Toxic Enema
Jäsen
Ilmastonmuutos ei ole ihmisen syy, väitti fyysikko Jyrki Kauppinen ja singahti maailmanmaineeseen – “Minä en ole skeptikko, minä tiedän”
Ihmisen aiheuttaman ilmastonmuutoksen kieltäjät ovat tiedemaailman pieni vähemmistö. Heillä on kuitenkin paljon kuulijoita. Juttu on julkaistu elokuussa 2019.
yle.fi
Melkoita ristiriitaa, kun hieman yli puolivuotta sitten julkaistussa kirjassa Kauppinen toteaa:
"Onko hiilidioksidi kasvihuonekaasu vai ei?" "On se kasvihuoonekaasu, kyllä, ja sen pitoisuuden kasvulla on jonkin verran vaikutusta ilmakehän lämpenemiseen. Olen siitäkin edelleen samaa mieltä, että se vaikuttaa. Mutta sen meidänkaavan mukaan hiilidioksidi vaikuttaa tällä hetkellä noin 0,25 astetta jo sen pitoisuus tuplaantuu." "Se on se lopullinen vakutus. Ja 0,25 asteessa on vesihöyryn plautusmekanismi mukana. Myös vesihöyryn kasvihuonevaikutus on hyvin pieni." "Jos sanotaan,että ihmisen aiheuttama hiilidioksidin lisäys on aiheuttanut lämpenemisen suurelta osin, niin se on liioittelua. Kyllä se on alle puolet joka tapauksessa."
– Ihmisen vaikutus ilmastonmuutokseen on häviävän pieni, prosentin luokkaa. Tulen puolustamaan tätä hautaani asti, Kauppinen sanoo.
Kukahan on siteerannut ketäkin väärin ja millä tarkoitusella? Ylen juttu muutenkin keskittyi enemmän Kauppisen sosiaaliseen kömpelyyteen.