Isabellan murha

• 2 246
  • 26

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Hyvin maa makaa. Tämän päivän Iltalehti (nettiversiokin) kertoo Isabellassa sattuneesta murhasta. Laitain tähän katkelman jutusta koska tuo rekisteröintihässäkkä saattaa estää kaikkia lukemasta juttua. Koko juttu löytyy täältä

- Naapurihytistä kuului kovaa meteliä. Sitten kuului kova huuto, kuin joku olisi huutanut hengenhädässä, pariskunta kertoi tukholmalaisen Expressen- lehden toimittajalle.

- Emme kuitenkaan lähteneet ulos katsomaan mitä on tekeillä.

Vähän myöhemmin joukko muita matkustajia löysi käytävän kokolattiamatolla velttona makaavaan naisen. Matkustat ottivat heti yhteyttä laivan henkilökuntaan.

Siis, jumalauta! Käsitinkö oikein, että tämä sankarinuoripari ei edes viitsinyt soittaa laivan henkilökuntaa apuun tai hakata seinään, joka olisi kenties häirinnyt kun naapurissa kolmen salskean nuoren joukko hakkasi naisen kuoliaaksi ja 2-vuotiaan tytön äidittömäksi ja kenties orvoksi? Siellä istuivat lukitussa hiirenhiljaa hytissään ja maistelivat juuri ostamiaan laivakarkkeja.

Olen heräänyt todellisuuteen ja ymmärtänyt että elämme kylmässä ja väliinpitämättömässä maailmassa, mutta tuo oli jo uskomatonta.

JanJ

Jäsen
Tässä toteutui taas ns. amerikan malli.
Väliin ei koskaan mennä, koska siinä voi mennä oma henki.

Olihan tuo järkyttävä uutinen.

belenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
RAUMAN LUKKO
juu ja kaiken lisäks voi joutua itse syytetyksi.

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
En peräänkuuluttanut mitään american-ninja/rambo pohjaista ratkaisua, jossa pariskunta olisi käynyt pelastamassa naisen kiertopotkuilla, vaan vaikka että sillä laivan sisäpuhelimella olisi voinut vaikka soittaa apua, jos se seinään hakkaaminen tuntui juuri sillä hetkellä liian radikaalilta toimelta.

"Täällä Maija ja Matti Virtanen täältä kakkoskannelta. Tuolta meidän naapurihytistä kuuluu sellaisia ääniä, että aivan kuin siellä joku huutaisi hengenhädässä. Voitteko lähettää vaikka laivapoliisit pian?"Kun tuo soitto olisi tehty, olisi pariskunta voinut jatkaa hyvällä omallatunnolla Hariboiden syöntiä ja kenties eräällä 2-vuotiaalla olisi vielä äiti. Mutta kun ei niin ei.

Duvel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Puuhasteluseura
Pessimisti Sergeille!

USA:ssa voitaisiin puhua välinpitämättömyydestä, mutta Suomessa on aivan omanlaisensa ongelma. Suomalaisten ongelma on se, että mitään ei kehdata tehdä jollei olla täysin varmoja - joku voi vaikka nauraa, jos on tehnyt väärän hälytyksen.

Irma, "soitas ny Jaska poliisi paikalle!"
Jaska, "emmää kehtaa, jos ne harrastaa siellä vaikka seksiä, niin kaikki nauraa ja sit ku sille poliisille täytyy sano vielä oma nimikin".

Näin meillä:(

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti belenos
juu ja kaiken lisäks voi joutua itse syytetyksi.
Tämän takia olisikin surmatun naapurihytissä olleen pariskunnan pitänyt a) potkaista naapurin ovi sisään, b) tsekata nopeasti tilanne ja c) SNIKT!, sen jälkeen d) varmuuden vuoksi viskata molemmat osapuolet laidan yli mereen, että kukaan ei voi syyttää tai ainakaan todistaa mitään.

Joo. No ehkä ei kuitenkaan. Huonoa huumoria.

PV

Jäsen
Suosikkijoukkue
Titaanit
Viestin lähetti BigRedBob
Tämän takia olisikin surmatun naapurihytissä olleen pariskunnan pitänyt a) potkaista naapurin ovi sisään, b) tsekata nopeasti tilanne ja c) SNIKT!, sen jälkeen d) varmuuden vuoksi viskata molemmat osapuolet laidan yli mereen, että kukaan ei voi syyttää tai ainakaan todistaa mitään.

Joo. No ehkä ei kuitenkaan. Huonoa huumoria.

Olet täysin oikeassa. Erittäin paskaa huumoria, etten sanoisi.

t4:lla oli kyllä pointti kommentissa, jonka mukaan suomalainen ei KEHTAA ilmoittaa poliisille. Todella usein, myös baareissa tai kadulla, huomaa ihmisten kääntävän katseensa pois kun jotain 'epäsoveliasta' tapahtuu.
"Kyllä se nyt varmaan siitä loppuu kohta" ei paljon auta uhria.

Yksi kaverini sanoi kerran tullessaan baarista joutuneensa todistamaan, miten "joku sai oikein kunnolla turpaan". Pari kusipäätä oli kuulemma potkinut jotain juoppoa "ainakin viisi minuuttia".

Kun tiedustelin kaveriltani, miksei hän mennyt väliin, vaan seurasi tilannetta vierestä viisi minuuttia tuli vastaukseksi:
"emmä nyt ite viitti turpaan ottaa"

Niinpä. Joskus sitä vaan ei pysty itse valitsemaan, kun maailmassa on liikaa kusipäisiä riidanhaastajia.

Laivatapaus on valitettava esimerkki, toivottavasti joku vaivautuu seuraavalla kerralla soittamaan jollekin...

Janos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Mä tuntisin ainakin suurta syyllisyyttä varmaan lopun elämääni, jos en olis tuossa tilanteessa soittanu.

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
En peräänkuuluttanut mitään american-ninja/rambo pohjaista ratkaisua, jossa pariskunta olisi käynyt pelastamassa naisen kiertopotkuilla

En minäkään.
Tarkoitin, että amerikan malli on se että koskaan ei mennä minkään tappelun väliin vaan käännetään äkkiä selkä ja osoitetaan tappelijoille tai tappajille että ei olla silminnäkijöitä. Ettei mene se oma henki.

speteus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mistä puhelimesta olisitte soittanut?
Ei laivan joka hytissä ole puhelinta ja kännykänkin kuuluvuus on heikko laivan hyteissä. Olen kuitenkin sitä mieltä, että olisi kannattanut ilmoittaa laivan henkilökunnalle, jos naapurihytin meteli oli epäilyttävää. Itse olen soittanut pari kertaa poliisille nähdessäni pahoinpitelyn. Mielestäni ihmiset voisivat olla hieman vastuuntuntoisempia.

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kyllä noissa Vikingin ja Siljan jokaisessa hytissä sisäpuhelin on.

Usein sitä on niin plekseissä laivalla ollessaan, ettei välttämättä huomaa tollaista, mutta jotenkin käsittämätöntä, ettei edes hytistä viitsitty liikahtaa tuollaisessa tilanteessa. Toisaalta, on helppo sanoa kun ei itse siinä tilanteessa ollut. Olisi kiva tietää, mitä nuokin murhaajapaskat tulevat tuomioksensa saamaan. Tämän maan oikeusjärjestelmä on kukkahattutätimäisyydessään aivan omiansa, kaiken maailman veropetoksista ja muista (ei siten etteivätkö nekin olisi rangaistavia tekoja) saa useiden vuosien pituisia tuomiota, mutta murhaajat, raiskaajat ja pahoinpitelijät, jotka oikeasti vahingoittavat jopa pysyvästi kanssaihmisiä, saavaat ehdollisia tuomioita tai korkeintaan muutaman vuoden ehdottoman.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Nojoo jos kyseessä oli nuoripari niin sitten tilanne on hieman eri mutta ei olennaisesti. Liian usein olen saanut lukea myös juttuja siitä miten auttamaan mennyt on tapettu/hakattu kunnolla.
Myötätunto on kiva asia mutta se ei ruoki lapsia tai lohduta vaimoa jos makaa vihanneksena sairaalassa.
Nykymaailma on täynnä itseään täynnä olevia lihaskimppuja joiden rajallinen aivokapasiteetti muuntaa kehotuksen haastamiseksi, ei minua ainakaan kiinnosta saada turpiini jonkun toisen takia jos syy ei ole näkyvä tms.
Entä jos tapauksessa olikin kyse naisen pahoista huumeveloista,hiv:n tartuttamisesta mieheen jne. Loppujen lopuksi ei tarvita kuin yksi pieni raapaisu, siis tosi huonolla tuurilla, ja loppuelämä on pilalla. Onneksi voikin sitten lohduttautua että teinpäs hyvän teon.

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti juhaht
Tämän maan oikeusjärjestelmä on kukkahattutätimäisyydessään aivan omiansa, kaiken maailman veropetoksista ja muista (ei siten etteivätkö nekin olisi rangaistavia tekoja) saa useiden vuosien pituisia tuomiota, mutta murhaajat, raiskaajat ja pahoinpitelijät, jotka oikeasti vahingoittavat jopa pysyvästi kanssaihmisiä, saavaat ehdollisia tuomioita tai korkeintaan muutaman vuoden ehdottoman.

Pahin rikos mitä voit tehdä Suomessa:
Varastat valtiolta.

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Niinno. Itse olen ollut tilanteessa, jossa lähellä seisoneiden ihmisten apu olisi ollut enemmän kuin tarpeen, mutta sitä en missään vaiheessa saanut. Onneksi kuitenkin selvisin siitä loppujenlopuksi suht pienin vaivoin, hyvin paljon pahemminkin olisi voinut käydä. Tästä viisastuneena olen ainakin itse valmis toivottavasti menemään väliin, jos tilanne on selkeästi sellainen, että se tulisi saada loppumaan, ennenkuin jotain peruuttamatonta tapahtuu. Tässä laivatapauksessa ei varmaan olisi ollut kovin vaikeaa ottaa tosiaan yhteyttä laivan henkilökuntaan, tai edes muihin matkustajiin. Kyllä niillä laivan käytävillä pitkin iltaa/yötä porukkaa liikkuu. Ja laivapoliisit ovat yleensä aika nopeasti paikalla jos todella tarvetta on.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Hiljaa mäessä!!

Muistakaa nyt ensin että juttu on ämmien lehdessä, elikkä siihen ei voi luottaa.

Tavallinen laivalta tuttu juoppojen mekastus saattaa muuttua tälläiseksi kun lehtimies sitä maustaa.

Olen itse todistanut kerran pahoinpitelyä. Kun luin jutun seuraavana päivänä juuri samanlaisesta ämmien juorulehdestä, päätin lopettaa niiden lukemisen välittömästi, enkä usko enää niiden juttuihin pätkääkään. Ainoa mihin niissä voi luottaa on urheilutulokset.

Muuten ne tomivat hyvin ns. loiskepaperina holkissa.

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että äiti on jättänyt 2-vuotiaan lapsensa yksin nukkumaan laivan hyttiin. Minkä ihmeen takia jätetään lapsi hyttiin, eikös äidin paikka ole lapsen vieressä (isää kai ei ole) eikä meisselijahdissa. Kuolemaa/tappoa tuo ei miksikään muuta, mutta vastuuntuntoinen äiti lukee lapselleen iltasadun tänäänkin.

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Tässä tulee heti mieleen Ilveksen ulkomaalaisvahvistus David Nemirovsky joka suurella todennäköisyydellä pelaisi tällä hetkellä NHL:ssä, ilman Torontossa tapahtunutta välikohtausta. Nemirovsky oli tullut baarista ulos ja sen ulkopuolella muutaman nuoren miehen joukko potki maassa maannutta ihmistä. David meni väliin ja sai puukon selkäänsä muutaman millin päähän keuhkoista.

Tämä ei todellakaan tarkoita sitä, että en itse pyrkisi menemään väliin tappelutilanteessa, mutta aina pitää muistaa olla varovainen eikä esittää supermiestä.

-ipa rules

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
niin onhan se niinkin

Viestin lähetti varjo
Nojoo jos kyseessä oli nuoripari niin sitten tilanne on hieman eri mutta ei olennaisesti. Liian usein olen saanut lukea myös juttuja siitä miten auttamaan mennyt on tapettu/hakattu kunnolla.
Myötätunto on kiva asia mutta se ei ruoki lapsia tai lohduta vaimoa jos makaa vihanneksena sairaalassa.
Nykymaailma on täynnä itseään täynnä olevia lihaskimppuja joiden rajallinen aivokapasiteetti muuntaa kehotuksen haastamiseksi, ei minua ainakaan kiinnosta saada turpiini jonkun toisen takia jos syy ei ole näkyvä tms.
Entä jos tapauksessa olikin kyse naisen pahoista huumeveloista,hiv:n tartuttamisesta mieheen jne. Loppujen lopuksi ei tarvita kuin yksi pieni raapaisu, siis tosi huonolla tuurilla, ja loppuelämä on pilalla. Onneksi voikin sitten lohduttautua että teinpäs hyvän teon.

Mutta esim. ensiapu koulutuksessa kerrotaa hyvinkin selkeästi se, että siinä vaiheessa kun aloitetaan elvytys, ei ole paskankaan väliä onko sillä kaverilla aids vai ei! Jos on ja elvytät sen henkiin, tai vaikka ei selviäisikään, niin aika pienellä prosentilla se kuitenkaan tarttuu, jos limakalvot on ehjät. Eikä sinne ole tarkoituskaan työntää mitään kieltä.

Ja jos et elvytä ja kaveri kuolee ja toteat, että sen takia et elvyttänyt ku sillä voi olla aids tms. niin häkkihän siitä heilahtaa kuolemantuottamuksesta, siis jos voidaan todistaa, että olet ensiaputaitoinen... Olen itsekin useasti miettinyt, että mitä tekisin sellaisessa tilanteessa ja vielä ainakin on sellainen meininki, että tuskin jättäisin elvyttämättä... Tiedä sitten mikä olisi tilanne kun kaveri tippuu siihen viereen rintaansa puristaen......

Onhan nämä aina paskoja tilanteita, mutta jos kaveri tai joku muu tuttu sattuu olemaan siinä viereisessä hytissä, niin sittenhän asia olisi ainakin itselleni hyvinkin selvä. Heti paikalle vaan....

täällä jossain....Masaman

PV

Jäsen
Suosikkijoukkue
Titaanit
Väärä Hälytys

No niin, nyt tulikin sitten tieto että minkäänlaista rikosta ei olekaan tapahtunut..hmm..no toivottavasti asia silti herättää jonkinlaista keskustelua lähimmäisen auttamisesta, ihmishengen kunnioittamisesta ja maailman parantamisesta....

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo, väärä hälytys tosiaan. Alla ote uutispätkästä.

TUKHOLMA. Viking Isabellalta varhain tiistaiaamuna kuolleena löytyneen naisen ruumiinavauksessa ei ole tullut ilmi mitään sellaista, mikä viittaisi naisen kuolleen ulkoisen väkivallan seurauksena, kertoi Tukholman poliisin rikoskomisario Bo Wide keskiviikkoiltana.
Naisen kuoleman syyksi ei Widen mukaan enää epäillä rikosta. Pidätettynä ollut suomalaismies on vapautettu kello 16.30 Ruotsin aikaa.

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jaahas, pyhä vihani menikin sitten aivan hukkaan. Kieltämättä outo käänne. Iltalehdesta vielä yksi lainaus, vaikka kuollutta hevosta tässä piiskataan:

Expressenin toimittajan saamien tietojen mukaan 34-vuotias oli tapettu käyttäen "voimakasta ulkoista väkivaltaa".

Ilmeisesti svedutoimittajan tiedot ovat vääriä, sillä en tajua mutta ruhjeet ja pirullinen mäiske ja avunhuudot sopivat nyt paljastuneeseen kuvaan. Toisaalta kriminologia ei ole minun alaani.

Mutta silti peräänkuulutan lähimmäisen vastuuta ventovieraankin hädässä, vaikka tässä tapauksessa ilmeisesti nainen on tippunyt yläsängystä omatoimisesti pariin otteeseen koko ajan huutaen.

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näin taas tällä kertaa paljon kohua, ilman faktoja.

Sinällään keskustelu lähimmäisen auttamisesta hädässä ei koskaan ole turhaa ja liian vähän sitä tosi elämässä näkee.

Ymmärrän hyvin ihmisiä, jotka eivät uskalla mennä esim tappelun väliin, kun toista piestään olan takaa, mutta aina on puhelin ja poliisi. Itselläni on jo nuoresta asti iskostunut takaraivoon, että vastaavissa tapauksissa tulee auttaa. Tappeluun on tultu mentyä väliin ja ihmisiä autettua, pieniä kolhuja on tullut, mutta ei onneksi vakavampaa. Toiminta on tiedostamatonta ja jälkeenpäin olenkin miettinyt, että olipa tiukka paikka.

Nykyään vaan tuntuu etteivät ihmiset välitä kuin omista asioista, mikä onkin valitettavaa. Jokainen toimikoon omantuntonsa mukaan.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
Jaahas, pyhä vihani menikin sitten aivan hukkaan. Kieltämättä outo käänne. Iltalehdesta vielä yksi lainaus, vaikka kuollutta hevosta tässä piiskataan:

Expressenin toimittajan saamien tietojen mukaan 34-vuotias oli tapettu käyttäen "voimakasta ulkoista väkivaltaa".

Ilmeisesti svedutoimittajan tiedot ovat vääriä, sillä en tajua mutta ruhjeet ja pirullinen mäiske ja avunhuudot sopivat nyt paljastuneeseen kuvaan. Toisaalta kriminologia ei ole minun alaani.

Mutta silti peräänkuulutan lähimmäisen vastuuta ventovieraankin hädässä, vaikka tässä tapauksessa ilmeisesti nainen on tippunyt yläsängystä omatoimisesti pariin otteeseen koko ajan huutaen.

Helppoa kriminologiaa! Sen nimi on tosin irtonumeroiden myynti.

Toistan: Älkää lukeko ämmien juorulehtiä!

Juha Salminen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ellei näin sitten tapahtunut, niin joka tapauksessa, jos tälläistä kiljuntaa naapurihytistä kuulee, niin voi olla niin lamaantunut ettei paljoa tajua laivapoliisille soitella sellaisessa tilanteessa.
Tottakai se on kannattavaa, mutta jos toiselta ihmiseltä hakataan päätä irti naapurihytissä, niin vaikea siinä on luuria korvaan vetää.
Tottakai sitten myöhemmin kaduttaa.

Tibor

Jäsen
Minusta on todella arvelluttavaa, että iltapäivälehdet hehkuttavat "naisen surmaamisesta" lööpeissään, vaikka tiedot tapauksesta ovat noinkin hatarat. Kyse on mielestäni totuuden vääristelystä ja pelkoilmapiirin luomisesta. Lööpeissä tosiaan voi lukea ihan mitä vain ilman faktan häivääkään. Kas kun ei jo "surmasta" epäillyn nimeäkin paljastettu...

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy