Varmaan siksi, kun ei ne näytä olevan tiedossa rajavartiolaitoksellakaan.Ihmettelen hieman kuinka kyseiset tarpeelliset voimakeinot ja niiden käyttöprofiili eivät näytä olevan kovin monen kirjoittajan tiedossa?
Varmaan siksi, kun ei ne näytä olevan tiedossa rajavartiolaitoksellakaan.Ihmettelen hieman kuinka kyseiset tarpeelliset voimakeinot ja niiden käyttöprofiili eivät näytä olevan kovin monen kirjoittajan tiedossa?
Tästä en ole olennaisesti eri mieltä, joskaan tähän ei tietenkään pidä ihan kevyesti ryhtyä. Enemmänkin mietin tilannetta, jossa rajan kiinnilaittoa ei kunnioiteta ja jossa suurempia määriä ihmisiä olisi tulossa yli. Olemme vielä kaukana tuosta ja voi olla, ettei tätä tule edes tapahtumaan, mutta täysin varmasti tähänkin varaudutaan. Sellainen tilanne olisi huomattavan haastava meille - mitä omasta mielestäsi tulisi tuollaisessa skenaariossa tehdä?
Meillä on "normaali prosessi" tälläiseen skenaarioon? Se tulee olemaan poliittinen päätös, johon vaikuttavat monet tekijät. @Kampeaja - tosiaan voimakeinot on se toinen päävaihtoehto, mutta se ei todellakaan ole helppo meille, eikä välttämättä se todennäköisempi. Se tilanne ja päätös tulisi olemaan todella vaikea ja toivottavasti siltä vältytään, toistaiseksi ollaan ainakin vielä kaukana mistään tälläisestä.Kyse ei ole yksilöurheilusta. Mennä normaalin prosessimme mukaan.
Meillä on "normaali prosessi" tälläiseen skenaarioon? Se tulee olemaan poliittinen päätös, johon vaikuttavat monet tekijät.
Tällaisen kuvan varmasti voi saada MV-lehteä lukemalla. Todellisuudessa kyse oli Setlementtiliiton vastaanottokeskustoiminnasta, jonka tavoitteena ei ollut liikevoitto.
Vartiuksen rajanylityspaikka väliaikaisesti kiinni, kun meinaa ruuhkaksi mennä.
Lainaus Ylen jutusta. Näyttää viime päivien liikenne turvapaikanhakijoiden osalta siirtyneen Vartiukseen.
- Lauantain aikana Vartiukseen on saapunut 41 turvapaikanhakijaa.
No ei tietenkään. Kysyin ihan vaan henkilökohtaista mielipidettäsi ja sain ylimalkaisen prosessikuvauksen. Ymmärrän kyllä täysin, minunkin on sangen vaikea muodostaa tässä kantaa. Enkä sitten tiedä, onko edes hedelmällistä puhua hypoteettisista tilanteista - mutta huolihan tässä on, etteivät ne ehkä jää hypoteettisiksi.Kerroin hieman vastuualueista ja ketkä päätökset tekevät. Monista tekijöistä sitten riippuu, mihin mainitsemani valtioneuvosto ja tp-utva eri tilanteissa päätyvät. Oleellista on ymmärtää ettei näitä päätöksiä joku tee yksin vaan ne tehdään protokollan ja prosessin mukaisesti.
Voin toki olla väärässä, mutta muistini mukaaan esim. Orpolla on vaimonsa kautta aika vahva yhteys näihin vokkibisneksiin. Todellakin voin muistaa väärin.
Mutta jos näin on. Eikö PM ole hieman jäävi päättämään näistä asioista?
Sama mikä toimii Puolassa ja Eestissä toimii myös Suomessa. Nyt ei saa antaa pelolle valtaa, kuten sanonta kuuluu.No ei tietenkään. Kysyin ihan vaan henkilökohtaista mielipidettäsi ja sain ylimalkaisen prosessikuvauksen. Ymmärrän kyllä täysin, minunkin on sangen vaikea muodostaa tässä kantaa. Enkä sitten tiedä, onko edes hedelmällistä puhua hypoteettisista tilanteista - mutta huolihan tässä on, etteivät ne ehkä jää hypoteettisiksi.
No ei tietenkään. Kysyin ihan vaan henkilökohtaista mielipidettäsi ja sain ylimalkaisen prosessikuvauksen.
Tästä olen täysin samaa mieltä, etenkin SDP on olennainen tuki, jos tilanne menee pahaksi ja voimakkaita toimia tarvitaan. Eduskunnan tulisi olla mahdollisimman yhtenäinen. Hieman olen huolissani Vihreistä, Vasemmistoliitto todennäköisesti ei tule kannattamaan järkeviäkään toimia.Ja kuuluun niihinkin, jotka kannattavat riittävän tiivistä yhteydenpitoa erityisesti pääoppositiopuolueen johtoon. Edessä voi pahimmillaan olla kovia aikoja. Siksi on pidettävä huoli ettei hallituksen sekä erityisesti SDP:n välinen kuilu ainakaan kasva.
Mikä on se toinen päävaihtoehto?Meillä on "normaali prosessi" tälläiseen skenaarioon? Se tulee olemaan poliittinen päätös, johon vaikuttavat monet tekijät. @Kampeaja - tosiaan voimakeinot on se toinen päävaihtoehto, mutta se ei todellakaan ole helppo meille, eikä välttämättä se todennäköisempi. Se tilanne ja päätös tulisi olemaan todella vaikea ja toivottavasti siltä vältytään, toistaiseksi ollaan ainakin vielä kaukana mistään tälläisestä.
Jos siis puhumme worst case scenariosta, tuhansista ja kymmenistätuhansista tulijoista - niin kontrolloidut ja askeettiset leirit rajan tuntumassa, tulijoiden keskittäminen niihin. Emme vain voi toistaa syksyä 2015, enkä todellakaan voi uskoa että hallitus aikookaan.Mikä on se toinen päävaihtoehto?
Minä olen itse miettinyt samaa. Mutta mieleen on tullut myös se, että saataisiinkohan porukkaa pidettyä leireilläkään, jos ei saada pidettyä rajan toisella puolella?Jos siis puhumme worst case scenariosta, tuhansista ja kymmenistätuhansista tulijoista - niin kontrolloidut ja askeettiset leirit rajan tuntumassa, tulijoiden keskittäminen niihin. Emme vain voi toistaa syksyä 2015, enkä todellakaan voi uskoa että hallitus aikookaan.