Ilveksen taloudellinen tulos positiivinen

  • 5 412
  • 23
K

Kaapo

Voittoa tuli siis 23 000 euroa ja risat päälle.
Hyvä niin.
Suurin syy tähän taisi olla ulkomaalaisten hyökkääjien myynti ja siirtäminen muualle. Jos he olisivat pelanneet kauden loppuun, olisi Ilves varmasti tehnyt tappiota. Eikä varmasti joukkue olisi pelannut läheskään tuolla tavalla, vaan paljon huonommin.
Kuultujen huhujen mukaan, ainakin yksi hyökkääjä söi joukkuetta sisältäpäin. Tiedä sitten pitääkö paikkansa. Jos näin on, se ei voi olla näkymättä joukkuehengessä.

Nyt on kuitenkin asiat paremmin. Ulkomaalaiset näyttävät paremmalta, ja he ovat vahvistuksia.

Jalon toimiessa tj:na, on Ilves-Hockey Oy tehnyt joka kausi voittoa. Jalo osaa pitää joukkueen rahatilanteen plussan puolella. Jossain tapauksissa hän sekaantuu liikaa kuulemma joukkueen hommiin. Se on valmentajan tehtävä, ei toimitusjohtajan.
Joka tapauksessa, hyvää työtä.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Viestin lähetti Kaapo
Jalo osaa pitää joukkueen rahatilanteen plussan puolella. Jossain tapauksissa hän sekaantuu liikaa kuulemma joukkueen hommiin. Se on valmentajan tehtävä, ei toimitusjohtajan.

Tornihuhuja. Mistähän näitä aina sikiää?

Jalo todellakaan ei sekaannu valmentajien hommiin. Näki pitkällä pelaajaurallaan ihan tarpeeksi monta toimitusjohtajaa, jotka tulivat sikarit suussa jauhamaan koppiin jotain paskaa.

Kannattaisi tutkia ennen kuin hutkii..
 

Kunto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itselleni 23000 euron voiton ilmoittaminen oli raju pettymys. Eli jos olen oikein ymmärtänyt, tuo päättynyt tilikausi sisälsi myös
lottovoiton tapaisen NHL-siirtokorvauksen (arvioni mukaan 350000-400000 euroa). Jos olen oikeassa, niin käytännössä Ilveksen toiminta oli siis reilu 300 000 euroa (mummun markoissa
peräti 2 miljoonaa) tappiollinen. Toivottavasti olen väärässä, eikä Ilves olisi syönyt viime kauden toiminnoillaan tuota lottomaista siirtokorvausta. Faktahan on, ettei vastaavaa siirtokorvausta osu kohdallemme vuosittain.

Jos olen tuon siirtokorvauksen osalta oikeassa, niin en oikein tykkää johdon tyylistä pestä käsiään ilmoittamalla, että kesken kauden tehtyjen (kannattajia suututtaneiden) pelaajakauppojen ansiosta viime kausi nousi plussalle. Jos tuo budjetoimaton lottovoitto oli mukana tilinpäätöksessä, niin eiköhän se ollut enemmän Antilan, Pettisen, Salmelaisen ja Majeskyn ansiota, että tilinpäätös näytti plussaa.

Toivottavasti olen väärässä ja Ilveksen viime kauden liiketoiminta oli ilman tätä NHL-korvausta plusmerkkinen. Viisammat valistakoon minua tästä, koska Ilveksen ilmoitus oli melko lyhytsanainen tässä suhteessa. Tappara toimi tässä asiassa fiksusti ilmoittamalla, ettei 104 000 euron voittolliseen tilikauteen sisältynyt NHL-siirtokorvauksia ja osittain tämän vuoksi päättyneen tilikauden tulos oli edeltäjäänsä pienempi.

Jos olen väärässä (ja toivottavasti olen), niin ylimääräinen hurraa-huuto Ilveksen johdolle. Jos taas olen oikeassa, niin toivon totisesti, että johto erittäin nöyrästi on käynyt läpi tilikauden toimintansa ja ottanut opikseen. Montaa kertaa ei meille tuoda "ilmaista" lahjaa NHL:n suunnalta.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Viestin lähetti HN
Sen sijaan hän yrittää kyllä kovasti vaikuttaa joihinkin sellaisiin asioihin, jotka Ilves-Hockeyssa viime kauden aikana määriteltiin muiden tahojen (mm. valmentajien) tehtäväkenttään ja päätösvaltaan kuuluviksi.

Niin.. Viime kaudella.

Sykora ei halunnut näitä tehtäviä tai ne tehtävät olivat sellaisia, mitä ei voi antaa ei-suomenkieltä puhuvan harteille?

Edelleen Kaapon väite on typerä.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Minä en tässä asiassa usko yhtäkään kommenttia, jonka kuulen joukkueen ulkopuolelta. Jutuilla on tapana paisua ja muuttua matkalla.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Viestin lähetti HN

Viime kausi oli sekä pelillisesti että taloudellisesti katastrofi. Urheilullista toimintaa on uudistettu rankasti, mutta muutoin jatketaan vanhaan malliin. Tämä on mielestäni omituista, sillä odottaisin, että myös taloudelliselle mahalaskulle löydettäisiin tai ilmoittautuisi vastuunkantajia.

Niin toivon minäkin, mutta ainakaan toistaiseksi ei ole tehty kuin kosmeettisia muutoksia (yhden hyvän myyntimiehen ja yhden jokapaikanhöylän irtisanominen ja yhden hyvän myyntimiehen palkkaaminen). Saneeraustarve on mielestäni huomattavasti suurempi.

Siis hetkinen.. Ei tässä nyt olla tehty tappiota, eikä oltu edes lähellä tappion tekemistä kuin yksi vuosi.

Pelillisesti homma meni päin persettä viime kaudella. Tappiot johtuvat pääsääntöisesti siitä. Siitä, että irtolippuja jäi myymättä ja yritykset eivät viitsineet tuoda vieraitaan katsomaan Ilveksen jatkuvaa rämpimistä. Minä en ainakaan ole nähnyt talouspuolella mitään sellaista toimintaa, joka olisi jotenkin haitallista tämän yhtiön toiminnalle.

Muutokset mitä henkilöstöön on (siis pl. itse peliin vaikuttavat muutokset, pelaajat, valmentajat jne.) tehty ovat mielestäni riittäviä. Ei yhden persnettoa tehdyn kauden jälkeen pidä vaihtaa toimitusjohtajaa. Ja Kiiverin Asko on enemmän kuin hyvä myyntimies, Asko on Helvetin hyvä myyntimies. Viime kauden hölmöilyistä otettin myös opiksi siinä, että pelaajien scouttauksesta tälle kaudelle vastasi Ville Siren. Ville lähti, uutta ei ole löydetty tilalle, enkä ihmettele. Tuon tasoisia kiekkomiehiä ei kasva puussa.

Ilveksessä on tartuttu rajulla kädellä siihen mikä eniten vaikutti siihen, että tehtiin "vain" 23k euroa voittoa. Se on nyt jäänyt joiltakuilta huomaamatta..
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Viestin lähetti HN
Joukkuehan ei yleensä tiedä paljoakaan siitä, mitä sen oman päivittäisen tekemisen ulkopuolella organisaatiossa tapahtuu. Ja hyvä, ettei tiedä, sillä sellaiset asiat eivät kuulukaan joukkueelle ja saattaisivat haitata joukkueen keskittymistä.

Tarkoitin edellisessä tähän liittyvässä viestissä seuraa, en joukkuetta. Anteeksi virheeni. Olen samaa mieltä siitä, että kaikki asiat eivät kuulu pelaajille.


Kuten totesin, valmennukseen ja peluutukseen Ripa ei ole missään vaiheessa sekaantunut. Ei edes Räsäsen aikana, vaikka olisi monen mielestä pitänyt. Tietyistä aikaisemmin hänelle, mutta nykyään muille kuuluvista asioista hänen on sen sijaan ollut vaikeata pysytellä erossa.

Olisi kiva todella tietää mitä nämä asiat ovat. Se mitä minä olen seurannut Ilvestä, en ole havainnut Jalon sotkeutuvan toisten ihmisten työsarkaan ainakaan tahallaan.

Tampereen Ilves 2000-luvulla henkilöityy ulospäin hyvin pitkälle Risto Jaloon ja Raimo Helmiseen. Tuskin olen väärässä, jos sanon, että Risto Jalolle soittavat päivittäin ihmiset, jotka haluavat hoitaa asioita nimenomaan Risto Jalon kanssa, vaikka kyseinen asia kuuluisikin jonkun muun ihmisen vastuulle. Tämä nyt vain on karu tosiasia.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Viestin lähetti HN
Ettei synny väärinkäsityksiä siitä, mitä tarkoitan, täsmennettäköön, että kyse on lähinnä pelaajapäätöksistä.

Kenelleköhän on siirretty tätä vastuuta pelaajavalinnoista? Toivottavasti ei ainakaan Sykoralle. Sykoran mielipidettä pitää kuunnella, mutta kannattaa muistaa, että tsekillä on vain 1+1 vuotinen sopimus ja voi olla, että Kladnon mies on ensi kesänä muissa maisemissa. Miksi siis hän olisi päättämässä tulevien vuosien pelaajahankinnoista? Jos pelaapäätöksillä tarkoitetaan sitä, kuka pelaa ja kuka ei, niin siihen Jalo ei puutu.

Minäkin haluaisin, että Ilveksellä olisi päätoiminen henkilö scouttaamassa pelaajia, mutta kun sellaisia henkilöitä (varsinkaan Ville Sirenin tasoisia) ei liiemmälti ole tarjolla.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Aika Sirenin jälkeen on auttomattomasti käsillä nyt. Siren ei voi NHL:n sääntöjen mukaan tehdä töitä Ilvekselle.

Pidän organisaation tämän hetken suurimpana prioriteettinä sitä, että löydetään Villelle korvaaja. Se ei ole helppoa, mutta se on löydyttävä.

HN:n väitteeseen siitä, että viime kauden "tappion" suurimpaan aiheuttajaan ei ole puututtu, en voi kommentoida mitenkään muuten kuin, että olen täydellisen eri mieltä. Viime kauden "tappion" aiheutti huono valmennus, uskomattoman huono onni ja väärät pelaajavalinnat. Nämä ongelmat ovat nyt mielestäni korjattu. Onnelle ei voi mitään.

Pelillisiä asioita ei voi näinkin hektisessä organisaatiossa kuin jääkiekkoseurassa suunnitella montaakaan vuotta eteenpäin. Varsinkaan kun ei ole olemassa mitään draft-systeemiä.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Ylläolevaan HN:n ja DUDE:n keskinäiseen keskusteluun muutama pointti:

Ilves tarvitsee tulevaisuutta varten organisaation, jossa on mahdollisimman selvät ja selkeät toimenkuvaukset ja käskytyssuhteet. Niin Takojankadulla kuin joukkueen valmennusjohdossa/huoltoporukassa/jne...

Siinä on vinha perä, että Jalo on onnistunut nostamaan yhdessä organisaationsa kanssa Ilveksen ylös siitä hetteiköstä, johon vajottiin vuonna 1999. Silloin oltiin hetteikössä niin syvällä, ettei kuivaksi tainnut jäädä kuin ylin hiustupsu.

Toimiva organisaatio tarvitsee jämäkän ja aktiivisesti joukkueen eteen toimivan toimitusjohtajan. Yksi tärkeä tehtävä kyseisellä henkilöllä on toimia linkkinä hallituksen ja jokapäiväisen toimivan orgnisaation välillä. Mutta, ja iso mutta, toimitusjohtaja ei saa puuttua jokapäiväisesti tai edes joka toinen päivä joukkueen jokapäiväiseen toimintaan.

Toimitusjohtajan on oltava se visiönääri, joka kykenee luomaan strategioita ja SWOT-analyysejä joukkueen ja organisaation toiminnasta.

Lisäksi tarvitaan innovatiivinen markkinointipäällikkö (tai muu nimike...). Hänen tehtävänsä on hoitaa yhteydet niin pääyhteistyökumppaneihin kuin pienempiinkin mainostajiin ja tukijoihin. Se tarvitseeko hän avukseen yhden vai kaksi henkilöä on hänen itse kyettävä määrittelemään.

Valmentaja on ulospäin, eli maksavaan yleisöön, faneihin, mediaan jne se henkilö joka on eniten esillä kauden aikana. Toki itse pelaajat ovat esillä joka pelissä jne..

Valmentajalla on oltava työrauha, jotta hän kykenee hoitamaan oman postinsa mitä varten hänet on palkattu. Jos esim toimitusjohtaja käy pari-kolme kertaa viikossa selittämässä omia ajatuksiaan niin ei homma oikein toimi. Sitä onko tilanne Ilveksessä näin, en todellakaan tiedä.

Lopuksi scoutti, eli henkilö joka reissaa ympäri otteluita eri maissa katsastamassa sopivia ehdokkaita. Tässä ,eillä oli s..tanan hyvä henkilö, eli Sirenin Ville. Mutta kuka jatkaa??

Jos olisin pääomistaja Ilveksessä, pitäisin huolen, että organisaatio toimisi tältä pohjalta. Mutta kun ei nuo eurot riitä...
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Minä olen samaa mieltä kuin HN siitä, että virheitä on tehty ja että Ilveksen organisaatio ei ole ehkä ihan paras mahdollinen, mutta haluan muistuttaa siihen valmentajien ja pelaajien sopimuksiin ja niiden hyväksymisiin tai hyväksymättä jättämisiin, että kyse on siinäkin kuitenkin rahasta, mitä Ilveksellä ei ole senttiäkään liikaa. Pitää tehdä kompromisseja ja jottaa joskus riskejäkin.

Ehkä Ilveksen suurin ongelma on se, että tj:n yläpuolinen organisaatio, hallitus, ei omaa tarpeeksi tietoa jääkiekosta. Tyyppeinä ja talousmiehinä hyviä, mutta käsitys kiekosta saattaa olla turhan rajoittunut. Sinne ehdottomasti leveyttä. Samalla Ilveksen liikkeitä on mahdoton arvata niin kauan kun osake-enemmistö on yhdellä miehellä, jonka aivoituksista kukaan ei ole perillä.

Minä olen jo useamman vuoden ajan liputtanut urheilutoimenjohtajan tittelin (tai olkoot vaikka scoutti, ihan sama) perustamisen puolesta. Nyt sellainen hetkellisesti perustettiin ja hedelmä on tässä.

Vaikka jääkiekkoseura on nykyaikana osakeyhtiö ja sitä koskee useat osakeyhtiön pyörittämisen lainalaisuudet, kannatta kuitenkin muistaa, että kyse ei ole mistään metallituotetta valmistavasta yrityksestä. Tämän yrityksen menestymiseen vaikuttaa loppukädessä kuitenkin 24 ihmistä, jotka parin tunnin aikana muutaman kerran viikossa "päättävät" miten yhtiö menestyy. Ja niihin päätöksiin taas vaikuttavat olennaisesti heidän ympärillään niin seurassa kuin sen ulkopuolella toimivat ihmiset.

Hartsa kaipaili osaavaa markkinointipäällikköä. Markkinointipäälliköstä en tiedä, mutta Kiiverin Asko on ainakin mielestäni juuri sellainen innovatiivinen ja osaava tyyppi, joka luo suhteita ja myy seuraa yhteistyökumppaneille. Hirsimäki taitaa enemmän keskittyä näiden suhteiden ylläpitoon. Usein kuitenkin nämä yhteistyökumppanit haluavat keskustella kiekkoasioista kiekkoihmisten kanssa ja Asko on suoraan myöntänyt, ettei ymmärrä jääkiekosta mitään.
 

Kunto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
HN:lle kiitos kommenteista. Kirjoituksesi vahvisti itselleni, että viime kauden tilikausi sisälsi NHL:n siirtokorvauksen. Olin tästä kyllä 75% varma, joten yllätys se ei ollut. Itse en usko, että NHL:n siirtokorvauksia voisi jaksottaa useammalle kaudelle ja eikös korvaukset kilahtaneet kassaan loka-marraskuun aikoihin, joten ne luonnollisesti kuuluivat päättyneelle tilikaudelle.

Tätä taustaa ajatellen Ilves teki viime kauden toiminnoillaan lähes kahden miljoonan markan sipin. Luonnollisesti voimme laskea siirtokorvauksen ansiot osittain Ilveksen taitavaksi liiketoiminnaksi, olihan esim. Salmelaisen värväys Jalolta loistava veto. Kuitenkin viime kauden liiketoiminta oli mielestäni liian ohkaisen langan varassa. Oman käsitykseni mukaan herrat Antila, Pettinen ja Salmelainen eivät edes olisi kiekkoilleet Ilveksessä viime kaudella. Ei heidän siirtyminenkään NHL:ään voinut olla Ilvekselle aivan selviö. Jos Antila olisi päättänyt pelata kauden Ässissä tai Salmelainen HIFK:ssä, olisi Ilveksen tappioluvut olleet jo reilussa 100 000 eurossa. Omasta mielestäni Antilan ratkaisu oli enemmän hänen oma päätöksensä kuin Ilveksen tilikaudella 2002-2003 tapahtuvaa taitavaa liikkenjohtoa. Oli meidän onni, ettei Ässät aikoinaan ollut pystynyt maksamaan Antilan siirtokorvausta ja täten mies oli meidän. Jos Antila ei olisi siirtynyt NHL:ään, mitkä olisivat olleet Ilveksen toimenpiteet? Koska Korhon, Vala, Nemirovsky, Järventie ja Kuparinen oli jo myyty, niin ketkä olisivat olleet seuraavaksi myyntilistalla? Viitakoski? Vai olisiko palkkoja alennettu? Toivottavasti tämä edeltänyt lause saa aikaan ajattelua, ettei Ilveksen liiketoiminta ollut oikein viimeisen päälle hoidettua.

Itse toivoin, että Ilveksessä olisi tätä NHL:stä saatua kahden miljoonan markan lahjapottia käsitelty kuin sitä ei olisi ollutkaan. Olisin toivonut, että siitä olisi riittänyt Ilvekselle tukipilaria useammalle kaudelle. Nyt tuo ylimääräinen kaksi miljoonaa markkaa syötiin yhden kauden aikana. Hyviä sijoituskohteita olivat Ilveksen junioriprojektin alkaminen, Kiiverin palkkaus ja Sirenin scouttaus.

Vaakan toisessa kupissa olen erittäin onnellinen, että tuo NHL:n lahjoitus sattui juuri viime kauden alla, jotta suurelta katastrofilta olisi säästytty. Mutta siitä olen rankkana Ilves-fanina huolestunut, että asia kuitattiin melko letkeästi ja todettiin, että taitavalla pelaajien kuppauksella Ilveksen tulos saatiin plussalle. Ilvekselle olisi huomattavan tärkeää, että viime kaudesta otettaisiin ikuisiksi ajoiksi oppia, ettei vastaava toistuisi. Ja joka ilta seuraavan vuoden ajan iltarukouksella kiitettäisiin NHL:n siirtokorvaussysteemiä.

Tälle tilikaudelle ei käsittääkseni osu NHL:n siirtopottia Ilveksen osalta. Nyt tuo viime kaudella saatu 350000-400000 euroa on
hankittava toista kautta, jotta päästäisiin plussalle. Pelaajabudjetti ei käsittääkseni putoa tuon vertaa. Parasta olisi, että itse peli kulkisi Cupin viitoittamaa tietä ja taisteleva Ilves keräisi lehtereilleen väkeä siihen malliin, että tuo tavoiteltu summa olisi pikkurahaa.

Se miksi kiukuttelen on tuo Ilveksen lyhytsanainen ilmoitus, että tehostuneen toiminnan ja kesken kauden tapahtuneiden pelaajakauppojen ansiosta tehtiin taas voittoa. Toivottavasti toimistolla ei asiaa kuitata läheskään näin kevyesti, vaan aivoriihessä heti viime maaliskuussa oltaisiin analysoitu viiltävän tarkasti syitä, miten ihmeessä kaksi miljoonaa markkaa pystyttiin hukkaamaan näin nopeasti. Toivottavasti seuraavan kerran, kun joku taho lajoittaa meille kaksi mummun miljoonaa, olemme moninkertaisesti viisaampia.

Ja vieläkin varaan itselleni oikeuden olla väärässä tuon siirtokorvauksen suhteen.
 

Kunto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mielestäni ongelmaa ei saa supistaa koskevaksi "Takojankatua". Itse olen pariinkiin otteeseen istuskellut nojatuolissa ja mietiskellyt, että kuka hallituksen jäsenistämme omaa riittävästi tietoa jääkiekkobisneksen ja yleensäkin suomalaisen jääkiekon nykytilasta ja mikä tärkeintä, kenellä heistä on pätevä visio siitä, mihin suuntaan bisnes ja jääkiekko on menossa viiden tai kymmenen vuoden aikajänteellä. Kuka on Ilveksen Harri Lintumäki? Kun visio siitä, mihin Ilvestä halutaan viedä pitkällä aikajänteellä on valmis, on oikean strategian laatiminen jo huomattavasti helpompaa. Ja tämän jälkeen toteuttajien valintakin helpottuu entisestään. Kaikki tyynni, vaikeita asioita silti.

Paljon on Ilveksessä menty eteenpäin, mutta mieletön matka on vielä taivallettavana, jotta pätevästä organisaatiosta voitaisiin puhua. Ja "valitettavasti" monissa muissa seuroissa nämä asiat ovat paljon paremmalla tolalla.

Valmennus aina B:stä (ja nuoremmissakin) liigaporukkaan on hyvällä tasolla, joten yksi tukipilari alkaa olla vahvalla pohjalla.
 

Janis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Suo siellä, vetelä täällä.

Ennen kauden alkua, kun kauden budjetti oli jo lyöty lukkoon, ei varmasti koetunkaltaista mahalaskua osattu odottaa. Jälkeenpäin on helppo todeta, että mihinkä ne 2 miljoonaa sitten oikein meni (mikäli ne ovat menneet).
Niitähän meni tietenkin lipputulojen muodossa, neljälle valmentajalle maksettuun palkkaan ja varsin keskinkertaisiin kesken kauden hankittuihin pelaajiin, jotka osin jouduttiin hankkimaan pakon sanelemana.

Siinä mielessä Kunnon (vai Kunton?) kanssa samaa mieltä, että vision puuute on ollut suuri syy siihen minkätakia kävi niinkuin kävi. Vision puutteessa on hankittu pelaajat vasemmalla kädellä ja heti oli riski olemassa floppikauteen jos vielä Mr. Murphy laittaa näppinsä peliin. Ja näinhän kävi....

Pakkohan sitä oli alkaa kaikkien voimien painostaessa vaihtamaan valmentajia ja yleisön vähentyessä katsomoista myymään pelaajia.

Uskottavahan sitä on, että opiksi otettiin. Uskoa vahvistaa tietty se, että korjausliikkeitä tehtiin jo kauden aikana - oli Sykoran päätyminen ilvekseen sattuman kauppaa taikka sitten ei. Sykoran sopimuksen umpeuduttuahan se varmasti viimeistään nähdään.
 
HN tekisi viisaasti, jos pidättäytyisi kiekossa ja jättäisi talousasiat ihmisille, jotka niistä asioista tietävät.

En toki kiellä, etteikö Ripa olisi tehnyt muutamia raskaita virheitä. Eikä toimitusjohtaja Jalo tosiaankaan ollut tämän jo "taivaan lahjaksikin" tituleeratun Sykoran valinnasta vastannut visionääri.

Ilves-Hockeyn suurin ongelma on kuitenkin se, että pääomistaja ei osaa päättää, mitä tällä lievästi sanotusti epäonnistuneella kiekkosijoituksellaan tekisi, ja niinpä aikoinaan hulvattomastikin rahaa sijoittanut Manngard on nyt kaiken järkevän kehityksen jarru.

Mutta HN:n kuningasajatus, että katastrofikauden jälkeen olisi OY:n pitänyt kirjata parin miljoonan markan voitto ja maksaa siitä verot, on yksinomaan pöhkö.
 
Viimeksi muokattu:
Viestin lähetti HN


Niinhän sinä luulet. Ja niin luulee valitettavasti moni muukin.


Noin vastasit kun kyse oli siis Vinnien roolista Ilveksen omistajana.

Hmm... kukahan tässä luulee, ja mitä...

Manngardilla on kolme toisensa poissulkevaa ajatusta:

a) hän haluaisi suomalaistaa Ilveksen omistuksen

b) hän haluaa hintaa, mitä kukaan tai mikään ryhmittymä ei ole valmis eikä kykenevä maksamaan

ja c) hän haluaisi huonojen kausien jälkeen olla mukana menestyvässä joukkueessa.

Näitä kaikkia hän ei voi saada, joten voi perustellusti todeta, ettei hän osaa päättää mitä sijoituksellaan tekisi.

PS. mitä tuohon kuningasajatukseen tulee, niin tarkemmin luettuani huomaan, että kirjoitat tässä ketjussa niin epäselvästi ja vihjaillen, että on vaikea päätellä, mitä loppujen lopuksi ajat takaa. Olisi kai pitänyt sanoa, että niin tässä ketjussa kuin ilves.comissa tunnutaan olevan sitä mieltä, että sitä voittoa olisi pitänyt kirjata hurjasti enemmän - ja se on päätön idea. Mutta kun luin/tulkitsin tekstiäsi noin huonosti, myönnän olleeni juntti - joten sori.
 
Viimeksi muokattu:

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En ole lukenut tätä viestiketjua ihan sanasta sanaan, mutta minusta kukaan ei ole esittänyt että Ilveksen olisi pitänyt näyttää isoa positiivista tulosta viime tilikaudelta, ja se tuskin olisi ollut edes mahdollista.

Lähinnä HN ym. ovat epäilleet, että Ilves-Hockey Oy:n varsinainen toiminta ei ollut voitollista ja plussan puolelle on päästy "satunnaisilla tuotoilla" eli NHL -siirtopalkkioilla. Tai jos ajatellaan että Oy:n liikeideaan kuuluu pelaajien kasvattaminen/hankkiminen NHL:ään myyntiä varten, niin sittenhän kyse on varsinaisen liiketoiminnan tuotoista, mutta lähinnä tuo vaikuttaa satunnaiselta.

Toisaalta menneistä viis, tärkeää on että toiminta on tästä eteenpäin, ja pitkäjänteisesti kohdillaan. Onnistuuko se Jalon johdolla niin siitä voi olla montaakin mieltä. Omani on ettei hänestä siihen ole, mutta tämä on pelkkä subjektiivinen mielipide. Olisi mukava tietää miten paljon viime kauden sekoilu seurajohdon puolelta vaikuttaa sponsori- ja kausikorttimyyntiin, vai vaikuttaako ollenkaan?
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Viestin lähetti Gandalf
Olisi mukava tietää miten paljon viime kauden sekoilu seurajohdon puolelta vaikuttaa sponsori- ja kausikorttimyyntiin, vai vaikuttaako ollenkaan?

Seurajohtoko siellä kentällä sekoili?

Minun mielestäni nimenomaan seurajohto EI sekoillut viime vuonna. Toki pelaajahankinnoissa epäonnistuttiin, mutta kauden aikana tehtiin ihan fiksuja liikkeitä, joiden ansiosta sitä voittoakin tuli. Ilman Järventien, Valan, Korhonin, Bruunin ja Nemirovskyn myymistä olisi rakas Ilveksemme ollut pahasti virtsan peitossa.

Ainakin jossain vaiheessa kesää oli myyty 70% siitä määrästä kausikortteja mitä edellisenä vuonna samaan aikaan. Näin kuulin. Itse kyllä uskon, että hyvä Tampere Cup on nostattanut kausikorttimyyntiä.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Jaahas taas reissu ohi ja pääsee koneelle.

Tuolla edellä kun kirjoitin millainen organisaation pitäisi olla, en huomannut markkinointikohdassa mainita Askoa. Kuten Dude kirjoitti, on Asko Kiiveri tehnyt hyvää työtä markkinoinnin piirissä. Kysymys oikeastaan kuuluukin, jaksaako hän jatkaa tätä hyvää työtä.

Uskon ja toivon että hänellä riittää kipinää. Ja ne keskustelut mitä olen kesän aikana hänen kanssaan käynyt ovat olleet todella positiivisia ja antaneet hyvän kuvan minulle ja yrityksellemme.
 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Seurajohdolle iso hatunnosto. Vaikka "tulosvaroitus" heikosta loppukaudesta annettiin pelaajien heikkojen esitysten toimesta jo hyvissä ajoin syksyllä, onnistuttiin välttämään taloudellinen katastrofi ilman mittavia menetyksiä. Järventie/Nemirovsky tuskin olisivat enää Ilveksessä jatkaneet tällä kaudella, vaikka menestys olisi ollut hitusen parempi.

NHL-rahat tilapäisenä tulonlähteenä on ennakoitavissa hankkimalla oikean ikäisiä lahjakkuuksia ja sopimusten tekovaiheessa laskemalla heidän todennäköinen siirtymisikänsä ison veden taakse. Tässä suhteessa seuraa voidaan pitää tuotteen valmistusprosessissa viimeistelyvaiheen suorittajana, joka siis hioo tuotteen - pelaajan - lopulliseen, NHL-seuroja palvelevaan, muottiin. Siinäkin suhteessa näemmä onnistuttiin erinomaisesti, koska kahdesta jo "menetystä" pelaajastakin saatiin rahaa.

NHL:ään siirtyminen jo nuorella iällä on myös seuran etu, kunhan vaan ymmärretään ajatella yhtä kautta pidemmälle. Istuttaako pienellä palkalla pelaavia lahjakkuuksia nelosketjussa ja hidastaa heidän kehitystään vai pyrkiäkö nopeampaan läpimurtoon epäonnistumistenkin kautta, josta seuraa siirtyminen NHL:ään ja sievoisa rahapotti seuralle? Tästä automaattisena seurauksena olisi myös nuorten pelaajien halukkuus siirtyä ko. seuraan (vrt. Jursinov ja TPS).

Mallia voisi ottaa esim. norjalaisilta jalkapallojoukkueilta, joissa tuotto kerätään nimenomaan lahjakkaiden pelaajien hankkimisella varhaisessa vaiheessa ja sitä seuraavan kasvatustyön jälkeisellä valmiin pelimiehen myynnillä isompiin ympyröihin. Muutenkin - miksi suomalaispelaajien läpimurto tapahtuu pääsääntöisesti 4-5 vuotta muita myöhemmin?
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti dude
Seurajohtoko siellä kentällä sekoili?


No ei toki, tällä ehken liian provokatitiivisella mielipiteellä tarkoitin kaikkea prinssinakin hankinnasta parhaiden pelaajien myyntiin, valmentajan vaihdosta huonosta huonoon , kausarikatsojien "pettämisestä" jne. Satunnaisen kannattajan näkövinkkelistä tuo saattoi näyttää melkoiselta sekoilulta. Ja he/minä tuomme kuitenkin jonkinmoisen potin kassaan,

Mutta tikulla silmään, tästä se lähtee, toivottavasti!!
 

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks
Pääsylipputulot

Nyt kun runkosarja lähestyy loppuaan on hyvä hetki tarkastella yleisömääriä. Ilveksen yleisömäärä ennen viimeistä ottelua (Jokerit) on 5178 per matsi. Tavoite taisi olla 5000 katsojaa, joten tavoite ylitettiin kohtuu hyvin.

Kertomalla kyseinen ylitys lipunhinnalla (oliskohan kesk. 15 e) ja kotipelien määrällä päästään lukuun (178*15*28) noin 75 000 euroa. Eli ihan mukavasti pitäisi sieltä tulla positiivista tulosta.

Vastaavastihan Tappara tavoitteli muistaakseni 5500 katsojaa ja jäi 5289 katsojaan, joten suurta eroa viimekauden mestariin ei syntynyt. Yllättävän pieni oli mestaruuden tuoma "lisä" katsomoon.

Katsojamäärät täyttivät odotukset, toivottavasti playoffeissa mennään vielä pitkälle ja täytetään sielläkin odotukset.
 

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks
Re: Pääsylipputulot

Viestin lähetti Mr. Smith
Nyt kun runkosarja lähestyy loppuaan on hyvä hetki tarkastella yleisömääriä. Ilveksen yleisömäärä ennen viimeistä ottelua (Jokerit) on 5178 per matsi. Tavoite taisi olla 5000 katsojaa, joten tavoite ylitettiin kohtuu hyvin.

Korjataan nyt sen verran omaa viestiä, että Jokerit peli veti yleisöä mukavasti ja sen avulla keskiarvokin nousi 5276:een katsojaan ottelua kohden. Aiemmalla kaavalla laskettuna tavoitteen ylityksestä saadaan tulokseksi 115 000 euroa plussaa, joten eiköhän kausikin pitäisi olla positiivinen, koska pleijareiden tuottojen varaan tuskin on kauheasti laskettu etukäteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös