Ilves - TPS to 2.2.2006

• 9 400
  • 69

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aurajoen Tarzan kirjoitti:
Senttikin olisi riittänyt.

Puurula pelasi muuten tuttuun tyyliinsä erittäin epävarmasti, mutta näin ikuisena optimistina haluan silti uskoa että paranee koko ajan. Sitten ku Karjalainen saadaan takasin töihin täysipäiväisesti, paranee oikein kunnolla.
Puurulan varma työskentely on kuin Marko "The Alistaja" Kiprusoffin lämäri. Molemmat tiettävästi ovat olemassa, mutta luonnossa näitä harvinaislaatuisia erikoisuuksia ei usein näe.
Ja ennen kuin joku ehtii kysymään: Kyllä, olin paikalla.

Olitko oikeasti? :)

Puurula oli mielestäni kyllä tänään vähintään hyvä, enkä oikein ymmärrä miten Puurula muka olisi pelannut epävarmasti. Komeita koppea ja venytyksiä, ja otti sen Ilveksen videolta katsotun läpiajo tilanteen tyylikkäästi. Joni pyrki avaamaan peliä eikä juurikaan sylkenyt irtokiekkoja. Eikö mailapelikään mitään katastrofialtista ollut tänään. Ja se heti alussa ollut Ilveksen läpiajo, sen HJ otti kauniisti, ehkä kiekon sijainti ei ollut heti torjunnan jälkeen Jonilla tiedossa, mutta eipä kiekko siinä tilanteessa maaliin löytänyt. Vaikka olen Jonia todella paljon kritisoinut, niin tämän päivän otteiden perusteella täytyy sanoa että nyt siellä maalilla oli se parempi. Karjalainen lienee jo pelikunnossa mutta miksi ihmeessä vaihtaa maalivahtia kun HJ pelaa näin kuten tänään. Kyllä näillä otteilla torjuntaprossat Jonillakin nousee, hommaa vaan vaikeuttaa tämä case Eronen-Backman. Eikä nuo kentän kuviot taida muutenkaan olla ihan kohdallaan, aivan liikaa päästetään vastustajaa hyville maalintekopaikoille.

Huikea Jamppa oli tänään Vähintään-Hyvä Jamppa. Niin ja mihin se Kipru sitä lämäriä tarttee, Marko mieluiten kuljettaa sen kiekon sinne maalin, takatukka hulmuten.

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
kone82 kirjoitti:
Olitko oikeasti? :)
Kyllä, ihan oikeasti oikeasti.
Hyvinhän se Puurula torjuu, en mä sitä. Mutta mun mielestä ei mitenkään varmasti. Paljon tulee pomppuja, ja kopit ei jää hanskaan. Tosin tältä päivältä pitää kiittää tuomaria, oli meinaan kohtalaisen hätäinen kaveri sen pillinsä kanssa, onneks ehti puhaltamaan pelin poikki, kun HJ siinä vähän pomputteli.
Ja eipä se kipru sitä lämäriä mihinkään tarvii, sehän on lähinnä poliisin roolissa. Sanokaa mitä haluatte, minä oon nähny ku sieltä oikea suora laulaa. Veikkaisin suonenvedoksi, mutta kuitenkin. Ja vakavasti puhuen on Alistaja mun mielestä Tepsin paras pakki.

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olin paikanpäällä katsoon matsin.. Tepsillä oli kolmannessa erässä Paulssonin tolppalaukaus, Yli-Torkon maalin eteen järjestämä one-timeri, Sykön puolittainen läpiajo. Siinä oli kolme hyvää maalinteko tilannetta, eikä Ilveksellä sen enempää hyviä paikkoja ollut.. Tietysti jos haluat laskea kaikki Puurulan 8 torjuntaa hyviks maalinteko tilanteiks, niin sittenhän Ilves hallitsi erää.. Ja mitä edelleen siihen Raskiin tulee, niin jos sulla on vielä muistikuvaa ottelusta, oli Rask liukunu maalin keskelle ku kiekko oli maalissa, eli Rask lähti täysin eri suuntaan ku olis pitäny...

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllä, ihan oikeasti oikeasti.
Hyvinhän se Puurula torjuu, en mä sitä. Mutta mun mielestä ei mitenkään varmasti. Paljon tulee pomppuja, ja kopit ei jää hanskaan. Tosin tältä päivältä pitää kiittää tuomaria, oli meinaan kohtalaisen hätäinen kaveri sen pillinsä kanssa, onneks ehti puhaltamaan pelin poikki, kun HJ siinä vähän pomputteli.
Ja eipä se kipru sitä lämäriä mihinkään tarvii, sehän on lähinnä poliisin roolissa. Sanokaa mitä haluatte, minä oon nähny ku sieltä oikea suora laulaa. Veikkaisin suonenvedoksi, mutta kuitenkin. Ja vakavasti puhuen on Alistaja mun mielestä Tepsin paras pakki.
Ehdottomasti, Kipru on aivan loistava. Toivottavasti jatkaa ainakin 2010 asti. Vähintään.

Kyllä Alistajakin taisi parit niitit jakaa, tänään ei mun silmääni sattunut yhtään Markon suonenvetoa :)

Raskista ja Paulssonin rankusta, mun mielestä Marcus sai kikoillaan Raskin "heilumaan" harhautusten mukaan ja siten liukumaan, ja jostain sieltä se kiekko puolittaisen Rask-kosketuksen kautta meni maaliin. Mutta Rask ei todellakaan ollut tilanteen herrana.

lunar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid
Ja eipä se kipru sitä lämäriä mihinkään tarvii, sehän on lähinnä poliisin roolissa. Sanokaa mitä haluatte, minä oon nähny ku sieltä oikea suora laulaa.
Allekirjoituskamaa! Saako pistää? :)

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
kone82 kirjoitti:
Ehdottomasti, Kipru on aivan loistava. Toivottavasti jatkaa ainakin 2010 asti. Vähintään.

Kyllä Alistajakin taisi parit niitit jakaa, tänään ei mun silmääni sattunut yhtään Markon suonenvetoa :)
Niinku ei sen tarvinnu tänään tapella. Eikä ilveksessä oo Heleniuksen jälkeen edes ollu ketään sellaista, joka Kostajalle pärjäis. Mutta olihan Hulkkoselta komea pommi, tuollaisia muistan nähneeni vielä toissakaudella enemmänkin.
Niinkuin jo aikaisemmin suuressa viisaudessani totesin, optmistina uskon että parempaan päin, joka suhteessa.

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
lunar kirjoitti:
Allekirjoituskamaa! Saako pistää? :)
Aivan vapaasti, koko lause on kasvatettu totuuden siemenistä täyteen mittaansa.

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Ilves oli ottelussa hallitsevampi osapuoli, mutta ei Tepsi todellakaan jalkoihin jäänyt vaan laittoi tosissaan hanttiin ja kauden ensimmäinen voitto Ilveksestä näki päivänvalon lopulta rankkareissa.

Paulsson pelasi mallikkaasti ja loi muutaman hyvän maalipaikan ja onnistui itse niin varsinaisella peliajalla kuin rankkareissa ja taklasi pari kertaa. Rankkari maali olikin sitten todella komea.

Yli-Torkko pelasi ainakin omasta mielestäni ihan hyvin ja taklasi useammankin kertaa ja pari komeaa taklausta.

Hulkkonen löysi myös oman taklausvaihteensa ja varsinkin hänen avojääpommi oli mukavaa katsottavaa.

Puurula otti muutaman hienon venytyksen, mutta välillä taas pudotti suoraan syliin tulleita kiekkoja ja yhdestä tällaisesta tilanteesta tuli tämä Ilveksen hylätty maali.

Kukas Tepsin pelaaja se oli joka kolmannessa erässä laukoi kiekon kahden tolpan kautta ohi ja tämän tilanteen Rönn kävi tarkistamassa videolta.

Ottelun alussa Ilveksen vanhoja pelaajia muistettiin mukavalla tavalla ja hienoa huomata, että Ilveksessä arvostetaan vanhoja pelaajia noin hyvin.

Musiikki hallissa oli aivan järkyttävää ja toivottavasti se urkumusiikki oli vain tässä ottelussa eikä katsojat joudu kärsimään siitä enempää. Varsinkin Metallica uruilla soitettuna oli järkyttävää.

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jykke1978 kirjoitti:
Kukas Tepsin pelaaja se oli joka kolmannessa erässä laukoi kiekon kahden tolpan kautta ohi ja tämän tilanteen Rönn kävi tarkistamassa videolta.
Minun mielestä se oli Paulsson jonka kuti kävi tolpassa. Olin kyllä toisella puolen hallia, voin olla väärässä.
Metallica uruilla soitettuna oli järkyttävää.
Niin oli. Aika shokki oli kuulla urkujen alkusoinnut, taisi tulla monelle vieraallekin kotoisa olo.

Edit: Plussat TPS-faneille, yllättävän hyvin kuului vierasjoukkueen kannustus. Siinä ei kissaeläinten rummut auta kun turkulaiset huutaa!

inspekta

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tepsiltä joku sai pelissä osumaa, ilmeisesti kiekosta jalkaan. En tiedä kuinka pahasti kävi kun olin ihan toisessa päädyssä, numeroakaan en nähny.
Backman.

MOHJMTS

Jäsen
AaroVaalanne kirjoitti:
Mulla on kutina että TPS tulee ja ryrinällöä kun Huml kuntoutuu! Paulsson- Huml- Nurminen on S
m-liigan paras ketju ja näin! Varokaa pellet!!

Ja eiköhän tälläset viestit laiteta sinne kalsarikänni-ketjuun?...

lavos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jykke1978 kirjoitti:

Meikä taas muistelee et Aalloilta kuultuna ois ollu Aho :)

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
HN kirjoitti:
Ketju Koivisto-Lindgren-Pesonen pelaa huippuhienoa jääkiekkoa. Omasta mielestäni tästä sarjasta ei löydy sellaista keskushyökkääjää, joka pystyisi syrjäyttämään nykyvireisen Pertun Ilveksen ykkössentterin paikalta. Koivisto ja Pesonen ovat erinomaisia pelimiehiä, mutta 18-vuotias Lindgren on tällä hetkellä ketjunsa paras pelaaja. Nuorukainen ei tietenkään pysty vielä pelaamaan koko kautta tai edes parin kuukauden jaksoa huipputasollaan, mutta kokemuksen, kestävyyden ja vääntövoiman karttuessa Perttu noussee jo ensi kaudella dominoivaksi pelaajaksi SM-liigassa. Toivottavasti hänen armeija-asiansa saadaan järjesteltyä niin, että ne haittaavat pelaamista ja harjoittelua mahdollisimman vähän.

TPS oli hyvä ja pelasi juuri niin kuin sen piti. Tepsin pelissä oli pitkästä aikaa paljon vanhoja jortikkamaisia elementtejä: inhottavan tiivis keskikaistan sumppu, nopeita kääntöjä vastaiskuihin ja ennenkaikkea vastustajan virheiden hyödyntäminen hurjalla prosentilla. Juuri tuollaisia Jortikan joukkueet ovat vuosituhannen vaihteesta lähtien olleet. Peli ei ole kovin näyttävää, mutta avainalueilla ollaan äärimmäisen teräviä ja vastustajaa rankaistaan armotta virheistä.

Lahjakas kaveri tuo Perttu on eittämättä mutta mutta....on tässä liigassa nyt kuitenkin vielä muutama sentteri jotka kestävät vertailussa.

Kuvauksesi palloseuran pelityylistä suorastaan ilahdutti. Tyyli lienee suoraa seurausta siitä, että me pelataan jo nyt play off- kiekkoa. Tai ainakin yritetään pelata ja ollaan pelailevinaan. Se mikä ei ilahduttanut ja suorastaan vitutti kunnes tajusin mistä tässä vain pelataan, oli johtoaseman munaton menetys viime minuuteilla.

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vaikka Ilveksen yleisilme on säilynyt erinomaisena ja otteluja on hallittu lähes poikkeuksetta, ovat oman pään karkeat virheet lisääntyneet. Mielestäni Ilves pelaa parhaimmillaan haastajana ja selkä seinää vasten. Ennakkosuosikin asema ei jostain syystä sovi Ilvekselle ja heikoimmat ottelut onkin nähty juuri liigan häntäpään joukkueita vastaan (millään tavoin TPS:n suoritusta väheksymättä).

Kolme pistettä olisi kelvannut, mutta ei mahda mitään. Saatiinpahan terve muistutus siitä, että riittävän nöyrää ja huolellista oman alueen peruspeliä ei saa unohtaa, eikä otteluja voiteta ennakkoarvioiden perusteella.

Onnittelut Turkuun. Jortikan perusvittumaisella trap-kiekolla tulette varmasti napsimaan pisteitä alkukautta suuremmalla prosentilla - varsinkin, jos viimeistely on yhtä tehokasta kuin eilen.

Viimeksi muokattu:

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
HN kirjoitti:
On on, mutta juuri tällä hetkellä Perttu pelaa uskomattoman korkealla tasolla. Sitähän juuri koitin tuossa viestissäni korostaa, että ei nuori poika sellaista tasoa pysty vielä kovin pitkään pitämään yllä, mutta tämän huippuvireensä aikana Lindgren ei kalpene vertailussa yhteenkään SM-liigasentteriin.

Joo ymmärsin kyllä ajatuksenkulkusi, mutta väitän silti että "Omasta mielestäni tästä sarjasta ei löydy sellaista keskushyökkääjää, joka pystyisi syrjäyttämään nykyvireisen Pertun Ilveksen ykkössentterin paikalta" -lauseessasi on virhe. Pystyy. Jälkimmäisen viestisi sitten jo allekirjoitankin, ei kalpene nykyvireessään.

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
HN kirjoitti:
TPS oli hyvä ja pelasi juuri niin kuin sen piti. Tepsin pelissä oli pitkästä aikaa paljon vanhoja jortikkamaisia elementtejä: inhottavan tiivis keskikaistan sumppu, nopeita kääntöjä vastaiskuihin ja ennenkaikkea vastustajan virheiden hyödyntäminen hurjalla prosentilla.

Tuo on vieraspelaamisen sapluuna. Kotona setti on kevyesti avoimempi - mikä kenties näkyy lopputuloksissakin.

Kunto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ilveksen aloittajat

Ehkä liiankin vähän arvoa annetaan tälle erikoistilannepelaamiselle, mutta omasta mielestäni tässä on osa-alue, jolla Ilves antaa paljon hyvää vastustajilleen.

Kahdessa peräkkäisessä matsissa on vastustaja saanut lähes suorat maalit aloitusvoittonsa ansiosta. Ilveksestä vain Raipe, (vaikka hävisikin Öhmanille edeltävässä pelissä maaliin johtaneen aloituksen), kestää vertailun aloituksissa. Perttu, Jason ja Ossi ovat melko köykäisiä tällä sektorilla.

Tämänkin viikon matseissa suuri osa ylivoima-ajasta on kuivunut hyökkäyspään aloitustappiohin ja siitä seuranneeseen purkuun. Varsinkin Tapparan aloittajat nipistivät usein heti kättelyssä 20-25 sekuntia ylivoiman alusta.

Eilen itseäni jäi kaivertamaan seuraava "hukattu" tilaisuus. Pertun ketju pelaa ylivoimaa ja hankkii pyörityksellään 5-3 yv:n. Kahden miehen yv:tä jää jäljelle 13 sekuntia, joka ideaalitilanteessa voi johtaa huimaan tilanteeseen (jopa maaliin) ennen ensimmäisen jäähyn umpeutumista. Nyt jo hieman väsynyt Perttu hävisi puhtaasti aloituksen, purku ja kentällä oli yhden miehen ylivoima. Omasta mielestäni tälläiseen erikoistilanteeseen tulisi iskeä ja laittaa paras mahdollinen aloittaja.

Voidaanko tälle osa-alueelle tehdä kauden kuluessa jotain? Olympiatauolla? Onko kyse enemmän henkisestä asenteesta ja keskittymisestä vai puhtaasta taidosta? Pudotuspeleissä aloitusten arvo vielä tulee korostumaan.

Jääkiekko on enemmän ja enemmän virheiden hyödyntämistä. Eilen Ilvekseltä kontolleen vastaustajan maaleista saavat Perttu, Snellman ja Koistinen. Perttu pelasi upeaa peliä, mutta ylimielisyys omassa päässä johti pyörityksen kautta aloitukseen, jonka Jason hävisi ja peli oli 0-1. Tepsin kannattajat varmasti löytävät vastaavia virheiden tekijöitä Ilveksen tekemiin maaleihin.

Ja edelleen meillä on niin köykäiset ulkomaalaiset (tai huiput kotimaiset), ettei valmennusjohto heitä uskalla peluuttaa ylivoimalla. No Wilson sai muutaman sekunnin.

Mutta ettei olisi pelkkää kritiikkiä, niin Ilves on vihdoinkin ryhtynyt pelaamaan hyvin kotonaankin.

nuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vancouver Canucks, Abbotsford Canucks, Ilves
Kunto kirjoitti:
Voidaanko tälle osa-alueelle tehdä kauden kuluessa jotain? Olympiatauolla? Onko kyse enemmän henkisestä asenteesta ja keskittymisestä vai puhtaasta taidosta? Pudotuspeleissä aloitusten arvo vielä tulee korostumaan.
Valitettavasti kyse taitaa olla enemmän kokemuksen tuomasta taidosta kuin asenteesta. Mitä kovempi sarja, sen vaikeampaa tämä tärkeä touhu on. Esimerkkinä vaikka NHL-seura Vancouver Canucksissa pelaava Henrik Sedin, joka voitti aikanaan Elitserienissa alle parikymppisenä aloituksensa päälle 60%:n tehokkuudella, lähti NHL:ään ja putosi siellä alkuun 40%:n aloittajaksi. Uskon, että keskittyminen miehellä oli molemmissa päissä samaa luokkaa, mutta sikäläisessä pelissä hän oli alkuun kokematon ja vielä vähän löysä tähän hommaan. Tätä nykyä mies onkin sitten joukkueensa paras aloittaja, kun tekniikka ja vääntövoima ovat lisääntyneet.

Guerrieron heikkoa aloitustaitoa vähän ihmettelen, sillä Pohjois-Amerikkalaisessa pelissä aloituksen merkitystä korostetaan paljonkin. Lindgren ja Pellinen sen sijaan eivät menesty tässä vielä tällä hetkellä kovinkaan hyvin uskoakseni kokemattomuudesta johtuen. Mielestäni Ilveksen kannattaisi kokeilla useimmin jotain kokeneempaa voima-aloittajaa (Pesonen?) näissä tilanteissa. Lindgren, Guerriero ja Pellinen kun ovat kaikki enemmän tekniikka-aloittajia. Lisäksi joukkueen pitäisi useimmin muistaa se, että aloituksesta kiekkoa ei välttämättä tarvitse voittaa suoraan omille, vaan että esimerkiksi tälläisessä 5-3 tilanteessa tärkeintä on saada se pysymään hyökkäysalueella (aloittaminen eteenpäin).

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy