Mainos

Ikävästä ilmiöstä Ilves leirissä

• 4 324
  • 20

juri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ailahtelevien otteiden takia on valitettavaa että kannattajien joukossa on paljon näitä pistekatsojia, jotka käyvät hallilla vain katsomassa voittavaa joukkuetta, ei taistelevaa joukkuetta. Katsojien tuki on kuitenkin joukkueelle sekä henkisesti että taloudellisesti elinehto. Joukkue kasataan aina katsojia varten ja kummastuttaa kovasti jos organisaatio on nähnyt paljon vaivaa joukkueen kasaamisessa, ei kannattajat silti vaivaudu edes paikanpäälle katsomaan, vaan tyytyvät siihen mitä media ulos syytää joukkueesta. Mediakin ymmärtää vain voittavan joukkueen, ei taistelevaa joukkuetta, jota Ilves kuitenkin tälläkin kaudella on ollut, vaikka on ollut kuinka vaikeaa.

Illan pelistä kuitenkin sen verran että uuden vahvistuksen näyttöpaikka ei tule olemaan tänä iltana. Miehellä on takana kymmenen peliä, jokin kovatasoisessa Venäjän liigassa, mutta pelituntuma on vielä kadoksissa. David istutetaan suurella todennäköisyydellä Helmisen vitjaan tasakentällisin ja ylivoimalla paikalla pelaa joku muu. Joten annetaan miehen rauhassa näyttää kykynsä.

Rachinen kohdalla jo toivon että unohdetaan se Pietilä kytkös. Vaikka en henkilökohtaisesti koko kaupasta mitään ymmärtänyt, niin niillä mennään nyt mitä on. Suorastaan typerää kannattajien kohdalta torjua mies, josta kaavaillaan kevään pudotuspeleihin maalivahtia, joka joukkueen veisi toiselle kierokselle. Ymmärtäkää jo että Rachinen jatkuvalla arvostelulla ei voi olla muuta päämäärää, kun saattaminen Ilves pudotuspeliviivan huonommalle puolelle. Sitäkö te todella haluatte ?

Olen halunnut herättä keskustelua Ilves fanien taholta näistä ikävistä ilmiöistä, mutta Helikopteria lukuunottamatta muut eivät ole ole pystyneet keksimään mitään järkevää selitystä tälle joukkueen menestymisen kannalta ikävästä ilmiöstä. Selitys sarjataulukosta ei tule kelpaamaan

Teitä ei ole kasattu joukkuetta varten, vaan joukkue on kasattu teille!

Ziege

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Middlesbrough, Pens, Pirates, Steelers
Taisteleva Ilves?

En oo vähään aikaan nähnyt sitä taistelevaa Ilvestä mikä ainakin viimekaudella käänsi useampia pelejä viimeisessä erässä. Tällä kaudella ei siitä Ilveksestä ole näkynyt vilaustakaan.
Taistelu ei tarkoita sitä, että lopetetaan pelaaminen "turvallisessa" johdossa. Viimevuotinen Ilves olisi jatkanut maalien tekoa HIFK:ä vastaan eikä olisi lopettanut pelaamista. Itsekin pidin yli kuukauden tauon Ilveksen peleihin (kausikortti), koska niissä ei ole vähään aikaan ollut mitään nähtävää. Tänään olisin halunnut nähdä uuden vahvistuksen, koska odotan hänestä uutta herättäjää joukkueeseen, mutta en ehdi peliin. Toivottavasti siis onnistuu herättämään koko joukkueen taistelemaan. Racine ei siinä onnistunut.

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Olen samoilla linjoilla kuin sinäkin. Jatkoajassa ei hirveästi mielestäni ole puhuttu Ilveksestä. .comissa sitäkin enemmän. Aina näitä katsojia löytyy, jotka käyvät peleissä vain, jos alla on monen ottelun pisteputki.
Kyllä minä käyn aina hallissa, vaikka Ilves pelaisi kuinka huonosti. Koska kausikortti löytyy lompakostani, niin hulluahan sitä olisi olla käyttämättä. Hopeakaudella peli sujui kuin unelma, niin kyllä katsojia riitti. Nyt ei juuri ketään. Marraskuusta lähtien kotipelien katsojien keskiarvo on varmasti alle 5000.
Tässä mediajutussa olet kyllä oikeassa. Media huomaa aina vain voitot. Jos tappio tulee maalin erolla, hyvän taistelun jälkeen, niin "joukkue hävisi taas".

Pelin ennakkoraportissa on mainittu myös tuo, että Nemorovsky ei ole heti kunnossa. Muistaakseni .comissa olisi mainittu, että mies pelaisi kakkosessa normaalisti ja ykkösessä yv:t. Kuten ennakko jatkaa, väläytysten asteelle miehen tehot varmasti tänään jäävät. Kyllä pelituntuman haku kestää jonkin aikaa.
Mulla on sellainen kutina, että aivan varmasti joku haukkuu Nemon pelin jälkeen, jos hän ei saa maalia aikaan. Pitäisi käsittää tosiasiat, eikä haaveilla mahdottomasta. Parin viikon päästä voi jotain odottaa mieheltä. En mää ainakaan aikaisemmin kuuta taivaalta odota, enkä välttämättä silloinkaan. Hän tuo toivottavasti sopivan lisän joukkueen hyökkäyspeliin, mutta tuskin pystyy dominoimaan sitä paljon.

Mulla on sellainen käsitys tästä katsojapaosta, että viime kauden hyvä menestys toi liikaa odotuksia tämän kauden joukkueeseen. Kun joukkueen peli ei ole sujunut viime kauden malliin, niin moni on heti hylkäämässä katsomon. "...kun se Tapparakin pelaa paremmin...".
Pelatkoot Ilves kuinka tahansa, niin kyllä mut aina hallista löytää. Siis tietysti aina kun ehdin vain käymään siellä.

Kyllä minuakin välillä ärsyttää toi jatkuva pelaajien arvostelu ja valitus, jos peli menee huonosti. Ei nyt aina voi mennä täydellisesti. Muistaako kukaan kuinka monta paikallispeliä Tappara voitti muutama vuosi sitten?

juri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Rachinea ei hankittu joukkueeseen herättäjäksi. Pietilän kykyihin tiukoissa pudotuspelissä ei uskottu.
Jokainen peli jonka olen käynyt katsomassa on sentään yritystä ollut. Paljon parjattu Miettinen jaksaa kumma kyllä yrittää. Selkäranka katkeaa ja siitä seuraa virheiden ja harhasyöttöjen suma. Virheet eivät ole merkki munattomuudesta vaan itseluottamuksen ammottavana puutteena.
Kuten olen aikaisemmin todennut pisteet ja sarjasijoitus ovat vain pisara meressä.
Ilveksessä on huikea määrä taitoa että jo niitä pienien yksilösuoritusten takia vaivaudun hallille peliä katsomaan. Usko vain että jääkiekossa on kyse muustakin kuin voittoputkista ja maalikarkeloista.

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Tämä valitettava ilmiöhän on huomattavissa myös esim Espoossa.Kun voittoja tulee niin yleisökin on paikalla,näinhän se on.En tiedä mikä tilanne on Tampereella mutta ainakin Espoossa kausikortteja on suht vähän verrattuna esim IFK:hon jossa AINA on ne vähintään 5500,oli vastassa sitten kuka tahansa.

Tuota omien pelaajien haukkumista olen minäkin ihmetellyt,mutta toisaalta siihen myös syyllistynyt.Espoolaisista Hedberg saa paskaa niskaansa jo muidenkin joukkueiden faneilta ja MElomon tempauksiakin suurin osa jo parjaavat,mukaalukien minä.Mutta näinhän ase tahtoo olla,jokainen joka maksaa lippunsa saa ainakin minun puolestani olla mitä mieltä tahansa.Firmalippulaiset laitan omaan arvoonsa.Tai no,yksi esimerkki eräästä pelistä Hartwall Areenassa katsomossa 109 pariskunnalta joka saapuu paikoilleen kun 47 minuuttia on pelattu.Kuluu pari minuuttia jonka jälkeen nainen:- Siis ketkä siellä pelaavat?Mies:-En mä oo ihan varma.Siis noi siniset on vissiin Jokerit ja noi toiset..Äh,en mä tiedä...

Summa summarum:
Erittäin fiksuja mielipteitä olette jo esittäneet ja olen samaa mieltä.Mutta niinhänse tuppaa olemaan että menestys kaukalossa=paljon yleisöä.En kaikista joukkueista voi sanoa mutta tuntuu siltä että HIFK on yksi harvoista jolla vaikutus ei ole niin suuri...

oldcoach

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Chicago Black Hawks
Olen nähnyt kaikki Ilveksen kotiottelut tälläkin kaudella ja mielestäni pelaajat ovat kyllä taistelleet ihan kunnioittavasti.

Joukkueen pelisysteemi ei vaan tunnu oikein toimivan ja se saa aikaan sen kipsin, joka joukkueen päällä tällä hetkellä lymyää.

Fanit tuntuvan potevan pronssikrapulaa viime kauden jäljiltä ja useimmilla tuntuu olla vaikeaa käsittää sitä, että viime kausi meni huikeasti yläkanttiin ja edes samanlaiseen tulokseen pääseminen ei onnistu aivan itsestään.

Suurin osa myöskin comille kirjoittavista faneista ovat vielä nuoria, joille urheilussa ylipäätään vain voittaminen merkitsee jotain.

Me hiukan varttuneemmat Ilveskannattajat emme hylkää joukkuettamme, vaan tulemme nöyränä halliin odottaen että tänään se kelkka kääntyy ylämäkeen.

Kieltämättä tällä kaudella muutaman kerran on tehnyt kyllä kipeää katsella sitä peliä, ei niinkään tappioiden takia vaan kun on nähnyt sen tuskan pelaajien kasvoilla ( oma paikkani on Ilveksen vaihtoaition takana )

Pelaajien arvostelu on kyllä livennyt ilkeään suuntaan. Shittiä tulee tietyille pelaajille hyvänkin pelin jälkeen ja kuten täälläkin on todettu niin uudet miehet arvioidaan ekan pelin perusteella loppukaudeksi.

Tänään ajattelin juhlistaa syntymäpäivääni katsomalla vauhdikasta ja viihdyttävää jääkiekkoa Hakametsän hallissa...

Kopteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Bruins
Viestin lähetti juri

Olen halunnut herättä keskustelua Ilves fanien taholta näistä ikävistä ilmiöistä, mutta Helikopteria lukuunottamatta muut eivät ole ole pystyneet keksimään mitään järkevää selitystä tälle joukkueen menestymisen kannalta ikävästä ilmiöstä.

Oletettevasti tarkoitit minua vaikken ymmärrä missä välissä olen mitään järkevää kyhäilly :D
Helppo niitä pelaajia on haukkua kun itse istuu
katsomossa nakkisämpylä kourassa tahi makaa kotisohvalla katsoen mainostauolla sivun 221 edelleen nakkisämpylä kourassa... Häviöt kuuluvat pelin luonteeseen ja ankaran ..tutuksen jälkeen se voittokin tuntuu entistä makiammalta, uskon vakaasti että tänään se tulee! En muuten pidä itseäni vanhana (26v) mutta varsinkin .comin kirjoitukset tuntuvat menevän välillä vähän yksipuolisen haukkumisen puolelle vaikkakin jokaisella on oikeus sanoa mitä haluaa niin tuo "pakkovoittaa" asenne
kuulostaa jotenkin niin... jallikselta... Hallilla istun huomenna ja koko loppukauden/elämän vaikka Ilves ei voittaisi enää ikuna
ainuttakaan peliä (aargh, kaikenlaista se näppis suoltaakin:rolleyes: )

Viestin lähetti oldcoach

Tänään ajattelin juhlistaa syntymäpäivääni katsomalla vauhdikasta ja viihdyttävää jääkiekkoa Hakametsän hallissa...

Hyvää syntymäpäivää!
Eiköhän pojat pistä laatan pömpeliin sen kunniaksi!

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Yleistyksiä

Kansa himoitsee voittoja eikä häviävä joukkue nyt vain jaksa kiinnostaa ihmisiä. Ei edes silloin, kun se taistelee. Viime kauden loppupuoli osoitti Porissakin, miten "ei se voitto vaan se taistelu"-selitys on useimpien suusta lähinnä sanahelinää.

Joillekin jääkiekossa on tosiaan kyse paljon muustakin kuin suoraan sarjataulukosta luettavista asioista. Tälle vähemmistölle pelillä ja suosikkiseuralla on jo itsessään arvoa. He käyvät otteluissa ja elävät suosikkinsa mukana joka tapauksessa. Heidän mielestään joukkueelle selkänsä kääntävät gloryhunterit ovat hölmöjä ja säälittäviä.

Suuri yleisö haluaa viihdettä. Se maksaa lippunsa, joka ei todellakaan ole ilmainen, ja olettaa saavansa rahoilleen vastinetta. Useimmille parasta viihdettä on juuri voittaminen. Kaikki muu kiva on sitten enää kermaa kakun päällä. Heidän mielestään häviävää joukkuetta ja huonoa kiekkoa ottelusta toiseen hallilla katsovat ihmiset ovat hölmöjä ja säälittäviä.

Loppujen lopuksi kyse on valinnoista, joita jokainen tekee oman järkensä, tunteittensa ja mieltymystensä pohjalta.

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Viestin lähetti Nikke

Summa summarum:
Erittäin fiksuja mielipteitä olette jo esittäneet ja olen samaa mieltä.Mutta niinhänse tuppaa olemaan että menestys kaukalossa=paljon yleisöä.En kaikista joukkueista voi sanoa mutta tuntuu siltä että HIFK on yksi harvoista jolla vaikutus ei ole niin suuri...

Kait se poikkeus vahvistaa säännön... Nimittäin TPS. Vaikka joukkue pelaisi kuinka hyvin niin 10000 katsojaa ei ylity runkosarjassa kuin muutaman kerran.
Positiivinen ilmiö on taas Lahdessa. Menestys on täyttänyt katsomoita. Pelicans taitaa olla eniten "edellä" ilmoittamastaan yleisötavoitteesta.
IFK taitaa olla ainut joukkue tällä hetkellä liigassa joka saa katsomot täyteen vaikka olis jumbona...

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
HABS #11: "Kait se poikkeus vahvistaa säännön... Nimittäin TPS. Vaikka joukkue pelaisi kuinka hyvin niin 10000 katsojaa ei ylity runkosarjassa kuin muutaman kerran."

Myös pitkäaikainen menestyminen voi turruttaa ja tehdä yleisön krantuksi. Näin on ilmeisesti osittain käynyt Turussa. Miksi hötkyillä runkosarjasta, kun voi ostaa lippunsa vasta välieriin ja loppuotteluihin?

Kopteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Bruins
Re: Yleistyksiä

Viestin lähetti Patarouva

Suuri yleisö haluaa viihdettä. Se maksaa lippunsa, joka ei todellakaan ole ilmainen, ja olettaa saavansa rahoilleen vastinetta. Useimmille parasta viihdettä on juuri voittaminen. Kaikki muu kiva on sitten enää kermaa kakun päällä. Heidän mielestään häviävää joukkuetta ja huonoa kiekkoa ottelusta toiseen hallilla katsovat ihmiset ovat hölmöjä ja säälittäviä.

Loppujen lopuksi kyse on valinnoista, joita jokainen tekee oman järkensä, tunteittensa ja mieltymystensä pohjalta.

Menisivät katsomaan disneyn elokuvia :D
Erinomainen kirjoitus, kyllä sinne halliin mahtuu loistavasti "gloryhuntterit" sekä "vähemmistöt" eikä ainakaan minun tarkoituksena ole "hunttereita" mollata vaan päinvastoin kannustaa ihmisiä hallille seuraamaan suosikkijoukkeensa edesottamuksia!
Enkä ole mikään yltiöpositiivinen pjurstömmi enkä ole lukenut sisäistä sankaria vaan ihan tavallinen pulliainen jota häviö ..tuttaa suunnattomasti ja toisaalta voitto onkin semmoista mannaa jotta...

Lynx

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hienoja ajatuksia ahdistavista asioista.....

Juu olipa sangen mielenkiintoinen ketju täynnä hyviä kirjoituksia (positiivistako?).
Onhan se aina ollut niin, että voittava joukkue vetää yleisöä jopa Tampereella :(
Eipä siellä Tapparankaan peleissä NIIN kauheasti sitä populaa ollut viimekaudella vaikka hyvin pelasivat. Täällä taidettiin kerran laskeakkin minkälaisella viiveellä katsojat katoavat/palaavat menestyksen myötä. Taisi muuten olla Manen käsialaa muistaisin.
En nyt muista kuinka paljon Ilves on jäljessä tavoitettaan katsojien suhteen, mutta pahalta näyttää ettei sitä saavuteta vaikka paikallispelejä olisi kaksinkertainen määrä vielä pelattavana. Tänä päivänä Tapparan isännöimät paikallisderbyt vetävät enemmän väkeä kuin vastaavasti Ilveksen isännöimät. Tämä tietysti johtuu Tapparan menestyksestä ja hieman toivonsa menettäneistä Ilvesfaneista.
Varmaankin luvut paranevat meidän eduksemme, kun Ilves alkaa kohoamaan sarjassa tai vastaavsti jos Tapparalla alkaa laskukausi.
Nyt on kieltämättä ikävä niitä vanhoja paikallispelejä joissa tunnelmaa piisasi ja lopputulos oli vaikeammin arvattava.

-Lynx-

juri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Katsojakato jatkuu

Vain hieman yli neljätuhatta katsojaa oli saapunut seuraamaan Lukko peliä. Mikäli uutta kasvoa hyökkäyspäässä ei olisi näkynyt olisi katsojaluku alkanut kolmella.

Koko organisaatio tekee nyt hartiavoimin töitä, hankkien joukkueeseen vahvistuksia. Nyt eletään Ilves kiekkoilun kannalta hyvin ratkaisevia aikoja. Jos vahvistukset floppaavat ja sarjasijoitus säilyy samana on ensikaudesta tulossa todella kuiva kausi. Rahaa kun yksinkertaisesti ei ole voittavan joukkueen hankintaa varten. Kevään mahdollinen alamäki pelillisesti ja taloudellisesti takaa vauhdikkaan syöksykierteen ensi syksylle.

Kuparisen vahvuuksia ei voi pitää mitenkään kiekollisella puolella. Vielä kun muistetaan Matt Smithin poissaolo, on nuorille puolustajille luvassa entistä vähemmän peliaikaa. Jääskeläinen tuskin mahtuu pelaavaan kokoonpanoon enään helmikuussa. Kuparinen hankittiin vahvistamaan Ilveksen oman pään siivousta. Nyt on pakko saada vastustaja tuntemaan olonsa ikäväksi Ilves maalilla.

Ei veljet nyt tyrmätä tätä hankintaa, vaan annetaan tasaveroinen näyttöpaikka myös Kupariselle. Entiedä, mutta luulen että tämä saattaa tietaa Matt Shithille lähtölaskentaa organisaatiosta, mutta mene ja tiedä.

Tommi Miettinen puuttui kokoonpanosta sairauden takia ja toivottavasti Toma on mukana edelleen myös loppukauden suunnitelmissa. Mitään lehmänkauppaa Pasi Petriläinen vs Tommi miettinen ei kiitos.

oldcoach

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Chicago Black Hawks
Sain syntymäpäivälahjaksi mitä halusinkin; vauhdikasta ja viihdyttävää kiekkoilua !!!

Olen samaa mieltä, että nyt on Liiga-Ilveksen kulminaatiopistehetki.
Johtokin sen on tiedostanut ja ryhtynyt toimiin.
Uudet pelaajat ( Mattila, Nemirovsky, Kuparinen ja Herra X Tsekeistä ) tuovat joukkueeseen syvyyttä ja lisäävät kilpailua peliajasta.
Muutama pelaaja joutuu tosin etsimään paikkansa jostain muualta ( Koskela ?, Miettinen ?, Smith ? ).

Omista junioreista on nousemassa joukkueelle selkeitä pelimiehiä.
Herrat Hirvonen, Snellman , Niinimäki ja Jääskeläinen tulevat vielä tutuksi kaikilla liigapaikkakunnilla.

Niemisen Veikon pelissä näkyy selkeästi valmennuksen kanssa käydyistä keskusteluista johtuva mailan puristaminen, Veikko ei saa itsestään irti sitä mitä pitäisi kun täytyy koko ajan vahtia ettei miinussarake kasva.

Pitkämäki maalissa antoi muistutuksen siitä, että joukkueella on kaksi aivan kelvollista maalivahtia.
Nyt pitäisi herrojen Tammi ja Antila vaan osata peluuttaa molarit oikein ( hiukan on Sirenin Jaskaa ikävä... ).

Samoin joukkueen terävin kärki on selkeästi lopettanut kaiken spekulaation mahdollisista valmentajien vaihdoksista.

Kyllä nyt näyttäisi olevan taas valoa tunnelin päässä eli ei kun kaikki Ilveshenkiset halliin kannustaan Ipa voittoon!!!

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kirjoituksesi oli Juri mielenkiintoinen. Pommitan sitä seuraavassa muutamilla omilla mielipiteilläni.

Viestin lähetti juri
Ailahtelevien otteiden takia on valitettavaa että kannattajien joukossa on paljon näitä pistekatsojia, jotka käyvät hallilla vain katsomassa voittavaa joukkuetta, ei taistelevaa joukkuetta. Katsojien tuki on kuitenkin joukkueelle sekä henkisesti että taloudellisesti elinehto. Joukkue kasataan aina katsojia varten ja kummastuttaa kovasti jos organisaatio on nähnyt paljon vaivaa joukkueen kasaamisessa, ei kannattajat silti vaivaudu edes paikanpäälle katsomaan, vaan tyytyvät siihen mitä media ulos syytää joukkueesta.

Asiat voi aina nähdä (ainakin) kahdella eri tavalla. Eikö ole hyvä asia, että Ilves houkuttelee aika ajoin, eli silloin kuin peli kulkee, enemmän katsojia kuin tavallisesti. Sinun ajattelutavan mukaan hallissa
a)saisivat käydä vain ne hardcore-katsojat, jotka tulevat heti kauden ensimmäiseen peliin, ja ovat päättäneet itseään kiduttaen katsoa jokaisen pelin, tuli mitä tuli?
b) pitäisi automaattisesti käydä jokaisessa pelissä jokaisen, joka itseään ilvesläiseksi tituleeraa (eli oma ajattelu olisi siis kielletty.)

Minusta Ilveksen surkeaa esitystä tällä kaudella ei saa ainakaan katsojien piikkiin. Tuosta taistelevasta ilmeestä voi olla niin montaa mieltä, mutta minun mielestäni se on tänä vuonna ollut kyllä visusti hukassa. Minusta "pistekatsoja" on järkevä ihminen, koska hän ei tee jotain vain sen vuoksi, että muut tekevät tai "se on se ainoa oikea tapa, jos on aito ilvesläinen". "Pistekatsojat" ovat todellakin tällä kaudella käyneet omin silmin ja useita kertoja katsomassa organisaation työn tuloksia. Jossakin vaiheessa raja vaan on tullut vastaan.

"Pistekatsoja ajattelee omilla aivoillaan, ja jos se organisaation tekemä työ on huonosti tehty eli joukkue huonosti kasattu, olkoon pistekatsojan käytös palautetta tehdystä työstä organisaatiolle. Minä todella vierastan tätä ajattelua, että kaikkien pitää tehdä "laumassa" jotain oletetun, ja vain oletetun, yhteisen hyvän vuoksi. Ei ole olemassa sitä ainoaa oikeaa ilvesläisen protyyppiä, jpollaisia meidän kaikkien tulisi olla, jotta kelpaamme Ilvekselle ja muille ilvesläisille.

Minä en myöskään usko siihen, että Ilveksen katsojamäärät ovat lehmänhännän lailla alentuneet Aamulehden juttujen vuoksi. Lehtijutuilla on paljon yleisesti luultua vähemmän vaikutusta tällaisessa asiassa. Eivätköhän kotiin ole pikku hiljaa jääneet ne, jotka ovat totaalisesti kyllästyneet hengettömään räpellykseen tällä kaudella. Maksettuaan 200 euroa organisaatiolle saamatta takaisin ei oikeastaan mitään, alkaa jossain vaiheessa kyllästyttämään. Tähän pistekatsojilla on täysi oikeus. Sitä paitsi minusta esim. Aamulehden jutut Ilveksen peleistä ovat olleet realistisia. Ei lehden tehtävä ole ylistää ja houkutella katsojia jos ei ole mitään ylistettävää. Eikä tänä vuonna ole ollut.

Viestin lähetti juri
Olen halunnut herättä keskustelua Ilves fanien taholta näistä ikävistä ilmiöistä, mutta Helikopteria lukuunottamatta muut eivät ole ole pystyneet keksimään mitään järkevää selitystä tälle joukkueen menestymisen kannalta ikävästä ilmiöstä. Selitys sarjataulukosta ei tule kelpaamaan

Teitä ei ole kasattu joukkuetta varten, vaan joukkue on kasattu teille!

Kannatan Ilvestä kai hautaan saakka, mutta ei minua sentään tähän maailmaan siksi ole saatettu, että olisin täällä Ilvestä varten. Kyseessä on symbioosi, jossa molemmmat antavat ja molemmat saavat. Täytyy sanoa, että minä en ole tällä kaudella saanut juuri muuta kuin hammastenkiristystä, joka on tullut 20+ edelliselläkin kaudella turhan tutuksi.

Tarkoittanet em. kohdalla (ikävä ilmiö) yleisömäärien laskua. No siihen jo hieman vastasin. Olemme katsojina niin erilaisia. Toiselle kelpaa ilvesläisenä kaikki, jotkut ovat Ilves urallaan jo rämpineet tarpeeksi, joku hakee masennuksen aiheensa muualta jne. Raaka tosiasia on, että hallissa käyminen maksaa, paljon. Kun rahaa on rajallinen määrä, se täytyy käyttää järkevästi. Joskus olisi kiva voittaakin, sillä siitähän urheilussa on kysymys ainakin yhtä paljon kuin pelkästä osallistumisesta.

Mitä tulee uusiin vahvistuksiin, niin ne ovat saaneet ihmeitä aikaan; ilveksenkannattajissa. Kulovalkean lailla leviää taas ilvesläisissä usko parempaan huomiseen. Yksi Nemo ja yksi Kuparinen takaavat taas menestystä sitä janoaville, kaiken toivon jo kolme kertaa heittäneille kannattajille. Ihan kiva juttu on, että joukot saavat taas oljenkorren ajatella positiivisemmin. Tämä positiivisuus voi taas tuoda jopa muutaman "pistekatsojankin" takaisin halliin, ainakin jos peli todella alkaa kulkemaan. Siinä mielessä hankinnat ovat onnistuneet. Minä en jaksa kuitenkaan uskoa, että tätä kautta enää voi tuloksellisesti pelastaa. Seitsemäs tai kahdeksas sija saattaa vielä olla haarukassa, mutta pelillisesti tämä kausi ei ole tarjonnut ja tuskin tulee tarjoamaan mitään. Se pelkkä sarjasijoitus ei todellakaan ole kaikki.

juri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tarkoitin tällä kritiikillä vain ja ainoastaan nyt meneillään olevan kauden merkitystä tuleviin kausiin. Tulevilla kausilla saattavat nämä tappioputket olla huomattavan pitkiä, jos talous ei pysy tasapainossa. Talous pysyy tasapainossa, kunhan hallilla käy riittävästi maksavia katsojia.

Nyt käyneen yleisökadon on onneksi huomannut koko organisaatio ja joukkuetta vahvistetaan nyt rivakasti. Sitä ei kukaan tiedä, kääntyykö kurssi tästä positiiviseksi.

On totta että jokainen katsoja saa ajatella niinkuin haluaa ja osoittaa mieltä käymättä enään peleissä. Peleissä käyminen on kuin lottoamista. Välillä joukkue pelaa todella tuloksellisti ja välillä sijoittu lipunhinta katoaa sitämukaan kun vastustaja lyö kiekkoja omaan maaliin. Välillä tässä harrastuksessa voitetaan ja välillä hävitään. Lukko pelin jatkoaikamaali oli eilisen lottoarvonnan täyspotti. Tällaisia tunteita aallonpohjasta jättipottiin ei voi kokea muuten kun käymässä peleissa.

Myös mielenosoittaminen ottelutapahtumissa kuluu maksetun lipun hintaan. Mitä muuta merkitystä sillä voi olla kuin oman pahan olon purkaminen joukkueeseen, jota henkeen ja vereen kannattaa. Massailmiöiksi muuttuvalla molauksella on pelillesti suuntana aina alaspäin. Kannustamalla kurssi kääntyy aina ylöspäin.

Sarjasijoituksella on merkitystä noin tuhannen puolentoistatuhannen katsojan verran, joten siinä on palkkio, minkä organisaatio saa hyvistä sarjasijoituksita. Paljonko kärkipaikan saaminen taloudellisesti todella maksaa, sitä en tiedä.

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jalokin ymmärtää...

Viestin lähetti juri
Tarkoitin tällä kritiikillä vain ja ainoastaan nyt meneillään olevan kauden merkitystä tuleviin kausiin. Tulevilla kausilla saattavat nämä tappioputket olla huomattavan pitkiä, jos talous ei pysy tasapainossa. Talous pysyy tasapainossa, kunhan hallilla käy riittävästi maksavia katsojia.

Nyt käyneen yleisökadon on onneksi huomannut koko organisaatio ja joukkuetta vahvistetaan nyt rivakasti. Sitä ei kukaan tiedä, kääntyykö kurssi tästä positiiviseksi.

Ehdin nähdä TV-Tampereen Kiekkokaupunki lähetyksestä pätkän tj. Jalon haastattelua, jossa hänkin totesi ymmärtävänsä katsojia, jotka "eivät halua lähteä masentamaan itseään jäähalliin", kun joukkueen esitykset ovat olleet mitä ovat olleet.
Eipä tuo kuitenkaan kovin masentuneelta tuntunut, kun toimittaja luetteli viime pelien yleisömääriä, vaan totesi rauhallisesti, että Ilvestä kehitetään rauhallisesti pikku hiljaa tms. Tämän kevään ja kauden osalta budejtin meno- ja tulopuoli lienee jo aika hyvin selvillä tai arvioitavissa.

Jalo ilmoitti vihdoinkin (lehdessä), että valmentajaa Ilves ei tänä keväänä vaihda. Se on hyvä. Mieshän on selvästi lukenut minun juttujani, kun ilmoitti, että ne jotka joukkueen ovat "nesteeseen saattaneet saavat korjata myös vahingot". Kiekkokaupungin toimittaja höpisi jotain, että pelaajatkin on tälle keväälle hankittu, mutta oliko tämä Jalon sanoma juttu, en tiedä. Joka tapauksessa osaavat talousihmiset eivät tätä vuotta enää pysty taloudellisesti sössimään. Toivottavasti Ilveksen johto on sellaista.

Rahaahan ei pitkässä juokussa voi käyttää enemmän kuin sitä tienataan. Tämä kannattaa pitää mielessä tänä keväänäkin, vaikka maksava yleisö hieman "pullikoisi". Miljoonahankinnat eivät kuitenkaan näy katsojamäärissä riittävästi. Kaiken lisäksi, ainakin minä uskon niin, tämän kevään menestys tai sen puute ei kovin paljon vaikuta ensi kauden yleisömääriin. Siihen vaikuttaa kaiksita eniten se, millainen joukkue ja kenen johdolla lähtee ensi kauden sarjaan. Ne odotusarvot, joita potentiaalisille Ilves-hockey oy:n asiakkaille kesän ja syksyn aikana uudesta joukkueesta kehitty, ne ratkaisevat ensi kauden kohtalon ja yleisömäärät. Jos ensi kauden joukkueessa vihdoinkin ovat mukana ne Uicikit, Vibornit ja Lumpeet, niin ei kukaan muistele enää tämän kauden räpellyksiä ;), ja seuran kassaan virtaa rahaa valtoimenaan. Toiveikkailla kannattajilla on lyhyt muisti; vrt. viimeinen viikko.

juri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Katsojaluvut/Sarjasijoitus

Vuosien varrella voidaan vaan todeta että sarjasijoitus ja yleisömäärä eivät korreloi toisiaan läheskään samassa suhteessa. Joukkue joka rämpii pudotuspeliviivan huonommalla puolella tienaa noin 4500 katsojaa keskimäärin. Sijat 4-5 nostavat katsojamäärän 5000 paikkeille. 1-4 vaivautuu hallille 5300-5500 katsojaa keskimäärin. Tämä on vain hihasta vedetty arvio, jonka joku tilastonikka voi varmaan tarkentaa(Mane)
Kasvavat katsojamäärät tuovat tietenkin oheismyynnistä lisätuloa seuralle, mutta en usko että muutaman sadan lisäys tätä kakkua radikaalisti nostaisi

ipanmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canadiens
Jokainen käykööt hallilla silloin kun itse tykkää. Typerää poraamista tällainen! Jos peli ei kulje niin on sanomattakin selvää että halli ei ole täynnä. Taistelevaa Ilvestä on näkynyt vain paikka paikoin tällä kaudella. Lukko-ottelussa sen kyllä huomasi että taistelua löytyi. Muuten kyllä otteet ovat olleet erittäin ailahtelevia. Ja vielä tosta Racinesta sen verran että miehen pitäisi olla ammattilainen ja olisi hänenkin syytä olla poraamatta että ei viihdy kotihallissa. Perhana esittää hakamettässä sellasia otteita että ansaitsee kannustusta. Nyt Racerkin on pelannut paremmin jo viime aikoina kuten koko ilveslaumakin. Maalivahdit ovat mielestäni suorittaneet oman tonttinsa hyvin eikä nykyinen sarjasijoitus ole heidän vikansa millään lailla. Tosin Pitkämäkeä voisi peluuttaa enemmänkin mitä nyt on tehty.

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
no toivotaan että...

...laku jatkuu niin HIFK nousee ohi!:D :D :D :D

juri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ruikutustako

Jokainen käykööt hallilla silloin kun itse tykkää. Typerää poraamista tällainen! Jos peli ei kulje niin on sanomattakin selvää että halli ei ole täynnä. Taistelevaa Ilvestä on näkynyt vain paikka paikoin tällä kaudella.

Ymmärrän yskän mainiosti, mutta mahdottomasti ihmetyttää se että jos tulet katsomaan pelejä silloin kun voitetaan, niin mikähän mahtaa sinut silloin liipaista liikkeelle jäähallille peliä katsomaan, kun "voittoputki" aukeaa.
Ja mitä yrittämiseen tulee, en voi missään nimessä allekirjoittaa väitettäsi etteikö joukkue yrittäisi edes taistella pisteistä. Ne kaikki ilmeet pelaajien kasvoilta ovat kyllä luettavissa katsomoon saakka. Menestymisen tuoma paine ja tuska on kertakaikkisen valtava. Siihen nähden joukkue on esittänyt varsin kelvollista peliä. Meedioissa kehitetty Veikko pettänyt odotukset ovat omasta mielestäni aivan täyttä potaskaa. Niin potaskaa että ei vähään aikaan ole muuta kuullutkaan. Veikon plusmiinus tilasto olisi ihan toista luettavaa, mikäli kädet Veikon vierellä olisivat toimineet. Hirveän hankala rakentaa peliä kun kukaan ei pysty laittamaan passeja sisään. Ja mitä Veikosta tulee vielä, typerää odottaa 40-50 pinnan kausia enään. Kolmekymmentä on aivan maksimi tällekaudelle ja jos Veikko siinä onnistuu, eivät rahat ole hukkaan menneet, vaan hankinta on ollut jopa todella onnistunut

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy