Intia – maailman suurin demokratia

  • 7 287
  • 30

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Tärkeä aloitus ja ajankohtainen, aina.

Intiassa on paljon ihmisiä ja myös riitoja ihmisten välillä jos kohta myös sopua. Intia on siinä mielessä jotenkin nurinkurinen paikka, että siellä muslimeita kohtaan on tehty terroritekoja, kun meillä länsimaissa, oksendentissa, on totuttu vähän toisenlaiseen terroriuhkaan.

Intia avartaa käsitystämme maailmasta. Maailma ei ole mustavalkoinen!

Kaiken lisäksi Intiassa on halpaa:



 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Mulle sanottiin just eilen , että oisin rasittavinta mahdollista matkailuseuraa intiassa, sillä siellä on kuumaa, haisee, kauheesti ihmistä ja hygieniastansakin vissiin vaikea huolehtia. Ruuasta sentään kuulemma varmastikkin tykkäisin, sikäli että uskaltaisin jossain syödä.
Allekirjoitan kyllä, mutta nuori Partakussi ois kyllä ollut varmastikkin oiva peli jossain Goan menoissa.
Ei enään. Ei koskaan intiaan.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Vaikka kovasti kriketistä tykkäänkin, niin ei ikinä, ei koskaan, ei milloinkaan enää Intiaan.
Nuorena kloppina (10v sitten) kävin. Haiseva, tunkkainen, ahdas, paskainen mesta. Lehmätkin on pyhiä, mikä juttu sekin sitten on. Ensin ajetaan tuhatta sataa saatana jalkakäytävillä, mutta auta armias kun vastaan tulee lehmä. Kiire loppu just ja siihen. Henkikulta säästyi, mutten ehtinyt lennolle. Seuraavakin oli melkein vuorokauden myöhässä. Tana.

Intialaista safkaa tekee mulle naapuri, siitä ei saa vatsatautia niinkuin paikan päältä.

Sanoinko jo etten enää kuuna päivänä mene Intiaan?

e: sit firman IT-tukikin on osittain Intiasssa, ei tee mieli soitella.


 

F#21

Jäsen
Viisi kertaa on Intiassa tullut käytyä. Neljässä eri kaupungissa vielä: Delhi, Kolkatta, Hyderabad ja Mumbai.

@vetti kyllä hyvin tiivisti Intian. On siellä tosin positiivistakin, kulttuuri on melko hienoa, ihmiset kun niihin tutustuu ovat oikein mukavia ja ruoka on todella hyvää.
Kaikki nuo reissut on olleet työmatkoja, joten sitä myötä on pääosin oltu vähän paremmissa paikoissa, mutta ollaan jokaisella reissulla myös pyydetty, että mennään muuhun väkijoukkoon ja tehdään "normaaleja" asioita.

Sitä mieltä kuitenkin olen, ettei tuota maata saada mitenkään järjestelmälliseksi. Hurja määrä potentiaalia sieltä löytyy, mutta se sekavaisuus ja kaaos on aivan järkyttävää. Myös työkulttuurissa on todella iso ero intialaisen ja länkkärin välillä, eikä mitenkään positiivisella tavalla.
 

Barney

Jäsen
Intiassa on kaksi erinomaista asiaa: ruoka ja kriketti. Jos pitäisi valita suosikkikeittiöni maailmasta, niin se olisi ehdottomasti intialainen keittiö. Ehdoton suosikkiannokseni on Butter Chicken, joka on erinomaista niin itse valmistamana kuin etenkin hyvien intialaisten kokkien loihtimana. Toki myös korma ja muut ovat erinomaisia ruokia ja esimerkiksi kiinalaista keittiötä Intia vie ihan 100-0.

Krikettiin olen rakastunut vasta viime aikoina ja etenkin suosikkiseurani Kolkata Knight Riders on jo lyhyessä ajassa tarjonnut sellaisia urheiluelämyksiä, että ainoastaan Suomen EM-kisapaikka jalkapallossa ja Suomen ottelun todistaminen EM-kisoissa paikan päällä menevät urheiluelämyksinä tuon edelle. Suomen jääkiekon U20-kullan todistaminen Hartwallilla oli myös hieno kokemus, mutta omissa urheiluelämyksissäni se putosi nelossijalle viime viikonloppuna. Sen verran vakuuttava oli tuo Kolkata Knight Ridersin voitto hallitsevasta Indian Premier Leaguen mestarista Chennai Super Kingsistä kaikkien vaiheiden jälkeen.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Mikäs Intian on nostanut framille nyt, ajattelin ketjun ilmestymisen perusteella että olisi ottanut jonkun selvän kannan Ukrainan sotaan, mutta ei ilmeisesti.

Toisaalta tuossa yläpuolella ihan mielenkiintoinen viesti siinä mielessä, kun hyvin samaa mieltä kuin @Barney olen tuosta että intialainen ruoka erilaisine lämpiminä ja pehmeine curryineen päihittää maussa kiinalaisen, toki ymmärtäen että se mitä Suomessa nautitaan "intialaisena" tai "kiinalaisena" on äärimmäisen ohut läpileikkaus kumpaankaan ruokakulttuuriin.

Ja itse asiassa kriketti on myös mielestäni hauska laji, pääsin jopa pelaamaan sitä muutama vuosi sitten yhden lukuvuoden ajan säännöllisesti Jyväskylän yliopiston liikuntavuoroilla, kun intialais- ja pakistanilaisvaihtarit (opiskelija- mutta etenkin pidempiaikaiset tutkijavaihdossa olijat) järjestivät viikottaiset krikettitreenit Hippoksen sisäjaliskentällä ja onnekseni tuli inspiraatio käydä kokeilemassa ihan piruuttaan. Kaverit ihmettelivät suuresti kun löin palloa vasen käsi alhaalla (kun pelaan leftin mailalla ylipäätään mailapeleissä, joissa maila osoittaa alaspäin) ja kertoivat että vasurilyöjät olisi isokin taktinen etu joukkueessa, kun yleensä kenttämiehitys painottuu lyöjästä katsottuna vasemmalle. Silloin tuli mielenkiinnosta sitten tutustuttua peliin jonkun verran lähemminkin. Olin kyllä ehtinyt tuon jo hieman unohtaa, mutta voisi vaikka jonkun pelin netistä vilkuilla ihan siitä ilosta että pysyykö vielä kärryillä tapahtumista ja säännöistä.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Isoin ongelma Intiassa naisen heikon aseman lisäksi on edelleen kastijärjestelmä, joka voi hyvin sekä kaupungeissa että varsinkin maaseudulla. Intialla on periaatteessa kaikki eväät tulla Kiinan pahimmaksi kilpailijaksi Aasiassa, mutta kastijärjestelmä, väkiluku, korruptio, todella surkea ja hidas oikeuslaitos, vähemmistöjen oikeudet sekä räikeät seksuaalirikokset, jotka kohdistuvat naisiin, ovat saaneet aikaan sen, että tulee viemään vuosikymmeniä ennen kuin maata voi pitää Kiinan veroisena. Myöskään maan presidentti ei ole niitä maailman kivoimpia tyyppejä, vaan vaikuttaa olevan samanlainen hörhö kuin Trump.

Kiina ei ole mikään maallinen paratiisi, kaukana siitä, mutta sen asukkailla on kuitenkin keskimäärin paremmin pullat uunissa kuin Intialla.

Niitä hyviä puolia etsittäessä voidaan todeta, että intialaiset ovat vihdoin alkamassa omaksua vihreää ajattelua. Lisäksi maalla on tunnetusti IT-osaamista (siis muuallakin kuin Microsoftin tukena) ja vaikka maasta muuttaa joka vuosi tuhansia ihmisiä paremman elämän ja varsinkin toimeentulon houkuttelemina Eurooppaan, Oseaniaan ja varsinkin Pohjois-Amerikkaan, maassa riittää it-asiantuntijoita. Intialaisesta keittiöstä voinee myös antaa kehuja, vaikkakin omat kokemukseni siltä saralta ovat varsin vähäiset.

Näin loppukaneettina voin sanoa, että maa kyllä houkuttaa matkakohteena, mutta en missään nimessä haluaisi asua siellä.
 
Viimeksi muokattu:

redpecka

Jäsen
Katos, täällä on Intia-ketju. Mikä yhteensattuma kun @Barney ehdotti tuota krikettiketjua modeketjussa.

Mun tuttavaperheen poika kävi ennen koronoita jollain juniorien kesäshakkileirillä Kalkutassa ja paikalliset singhit veivät pojan shakkiturnauksen jälkeen kattoo Kalkutan Ritariässien matsia. Poika ei heti innostunut kun alkuseremoniat meni norsutansseineen kuulemma vähän yli, mutta tokassa matsissa hän alkoi päästä jo jyvälle säännöistä.

Nyt tuo poika on ihan täpinöissään kritekistä ja vastavuoroisesti kutsunut bussilastillisen intialaisia nuoria shakkikerholaisia Suomeen.

Multa kysyttiin onko Suomessa mitään pätevää krikettikeskustelupalstaa (mielellään hindiksi), en tiennyt, mutta vinkkasin sitten edes Jatkoajan kun @Barney sentään tuli sellaista ehdottaneeksi.

Kysyisinkin @Moderaattorit olisiko mahdollista saada hindinkielinen osio Jatkoajan keskustelufoorumille?
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Kuten yllä on tullut selväksi, niin minä nyt en niin kauheasti Intiasta perusta. Isona syynä edellämainittujen lisäksi on Kahsmir.

Britit kun eivät sielläkään osanneet hajottaa imperiumiaan oikein, niin ns venäläisittäin sitten tuokin meni. Kahsmir oli hetken aikaa jopa itsenäinen, jonka jälkeen kolme ihmisoikeuksista tunnettua valtiota, eli Kiina, Pakistan ja Intia ovat hamunneet tuota itselleen. No, kait se villa on sitten sen arvoista. Intian puolella jopa tapetaan muslimeita, jotka pitävät lehmäfarmeja. Kyllä, luitte ihan oikein. Ja korkein oikeus sanoo "soo-soo".

Asiasta kukkaruukkuun: olenkin kriketti-innostukseni siivittämänä siirtynyt kannattamaan Kahsmirin alueen Rawalakot Hawksia! Voitimme jopa viime kaudella mestaruuden, vieden sen paikallisvastustajamme Muzarrabad Tigersin nenän edestä. Paikallispyhättö Muzaffarabad Cricket Stadium oli tietenkin ääriään myöden täynnä! Gloryhunter siis minäkin, mitä muuta voi joukkueettoman Narrifanin olettaakaan tekevän, kysyn vaan?

Free Kashmir! Kriketille osio!
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
En tiedä, seuraako @Moderaattorit ehkä samaa streamia mitä toinen puoliskoni, mutta viime päivinä on tullut pohdittua, olisiko Intiassa kuinka ahdistavaa.

Tosiaan tuo kaikki likaisuus kuulostaa karmealta. Pohdi siinä sitten, mistä löytää sen siistin ravintolan. Ja muutenkin liikkuminen siellä autojen, skeidan ja lehmien seassa kuulostaa lähinnä ahdistavalta. Ja se kuumuus tuossa tunkkaisuudessa, mitä tällainen nainen osaisi pitää yllään?

Samainen videoreissaaja kaverinsa kanssa sai Sri Lankan kuulostamaan mukavalta paikalta.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Minua ahdistaa se, että näin vahvojen mausteiden ystävälle intialainen ruoka on suorastaan taivaallisen hyvää, mutta että se kokki ei sitten välttämättä ole pessyt käsiään paskalla käydessään..

Ihmeellinen vastakohtien maa, jossa teknologista osaamista löytyy, mutta sitten voi kuitenkin olla ongelmia ja puutteita viemärijärjestelmien kanssa ym.

Geopoliittisesti ja maailmantaloudessa Intian rooli tulee varmasti kasvamaan tulevan 20 vuoden aikana. Iso kysymys onkin se mihin suuntaan Intia lopulta kääntyy. He ovat lähtökohtaisesti onneksi varsin länsimyönteisiä, eivät oikein pidä kiinalaisista, mutta Venäjän suhteen taas pelaavat länsimaisittain väärään pussiin. Olisi melko shakkimatti Kiinalle ja Venäjälle jos saataisiin Intia lännen liittolaiseksi.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meillä on se intialainen vaihtari. Hän ei osaa käyttää käsisuihkua, eli pillupuhelinta. Koko wc on aina ihan märkä, kun hän on jotain operoinut siellä. Kotonamme tuoksuu myös eksotiikka, eli indialaiset mausteet. Tulivat matkalaukussa kotipuolena tuliaisina. Se on minulle aivan liian eksoottista.

Kutsui meidät perheensä luokse Intiaan. Emme ole menossa, mutta enhän mä voi sellaista suoraan hänelle sanoa. Juu, juu, varmaan tulemme, sanon hänelle.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Meillä on se intialainen vaihtari. Hän ei osaa käyttää käsisuihkua, eli pillupuhelinta. Koko wc on aina ihan märkä, kun hän on jotain operoinut siellä.
Eikö Intiassa siis tunneta käsisuihkua, koska oletettavasti vaihtari on kotoisin vähintäänkin keskiluokkaisesta perheestä, jossa sentään vesivessa on arkipäivää?
Joku slummin asukas voisi ollakin hämmästynyt nähdessään vesivessan.
En ole Intiassa käynyt, mutta ainakin muualla Aasiassa (ja esimerkiksi täällä Afrikassa) käsisuihkut ovat hyvinkin yleisiä.

Pillupuhelin-termistä tuli mieleen, kun olimme kenialaisen naisystävän kanssa Tansaniassa Arushan kaupungissa kävelylenkillä etsimässä parempaa hotellia. Viimein löytyi mieluinen hotla ja kylpyhuonetta tutkiessani huusin neidolle: täällä on jopa pillupuhelin (pussy phone) ihan sinua varten.
Neitoa termi nauratti kovasti ja käänsi sen hotellin englantia taitamattomalle respan tytölle swahiliksi. Molemmat käyttävät kuulemma siitä lähtien pelkästään tätä termiä käsisuihkusta.
 

Ränse

Jäsen
Intiasta lähinnä tuttua on työkulttuuri kun on tullut tosi paljon heidän kanssaan töitä tehtyä. Nytkin tiimi jossa olen olen ainoa suomalainen, valtaosa intialaisia. Työn puolesta on sekä hyvää että huonoa sanottavaa. Hyvää, omaavat huikean työmoraalin ja ovat aina töissä jos tarve vaatii, työajoista huolimatta. Huonoa on sitten kyvyttömyys sanoa ei, eteenkin esimiesasemassa huono ominaisuus kun hommia haalitaan liikaa, eikä niitä ehdi kukaan tehdä. Pelkäävät myös hurjasti jos eivät osaa jotakin tehdä, ei vaan pysty myöntämään ettei tämä nyt onnistu ilman apua. Sen lisäksi tuo tuttu kulttuurinomainen kaaos tuntuisi välillä olevan mukana myös päivittäisessä työssä, ennemmin hutkitaan kun tutkitaan.

Itse Intia maana on ehkä viimeisimpiä matkakohteita mihin haluaisin. Luonteeni on just semmonen että viettäisin valtaosan sikiöasennossa hotellihuoneessa, niin paljon ahdistavia juttuja tuntus olevan. Kun on edes mainittu mahdollisista työreissuista sinne, olen ollut eturivissä kieltäytymässä. Kiinakin matkakohteena paljon houkuttelevampi. Onneksi nykyduunissa sinne ei missään tapauksessa ole mitään asiaa.

Intialainen ruoka ei myöskään ole todellakaan meikäläisen makunystyröille. En ole maistanut ainuttakaan hyvää intialaista ruokaa.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen käynyt Intiassa 2 kertaa. Viimeksi 8 vuotta sitten tuli nykyisen vaimoni kanssa reppureissattua Intiassa pohjoisesta etelään junalla. Siinä vajaan parin kuukauden aikana ehti nähdä jo aika paljon kaikenlaista, todella hienoja ja aivan kauheita asioita. Tuon reissun jälkeen en ole siellä käynyt, mutta mieli tekisi takaisin.

Onhan Intia kokonaisuutena ihan käsittämätön vastakohtien maa. Samaan aikaan demokratia ja kastijärjestelmä, Ihmisillä ei kunnon asuntoja, mutta älypuhelimet, surkeaa köyhyyttä ja ääretöntä rikkautta täysin sekoittuneena, eikä millään lailla erillään toisistaan. Aavikkoa, metsää, vuoria ja paratiisirantaa löytyy loputtomiin. Näin valokuvausta harrastavana aivan mielettömän hieno paikka siinä mielessä, että kaikki on nähtävillä kaduilla täysin peittelemättömänä.

Maailmassa ei ole tullut vastaan mitään toista paikkaa, joka olisi yhtä erilainen, kuin Intia.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Juttelin joskus Allegrossa amerikkalais-brittiläisen vanhemman kaverin kanssa joka oli tehnyt hommia molemmissa maissa. Hän oli sitä mieltä että Venäläiset on ihan partiopoikia korruptiossa Intialaisiin verrattuna, tosin tästä on kyllä muutama vuosi aikaa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Ihmisvetoiset rikšat alkavat olla (onneksi) katoava liikennöintimuoto Intiassa, mutta ainakin Koltatassa on vielä 3000 "ihmisveturia".


Toivottavasti tuo ammattiryhmä häviää Kolkatastakin, sillä tuo jos mikä on nöyryyttävää. Ymmärrän kyllä, että köyhistä oloista tulevat ihmiset eivät paremmasta tiedä, mutta luulisi tuon kokoisessa maassa olevan vähän fiksumpia ja inhimillisimpiä työtehtäviä.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Toivottavasti tuo ammattiryhmä häviää Kolkatastakin, sillä tuo jos mikä on nöyryyttävää. Ymmärrän kyllä, että köyhistä oloista tulevat ihmiset eivät paremmasta tiedä, mutta luulisi tuon kokoisessa maassa olevan vähän fiksumpia ja inhimillisimpiä työtehtäviä.

Jos jalkapelillä vedettävä riksa on nöyryyttävä, niin en nyt ymmärrä miten jutun sähkö tai etenkin pyöräriksa olisi jotenkin parempi? Sama jannu se pyörälläkin sitkuttaisi menemään.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko vedettävissä riksoissa jokin selkeä etu poljettaviin verrattuna? Jotenkin kun olisi voinut kuvitella polkupyörämallisten (ja muiden kulkumuotojen) syrjäyttäneen nuo jo vuosikymmeniä sitten... Juurikin nöyryyttävää moinen työ ja ei ole ainoa Intian perinne, mistä ei voi kuin pudistaa epäuskoisena päätään.

Välillä ei voi olla pohtimatta, lieneekö meillä länsimaalaisilla osaltaan "romantisoitu" kuva Intiasta. Kulttuuriltaan käsittämättömän rikas maa ja oletettavasti tuleva taloudellinen supervalta, mutta samanaikaisesti ihmisarvoja räikesti rikkova kastilaitos on edelleen voimissaan ja muutenkin maasta välittyy ajoittain hyvinkin ankea vaikutelma.

Ihmisvetoisten riksojen jatkoksi sopii hyvin tämä. :(


 
Viimeksi muokattu:

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Intia taas otsikoissa - huonolla tavalla.


Pahoin pelkään, että vapautetut eivät ole oppineet mitään vankila-aikanaan.
 

F#21

Jäsen
Olen juuri Kolkatassa työmatkalla ja olipahan sitä kolmessa vuodessa unohtanut millainen kaaos tämä valtio on. Ihan jokaisessa asiassa sählätään, mutta silti asiat lopulta menevät sinnepäin. Vaatii vain melko pitkää pinnaa.

Ruoka on edelleen hyvää ja ihmiset ovat kyllä pohjimmiltaan todella ystävällisiä.

Ehkä tämä joskus tulee olemaan vielä suurvalta, mutta tuskin minun eliniällä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen juuri Kolkatassa työmatkalla ja olipahan sitä kolmessa vuodessa unohtanut millainen kaaos tämä valtio on. Ihan jokaisessa asiassa sählätään, mutta silti asiat lopulta menevät sinnepäin. Vaatii vain melko pitkää pinnaa.

Ruoka on edelleen hyvää ja ihmiset ovat kyllä pohjimmiltaan todella ystävällisiä.

Ehkä tämä joskus tulee olemaan vielä suurvalta, mutta tuskin minun eliniällä.

Mä kävin siellä edellisen duunin aikana 4 kertaa, Punessa. Ihan tajuton kaaos omien kokemusten perusteella.

Samat asiat itsellä jäi mieleen, ruoka hyvää ja ihmiset pääosin todella mukavia. Mutta vastapainona ärsytti esim pienemmissä kaupoissa käydessä se jatkuva kusetuksen fiilis, kun piti hinnoista neuvotella. Lisäksi se pelko vatsataudista oli jatkuva, en syönyt esimerkiksi salaattia reissuilla, koska koin sen liian suurena riskinä vatsataudin suhteen.

Ja en tosiaan usko nousevan miksikään suurvallaksi. Liikaa korruptiota korkeimmilla tasoilla.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Vaihteeksi positiivinen uutinen Intiasta.


Intiassa elelee ainakin leopardeja ja tiikereitä, jotka molemmat ovat varsin ahtaalla johtuen hillittömästä väestönkasvusta sekä siihen linkittyvistä monista ongelmista. Onneksi maa on hiljalleen alkanut oivaltaa näiden majesteetillisten kissaeläinten arvon ja alkanut perustaa lukuisia suojelualueita niitä varten.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös