Ihmettelyketju

  • 6 327 508
  • 38 716

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Oli miten oli, kovasti ihmetyttää. Mikä järki? No ei mikään.

Aina joku haistaa markkinaraon. Mitään järkeä kapitalismissa ei ole ja tämä on kuin Syyrian sisällissota. Joskus se loppuu, mutta milloin ja sitä odotellessa pusketaan markkinoille turhaa tavaraa mitä jotkut yh-äidit sitten jopa ostaa.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Tuoksutussit. Mitä vittua oikeesti? Lapsen äiti ostanut tällaisia 7-v tyttöselle, äitin mielestä kuulemma on ihan ookoo haistella tusseja.

Luin jotain aivan muuta kuin tussi, olin jo vastaamassa jotain aivan muuta kuin mitä nyt kirjoitan. Menen häpeämään ja pahoittelen kaikilta tätä asiaa.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Olen jostain syystä selannut muutaman tällaisen julkkis-missi-hyvännäköinen-seksihelle -tyypin instagramia ja huomasin että about jokaiselta löytyy kuvien kommenteista (joita ei siis välttämättä edes ole kasapäin) sellaisia "Ihana, kaunis olet (lisää tähän kasa jotain sydän ym. -hymiöitä)" -tyylisiä kommentteja, joiden lähettäjäprofiilien takaa löytyy niin stereotyyppisiä keski-ikäisiä (yh-) perusukkoja jostain aura-auton ratin takaa kuin kuvitella voi. Mikä tällaiseen käytökseen ajaa? Mitä ne tuollaisella sanoinkuvaamattoman nololla kommentointityylillä (oletettavasti) ihan vieraiden, selvästi nuorempien ja kauniimpien naisten kuviin oikein luulee saavuttavansa?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Parempia päiväunia?

Olen onneksi liian vanha käyttämään jotain Instagramia, mutta mitäpä siinä häviää, jos niille kirjoittelee. Samalla lailla kuin Tinderissa painaa sydäntä kaikille edes katsomatta kuvaa.

Teoriassahan joku voi joskus vaikka vastata.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Eddie Howe, Sir Bobby, Rock of Gibraltar
Olen onneksi liian vanha käyttämään jotain Instagramia, mutta mitäpä siinä häviää, jos niille kirjoittelee. Samalla lailla kuin Tinderissa painaa sydäntä kaikille edes katsomatta kuvaa.

Teoriassahan joku voi joskus vaikka vastata.

Tää selittää aika hyvin teikäläisen kirjoitushistoriaa.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Tuoksutussit. Mitä vittua oikeesti? Lapsen äiti ostanut tällaisia 7-v tyttöselle, äitin mielestä kuulemma on ihan ookoo haistella tusseja.

Saanen ihmetellä, miten voi olla mahdollista, että markkinoilla yleensä on lapsille suunnattuja tusseja, eri tuoksuilla? Tekisi mieleni kyllä valittaa johonkin tahoon tästä, tuntuu aika käsittämättömältä.

Onhan noita eri tuoksuisia asioita, kuten kynia tai (pyyhe)kumeja ollut tarjolla vahintaankin se 35 vuotta, joka oman ala-asteeni paattymisesta on aikaa. Nykypaivana on nyt vain muotia pahastua ihan kaikesta, syysta tai toisesta.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Onhan noita eri tuoksuisia asioita, kuten kynia tai (pyyhe)kumeja ollut tarjolla vahintaankin se 35 vuotta, joka oman ala-asteeni paattymisesta on aikaa. Nykypaivana on nyt vain muotia pahastua ihan kaikesta, syysta tai toisesta.

Et taida ihan tajuta pointtia. Tussinhaistelu ei ole ihan sama juttu kuin pyyhekumin haistelu. Jos sun mielestä on ihan jees, että alakoululaisia opetetaan haistelemaan tusseja, niin toivottavasti sulla ei ole lapsia.

Minä en turhista rutise, yleisemmin nauran mielensäpahoittajille. Tuo nyt ei vaan todellakaan ole jees, että tuputetaan lapsille tuollaista.

Oikeesti. Pyyhekumeja? Tussien haistelusta se imppaamisen ura lähteekin kivasti liikkeelle. En nyt todellakaan usko, että tämä millään muotoa todennäköistä olisi, mutta ilmiönä on vakavasti otettava ja siksi ihan sairasta, että lapsille tästä tuodaan joku pehmoversio.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Vanhat kunnon markkeritussit haisivat aika vinkeälle.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Oikeesti. Pyyhekumeja? Tussien haistelusta se imppaamisen ura lähteekin kivasti liikkeelle. En nyt todellakaan usko, että tämä millään muotoa todennäköistä olisi, mutta ilmiönä on vakavasti otettava ja siksi ihan sairasta, että lapsille tästä tuodaan joku pehmoversio.
Slippery slope ja porttiteoria.

Eikö tuo nyt nimenomaan ole sitä mielensäpahoittamista? Tuoksuvia kyniä on ollut olemassa varmuudella ainakin parikymmentä vuotta, sillä ala-asteella niihin törmäsin itsekin. Mistään uudesta ilmiöstä ei ole kyse, eikä Suomeen kuitenkaan ole pesiytynyt mitään tussienhaisteluepidemiaa. Minä sanoisin, että jokainen faijan juoma saunakalja tai aamurööki on lapselle paljon huonompi vaikute ja isompi riski terveydelle, kuin yksikään kynä jolla voi piirtää hyvältä tuoksuvia perhosia. En silti kieltäisi niitäkään.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Vanhat kunnon markkeritussit haisivat aika vinkeälle.
Selittää monta asiaa. Itse en muista lapsuudestani tuoksutusseja, mutta sitten tajusin että eihän se tarkoita ettei minulla sellaisia olisi ollut, päinvastoin oikeastaan. Musta 3mm Staedtler saattoi olla oma suosikkini.
Ehkä Janiz80 hiukan on mielensäpahoittamisen tiellä, mutta onhan tuoksutussi jo ajatuksena niin typerä, että siitä saa hankinnan tehneelle aikuiselle vähän vittuilla.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Et taida ihan tajuta pointtia. Tussinhaistelu ei ole ihan sama juttu kuin pyyhekumin haistelu. Jos sun mielestä on ihan jees, että alakoululaisia opetetaan haistelemaan tusseja, niin toivottavasti sulla ei ole lapsia.

Tamahan eskaloitui sukkelaan. Hyvaa paivanjatkoa tussi-ihmettelyn maailmaan.
 

Tuamas

Jäsen
Et taida ihan tajuta pointtia. Tussinhaistelu ei ole ihan sama juttu kuin pyyhekumin haistelu. Jos sun mielestä on ihan jees, että alakoululaisia opetetaan haistelemaan tusseja, niin toivottavasti sulla ei ole lapsia.

Minä en turhista rutise, yleisemmin nauran mielensäpahoittajille. Tuo nyt ei vaan todellakaan ole jees, että tuputetaan lapsille tuollaista.

Oikeesti. Pyyhekumeja? Tussien haistelusta se imppaamisen ura lähteekin kivasti liikkeelle. En nyt todellakaan usko, että tämä millään muotoa todennäköistä olisi, mutta ilmiönä on vakavasti otettava ja siksi ihan sairasta, että lapsille tästä tuodaan joku pehmoversio.

Briteissä ja jenkeissä näitä turmion tusseja on tehty ja markkinoitu vuodesta 1965 alkaen ainakin nimellä Mr. Sketch, itsekin muistan 90-luvun taitteessa englantilaisessa alakoulussa noita haistelleeni. Olivat kyllä enemmän tyttöjen juttu, kun haisivat pääosin imelälle ja äitelälle (oli niitä 90-luvulla Suomessakin, jossa koulu-ura jatkui, mutta taas tyttöjen juttuja, kun haju ei ollut kovin "miehekäs").

Jos joku kuitenkin kiinnostuu siitä minkä hajuisia nämä ovat (esanssilta ne kaikki haisevat), niin täältä kattavasti Mr. Sketch - Wikipedia
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ehkä Janiz80 hiukan on mielensäpahoittamisen tiellä, mutta onhan tuoksutussi jo ajatuksena niin typerä, että siitä saa hankinnan tehneelle aikuiselle vähän vittuilla.

Veli Benicio ihan oikeilla jäljillä. Kyllä tähän vaikuttaa varmasti sekin, että kuka niitä tusseja on lapselle ostanut. Lapsi siis joka toinen viikko äidillään. Itse olen saanut huolestuneita viestejä siitä, miten lapsi on kuulemma isän luona leikkinyt sahanpurun joukossa, ja jopa väittänyt juoneensa vettä koirankupista. Ja sitten on ihan OK opettaa lapselle imppauksen alkeet. Tätä ihmettelin.

Mieleni ehkä vähän pahoitin, mutta enemmän ihmettelen tätä arvomaailmaa.

Samaan syssyyn ihmettelen, miten nykyään ei lapsia saisi enää komentaa, ja KUN tällainen lapsi ei enää pyyntöihin reagoi, niin seuraava liike on lahjonta. Lapsen äiti tätä harrastaa ja tavaraa muuten hankitaan jatkuvalla syötöllä. Naapurin lapsissa vähän samaa tautia.

Ei natsi tarvitse olla, kun on selkeät säännöt ja niiden valvominen. No tästä voisi vääntää muuallakin, joten ei nyt enempiä. Ehkä tämä avasi nyt vähän taustaa, miksi ihmettelin, ja jopa jonkun mielestä turhaan mieleni pahoitin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Samaan syssyyn ihmettelen, miten nykyään ei lapsia saisi enää komentaa, ja KUN tällainen lapsi ei enää pyyntöihin reagoi, niin seuraava liike on lahjonta.
En kommentoi tätä nimenomaista tapausta mitenkään, mutta yleisellä tasolla tämä on ehkä vittumaisinta, mitä lapsille tehdään. Siinä käytännössä opetetaan muksu olemaan välittämättä säännöistä ja auktoriteeteista, ja viimeistään murrosiässä paska osuu tuulettimeen, kun teini vie vanhempiaan aivan miten tahtoo. Toinen vaihtoehto ei ole tahdottomaksi ja pelokkaaksi piiskaaminen, vaan ihan sellaisten perussääntöjen opettaminen, että teoilla on seurauksensa. Normaali lapsi on sen verran fiksu, että tajuaa tämän, mutta myös yhtälailla fiksu oppiakseen käyttämään vanhemman heikkoutta hyväkseen. Tai sen, että raivoava vanhempi uhkailee vaikka millä, mutta ei koskaan toteuta rangaistuksia tai lipsuu niistä heti. Loppujen lopuksi tavallisten lasten ollessa kyseessä kasvattaminen ei ole mitään rakettitiedettä perusjuttujen osalta, erikseen sitten erilaiset kaverisuhdepulmat, kiusaamiset tai diagnoosit, mutta vaikuttaa siltä, että aika usein lapsen kasvattamista pidetään jotenkin hirveän mystisenä juttuna. Ei kai lopulta ole kyse kuin siitä, että antaa rakkautta ja asettaa rajat.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Siinä käytännössä opetetaan muksu olemaan välittämättä säännöistä ja auktoriteeteista, ja viimeistään murrosiässä paska osuu tuulettimeen, kun teini vie vanhempiaan aivan miten tahtoo.
...
Ei kai lopulta ole kyse kuin siitä, että antaa rakkautta ja asettaa rajat.

Olisin voinut lainata joka sanan, aivan samoilla linjoilla ollaan. No meidän tapauksessa alkuviikko muistellaan, mitkä ne pelisäännöt ovat. Parina päivänä ongelmia siellä täällä, loppuviikosta sujuu homma hyvin. Sitten taas seuraavalla kierroksella sama juttu, kun äidillään on hieman vapaampi kasvatusmetodi. Jyrkkä seuranta on vain sen suhteen mitä meidän talossa tapahtuu tai hän luulee tapahtuvan.

Viimeinen lause täyttä kultaa. Siinähän se on.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Tuoksutussit. Mitä vittua oikeesti? Lapsen äiti ostanut tällaisia 7-v tyttöselle, äitin mielestä kuulemma on ihan ookoo haistella tusseja.

Saanen ihmetellä, miten voi olla mahdollista, että markkinoilla yleensä on lapsille suunnattuja tusseja, eri tuoksuilla? Tekisi mieleni kyllä valittaa johonkin tahoon tästä, tuntuu aika käsittämättömältä.

Mitä seuraavaksi? Tuoksuliima? Eissaatana anna mun kaikki kestää.

Tein kyllä lapselle selväksi, että tässä talossa ei tuollaisia tusseja käytetä, "mutku äiti"...

Noinhan se menee, kaikin puolin. Olen siis samaa mieltä kaikesta. Pakko kysyä, vähän huumorilla, että miten menit lisääntymään tuon naisen kanssa?

Just äsken kirosin itsekseni ja hiljaa erään sallivan äidin kasvatuksen lopputulosta. Tuo moraaliton paska oli ollut taas omimmillaan. No niin, hänellä oli viikonloppuisä, joka yritti suitsia kaveriin järkeä, mutta ei siitä mitään tullut, ääliöstä kasvoi yliminää vailla oleva äidinpoika.

Mä en ymmärrä, miten tästä saatiin mielensäpahoinpitelykeissi. Sitäkin ihmettelen.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Noinhan se menee, kaikin puolin. Olen siis samaa mieltä kaikesta. Pakko kysyä, vähän huumorilla, että miten menit lisääntymään tuon naisen kanssa?
Vahingossahan näitä sattuu...
No tulos oli hyvä, muksun kanssa homma toimii. Nainen sellainen porvarivanhempien lellitelty lapsi, joka on tottunut saamaan kaiken, ja lapsi sitten tietty opetetaan samaan. Vähän ristiriitaista tämä lapselle on, kun joka toinen viikko saa kaiken mitä haluaa, joka toinen viikko sitten mennään sääntöjen mukaan.

Mielensäpahoittaminen on nyt vissiin muotia, ja niin on sen arvosteleminenkin?

Mulla vaan tuppaa menemään nää jutut tunteisiin, kun pienistä lapsista puhutaan.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Jatketaan ihmisten ihmettelyllä, nyt kun vauhtiin pääsin. Ilta-aviisin sivuilla oli juttu ukosta, joka oli mennyt iänaikaiseen huijaukseen; jossain parkkiksella nahkatakkien (tai muun tuotteen) myyntiesittelijä on tulossa messuilta ja kiire lentokentälle ja pitäisi päästä ylimääräisiksi jääneistä tuotteista eroon ja nyt saisi murto-osalla oikeasta hinnasta. Äijä oli sitten ostanut 12 nahkatakkia 800 eurolla ja vasta kotona vaimo huomannut asian laidan, eli takit eivät olleet nahkaa. Merkeistä ei mainittu mitään.

En nyt ihmettele miten on mennyt moiseen, tai miten on vielä päättänyt nolata itsensä lehden sivuilla lopullisesti, tai muuta itsestään selvää, vaan sitä, mihin noi 12 nahkatakkia olisi käytetty. Siis kaksitoista takkia tosta noin kerralla. Ainoa mieleen tuleva, että olisi yrittänyt myydä eteenpäin. Mutta jos oma osto on tuota luokkaa, niin miten kuvitteli myynnillään saavansa voittoa?
Ja toinen, että kai ne takit kuitenkin omaa silmää miellyttää kun kerran ostettu on, joten mihin tämä hienous on nyt haihtunut kun kysessä ei ollutkaan ihan sitä mitä itse kuvitteli? Vai ostetaanko ne kokeilematta sika - tai siis takki säkissä?
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
@stiflat kai sille on koijjari esitellyt nettimyymälöistä että yksittäinen takki on jo tonnin arvoinen että käytännössä ilmaiseksi irtoaa nyt kauppatavara pakkoraossa.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Jatketaan ihmisten ihmettelyllä, nyt kun vauhtiin pääsin. Ilta-aviisin sivuilla oli juttu ukosta, joka oli mennyt iänaikaiseen huijaukseen; jossain parkkiksella nahkatakkien (tai muun tuotteen) myyntiesittelijä on tulossa messuilta ja kiire lentokentälle ja pitäisi päästä ylimääräisiksi jääneistä tuotteista eroon ja nyt saisi murto-osalla oikeasta hinnasta. Äijä oli sitten ostanut 12 nahkatakkia 800 eurolla ja vasta kotona vaimo huomannut asian laidan, eli takit eivät olleet nahkaa. Merkeistä ei mainittu mitään.

Eikö näissä yleensä toimi se perinteinen sytkäritesti - eli onko takki nahkaa vai muovia?

Itse en kyllä oikein voisi kuvitella tilannetta, että itse ostaisin 12 nahkatakkia parkkiksella. Tuossa pitäisi olla melkosien epäselvässä tilassa johon ei edes pääse alkoholilla.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Jatketaan ihmisten ihmettelyllä, nyt kun vauhtiin pääsin. Ilta-aviisin sivuilla oli juttu ukosta, joka oli mennyt iänaikaiseen huijaukseen;
Minulle tulee aina näistä huijauksista mieleen kirja, jonka luin aikanaan. Se kertoi kyllä nettihuijauksista eikä parkkipaikkahuijauksista. Ihmettelin vaan kirjaa lukiessa että miten ihmiset lähetteli rahaa ympäri maailmaa ihmisille joita ei olleet tavanneet vaan vain lähetelleet esim. sähköposteja netissä. Ja luulivat vielä että kyseessä oli vuosisadan rakkaustarina... Huh huh!

Kirja oli siis Miljoonaperintö tarjolla - kuinka verkkopetos toimii (kirjoittajana Riku Salmivuori joka toimii nettihuijauksia "selvittävässä" vapaaehtoisjärjestössä).
Tietokirjailija auttaa nettihuijausten uhreja ja syöttää huijareille pajunköyttä (linkki Ylen sivuille juttuun Salmivuoresta)
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ja luulivat vielä että kyseessä oli vuosisadan rakkaustarina... Huh huh!

En oikeastaan tätä ihmettele niinkään, jos näihin on joku joskus mennyt. Mutta missä pullossa sitä elää, jos ei ole jo nykyään kuullut näiden olevan aina vedätystä. Ihmismieli vain on ihmeellinen ja planeetalla syntyy koko ajan lisää ihmisiä.

“Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
― Albert Einstein

Albert ei ollut mitenkään ylimielinen kusipää tai mitään vaan hän ainoastaan teki havainnon mikä on totta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös