Jääkiekkolehden 7/01 kausiarvio

• 2 046
  • 8

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Tähän Jääkiekkolehden arvioon on viitattu muissakin ketjuissa, mutta mielestäni tämä ansaitsisi oman ketjunsa. Eli eikun mielipiteitä ja kommentteja!

Itse pidän kausiarviota ja pelaajarankingia , vaikka HIFK-lasien läpi katsonkin, suhteellisen ok:na. HIFK:n 7. sija voi hyvinkin olla oikea, itse sijoitan samaan haarukkaan eli 5-8. Siis pleijareihin mutta ei kotiedulla.

Kärppä-fanit ovat narisseet toisessa ketjussa ennakoidusta 9. sijasta. Lieköhän heiltä unohtunut, että vaikka 4. sija tulikin viime vuonna, oli Kärpät niukasti, 2 pisteen erolla, RUNKOSARJAN 8. Nythän veikataan runkosarjasijoitusta, pleijarit ovat eri maailma. Kun Kärppien materiaali on pysynyt suunnilleen samantasoisena, vaikka esim. Hagman-Pirjetä vertailu kallistuukin Pikku-Hakille 6-0, on runkosarjasijoitus 9 aika realistinen. Itse laitan Kärpät haarukkaan 7-9, siis RUNKOsarjassa. Jos olen väärässä, olen eteläsuomalainen väheksyjä ja ylenkatsoja?

Pelaajarankkauksessa HIFKin äijät Zidlicky (3), Kuhta (22) ja Cipruss (27) ovat oikeilla tienoilla. Luulen, että kauden aikana Carlo Grünn murtautuu oikeasti toteutuvaan top 50:een. Muista pelaajista kiinnittyi huomio Vykoukaliin (19), jonka rankkaisin korkeammalle. Tuomo Ruutu (17) on näyttöihin nähden liian korkealla, vaikka kultakimpale onkin. Tähän sijoitusarvioon on ladattu aika paljon ennakko-odotuksia. Esimerkiksi vähintään samantasoinen Mikko Koivu on sijoitettu 42:ksi.

Näin täällä nähtiin, kuinka siellä?

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Täällä nähtiin pitkä keskustelu aiheesta Vapaalla palstalla.

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Taze
Täällä nähtiin pitkä keskustelu aiheesta Vapaalla palstalla.

-Ai jaa, miksiköhän se oli siellä? Eikös tämä ole ihan SM-liigaan liittyvä asia...? Luulin, että vapaalla palstalla on lähinnä huumoria ja top 5 leffat -tyyppistä matskua. Pahoittelen

Fireblade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & Baby Beast
Kärppäläisittäin katsottuna Kärpät on kyllä vahvistunut menneestä kaudesta, jos oman mielipiteeni saan vaan sanoa. Hagmanin lähtö NHL:ään oli selvä menetys, mutta Haapakosken Mikon viimeinen vuosi ei loukkaantumisien ja muiden Tami häslinkien vuoksi enää ollut miehen parasta aikaa kiekkoilijana. Muita lähtijöitä ei täällä kaipaa kukaan.

Kärpät sai kesän aikana neljä uutta pelaaja, eli Myllykosken, Pirjetän, Lotvosen ja Davydovin. Jokainen heistä näyttää ainakin tässä vaiheessa kautta olevan hyvä hankinta, ja erityisesti Davydov on se pelaaja, joka on parantanut uusista tulokkaista peliään eniten.

Kärpillä on takanaan myös ensimmäinen liigavuosi pitkiin aikoihin, jonka merkitys on joukkueelle muita joukkueita suurempi. Eniten kyllä itse annan arvoa kärppien pelityylille, jonka Heikkilä on joukkueeseen juurruttanut täällä olo aikanaan. Tamin suuruudenhullut 60-minuutin paineet on enää vain pahaa unta, onneksi näin. Kärpät suuntaa siis alkavaan kauteen valmiimpana kuin viime vuonna ja siksi uskonkin joukkueen yltävän runkosarjassa sijoille 6-8. :cool:

sulovilen

Jäsen
Suosikkijoukkue
IPA
Viestin lähetti JHag
Pelaajarankkauksessa HIFKin , Kuhta (22)

Onkohan tämä Kuhta nyt hieman yliarvostettu? Ilmeisesti odotetaan melkoista läpimurtoa, varsinkin pistetehtailun osalta. Mistä nämä odotukset ovat tulleet, rullalätkässähän äijä oli aika kurko, mutta kiakossa korkeintaan 20 maalin ja 30-40 pisteen sarjajyrä. 22 sija rankingissa on kyllä aivan tähtikastin tyypeille ja HIFKistä vähintään Kuhdan tasolla ovat ainakin Mäkkäri, Kölli, Cipruss ja Podkonicky, eikä Kuhtaa oikeen tämmöiselle listalle kannattaisi nostaa.

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
HIFK:n sijoitusennuste...

...on mielestäni alakantissa ja pahasti!!! .Sijat 7-9:s olisi HIFK:lle TÄYDELLINEN KATASTROFI,vaikka nuorennusleikkaus onkin käynnissä.Itse pitäisin sijoja 3-6 lähinnä oikeansuuntaisempina veikkauksina.Uskon tavoitteemme olevan mestaruus seuraavan kolmen vuoden aikana,mutta se ei suinkaan tarkoita,että tyydyttäisiin tällä kaudella vedenjakajaksi muille.Jos alkukauden menestys ei joukkuetta miellytä,alkaa tahtipuikko heilua jälleen uusien vahvistusten suuntaan,jonka seurauksena joukkueen konkareita ja nykyisiä vahvistuksia vaaditaan pölkylle ja nopeasti.

Olen tyytyväinen Mälkiän johtamaan nuorennusleikkaukseen varsinkin sen takia,että olen (kuten kaikki lätkäfanit) nähnyt monesti,miten kalliista vahvistuksista koostuvat tähtisikermät nöyrtyvät työmoraalin puutteessa nuoremmille,yritteliäämmille sekä työmoraalia uhkuville joukkueille.Lisäksi nuorten pelaajien taso ei heitä yleensä peleistä laidasta laitaan kauden edetessä.Tietenkään menestystä ei pokata pelkällä junnuporukalla.Senhän vuoksi muutamat takuuvarmat pelaajat ovat joukkueessa yleistasoa nostamassa ja tuomassa peliin kokemusta ja taitoa.

Kertokaa toki oma mielipiteenne.

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
sulovilenille

Kibe Kuhtaa useamman kauden katsoneena pidän hänen sijoitustaan aika oikeana. Uskon, että Kibe breikkaa yleiseenkin tietoisuuteen tällä kaudella, varsinkin jos saa pelata Ciprussin vierellä. Kuhdalla on erinomaiset, nopeat kädet, upea rannari ja nykyään kundi osaa myös kahden suunnan pelin. Eli puolustaminenkin sujuu. Ennen Kibe oli enemmän tätä taitelijaosastoa tyyliin Caloun/Veikko, nyt on tekijän elkeet. Katellaan...

Kölli on ikävä kyllä menneen talven lumia pikkuhiljaa. Mutta kun Kölli oli huipussaan 90-luvun puolivälissä/loppupuolella, on täysin käsittämätöntä että hän ei tuolloin saanut koskaan edes kokeilla maajoukkueessa. Siellä on todellakin kokeiltu turhempiakin kaiffareita. Pidettiin ilmeisesti liian vanhana debytanttina, vaikka hyvän coachin ohjeessa lukeekin: "katso pelitaitoja, älä syntymäaikaa". Nytkin kädet vielä pelaavat, mutta jalat hyytyvät..
Ei Kuhdan tasoinen.

Mäkkäriä pidän, kuten ilmeisesti sinäkin, aliarvostettuna pelimiehenä. Äijä muistetaan enemmän nyrkkisankarina kuin duunarina. Mäkkärin kädet eivät nyt -siis puhe pelaamisesta, ei nyrkkeilystä!- siitä nopeammasta päästä ole, mutta karvaajana/taklaajana ja varsinkin yv-pelaajana maskimiehenä (aika vähän käytetään!) on tämä fyysinen jyrä todella asiaa. Mutta enpä aivan top 50:een laittaisi, tai sitten sijoille 40-50, mutta ihan makuasiahan se on...

Lare

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kärpät

Viestin lähetti JHag
Kärppä-fanit ovat narisseet toisessa ketjussa ennakoidusta 9. sijasta. Lieköhän heiltä unohtunut, että vaikka 4. sija tulikin viime vuonna, oli Kärpät niukasti, 2 pisteen erolla, RUNKOSARJAN 8. Nythän veikataan runkosarjasijoitusta, pleijarit ovat eri maailma.

Kärpät oli viime kaudella niukasti runkosarjan 8., mutta siinä on mukana sekä Heikkilän että Tamin aikana pelatut ottelut. Kun Tamin ja Heikkilän aikana pelatut ottelut erotetaan toisistaan, havaitaan Kärppien pelanneen lopputulosten valossa Heikkilän aikana huomattavasti Tamin aikoja paremmin.

Heikkilän aikana (runkosarjassa) Kärpät saalisti keskimäärin yli 1,2 pistettä/ottelu, jolla Kärpät sijoittui vertailussa muihin seuroihin kolmanneksi heti TPS:n jälkeen, ohi Tapparan. Tamin luotsaamien otteluiden osalta ei päästy muistaakseni edes piste-per-peli vauhtiin. Heikkilän aikana Kärpät teki enemmän maaleja, mutta etenkin päästi vähemmän maaleja, kuin Tamin aikana.

Näissä laskelmissa on aina epävarmuustekijöitä, mutta ehkäpä ne antavat jonkin verran suuntaa.

Viestin lähetti JHag
Kun Kärppien materiaali on pysynyt suunnilleen samantasoisena, vaikka esim. Hagman-Pirjetä vertailu kallistuukin Pikku-Hakille 6-0, on runkosarjasijoitus 9 aika realistinen. Itse laitan Kärpät haarukkaan 7-9, siis RUNKOsarjassa. Jos olen väärässä, olen eteläsuomalainen väheksyjä ja ylenkatsoja?

Enpä tiedä, voit olla oikeassakin. Kärppiä (kuten varmasti monia muitakin joukkueita) arvioitaessa ongelmana on se, että vähemmän Kärppiä seuraavat arvioivat tulevan kauden menestystä pelkästään pelaajaliikenteen perusteella, vaikka se suurin muutos on tapahtunut mielestäni seuran sisällä. A-nuorista nostetut pelaajat ovat onnistuneet harjoituspeleissä yli odotusten ja usea pelaaja on nyt läpimurron kynnyksellä. Kaikkiaan Kärpillä on nyt kolme maalintekoon kykenevää kentällistä viime kauden kahden kentällisen sijaan.

Seuran sisällä tapahtuneesta kehityksestä mainittakoon, että A-nuorista nostetut keskushyökkääjät Pyörälä ja Jokinen ovat pelanneet kerrassaan loistavasti, sekä nopea Kimmo Koskenkorva on löytänyt kesäharjoittelun ja Davydovin kanssa hyvin sujuneen yhteispelin avustuksella kokonaan uuden vaihteen maalintekoon. Puolustajista Pitkänen, Lehtonen ja Kukkonen ovat lyömässä itseään läpi, tai ovat osittain tehneetkin jo sen ja Taubert on nyt tervehtynyt lähes koko viime kauden vaivanneista loukkaantumisista.

Hankinnoista Pirjetä sopii Lieversin ja Potaichukin rinnalle todella hyvin, huimasti ensimmäisistä harjoituspeleistä peliään parantanut Davydov korvaa Salmisen moninkertaisesti ja tuo ratkaisuvoimaa myös kolmoskentälliseen. Lotvonen vaikuttaisi olevan pelaajatyypiltään hieman Shirreffsin tyylinen, mutta Kimmolla on enemmän annettavaa hyökkäyssuuntaan. Mikko Myllykosken johtajuus ja taitotaso eivät riitä Mikko Haapakosken tasolle, mutta ainakin Myllykoski lienee pelikuntoisena useamman ottelun kuin etunimikaimansa.

Minä veikkaan Kärppiä runkosarjassa sijoille 6-7. Kuudes sija vaatisi jo melko onnistuneen kauden, kahdeksas sija olisi pettymys ja sitä huonommat sijat katastrofi. Rankkaan automaattisesti Kärppien edelle Jokerit, Tapparan ja TPS:n. Bluesin, Ilveksen, HPK:n ja HIFK:n kanssa käydään kovaa vääntöä ja muiden pitäisi jäädä taakse.

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Re: Kärpät

Viestin lähetti Lare

Kärppiä (kuten varmasti monia muitakin joukkueita) arvioitaessa ongelmana on se, että vähemmän Kärppiä seuraavat arvioivat tulevan kauden menestystä pelkästään pelaajaliikenteen perusteella, vaikka se suurin muutos on tapahtunut mielestäni seuran sisällä.
Minä veikkaan Kärppiä runkosarjassa sijoille 6-7. Kuudes sija vaatisi jo melko onnistuneen kauden, kahdeksas sija olisi pettymys ja sitä huonommat sijat katastrofi. Rankkaan automaattisesti Kärppien edelle Jokerit, Tapparan ja TPS:n. Bluesin, Ilveksen, HPK:n ja HIFK:n kanssa käydään kovaa vääntöä ja muiden pitäisi jäädä taakse.

-Aivan totta puhut. Myös HIFKin suhteen monet katsovat vain lähteneitä pelaajia, eivätkä esimerkiksi ota huomioon valmennuksen tason selkeää nousua Kuula Lehkosesta Mälkiään. Ja kaikissa joukkueissa A-junnuista nostettujen pelaajien potentiaali on parhaiten ko. joukkuetta vakituisesti seuraavien tiedossa. Siksi yleinen mielipide pitää A-junnujen mukaanottoa automaattisesti hätäratkaisuna. Näinhän sen ei tarvitse olla.

Mitä tulee valmentajiin ja pistekeskiarvoihin, niin aivan lopullisia johtopäätöksiä ei voi mielestäni vetää kuin useamman kymmenen ottelun jälkeen, mieluiten koko kauden: runkosarja + pleijarit. Heikkilän todellinen osaaminen punnitaan tällä kaudella, viime keväänä luulen hänellä olleen ns. luonnollisen tilauksen mukanaan tuomaa extranostetta. Siis suomeksi sanottuna: kaikki halusivat Tamista eroon ja kuka tahansa joka olisi seuraajaksi tullut, olisi ollut positiivinen ja tervetullut uudistus. Jopa Kuula tai T.Tuomi....:p

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy