Mainos

Jääkiekkojoukkueen matkustaminen

  • 4 170
  • 12

Buffalo_1988

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näin opiskelijana tulee istuttua aika paljon bussissa ja monesti tulee mieleen että miten paljon reissaaminen vaikuttaa esim vireystilaan vaikkapa liigapelaajalla? Itsellä bussissa istuminen vaikuttaa aika paljon juuri fyysiseen jaksamiseen eli matkojen jälkeen on veto pois ja vireystilan löytämiseen kuluu jopa muutama tunti. Tosin vakivuoro linja-autot on jonkin verran paskempia (tärisee ja natisee) kuin bussit joita joukkueet paljon käyttää ja onhan siinä taukoja yms.

Jos olisin valmentaja niin vaihtaisin bussit kahteen isoon pakettiautoon (10+1) ja huollolle vielä joku oma paku alle. 100km välein pieni lenkki, niin mieli pysyy kirkkaana.
 
Viimeksi muokattu:

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Jos olisin valmentaja niin vaihtaisin bussit kahteen isoon pakettiautoon (10+1) ja huollolle vielä joku oma paku alle. 100km pieni lenkki, niin mieli pysyy kirkkaana.

Asiaan en osaa oikein sanoa muuta, mutta tästä kappaleesta heräsi kysymys että eroaako muka pakettiautolla matkustaminen niin paljon bussilla matkustamisesta? Varsinkaan, kun bussissa on se oma porukka, eikä mitään housuunsa kusseita pulsuja.
 

ipaz

Jäsen
Itse aikanaan tykkäsin nukkua pelimatkat. Toiset pelaa korttia, osa katselee leffaa, osa lukee ja jotkut juttelee maailman menosta. Mutta minä nukuin. Yleensä pelipaikalla oltiin 1-1,5h ennen jäälle menoa (alkulämpöä) joten siinä ehti hienosti herätellä itsensä joko pikku lenkillä, parilla spurtilla, punnerruksilla tai millä tahansa vaan sai pienen hien päälle ja veren kiertämään raajoissa. Jotkut pelasivat löysää höntsyfutista ja jotkut tyytyivät tarpeelliseen määrään kahvia kopissa. Mutta tuohon avaukseesi, niin ei sillä kuljetusvälineellä ole niinkään merkitystä, vaan sillä miten pelaaja itse oman virkeystasonsa pystyy herättelemään ennen pelin alkua. Ammattitasolla se tuskin on mikään ongelma, kun 12 vuotta sitten se ei ollut 2-divarissakaan.
 

Lasipolvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS Hifk ja Leijonat
Kyllä bussi tai lentokone on ne oikeat vaihtoehdot. Lisättäköön, että kyllä niillä bussimatkoilla joskus käydään mm. ketjupalavereja ja katsotaan omia pelejä ja tilanteita videolta. Ei tietenkään kokomatkaa mutta varsinkin pidemmillä matkoilla meillä harrastettiin tälläistä taktista puolta ja palaverin pitämistäkin.
 

Buffalo_1988

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mutta tuohon avaukseesi, niin ei sillä kuljetusvälineellä ole niinkään merkitystä, vaan sillä miten pelaaja itse oman virkeystasonsa pystyy herättelemään ennen pelin alkua. Ammattitasolla se tuskin on mikään ongelma, kun 12 vuotta sitten se ei ollut 2-divarissakaan.
Kaikki vaikuttaa aina kaikkeen. Varmasti sitä saa itsensä jotenkin ravistettua hereille ja valmiiksi. Muistan itsekkin nukkuneeni aika paljon pelimatkoilla, mutta sekin on yksilöllistä. Jotenki linja-autot aiheuttaa vaan sellaisen puutumisen tunteen mitä en henkilö/pakettiautossa matkustamisen jälkeen tunne niin voimakkaasti. Jonkun liikuntaa opiskelevan pitäisi tehdä tästä gradu tai jotain.

Olisikohan muuten Kärpät, KalPa ja SaiPa kolme eniten asfalttia nielevää porukkaa tässä maassa?
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Youtubessa on video KalPan pelimatkasta, jossa KalPa vierailee Helsingissä HIFK:n vieraana. Joukkue vetää verryttelyt Heinolassa, jotta he olisivat täydessä terässä sitten Helsingissä. Video on muutenkin mielenkiintoinen, suosittelen katsomaan, jos on onnistunut tuon joskus missaamaan.

Linkki Youtubeen
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Jos olisin valmentaja niin vaihtaisin bussit kahteen isoon pakettiautoon (10+1) ja huollolle vielä joku oma paku alle. 100km välein pieni lenkki, niin mieli pysyy kirkkaana.

On tullut aussifutiksen pelaamisen vuoksi matkustettua Turku - Vaasa väliä minibussilla sen verran monta kertaa, että vaihtaisin sen koska tahansa bussimatkaksi, se minibussissa istuminen ei todellakaan ole sellaista herkkua, että bussilla matkustaminen kannattaisi siihen vaihtaa. Bussissa sentään pääsee, jos tarve tulee käymään vessassa tai jaloittelemaan käytävällä mitä kumpaakaan ei pääse minibussissa tekemään, enkä näe muutenkaan järkeä siinä, että joukkue hajoitettaisiin kahteen erilliseen kulkuvälineeseen. 100km välein pystyy bussillakin pysähtymään ja tekemään pienen lenkin ja mieli pysyy kirkkaana.

Kummeli: kyllä se minibussilla/pakettiautolla ja bussilla matkustaminen eroaa toisistaan jonkun verran, mutta bussilla matkustamisen eduksi. Sen verran paljon on tullut matkustettua Tepsin pelejä seuraamaan molemmilla kulkuvälineillä, että bussi on tullut todettua selkeästi paremmaksi vaihtoehdoksi.
 

Rocco

Jäsen
Parikymmentä vuotta maata kiertäneenä urheilun parissa, olen huomannut että bussi on oikeastaan paras vaihtoehto. Lentäen et välttämättä pääse suoraan kuin parille pelipaikalle järkevään aikaan eikä charter-lentoja ole varaa kenelläkään ottaa, junassa on todella paljon muuta hälinää, ja autoilla mennessä varmasti menee pahemmin jumiin paikat kuin muissa kulkuvälineissä. Jääkiekko-joukkueilla on kuitenkin tietyt rutiinit, mitkä tehdään aina. Ruoka joskus 5-6 tuntia ennen peliä, sitä aiemmin jos lähdetään matkaan niin sitten ruoka on matkalla. Ruuan jälkeen pari tuntia matkustusta (jos niin pitkään tarvitsee matkustaa), ja sinä aikana pelaajat nukkuvat lähes poikkeuksetta. Sitten tauko jossakin lähellä pelipaikkaa, missä otetaan usein joku pieni kävely tms. että paikat aukeaa. Pelipaikalla ollaan joukkueesta riippuen 2,5-2h ennen ottelua, ja siinä aikana taas ehtii lenkit, pallottelut ja jäälämmittely ottaa. Menomatkaa pahempi kuin kuitenkin paluumatka, kun palautuminen ja muut rituaalit ei oikein bussissa toteudu.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Menomatkaa pahempi kuin kuitenkin paluumatka, kun palautuminen ja muut rituaalit ei oikein bussissa toteudu.
En ulkoa muista, että oliko tämä asia tuossa linkitetystä dokkarissa sanottu, mutta Pekka Virran aikana Kalpahan teki niin, että he jäivät vieraspelien jälkeen yöksi vieraspaikkakunnalle ja matkustivat kotiin vasta seuraavana päivänä. Näin vältyttiin palautumattomilla lihaksilla pitkien matkojen istuminen.
 

Altec

Jäsen
En ulkoa muista, että oliko tämä asia tuossa linkitetystä dokkarissa sanottu, mutta Pekka Virran aikana Kalpahan teki niin, että he jäivät vieraspelien jälkeen yöksi vieraspaikkakunnalle ja matkustivat kotiin vasta seuraavana päivänä. Näin vältyttiin palautumattomilla lihaksilla pitkien matkojen istuminen.
Tuossa pätkässä ainankin jäivät Helsinkiin yöksi ja vasta seuraavana päivänä takaisin kotiin.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Kyllähän itsekin tullut aina pelimatkat nukuttua. On se sen verran puuduttavaa istua linkissä, että ei sitä nukkumatta itse oikein koskaan ole jaksanut. Omalla kohdalla tuo kyllä näkyy aina otteissa kentälläkin, kun tuntuu, että on vieläkin ihan unessa. Liigajengit myöskin menee useasti jo edellisenä päivänä, varsinkin pudotuspelien aikana, niin sen takia vierystila on jo ihan eri luokkaa ja tottakai siellä hoidetaan homma muutenkin kunnialla läpi. Kärppien luulisi tosiaan ainakin käyttävän lentokonetta, niin kuin pääkaupunki seudun jengit Ouluun mentäessä, koska bussilla tuo on käsittämättömän raskas matka.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös