Ihmettelyketju

  • 6 342 092
  • 38 746
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Joka päivä tulee teksti tv:tä käytettyä, yleensä urheilupuolen tulokset mutta tulee sieltä toisinaan luettua uutisetkin, änärin pyöriessä aina aamulla 235 taikka liigan tulokset, toisinaan liiga kierroksen pyöriessäkin seuraan tapahtumia sitä kautta. Vanhan liiton jyränä kaikki uusi ja moderni on perseestä, teksti tv se olla pitää.
Oon nykyisin jotenkin vaan kasvanut jo niin kiinni livetuloksien mobiilisovellukseen. Sieltä kun löytyy helposti ihan kaikki urheilutulokset sormia näpyttelemällä. Numeroiden paineleminen on muutenkin ei niitä omia lempijuttuja, niin siksikin livetulokset >>> teksti tv minulla.

Asiasta perunaan, oli muuten kohtalaisen omituinen fiilis silloin keväällä, kun yhtäkkiä mulla ei ollutkaan mitään syytä edes avata livetuloksia, kun korona keskeytti silloin hetkeksi lähes kaikki mahdolliset sarjat.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Älyluurin text-tv appsissa toki tärkeimmät tulossivut muistipaikoissa. Jos se kolmen numeron näpyttely vie maitohapoille.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Älyluurin text-tv appsissa toki tärkeimmät tulossivut muistipaikoissa. Jos se kolmen numeron näpyttely vie maitohapoille.
Lähinnä se ohipainallusten vakiomäärä näillä mun kömpelöillä sormilla tuppasi ärsyttämään. Tällaisesta appista kun olisi tiennyt silloin muutama vuos sitten. Enhän mä nykysin edes muista miltä teksti tv näyttää, niin pitäiskö mun vielä totutella käyttämään sitä uudelleen? Voi olla että harkitsen kahdesti ennen lopullista päätöksentekoa. Kuten sanoin, oon aika lailla kasvanut jo ulos teksti tv:stä ja tottunut livetuloksiin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Lähinnä se ohipainallusten vakiomäärä näillä mun kömpeillä tuppasi ärsyttämään. Tämän kun olisi tiennyt silloin muutama vuos sitten. Enhän mä nykysin edes muista miltä teksti tv näyttää, niin pitäiskö mun vielä totutella käyttämään sitä uudelleen? Voi olla että harkitsen kahdesti ennen lopullista päätöksentekoa.
No siinä mielessä perinteinen on jotain livescoreja parempi, että tuolta löytyy koko urheilun kirjo yhden sivun kautta. Se sivu on toki 201.

 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
@Old Tom @Ikävänkantaja @El Gordo

Tutkimukset Kouvolan Tornionmäen nimen taustoista ovat edenneet, mutta eivät kuitenkaan ratkenneet. Kirjallisista lähteistä ei nimittäin löytynyt selitystä asialle. Jouduin siis suorittamaan haastatteluja.

Paikallishistorian tuntija kertoi, että Tornionmäestä (tai Torniomäestä?) löytyy ensimmäiset maininnat jo 1700-luvulta. Sukuhistorioitsija taas osasi kertoa, että Asikkalassa on esintynyt Tornio-johdannaisia (suku)nimiä. Asikkala on käsittääkseni Päijät-Hämeen vanhimpia tunnettuja asuinseutuja, josta on löydetty runsaasti kivikautisia asumuksiakin ja varhaisimmat Kouvolan seudun asukkaat ovat tyypillisesti tulleet tänne juurikin Päijät-Hämeen suunnalta.

Nämä tiedonmuruset puhuisivat siis ennemminkin sen puolesta, että alueen nimi olisi peräisin todennäköisemmin ihmisen nimestä kuin siellä olleesta tornista.

Selailin myös vanhoja karttoja. Vanhin kartta, missä nimi Tornionmäki oli mainittuna, oli 1950-luvulta. Itselleni uutena tietona tuli, että on myös Tornionoja - se vie Viitakummun urheilukentän takana olevalta suolta Käyrälampeen.

Vanhin tarkka kartta alueesta on vuodelta 1855:

Alue on ollut tuolloin silkkaa metsää ja joutomaata. Valkealan Jokelan, Utin ja Kymijoen rannalla olevan Kouvolankylän muodostaman kolmion sisällä ei ole yhden yhtäkään taloa. Mitään tuntematonta erämaata Tornionmäen seutu ei kuitenkaan ole ollut, sillä Suomen tärkeimpiin teihin kuulunut Ylinen Viipurintie kulki sen läpi jo 1500-luvulla. Ainoa Valkealasta etelään tuleva tie liittyi Yliseen Viipurintiehen Tornionmäen ja Tykkimäen välissä. Nykyinen keskustasta kuutostielle vievä Karjalantie kulkee vanhan Ylisen Viipurintien linjoilla.

Vuoden 1875 kartassa näyttäisi olevan jo muutama talokin Tornionmäellä Ylisen Viipurintien varrella:

Vaikka päätelmät olisivatkin oikein, niin mysteeriksi jää joka tapauksessa vielä se, kuka oli Tornio ja miksi tuolle asumattomalle ja merkityksettömälle mäen nyppylälle on annettu nimi? Kulkureittinä se on toki ollut tuttu monelle, joten ehkäpä nimikin on ollut tarpeen. Toki torniteoriaakaan ei voi ihan täysin sulkea. Ruotsi ja Venäjä kähnäsivät usein ja sotaväenkin ainoa reitti kulki tätä tietä ja Tornionmäen halki. Kymijoen rannassa ja Utissa oli venäläisten linnoitukset. Olisiko siinä välillä voinut olla tarvetta jonkinlaiselle vahti- tai viestintätornille?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sue

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On tää kumma kun kolmannen tuopin kohdalla alkaa jotkut ihme hengitysvaikeudet. Yleensähän puuskuttaa vasta tosi kännissä. Monta päivää oon jo ihmetellyt. Himassa tutkinut yöllä ilmanvaihtoaukkoja jne.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Nyt kun ihmettelen, niin ihmettelen vähän lisää

Mitä kettua tietovisassa kysymme tänään mitä kettua.

Yksi allekirjoittajista, Risto Ihomäki, toteaa esim seuraavaa:

Puorukasta löytyy Jouko Kajanoja ja Seppo Aalto, ihan näin esimerkiksi. Vappu Taipale. Huoh.
 
Viimeksi muokattu:

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Tuleeko muillekin olo, kun pitää maskia, että voi rauhassa tiirailla joka puolelle, esmes hyvännäköisiä daameja? Itse erehdyn useasti, kunnes tajuan, ettei se silmiä peitä.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
On nuo rajoitukset vähän epäloogisia. Tuossakin lähiöbaarissa saa kymmenen mummoa vetää kaulakkain Aikuista naista kara-Åkessa miten päin vaan, mutta jos nurkkaan istuu Tuppurainen akustista rämpyttämään niin sepä onkin kiellettyä, kun on yleisötilaisuus.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
On nuo rajoitukset vähän epäloogisia. Tuossakin lähiöbaarissa saa kymmenen mummoa vetää kaulakkain Aikuista naista kara-Åkessa miten päin vaan, mutta jos nurkkaan istuu Tuppurainen akustista rämpyttämään niin sepä onkin kiellettyä, kun on yleisötilaisuus.
Samaa tässä pohdin, kun kolmivuotias kyselee uinnin perään. Vähän sellainen tunne, että nyt mentiin siitä mistä rima on matalin eikä jaksettu alkaa säätämään minkään rajoitusten kanssa, vaan kaikki liikuntapaikat kiinni vaan.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Samaa tässä pohdin, kun kolmivuotias kyselee uinnin perään. Vähän sellainen tunne, että nyt mentiin siitä mistä rima on matalin eikä jaksettu alkaa säätämään minkään rajoitusten kanssa, vaan kaikki liikuntapaikat kiinni vaan.
Yhteiskunnan näkökulmasta taitaa olla helpoin ja varmin tapa tehdä se noin. Jos näihin jätettäisiin sitä tulkinnanvaraa, mitä monet osaisivat käyttää oikeinkin, niin liian moni ei osaisi ja homma ei vaan toimisi. Säännöt ja ohjeet täytyy tehdä niiden tyhmempien mukaisesti. Kovin monet ihmiset kun ovat joko itsekkäitä tai tyhmiä. Tai molempia.
 

Glove

Jäsen
Tuleeko muillekin olo, kun pitää maskia, että voi rauhassa tiirailla joka puolelle, esmes hyvännäköisiä daameja? Itse erehdyn useasti, kunnes tajuan, ettei se silmiä peitä.
Löytyisköhän semmoisia tummennettuja pleksejä? Hitsausmaskin ikkuna taitaa olla liian tumma tipujen tiirailuun.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
On nuo rajoitukset vähän epäloogisia. Tuossakin lähiöbaarissa saa kymmenen mummoa vetää kaulakkain Aikuista naista kara-Åkessa miten päin vaan, mutta jos nurkkaan istuu Tuppurainen akustista rämpyttämään niin sepä onkin kiellettyä, kun on yleisötilaisuus.

Ja jos on keikka yökerhossa, se on nou nou. Mutta jos yökerhossa soittaa bilebändi, se ei ole keikka.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi tuo Sauli istuu Lumikin kanssa tuolla presidentinlinnassa?
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Ihmettelin mikä hedelmättömyysklinikka tuossa mainostaa... Mutta kyseessä onkin laattafirma ja tuo kuvio esittää varmaan pukkia eikä munasarjoja ja kohtua.
 

Liitteet

  • Screenshot_20201207-115417~2.png
    Screenshot_20201207-115417~2.png
    16,6 KB · kertaa luettu: 66
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Klikkiotsikkolehdet ovat innostuneet vanhan Viking Sally-laivalla tapahtuneen yli 30 v vanhan murhamysteerin mahdollisesta selviämisestä. Tanskalaismiestä epäillään saksalaisturistien tappamisesta.
Ihmettelen, että lisäotsikoita ei ole revitty, koska m/s Viking Sally = m/s Estonia.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Klikkiotsikkolehdet ovat innostuneet vanhan Viking Sally-laivalla tapahtuneen yli 30 v vanhan murhamysteerin mahdollisesta selviämisestä. Tanskalaismiestä epäillään saksalaisturistien tappamisesta.
Ihmettelen, että lisäotsikoita ei ole revitty, koska m/s Viking Sally = m/s Estonia.

Yksi asia kerrallaan. "Kuolemanlaiva"-artikkelia odotellessa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ihmettelin mikä hedelmättömyysklinikka tuossa mainostaa... Mutta kyseessä onkin laattafirma ja tuo kuvio esittää varmaan pukkia eikä munasarjoja ja kohtua.
Ja Teslan logo on saman tyyppinen kuva naisen lisääntymiselimistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös