Ihmettelyketju

  • 6 342 811
  • 38 746

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Ihmettelen miksi niin monet ihmiset tuntuu haluavan makkaransa lähes karrelle paistettuna. Minä aina revin ne mustat kuoret pois koska ne on mielestäni syömäkelvottomia. Eikös siinä "palaneessa" makkarassa ole jotain karsinogeenejäkin. No meidän makkaramestari eli paistovastaava tuolla huutelee että Iisopin "kalvakas kostaja" alkaa olla valmis. Naljaileeko hän minulle kun haluan grillimakkarani vähemmän paistettuna? Pitääkin mennä nappaamaan ennen kuin menee ylikypsäksi...

Hihii, minä olen immeinen, joka grillaa makkaransa lähes karrelle. Toisaalta olen myös se tyyppi, joka yksin, tai perhepiirissä ollessaan kuorii grillimakkaransa ennen syömistä. Minä tykkään makkarasta ilman kuoria, tuntuu paremmalta pitkän tai enemmänkin mahdollisimman lyhyen päälle ( vajaan vuorokauden toivottovasti) ruuansulatuksessani.
Olen säätänyt itsekkään, muotitiedottoman makkarafantasiani , unelmani näin: kärtsään hiiligrillissä, helvetin pienellä liekillä, mutta saatanallisesti hieman yli kaikkien suositusten edullisen klertsan pätkän kuumaksi, osittain hiiltyneeksi. Ja sitten kuorin herkun esiin. Bakteerit dööd, karsinogeenit pääsevät hienostuneesti vaikuttamaan jauhojen makuun, liha on kuumaa. En ymmärrä, miksi niitä kuoria pitäisi syödä, en syö mikroaterioitakaan muovin kanssa.

Saunaporukoinnissa, olutpäissäni en yleensä kuitenkaan kehtaa gastroneerata, syön rillimakkaroita myös kuorineen.
Oloni on luultavasti aamulla huono muutenkin.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Just niin... punaisen lihankin liiallinen syönti saattaa aiheuttaa suolistosyöpää. En minä niin noita ole miettinyt. Kaikkihan täällä kuollaan kuitenkin...

Mitä makkaroita syöt? Iso osa suomalaisista makkaroista on lähinnä jauhopötkylöitä joissa lihapitoisuus on erittäin alhainen, joten myös punaisen lihan osuus on alhainen ja syöpäriski pienempi. HK:n Siniset pelastavat suolistosyöviltä koska ne ovat jauhotuotteita ja sidosrasvaa.

Syön aika harvoin makkaroita, mutta jos syön, niin mieluiten bratwurstia tai jotain, missä on kunnolla lihaa. Taannoin ostin kokeeksi Eetvartti-nimisen makkaran jossa oli ihan kohtuullinen lihapitoisuus ja se tekikin eetvarttia. Makkaroihin viillot ja cheddar-juustoa väliin, pellille kypsymään ja kyytipojaksi 750g pussi lohkoperunoita.
 

ace

Jäsen
Liha lihana ja makkara makkarana. Paras grillimakkara on se jauhoinen, mahdollisimman halpa käyrä. Kuka vittu alkaa jonkun piirikunnalisen mestaruusturnauksen, paikallisen kyläyhdistyksen tarjoamista makkaroista nirsoilemaan?? Kisamakkara on aina hyvää, ehkä juuri siksi että ne on halvimpia mahdollsisia.

E: "Sori, en voi syödä sun kojun makkaraa, kun se on jostain alennusmyynnistä ostettu kuitenkin."

Mitä vittua??
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Mitä makkaroita syöt?
Ns. jauhomakkaroita, olen sen täällä jo aiemminkin "tunnustanut". Ja punaisen lihan mainitseminen syöpävaarallisena ei liittynyt enää makkaroihin vaan yleisesti elämääni jossa punaisella lihalla on merkittävä osa ruokavaliossani.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Ns. jauhomakkaroita, olen sen täällä jo aiemminkin "tunnustanut". Ja punaisen lihan mainitseminen syöpävaarallisena ei liittynyt enää makkaroihin vaan yleisesti elämääni jossa punaisella lihalla on merkittävä osa ruokavaliossani.

Jauhomakkarat ovat ihan mahtavia tuotteita. Voi syödä sellaisenaan, laittaa leivän päälle, paistaa uunissa tai tehdä keittoa. Vain taivas on rajana näin monikäyttöisellä tuotteella.

Oma äitini tykkää välillä laiskotella ja ostaa jauhomakkaraa, heittää mikroon ja vain muutamissa minuuteissa ateria onkin jo valmis. Siihen ehkä jotain coleslaw salaattia lisäksi.

Itse suosin grillatessa raakamakkaroita, mutta arkisin jauhomakkarat ovat monikäyttöisyytensä ansiosta mitä mahtavin elintarvike.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ne palaneet makkarat jää nauttimatta. Se on ihan kiva viettää iltaa miettien olisikohan täällä jossain jotain edes alusta syötäväksi kelpaavaa.

Siitä ne alkuihmisen vaistot tulee. Kummasti rauhoittaa mieltä se kaljalaatikko mikä jossain on, mutta ei se ravintoa korvaa. Pakko on syödä jotain, mutta ei mustamakkaraa.

Silti olisi hyvä, jos kaikki ostaisivat kisamakkaran, sillä saadaan katsojaluvut nousuun.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Jauhomakkarat ovat ihan mahtavia tuotteita. Voi syödä sellaisenaan, laittaa leivän päälle, paistaa uunissa tai tehdä keittoa. Vain taivas on rajana näin monikäyttöisellä tuotteella.
Yksi loistava jauhomakkara, joka jostain merkillisestä syystä katosi kauppojen hyllyltä, oli "Popsi kevyt lauantai", sellainen n. 400 g lötkö lauantai-pötkö. Upposi kylmänä, au naturel, oikein mainiosti. Tosi hyvin myllytettyä, ei ikinä rustonkappaleita tai muuta epämääräistä osunut hampaisiin.
Nykyiset Popsit eivät ole yhtä hyviä. HK:n "Popsi Iso viitonen"-nakit (900 g) ovat vähän sinne päin.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pikkupoikana aina syötiin Huittisten lihapoikien makkaraa. En tiedä jauhoprosentteja, mutta helkkarin hyvää oli. Jos haluaa lihamakkaraa, niin sitä Jethron jämäkkää, aika hyvää.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mihin tämä maailma on menossa, kun kuntosalillekkin pitää pukeutua "muodikkaasti" . Täällä on porukkaa lippikset päässä, pipot päässä, muotivaatteet päässä, tukat mintissään päässä, täydet meikit päässä jne... voi hyvänen aika sentään.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
23-vuotias malli myi neitsyytensä japanilaiselle poliitikolle.

Tuossa jutussa annetaan ymmärtää että tämä azeri olisi ihan menestynytkin mallinalalla, niin kuin helvetissä se voi olla neitsyt? En usko että pelkkä kullin imeminen riittää nostamaan menestyjäksi noissa piireissä.

I call foul play...

Linkki Iltalehden juttuun.

edit. Kukahan muuten toi huutokaupassa kolmanneksi jäänyt kuuluisa jalkapalloilija Münchenistä on? Mats Hummels ainakin näyttää pervolta jolla ei ole hyvät mielessä.
 
Viimeksi muokattu:

teppana

Jäsen
Eikös sen immenkalvon voi lääkäri tarkistaa?

Sitä kyllä ihmettelen, että mikä vittu miehiä vaivaa kun pitää kuolata neitsyiden perään. Vitun oksettavia mulkkuja.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Eikös sen immenkalvon voi lääkäri tarkistaa?

Sitä kyllä ihmettelen, että mikä vittu miehiä vaivaa kun pitää kuolata neitsyiden perään. Vitun oksettavia mulkkuja.
Älä. Jos mää käyttäisin miljoonia seksiin, niin hommaisin mitä pervoimpia luksushuoria enkä mitään neitsyitä. Tosin tuo japanialaisuus selittää suuren osan kaikesta sairaasta paskasta mitä jengi maailmalla tekee.
 

teppana

Jäsen
Älä. Jos mää käyttäisin miljoonia seksiin, niin hommaisin mitä pervoimpia luksushuoria enkä mitään neitsyitä. Tosin tuo japanialaisuus selittää suuren osan kaikesta sairaasta paskasta mitä jengi maailmalla tekee.

Aivan samaa mieltä. Jotain ihme "iskä opettaa" fantasioita nuo kai on. Menee itelle kategoriaan "säälittävä pikkumuna".

Japanilaiset on hämärää jengiä.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Älä. Jos mää käyttäisin miljoonia seksiin, niin hommaisin mitä pervoimpia luksushuoria enkä mitään neitsyitä. Tosin tuo japanialaisuus selittää suuren osan kaikesta sairaasta paskasta mitä jengi maailmalla tekee.

Ne on varmaan senkin ehtinyt jo tehdä, nuo pervot miljonäärit. Nyt ei saa enää kiksejä kuin neitsyistä. No hyvä sentään jos pysyvät noissa 23-vuotiaissa etteivät alaikäisiä havittele. Hyi.
 

teppana

Jäsen
Ne on varmaan senkin ehtinyt jo tehdä, nuo pervot miljonäärit. Nyt ei saa enää kiksejä kuin neitsyistä. No hyvä sentään jos pysyvät noissa 23-vuotiaissa etteivät alaikäisiä havittele. Hyi.

Kuuluu kyllä oikeastaan veti surulliseksi ketjuun, mutta näistä varakkaista lapsennussijoista tulee aina mieleen kun oltiin Avovaimon kanssa Punta Canassa yhdessä luksus resortissa. Ei olis muuten rahat riittänyt mutta kun oltiin siellä kaupungissa vailla majapaikkaa ja ne myi sille päivää jotain paketteja ihan polkuhintaan. Ns. äkkilähtö meiningillä. Siellä oli ihan julkeasti lihavat jenkkikarjut baarissa speedot jalassa ja erittäin nuori tumma tyttö sylissä. Aivan takuulla ei ollut kaikki täysi-ikäisiä. Aivan käsittämätöntä sikailua.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kuinka tuolla voi asua :o

Siperian tundralla sijaitseva Oymyakon on maailman kylmin asuttu paikka, jossa lämpötila voi talvella laskea pahimmillaan jopa lähemmäs -70 astetta. Keskilämpötila liikkuu talvikuukausina noin 50 celsiusasteessa – ei siis olekaan ihme, että kylässä asuu vain noin 500 ihmistä.

Hyytävät lukemat tekevät arjesta Oymyakonissa haastavan monin tavoin. Rajut pakkaset koettelevat esimerkiksi matkapuhelimien ja auton moottoreiden suorituskykyä, ja paikallisten ruokavalio koostuu lähinnä lihasta tuotteiden säilytykseen liittyvien ongelmien takia. Myös hautojen kaivaminen jäiseen maahan on hankalaa, eivätkä lentokoneet voi liikennöidä alueelle talvella.

Hyytävän kylmässä kylässä kukaan ei ulkoile talvella huvikseen, ja päivänvaloa riittää sydäntalvella vain noin kolmen tunnin ajan. Kaiken huipuksi suurimmalla osalla asukkaista on käytössään vain ulkovessa.

Kylmin Oymyakonissa mitattu lukema on jäätävä -71.2 astetta vuodelta 1924. Kesäkuukausina kylän keskilämpötila on kuitenkin reilut 22 astetta, ja alueella nautitaan jopa 21 valoisasta tunnista vuorokaudessa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kylmin Oymyakonissa mitattu lukema on jäätävä -71.2 astetta vuodelta 1924. Kesäkuukausina kylän keskilämpötila on kuitenkin reilut 22 astetta, ja alueella nautitaan jopa 21 valoisasta tunnista vuorokaudessa.
Aika kiva kun vuoden lämpö- ja kylmyysmaksimin ero voi olla 100 astetta. Varmaan harvassa paikassa on noin suurta vaihtelua.
 

Fullhazard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Aika kiva kun vuoden lämpö- ja kylmyysmaksimin ero voi olla 100 astetta. Varmaan harvassa paikassa on noin suurta vaihtelua.
Niijja se on kiva miettiä, kun Suomessa on syksyllä välillä reilua paria kymmentä lämmintä ja sitten pian onkin jo pakkasta. Tuolla täytyy lämpimän ja kylmän vaihtelut tulla vähään nopeempaa. Jokos sitä pakkasta on -20 tai jtn.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Mä en ymmärrä täällä jatkoajan keskustelupalstalla sitä ihmistyyppiä, jonka edustajisto kommentoi negatiiviseen sävyyn, lillukanvarsiin tarttuen ja muita kärjekkäästi piikittelemällä lähes joka hemmetin kerta kun jotain kirjoittavat. Varmaan on paha olla, tai itsetunto muutoin heikoilla kantimilla ja em. toiminta on helppo keino lääkitä sielua ja mieltä kun tyhjä olo nakertaa sielua ja arki on raskasta.
Tai sitten osa jengistä on vaan rehdisti mulkkuja.

Kaikille oirehteville, masentuneille, eläämäänsä pettyneille ja muuten vaan vittumaisille tyypeille toivon vilpittömästi jotain laadukasta sisältöä arkeen, parempaa onnea sekä tsemppiä jatkoon. Paitsi niille syntyjään mulkuille, niille toivon epäonnea ja harmia.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mä en ymmärrä täällä jatkoajan keskustelupalstalla sitä ihmistyyppiä, jonka edustajisto kommentoi negatiiviseen sävyyn, lillukanvarsiin tarttuen ja muita kärjekkäästi piikittelemällä lähes joka hemmetin kerta kun jotain kirjoittavat.

Tervetuloa intternettiin. Sitäpaitsi tämähän on positiivareiden kokoontumisajot verrattuna moneen muuhun foorumiin, kiitos erinomaisen moderoinnin.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Tervetuloa intternettiin. Sitäpaitsi tämähän on positiivareiden kokoontumisajot verrattuna moneen muuhun foorumiin, kiitos erinomaisen moderoinnin.
Kiitosta vaan, onhan tää interverkko aika mesta paikka.

Ja ehdottomasti juurikin näinhän se on, eli suurin osa täällä on tietenkin jotain muuta kun näitä tyyppejä joista purnasin. Löytyy niitä höpönassuja ketkä aiheesta riippumatta aina vaan hassuttelee ja vääntää vakavamatkin puheenaiheet huumorin puolelle. Sekin varmaan on joku puolustusmekanismi , mutta muille tämä on helpommin pureskeltava tapa kommunikoida. Sitten on näitä tiukasti faktoihin ja tilastoihin tukeutuvia asiakirjoittajia, he eivät leikkiä laske edes Trumpin kikkailua kommentoidessaan. Tämäkin tyyli on minun ymmärryksen rajoissa. On täällä toki monenlaista muuta ukkelia ja akkelia jotka on jotain siltä väliltä. On varmaan niitäkin kellä on tunnukset hankittu, mutta eivät niitä syystä tai toisesta hyödynnä, sekin on mun papereissa ihan ok.
Mutta sitten on ne, jotka ainakin mulle näyttäytyy negailevina pikkuasioista nillittävinä vastarannan kiiskeinä, oli aihe mikä vaan. Ja tämä osa palstalaisista hämmentää mua suuresti. Voihan se tietty olla niinkin, että vika ja ongelma on kuitenkin minun, ja tulkitsen muitten viestittelyjä ja näkemyksiä päin vittua. En tiedä joten ihmettelen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös