Jääkiekko ja nivus/lonkka-alueen vaivat

McGregor_71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ai ef kei
Täältä palstalta luulisi löytyvät kohtalotovereita enemmänkin, niin esitetäänpä pari kysymystä otsikon aiheesta.

Pohjustuksena, olen "varhaiskeski-ikäinen" harrastekiekkoilija pääkaupunkiseudulta, ja nyt parin vuoden aikana on alkanut reistailemaan nivunen ja lonkka oikealta puolelta pahemman kerran. Urheilu (ja loukkaantumistaustaa) on nuoruudesta SM-motocrossista ja endurosta.

Kahtena talvena peräkkäin on nivusalueella tapahtunut repeämä, joita olen luullut lähentäjävammaksi. Tästä johtuen olen tehnyt netistä löytämieni ohjeiden mukaisesti tämän lihasryhmän kuntoutus/voimaharjoitteita. Nämä eivät kuitenkaan ole poistaneet ongelmaa, eikä helpottanut harrastamista käytännössä lainkaan, ja voisi sanoa että jopa päinvastoin, joka kerta kun olen jäällä tuntuu kokoajan että revähdys on vain ajan kysymys, vaikka kuinka yrittäisi lämmitellä ennen suoritusta.

Olen ruvennut epäilemään että kyseessä saattaa olla sittenkin jotain lonkkaperäistä, kun monesti venytellessä alueelta kuuluu kovaa rutinaa ja tuntuu vihlontaa. Haluaisin saada asiaan mahdollisesti ulkopuolista apua. Olisiko foorumin lukijoilla antaa vinkkejä että mistä tai keneltä kannattaisi asiaan yrittää saada apua? Varmasti näihin vammoihin lajin näkökulmasta vihkiytyneitä asiantuntijoita löytyy paljonkin, mutta mistä.

Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista!

T: Eki
orthen.erno(ät)gmail.com
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Vastaavanlaisia vaivoja kokeneena ja nivukset aktiiviuralla teloneena => hierojani epäili vahvasti alempien vatsalihasten kireyttä & tulehdusta ja kun niitä työstettiin (venyttely & käsittely) niin kivut helpottivat, eivät toki kokonaan poistuneet.
 

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju
Lonkan ja lantion liikkuvuus on avain.
Sata kyykkyä päivässä, sanoi Hakkaraisen Harri, sitä koittanu noudattaa, eli syvään, rauhassa. Jalkaterät mahdollisimman suorana eteenpäin. Itellä oikea puoli huono, ja tolla jumpalla olen joten kuten luistelukykyisenä pysynyt. Ikää hiukan alle 50.
Kunnollisen liikkuvuuden aikaansaaminen kestää. Mutta itelleni on ollu apua, lisänä vielä alueen huolellinen, päivittäinen venyttely. Lihashuoltovasara on päivittäisessä käytössä myös. Pakaran päälle, alaselkään ja reiden lähentäjään tulevia kireyksiä helpottamaan.
 

Glove

Jäsen
Eipä ole tullut nivusvaivoja vastaan junioreiden kanssa touhutessani. Lähinnä näitä kasvuikäisten vaivoja. Mutta tuossa jo mainittiinkin lantionalueen liikkuvuus ja lihaskunto. Eiköhän asia sitä kautta ratkea.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös