Tappara. Ennen kautta 1987-88 Jalonen lupasi syödä hatullisen paskaa jos Tappara vielä kolmannen mestaruuden putkeen voittaa. Perimätiedon mukaan lupaus on edelleen lunastamatta.
Jos tuota taustaa ei tiedä tai siitä ei välitä, niin ei jalosteluja osaa sillä lailla katsoakaan. Mutta ainakin minä, tyypillinen vainoharhainen tosikkotapparalainen, luen kaikki Jalosen jutut edellisen kappaleen seikat tietäen ja löydän niistä hyvin usein selvää tukea salaliittoteorialleni. "Rane is back!" -aika 90-luvun lopussa surullisine käänteineen oli varsinkin oikein mukavaa aikaa Iltalehden kolumnistillekin.
Tarkkaileekohan Pekka Jalonen mun kirjoituksiani? The truth might be out there!