Ihmettelyketju

  • 6 339 098
  • 38 741

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mitäs mitäs, onko Ylessä aloitettu vihdoin oikeasti säästämään kun kuulon perusteella Sari Sirkkiä-Jarva oli laitettu tekemään paikallisuutisiin jotain tylsää raporttia jostain laajenevasta tehtaasta sen sijaan, että hän olisi ajellut johonkin toiselle puolelle maata tekemään syväanalyysia jostain paikallisesta naispesäpalloilijalupauksesta.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Neuvostoliitolla oli 1980-luvulla enimmillään noin 40 000 ydinkärkeä (!). Ottaen huomioon kyseisen maan holtittoman toiminnan on suorastaan ihme, ettei yksikään mannertenvälinen ohjus lähtenyt vahingossa liikkelle esim. tietokoneongelmien tai inhimillisen virheen seurauksena.

Mainittakoon samalla, että yhden neuvostoliittolaisen ohjustyypin nimi on näköjään ollut Sotka.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Neuvostoliitolla oli 1980-luvulla enimmillään noin 40 000 ydinkärkeä (!). Ottaen huomioon kyseisen maan holtittoman toiminnan on suorastaan ihme, ettei yksikään mannertenvälinen ohjus lähtenyt vahingossa liikkelle esim. tietokoneongelmien tai inhimillisen virheen seurauksena.

Mainittakoon samalla, että yhden neuvostoliittolaisen ohjustyypin nimi on näköjään ollut Sotka.
Mutta oli sielä 80-luvulla ainakin yksi ihan tolkun mieskin vailla holtittomuutta. Tapaushan on vähän kiistanalainen, mutta vuonna 1983 strategisten ohjusjoukkojen everstiluutnantti Stanislav Petrov huomasi tutkassa viisi mannertenvälistä ydinohjusta matkalla kohti Moskovaa. Petrov oli varma että kyseessä on väärä hälytys ja kuittasi sen sellaisena. Hetken päästä myös ohjuspuolustusjärjestelmä ilmoitti hälytyksen vääräksi. Kertoo muuten paljon siitä kuinka kova luotto upseereilla oli puna-armeijan softaan... Tapauksen jälkeen äjjä siirrettiin "muihin tehtäviin" ja kohta pian varhaiseläkkeelle. Ryssä on aina kiistänyt että Petrov olisi mikään sankari ja että ei yksi mies olisi itsestään pystynyt ydinsotaa estämään. Mikähän muuten olisi ollut ukon kohtalo jos tutkalla näkyneet ohjukset olisivat olleetkin ns. kovia...?
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Ihmettelen miksi jotkut ihmiset eivät voi laittaa ostoksiaan hihnalle ennen kuin siinä on pulikka välissä. Kävin tänä aamuna ostamassa kaupasta jotain pientä mitä puuttui (maitoa ja munia) ja edelläni oli myös pari asiakasta jolla oli 1-2 tuotetta ja kaikki pulikat oli meidän ostosten väleissä ja kassahihna oli lähes tyhjä... Meidän perään tuli nainen täyden ostoskorin kanssa mutta ei voinut laittaa ostoksia hihnalle ennen kuin olin laittanut pulikan väliin vaikka siinä olisi ollut lähes koko hihna tyhjillään asetella ostoksia ja jättää pieni väli minun ostoksiin ja lisätä pulikka sitten myöhemmin. Siinä hän puhisi ja vaihteli jalkaa kun ensimmäinen asiakas teki lottoa. No nämä on näitä elämän pikku juttuja joita voi ihmetellä... Ei mullista minun maailmaa mutta... ihmettelen.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
@Iisoppi
Oonkin aina miettiny että mikä sen Toblerone-pakkauksen* näköisen kilkkeen virallinen nimitys on. Mutta nyt avautui että se on pulikka. *hymejö*

*Taitaa niitä olla neliskanttisiakin
 
Viimeksi muokattu:

Grafix

Jäsen
Ihmettelen miksi jotkut ihmiset eivät voi laittaa ostoksiaan hihnalle ennen kuin siinä on pulikka välissä.

Kauppahommista ihmettelen suuresti niitä kassajonottajia, joiden on syystä tai toisesta aivan pakko tunkea hanuriin kiinni. Yleensä samoilla henkilöillä on pakottava tarve myös saada ne omat purkkinsa aseteltua hihnalle jo siinä vaiheesa kun edellinen vasta laittaa omiaan. Ei se jono siitä sen nopeammin etene vaikka miten hönkii niskaan.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ihmettelen miksi jotkut ihmiset eivät voi laittaa ostoksiaan hihnalle ennen kuin siinä on pulikka välissä.

Tämä jäljessäsi tullut puhisija edusti varmaankin sitä ostajatyyppiä, joka itse läväyttää sen palikan ostostensa perään hihnalle oikein voimalla, ja vilkaisee samalla voitonriemuisena ympärilleen: "Huomasitteko, miten valveutunut olen, laitoin kapulan!"
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Oonkin aina miettiny että mikä sen Toblerone-pakkauksen* näköisen kilkkeen virallinen nimitys on. Mutta nyt avautui että se on pulikka. *hymejö*
Tästähän voi järjestää Jatkoajassa taas yhden tärkeän äänestyksen... Mikä on ostosten väliin laitettavan esineen nimi? Joo, en järjestä... Tai sitten sitä voi kysyä jostain kaupanalan tietolaarista. Rakkaalla lapsella voi olla monta nimeä... Vai miten sitä sanotaankaan?
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmettelen miksi jotkut ihmiset eivät voi laittaa ostoksiaan hihnalle ennen kuin siinä on pulikka välissä.
Joskus täällä Jatkoajassa oli yks tuollainen.

Tosta tuli mieleen ne IFK:n fanit, joita ärsyttää se fanikatsomossa rummuttavan pikkupojan rytmi. Väkisinkin tulee mieleen kärsiikö ne samasta sairaudesta, missä erikseen oikein huomaa ja lisäksi vielä ärsyyntyy jos joku "mässyttää". Onkohan kotona kynätkin aseteltu riviin ja levyt pakkomielteisesti aakkosjärjestyksessä. Ei kaikilla tietty elämä ole helppoa.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihmettelen miksi jotkut ihmiset eivät voi laittaa ostoksiaan hihnalle ennen kuin siinä on pulikka välissä
Itse kuulun tähän kategoriaan huonojen kokemuksien vuoksi. Olen pari kertaa laittanut ilman palikkaa, kunnes myyjä on laittanut hihnan rullaamaan ja alkanu lyömään mun ostoksia edelläolevan kuittiin, vaikka selvä väli oli. Tämän takia laitan vaikka itse sen patukan siihen jos sitä ei ole edellä oleva viitsinyt laittaa.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
@Iisoppi minäkin kuulun niihin ihmisiin, jotka pääsääntöisesti alkavat latoa ostoksiaan kassahihnalle vasta kun se palikka on ilmestynyt sinne väliin. Mulle ei ole niin väliä, että laittaako sen palikan siihen se edelläni oleva asiakas vai minä itse, kunhan joku laittaa. Toiset ovat tässäkin tarkkoja, joidenkin mielestä se on ehdottomasti edellisen asiakkaan homma asettaa se palikka ostostensa perään, kun taas toiset ovat sitä mieltä että se homma kuuluu ehdottomasti seuraavalle asiakkaalle.

Jos palikoita ei ole vapaana, niin saatan aloittaa tavaroiden hihnalle lastaamisen vielä kun kassasta vedetään läpi edellisen asiakkaan ostoksia, mutta tällöin pidän kättä ostoksieni edessä, jotta ne eivät pääse eteenpäin ennen omaa vuoroani. Olen tarkkana sen palikan kanssa sen takia, että se olettaakseni helpottaa/selkeyttää myyjän duunia ja eliminoi riskin siihen, että ostokset menisivät edellisen asiakkaan ostosten kanssa sekaisin.

Mitä taas tulee noihin tappituntumalla jonottajiin, niin heitä en ymmärrä ollenkaan. Ihan kuin se jono liikkuisi yhtään sen nopeammin, jos edellä oleva tuntee tappituntumajonottajan hengityksen niskassaan. Joskus aikoja sitten jouduin yhdeltä tällaiselta pyytämään, että "menisitkö vähän kauemmas", kun kaveri oli heti selkäni takana myös silloin, kun naputtelin PIN-koodia korttikoneeseen. Joku roti.

Ja kun vauhtiin pääsin, niin valitan nyt samalla ostoskärryillä tönijöistä, jotka kokemukseni mukaan ovat pääasiassa varttuneempia naisoletettuja. Kerran ollessani kassajonossa tunsin kahteen kertaan ostoskärryt selässäni, mitään pahoittelua ei kummallakaan kerralla kuulunut. toisella kerralla käännyin katsomaan ja loin mielestäni tönijä-ämmään sellaisen "lopeta nyt jumalauta se töniminen" -katseen, johon tönijä vastasi ns. "tonnin seteli" -katseella, erävoitto siis hänelle. Hetken päästä kolahti selkään kolmannen kerran. Myönnän toimineeni typerästi, mutta siinä kun hermot olivat muutenkin pinnassa, kuten ne osaltani kassajonossa usein ovat, niin käännyin ympäri, otin niistä kärryistä kiinni, nostin etureunaa muutaman kymmenen senttiä ilmaan ja räväytin voimalla takaisin lattiaan ja tämä kaikki sanomatta sanaakaan. Myyjäkään ei kommentoinut tekoani, kuten ei myöskään tönijämummo eivätkä muut tilanteen nähneet asiakkaat. Näin kuitenkin viesti meni perille, tai en tiedä menikö mutta ainakin tönijä otti kärryinensä metrin verran pakkia, eikä töninyt enää.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Ihmettelen tätä ihmettelyä. Tietysti prosessissa on määritelty että omat ostokset voi ladata vasta siinä vaiheessa kun "nästä kund" palikka on siinä.

Sama prosessi määrittelee että oma sijainti on omien ostosten edellä kulkevan palikan kohdalla. Jos tuntee että joku on tappituntumalla niin kannattaa tarkastaa onko oma sijainti tarkalleen se prosessissa määritelty, vai onko itse se säätäjä. Minun genitaalinieni paikka juuri ja juuri sen palikan kohdalla enkä aio millään tavalla huomioida mitään muuta kuin sitä että olen siinä missä on määritelty.

Jos se tarkoittaa että farkkujeni etumus hivelee jonkun prosessivammaisen takamusta niin sitten se hivelee. No homo, mutta yes process.

Jos tästä aletaan joustaa ja säätää omien mielihalujen mukaan niin pian mennään koirien kanssa naimisiin.
 

Nick Neim

Jäsen
Joo, ylläolevaan viitaten paljon näkee näitä, jotka jättävät kunnon hajuraon ensimmäiseen. Tai siis pikemminkin liiankin suuren hajuraon. Ei sitä kassavirkailijaa tietenkään nyt tarvitse ohittaa kun edellinen asiakas on siinä maksamassa, mutta onhan se ihan viiden tähden urpoilua jäädä hengailemaan siihen hihnan alkupäähän, kun omat ostokset ovat jo seuraavana vuorossa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Omia ostoksia seurataan, mutta maksavalle asiakkaalle suodaan asiointirauha tietysti.
Ja se kapula on ainakin kassapöytäfirman kuvastossa nimellä "seuraava asiakas kapula" (sic).
Ja siihen kuka sen kapulan laittaa, oikea vastaus on tämä:

Kapula laitetaan sekä ostosten eteen että taakse. Ähäkutti jos nyt ajattelet että sittenhän voi tulla kaksi kapulaa joka väliin. Ei tule, koska jokainen asiakas on vain edelläolevan asiakkaan varakapulanlaittaja.
Eli sinun vastuullasi on huolehtia että sekä ostostesi edessä että takana on kapula, ensimainitun kapulan osalta toimit edelläolevan asiakkaan varahenkilönä, viimeksimainitun osalta taas sinun jälkeesi tuleva asiakas toimii sinun varahenkilönäsi.

Syy siihen miksi edellämenevällä on tässä ykkösvastuu, on lähinnä se, että kapuloita on yleensä rajallinen määrä, jolloin etummainen asiakas ylettyy niihin paremmin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse kuulun tähän kategoriaan huonojen kokemuksien vuoksi. Olen pari kertaa laittanut ilman palikkaa, kunnes myyjä on laittanut hihnan rullaamaan ja alkanu lyömään mun ostoksia edelläolevan kuittiin, vaikka selvä väli oli. Tämän takia laitan vaikka itse sen patukan siihen jos sitä ei ole edellä oleva viitsinyt laittaa.
Itse laitan patukkani siihen hihnalle heti kun mahdollista, saa tilaa jonoon yleensä, ellei muita pervoja satu paikalle.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Ja se kapula on ainakin kassapöytäfirman kuvastossa nimellä "seuraava asiakas kapula" (sic).
Käsittääkseni sen esineen virallinen nimi on ostostenerotin.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mikähän muuten olisi ollut ukon kohtalo jos tutkalla näkyneet ohjukset olisivat olleetkin ns. kovia...?

En tiedä minkälainen bunkkeri tuolla Serpuhovissa oli, mutta Moskovan lähellähän tuo oli. Eli jos oletetaan, että ohjuksia olisi tullut ja se olisi aiheuttanut ydinsodan suurvaltojen välille, niin eiköhän Petrovin kohtalo olisi ollut sama kuin kymmenillä miljoonilla muillakin...
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kyllä jos olisin diktaattori, niin määräisin pakolliseksi opiskeltavaksi aiheeksi ruokakauppojen jonoissa toimimisen. Puskurissa roikkujat tai palikka/pulikka-käytännöt eivät rassaa, mutta se on raivostuttavaa, että edellinen asiakas jää blokkaamaan tien. On siis maksanut, mutta jää siihen pankkikorttipäätteen viereen kärryineen pakkailemaan ja tutkimaan kuittia. Meidän ostoksia menee jo hihnalla niin, että voisi hyvin pakata niitä - mutta kun ei pääse. Ja kovasti kuumottaisi myös päästä jo valmiiksi siihen pankkikorttipäätteen luokse vilauttamaan plussakorttia ja kaivelemaan pankkikorttia esille. Mutta ei, jonkun on vaan tuhrattava siinä edessä ihan silkkaa typeryyttään.

Ja ei, yksinkertaisin vaihtoehto ei ole mahdollinen. Kassajonossa ei katsota muita asiakkaita, eikä ainakaan puhuta heille. Kaikkein nolointa olisi, jos joutuisi pyytämään tai käskemään tukkijaa siirtymään sivummalle.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
mutta se on raivostuttavaa, että edellinen asiakas jää blokkaamaan tien. On siis maksanut, mutta jää siihen pankkikorttipäätteen viereen kärryineen pakkailemaan ja tutkimaan kuittia.
Tää vituttaa muakin. Mua myös vituttaa nää vedonlyönnin 90 vuotiaat ammattilaiset, jotka tulevat sen saatanan 20cm paksun lotto/keno/bingo vetolappu nivaskan kanssa siihen kassalle. Sitten puolista kupongeista puuttuu joku vitun numero ja niitä sitten pähkäillään siinä seuraavat kymmenen minuuttia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös