Kun tankkaan bensaa Suomessa, niin käytännössä aina suomalaisten yhtiöiden (Neste, ST1 ja SEO sekä yksityiset - muttei tietenkään Teboil) asemilta. Vaikka niilläkin on ongelmansa, niin toimivat kuitenkin läpinäkyvästi ja panostavat fossiilisten polttoaineiden jälkeiseen aikaan panostamalla uusiutuviin ja synteettisiin polttoaineisiin sen sijaan, että pyrkisivät hidastamaan vihreää siirtymää.
Ei nekään ongelmattomia tietenkään ole - se on selvä. Mutta kuitenkin niillä pyritään aitoihin ratkaisuihin.
Pitää toistaa oma näkemykseni siitä, että Euroopan 100 prosenttinen panostus liikenteen sähköistämiseen on perse edellä puuhun menemistä. Se ei ensinnäkään huomioi kunnolla sitä, miten sähkö tuotetaan. Toisekseen, sähköautojen akut vaativat suurta mineraalientuotannon ja siihen liittyvän logistiikan lisäämistä, joka taas toimii tavoitteita vastaan. Kolmannekseen siihen liittyy selkeästi riippuvuus diktatuurista - Venäjä sekä Lähi-idän diktatuurit vain vaihtuvat Kiinaan.
Mielestäni sähköistämisen rinnalla pitää kehittää muitakin vaihtoehtoja. Esimerkkinä vetytalous ja sitä kautta kannattava synteettisten polttoaineiden tuotannon lisääminen. Ja toisekseen biopolttoaineet.
Polttomoottorit eivät ole ongelman ydin. Fossiiliset polttoaineet ovat.
On kyllä toivotonta millaisia päätöksiä nykyäänkin tehdään niin valtioiden, yritysten kuin yksilöidenkin tasolla.
Ollaan huolissaan polttoaineen hinnasta, mutta ei siitä mitä nykymeno maksaa tulevaisuudessa. Polttoaineveron ja jakeluvelvoitteen laskut olivat hyvä esimerkki tästä. Järkevämpää olisi ollut tarvittaessa puuttua työmatka- ja ammattiliikenteen kustannuksiin muilla keinoin.
Tuotekehittelyssä mennään tiettyjen intressityhmien sanelun mukaan laput silmillä. Tärkeimpänä motivaattorina edelleen voittojen maksimointi. Esimerkkinä vaikka tuo vetytalouden kehitys, joka olisi kyllä varmasti nopeampaa, mikäli myös autoteollisuus olisi rohkaistu / ohjattu tosissaan mukaan.
Toki akkuteknologiassakin voidaan ottaa harppauksia eteenpäin, jolloin riippuvuutta fossiilisista polttoaineista ei välttämättä korvattaisikaan riippuvuudella keskenloppuvista mineraaleista, mutta eiköhän kaivosteollisuus pyrkine siihen, että kuljetaan nyt sekin polku mahdollisimman pitkälle (varsinkin kun näyttää sille, että ilmastonmuutoksen myötä voidaan joitain muita syntyviä ympäristöhaittoja hieman peitellä ja vaieta).
Mutta tällä tavalla tuntuvat monet ihmiset edelleen kuluttavan, sijoittavan ja äänestävän, niin maksetaan sitten lasku tulevaisuudessa moninkertaisena :(
edit. piti olla intressiryhmien, mutta kai se toisaalta noinkin menee