ATK lähetti liian aikaisin...
Itsestäni en ole huolissani, tietenkään, olen saanut elää elämäni ehkä maailman nykyhistorian "parhaassa” jaksossa. Olen 63 vuotias, synnyin kainuun pikkukylälle 1961. Olin siis elossa jo Kuuban ohjuskriisin aikaan , en tosin mitenkään tietoinen siitä.
Koko elämä oli sellaista helppoa ja rauhallista omaan selviytymiseen keskittymistä. Opiskelut, perheen perustamiset. Ei huolta huomisesta, Suomessa meni hyvin lamoista huolimatta, koska ei koskenut minua eikä perhettäni.
Olen ollut erittäin onnekas työurallani. Lähes aina olen saanut hakemani duunin ja 80-luvulla minua onniteltiin lähipiiristä; “onneksi olkoon, siinä sulla nyt on duuni”! Niinhän se olikin noihin aikoihin, jos olisi siihen tyytynyt. Verratkaa nykypäivään. Suurin osa (oma arvio, ettei yhdellä duunilla pärjää) työssä olevista joutuu tyytymään patkähommiin osa-ajalla.
Se minusta. Homo sapiens on siis 300 000 vanha laji. Oletteko koskaan katsoneet omaan ihmisyyteenne? Mitä näette, mitä haluatte? Haluatteko enemmän taloudellista turvallisuutta itsellenne ja perheellenne? Jos näin on, en syyllistä teitä, samaa haluan itselleni. Tässä tullaankin siihen kysymykseen mihin riittävät resurssit tällä meidän pallollamme?
Hyvinkin kaikille! Mutta kun se ei kaikille riitä... En nyt ole numeroista täysin varma, mutta varovaisesti arvion, että koko maailman varallisuudesta omistaa 90 % noin ehkä 1 % ihmisistä. Korjatkaa vapaasti jos ole väärässä. Tässähän se on se Homo Sapiensin juuri syy; raha, omaisuus, valta, kun mikään ei riitä! Pallosta viis, kyllä se kestää minun elämän. Kapitalismin syvin olemus! Ja heti tähän perään, että ei, kommunismi on vielä kuolleempi ideologia.
Mitäpä jos ajateltaisiin kapitalismisessa vallitsevassa maailmantaloudessa, että “ei, tämä planeetta ei kestä tätä jatkuvaa kasvua, ellei keksitä jotain muuta tapaa!” Tuskinpa...
Olisi luullut ihmisen oppineen itsestään kahden vuosituhannen (joo ehkä 300 000, ei tallentamattoman) aikana näistä tyranneista, ei liene tarvetta listata? Mitä vielä, mitään ei ole opittu siitä miten nämä narsistit ajaa maailman kerta toisensa jälkeen täysin turhaan ja tarpeettomaan sotaan. Ja sitten taas “jeesustellaan”.