Ihmettelyketju

  • 6 339 373
  • 38 741

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Game of thrones on kyllä nykypäivän Lost. Eikö kaikki nynnyt katsonut sitä joskus kymmenen vuotta sitten. Tai katsoin mäkin kerran puoli jaksoa.

Mut mä tunnen yhden miespuolisen, joka tykkää Frendeistä. Tai sitten se oli vitsi ja ne levyt sen muijan.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Vastaan sitä. Pidän kiekkohullun kansan rimanalituksena, että ulkomaalaisten joukkueiden runkosarjakohtaaminen vetää enemmän väkeä tv:n ääreen, kun kotimaan pääsarjan finaaliottelu lauantaina.
Kumpi oli mielestäsi parempaa ja viihdyttävämpää?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Ihmettelen USA:n urheilukulttuurin ihannointia. Siis tajuan sen että siihen ottelun ympärille on rakennettu se show, mutta itse ottelun kuluessa koko yleisö on hipihiljaa. Mitä niin upeaa tuossa on? Areenojen musiiki on vain väännetty aivan tolkuttoman kovalle. Playoffeissa sitten saadaan kyllä kaikki gloryhuntterit paikalle huutamaan ja huiskuttamaan.

Yliopistosarjoissa sen sijaan tunnelma ja meininki on parhaimmillaan ilmeisesti ihan loistavaa. Taitaakin olla niin että jos tuota fiilistä haluaa Pohjois-Amerikassa, niin kannattaa suunnata noihin otteluihin.

Mutta siis sitä piti tulla sanomaan, että jos ammattilaissarjoista puhutaan niin Euroopan urheilukulttuuri vie jenkkiläistä ihan any given day, lajissa kuin lajissa. Etelä-Amerikan futiskulttuurista nyt puhumattakaan.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Mutta siis sitä piti tulla sanomaan, että jos ammattilaissarjoista puhutaan niin Euroopan urheilukulttuuri vie jenkkiläistä ihan any given day, lajissa kuin lajissa. Etelä-Amerikan futiskulttuurista nyt puhumattakaan.
No joo. Jenkeissä tuntuu olevan melko vähän lieveilmiöitä urheilun ympärillä ja tämä johtuu ehkä juuri siitä, että siellä korostetaan ehkä enemmän sit showta ja viihtymistä kuin täällä. Meininki on ehkä vähän enemmn gloryhunttaamista, mutta toisaalta puuttuu se euroopassa vallitseva ultras-kulttuuri käytännössä kokonaan. Minä olen tässä vähän aikuistuttuani alkanut ajattelemaan, että ehkä se hyvä fiilis ja ihmisten turvallisuus kuitenkin voittaa ne faniryhmien tappelut ja poliisien resurssien tuhlaamisen.

Tunnelman puolesta olet kyllä oikeassa. Jenkeissä on ammattilaissarjoissa hyvä meno ainoastaan ratkaisuhetkillä. Valioliigassa lauletaan koko 90 minuuttia täysin yhdentekevissäkin peleissä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Meininki on ehkä vähän enemmn gloryhunttaamista, mutta toisaalta puuttuu se euroopassa vallitseva ultras-kulttuuri käytännössä kokonaan.

Näinhän se on. Juttelin juuri nuoren aussimiehen kanssa urheilusta ja hänelle koko termi ultra ei ollut tuttu.

Olen useamman pelin käynyt aussiliigaa katsomassa ja on sielläkin meininkiä, mutta ei samanlaista ultrailua.
 

holynordic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Україна
Tiedättekö kauppojen paistopisteissä myytävät Berliininmunkit, Omar-munkit ja muut vastaavat, jotka on kuorrutettu sokerimähnällä? Olen usein miettinyt, miksi näiden tuotteiden ostamiseen ei laiteta sopivia välineitä tarjolle. Normaaleilla paistopisteen pihdeillä tuotetta paperipussiin siirtäessä kuorrute jää kiinni pihteihin. Tuotteen kotiinkuljetukseen tarkoitettu paperipussi viimeistelee kokemuksen, sillä tahmeakuorrutteinen munkki takertuu mukavasti kuljetuksen aikana pussiin, ja kotona kuorrutetta onkin enemmän pussissa kuin munkin päällä.

Joissain harvinaislaatuisissa kaupoissa on paperipussin tilalle on valittavissa taiteltava leivoslaatikko, joka onkin varsin näppärä väline, mikäli haluat ostaa tällaisen tahmeaa kuorrutusta sisältävän tuotteen. Omassa lähikaupassani on varsin paljon tahmeakuorrutteisia tuotteita, sillä noiden Berliinin- ja Omarmunkkien lisäksi tarjolla on päivittäin paikallisen leipomon vastaavia tuotteita. Myymäläpäällikön mukaan niistä menee pahimmillaan jopa yksi kolmasosa hävikkiin päivän ajalta, koska monen asiakkaan pihdeillä koskettelemat 'kuorrutus pilalla' -munkit eivät toki houkuttele ostajaa.

Miksi ehdä asiat vaikean kautta, kun pienellä vaivalla voisi helpottaa myymälähenkilöiden sekä asiakkaiden elämää, laittamalla esimerkiksi kakkulapion tyyliset ottimet sekä leivoslaatikot näiden tuotteiden ostamista varten?
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Ihmettelen miten edelleen jaksetaan uutisoida että ”N.N. osti X.Xn paistopisteeltä limpun, mutta sen sisällä oli muovinpala”. Tai no, jos itselleni noin kävisi niin totta kai tekisin valituksen mutta mitä järkeä on mennä jonnekin iltapäivälehteen sitä omalla nimellään päivittelemään
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tiedättekö kauppojen paistopisteissä myytävät Berliininmunkit, Omar-munkit ja muut vastaavat, jotka on kuorrutettu sokerimähnällä? Olen usein miettinyt, miksi näiden tuotteiden ostamiseen ei laiteta sopivia välineitä tarjolle. Normaaleilla paistopisteen pihdeillä tuotetta paperipussiin siirtäessä kuorrute jää kiinni pihteihin. Tuotteen kotiinkuljetukseen tarkoitettu paperipussi viimeistelee kokemuksen, sillä tahmeakuorrutteinen munkki takertuu mukavasti kuljetuksen aikana pussiin, ja kotona kuorrutetta onkin enemmän pussissa kuin munkin päällä.

Joissain harvinaislaatuisissa kaupoissa on paperipussin tilalle on valittavissa taiteltava leivoslaatikko, joka onkin varsin näppärä väline, mikäli haluat ostaa tällaisen tahmeaa kuorrutusta sisältävän tuotteen. Omassa lähikaupassani on varsin paljon tahmeakuorrutteisia tuotteita, sillä noiden Berliinin- ja Omarmunkkien lisäksi tarjolla on päivittäin paikallisen leipomon vastaavia tuotteita. Myymäläpäällikön mukaan niistä menee pahimmillaan jopa yksi kolmasosa hävikkiin päivän ajalta, koska monen asiakkaan pihdeillä koskettelemat 'kuorrutus pilalla' -munkit eivät toki houkuttele ostajaa.

Miksi ehdä asiat vaikean kautta, kun pienellä vaivalla voisi helpottaa myymälähenkilöiden sekä asiakkaiden elämää, laittamalla esimerkiksi kakkulapion tyyliset ottimet sekä leivoslaatikot näiden tuotteiden ostamista varten?

Toki nuo kakkulaatikot ovat varsin kalliita.

Osta Citymarketista koko laatikko niitä munkkeja ja ota sitten sulamaan sitä mukaan kun haluat syödä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oon ite puhaltanut kerran aamuvarhaisella nolla piste nolla jotain. Miliisi torui että pitäis olla poika vähän tarkempi. Olin ihan että mitä vittua? Vaikee on olla tota tarkempi.
Tämä ihmetyttää minuakin. Puhalsin kerran aamulla 0,2 ja poliisi sanoi, että olis parempi olla himassa. Kysyin, että minkä takia, eikö se raja ole 0,5 niin se sanoi, että vakuutus ei ole voimassa jos ajaa kännissä? Epäilin hänen olevan kännissä ja poistuin paikalta autolla.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Toki nuo kakkulaatikot ovat varsin kalliita.

Osta Citymarketista koko laatikko niitä munkkeja ja ota sitten sulamaan sitä mukaan kun haluat syödä.

Mä olen nähnyt niitä Omar-munkkeja jossain kaupassa laatikkoon pakattuna. Toki ne oli kaksittaispakattuja, eli ei voinut ostaa vain yhtä. Kuka nyt tosin yhteen lopettaisikaan. Eihän perunalastukajaan yleensä oteta vain yhtä ja sitten lopeteta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tämä ihmetyttää minuakin. Puhalsin kerran aamulla 0,2 ja poliisi sanoi, että olis parempi olla himassa. Kysyin, että minkä takia, eikö se raja ole 0,5 niin se sanoi, että vakuutus ei ole voimassa jos ajaa kännissä? Epäilin hänen olevan kännissä ja poistuin paikalta autolla.

Joo tollasiin vakuutus-hommiin ilmeisesti vaikuttaa, eli vaikka kolari olisi toisen syy, mutta jos itse puhaltaa vaikka 0,2 niin syy lankeaakin itselle ja ilman vakuutusta. Kalliiks tulee.

Puhalsin kerran 0,3 tai jotain kun vedin tuopin pizzan kanssa. Ja miten voikin olla niin huono tuuri, kun ajoin varmaan parisataa metriä ravintolasta ja nurkan takana ratsia. Poliisi totesi vähän vittumaiseen sävyyn että onko tämä nyt sitten nousu- vai laskuhumalaa. Sanoin vaan että ei se kyllä tuosta nouse, mutta pahoittelut tuosta yhdestä ruokaruokaoluesta. Vastasi että selvä homma, älä ota tavaksi ja hyvää päivänjatkoa.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Joo tollasiin vakuutus-hommiin ilmeisesti vaikuttaa, eli vaikka kolari olisi toisen syy, mutta jos itse puhaltaa vaikka 0,2 niin syy lankeaakin itselle ja ilman vakuutusta. Kalliiks tulee.

Puhalsin kerran 0,3 tai jotain kun vedin tuopin pizzan kanssa. Ja miten voikin olla niin huono tuuri, kun ajoin varmaan parisataa metriä ravintolasta ja nurkan takana ratsia. Poliisi totesi vähän vittumaiseen sävyyn että onko tämä nyt sitten nousu- vai laskuhumalaa. Sanoin vaan että ei se kyllä tuosta nouse, mutta pahoittelut tuosta yhdestä ruokaruokaoluesta. Vastasi että selvä homma, älä ota tavaksi ja hyvää päivänjatkoa.

Ei kai vakuutusyhtiöt ole vielä onnistuneet määrittämään kännin tilaa vaan nojaavat edelleenkin tieliikennelain mukaiseen määrään alkoholia veressä. Tämä sitten todetaan viranomaisen suorittamassa puhalluskokeessa ja tarvittaessa verikokeella tai tarkkuusalkometrillä. Tommoinen 0.3 varsinkin vanhaan mittariin muodostuu jo mynttooneista, nämä uudet tötterö puhaltimet on kyllä jo tarkempia.

Kyllä edelleenkin voi ajella kotio vaikka sen yhden ruoka oluen olisi juonutkin.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vastasi että selvä homma, älä ota tavaksi ja hyvää päivänjatkoa.
Tää on aina hauska, kun poliisi puhuu ihmisille samalla tavalla kun lapselle puhuttas.

Meinaako ne, et noilla "älä ota tavaksi" jutuilla on mitään vaikutusta mihinkään. Tuskin se kuljettaja ton takia jättää sen ruokaoluen juomatta. "Soosoo tuhma kuljettaja. Anna olla viimenen kerta, tai............ emme tee siltikkään mitään, koska et ole rikkonut lakia "

Kuljettaja jää kiinni ylinopeudesta. Sakon kirjoituksen jälkeen:
Poliisi: "nyt vaan kevyempää kaasujalkaa sitten"
Kuljettaja: "ai saatana. Kiitos kun kerroitte. Just olin lähdössä lusikka lattiassa taas ajamaan, mutta hyvä kun sanoitte, että pitää keventää kaasujalkaa, koska en vain pysty ajattelemaan omilla aivoillani"
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Valioliigassa lauletaan koko 90 minuuttia täysin yhdentekevissäkin peleissä.
Valioliigassakin on toki hyvä meininki stadionilla, mutta parempaankin olisi mahdollisuus. Nykyisin kun niissä peleissä käy paljon turisteja haistelemassa tunnelmaa eivätkä osaa/kehtaa lähteä lauluun mukaan niin jotkut osat stadionista on aika hiljaista.

Toista se on alasarjan peleissä. Siellä vähemmän porukkaa, mutta meininki on melko villiä. Esim. Leyton Orientin kauden päätösottelua oli seuraamassa lähes 10 000 katsojaa. Aika mukava määrä kun ajattelee, että ko. matsi oli National Conferencen, eli ylin amatööritason sarja, nelosdivari. Peli päättyi tasan ja tuo riitti Orientille nousuun kolmosdivariin, mikä on alin täysammattilaissarja.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Ei kai vakuutusyhtiöt ole vielä onnistuneet määrittämään kännin tilaa vaan nojaavat edelleenkin tieliikennelain mukaiseen määrään alkoholia veressä. Tämä sitten todetaan viranomaisen suorittamassa puhalluskokeessa ja tarvittaessa verikokeella tai tarkkuusalkometrillä. Tommoinen 0.3 varsinkin vanhaan mittariin muodostuu jo mynttooneista, nämä uudet tötterö puhaltimet on kyllä jo tarkempia.

Kyllä edelleenkin voi ajella kotio vaikka sen yhden ruoka oluen olisi juonutkin.
Kyll mulla oli ainakin vakuutusehdoissa, että jos on vähänkään alkoholia veressä onnettomuuden sattuessa niin vakuutis ei korvaa mitään, vaikka lukema alle 0,5 olisikin. Laki ja vakuutusyhtiön sopimusehdot on kaksi eri asiaa.

Voit siis toki laillisesti ajaa kotiin ruokaoluen jälkeen, mutta ei kannata kolaroida matkalla.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Ei kai vakuutusyhtiöt ole vielä onnistuneet määrittämään kännin tilaa vaan nojaavat edelleenkin tieliikennelain mukaiseen määrään alkoholia veressä. Tämä sitten todetaan viranomaisen suorittamassa puhalluskokeessa ja tarvittaessa verikokeella tai tarkkuusalkometrillä. Tommoinen 0.3 varsinkin vanhaan mittariin muodostuu jo mynttooneista, nämä uudet tötterö puhaltimet on kyllä jo tarkempia.

Kyllä edelleenkin voi ajella kotio vaikka sen yhden ruoka oluen olisi juonutkin.

Vakuutusyhtiöillä on oma tapansa määritellä missä menee kenenkin vika. Vaikka poliisi olisi todennut kolaritilanteessa toisen olevan täysin syyllinen, niin se ei silti tarkoita, että pääsisit pälkähästä, jos et itse ole viimeisin päälle noudattanut varoivaisuutta liikenteessä. Voisin veikata, että tuollainen pienikin promillemäärä voi aiheuttaa narinaa vakuutusyhtiön puolelta.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Vakuutusyhtiöillä on oma tapansa määritellä missä menee kenenkin vika. Vaikka poliisi olisi todennut kolaritilanteessa toisen olevan täysin syyllinen, niin se ei silti tarkoita, että pääsisit pälkähästä, jos et itse ole viimeisin päälle noudattanut varoivaisuutta liikenteessä. Voisin veikata, että tuollainen pienikin promillemäärä voi aiheuttaa narinaa vakuutusyhtiön puolelta.
Vakuutusyhtiö ja -sopimuskohtaisia, muistaakseni minulla oli jossain sopimuksessa ihan taulukko minkä osuuden vahingosta vakuutusyhtiö suostuu korvaamaan milläkin promillemäärällä (toki 0,5 ylityksestä ei mitään, siihen saakka yli nollassa 50% tms). Luonnollisesti kannattaisi lähteä välittömästi verikokeisiin todentamaan se veren alkoholipitoisuus koska tosiaan aika vittumainen ajella omalla vastuulla syötyään liköörikonvehdin (jos joku hullu semmoisista tykkää) aterian päätteeksi ja saadessaan seuraavassa risteyksessä jonkun pösilön kolmion takaa eteensä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siis mitä vittua mä luen. Onko oikeasti niin, että vakuutusyhtiöllä on oikeus vähentää korvausta jollain täysin käsittämättömällä itse keksimällään perusteella? Vakuutusyhtiön etuhan olisi se, että jengi olisi koko ajan 0,2 promilen verran "humalassa", koska tilastojen valossa ajavat vähiten kolareita silloin.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siis mitä vittua mä luen. Onko oikeasti niin, että vakuutusyhtiöllä on oikeus vähentää korvausta jollain täysin käsittämättömällä itse keksimällään perusteella?
Tietääkseni vakuutusyhtiö on samanlainen yritys kun muutkin tavalliset yritykset. Eli he saavat itse päättää mitä korvataan ja miten korvataan. Ei heitä ohjaa mikään laki, että tässä ja tässä tilanteessa on korvattava vahinko täysmääräisestä, vaan omat siellä on omat säännöt.

Eihän muuten vakuutusyhtiö voisi astua esimerkiksi poliisin varpaille. Poliisi kun on todennut kolarin omalla tavallaan, niin vakuutusyhtiö voi todeta täysin omalla tavallaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Esim If:n Kasko-vakuutusehdoissa sanotaan nän:
"Jos joku on kärsinyt vahingon kuljettaessaan ajoneuvoa alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen alaisena taikka alkoholin ja muun huumaavan aineen yhteisvaikutuksen alaisena muutoin kuin edellä mainituissa tapauksissa, voidaan hänelle maksettavaa korvausta alentaa sen mukaan, mikä oli hänen osuutensa vahinkoon."

Tämä siis kasko eli vapaaehtoisen vakuutuksen ehdoista. Ei puhuta promillerajoista mitään vaan jos olet alkoholin vaikutuksen alainen... Tuosta tulkittavissa niin että tutkitaan tapauskohtaisesti.

Saman yhtiön Liikennevakuutusehdoissa mainitaan takaisinperintää koskevassa kohdassa näin:

"jos hän on aiheuttanut vakuutustapahtuman tahallisesti tai törkeästä huolimattomuudesta tai jos kuljettaja on aiheuttanut vahingon kuljettaessaan ajoneuvoa liikennevakuutuslain 48 §:n 1 momentissa tarkoitetuissa olosuhteissa."

Voi olla eroja yhtiöittäin mutta tuon perusteella jos joudut syyttä suotta onnettomuuteen ja puhallat 0,2 niin sitä ei voitane pitää törkeänä huolimattomuutena... Näin maallikkona päättelen mutta vakuutusyhtiöillä on tunnetusti paremmat lakimiehet... Tuossa liikennevakuutuslain 48 pykälässä puhutaan 0,5 promillen rajasta liikenteessä...
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@sämpylä89 ymmärrän kyllä sopimusvapauden, mutta onko suomessa edes prosessia millä voisi todistaa olevansa selvin päin. Eikö se mene niin, että poliisi puhalluttaa ja jos on aihetta jatkotutkimuksiin, niin sitten mennään. Jos ei ole, niin ei ole. Sopimusehdoissakaan ei saa lukea ihan mitä vaan ja varsinkin kun oikeaa neuvotteluvaraa ei ole, niin kyllähän noita tulkitaan. Tosin vakuutusyhtiönä toimisin juuri noin, koska eihän kukaan poliitikko suomessa voi olla vakuutusyhtiön tulkintaa vastaan. Pelkkä autoilu tekee suomessa lähtökotaisesti rikollisen ja maksajan, niin eipä tuo siinä päällä paljon paina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös