Ihmettelyketju

  • 6 327 377
  • 38 716
Ihmetyttää miksi Kirjoittelija saa edelleen jatkaa palstalla, kun kirjoittelun ainoa tarkoitus on ärsyttää vastapuolta. Ehkä kyseessä on jonkun porukan tieteellinen koe, jonka tulokset luemme tulevaisuudessa.


Joskus aikoinaan säännöt luettuani kuvittelin, että noita voisi "raportoi"-nappia painamalla jollain tavalla kitkeä. Ei ilmeisesti voi.

They hate you if you're clever and they despise a fool, lauloi John Lennon.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ihmetyttää miksi Kirjoittelija saa edelleen jatkaa palstalla, kun kirjoittelun ainoa tarkoitus on ärsyttää vastapuolta.
Minähän en mistään mitään tiedä, mutta @Kirjoittelija :lla on oikeasti paljon annettavaa moneen keskusteluun. Etenkin kiekkopuolella, jonka on keskustelupalstan ydin. Monta kertaa Kirjoittelija on iskenyt pöytään sellaiset faktat, joita vastaan on mahdoton argumentoida perustellusti.

Uskoisin että lukuisat positiiviset asiat, joita Kirjoittelija tälle palstalle tuo, painavat vaakakupissa enemmän kuin ne negatiiviset.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
En minä jääkiekosta mitään ymmärrä mutta jos joku kirjoittaja tekisi noin, eikö se juurikin "ärsyttäisi vastapuolta" kuten TosiFani asian muotoili.
Aina voi tulla tänne kierrätyskeskukseen ulisemaan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Facebookissa on näköjään ryhmä nimeltä Vegaaniset kasvisruuat. En oikein ymmärrä miten tuo eroaa muista vastaavista ryhmistä. Vegaaniset ruuat kun tuppaavat olemaan aina kasvisruokia. Tai no okei jos haluaa erikseen ruokaa jossa ei ole sieniä...
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Facebookissa on näköjään ryhmä nimeltä Vegaaniset kasvisruuat. En oikein ymmärrä miten tuo eroaa muista vastaavista ryhmistä. Vegaaniset ruuat kun tuppaavat olemaan aina kasvisruokia. Tai no okei jos haluaa erikseen ruokaa jossa ei ole sieniä...
Kasvisruuan valmistuksessakin voidaan käyttää eläinperäisiä tuotteita. Vegaaninen on sitten täysin vailla mitään eläinkunnan tuotteita. Näin mä sen ymmärtäisin.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Kasvisruuan valmistuksessakin voidaan käyttää eläinperäisiä tuotteita. Vegaaninen on sitten täysin vailla mitään eläinkunnan tuotteita. Näin mä sen ymmärtäisin.

Maitotuotteet ja kananmunat taitaa olla vegaaniudessa no-no. Ja eiks jostain nilviäisistä tuoteta väriainettakin joka ei mee läpi tiukasta vegaani-seulasta.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kasvisruuan valmistuksessakin voidaan käyttää eläinperäisiä tuotteita. Vegaaninen on sitten täysin vailla mitään eläinkunnan tuotteita. Näin mä sen ymmärtäisin.
Kyllä minä tämän tiedän. Mietin vain miksi nimi ei voi olla Vegaaniset ruuat. Vegaaniset kasvisruuat on oksymorooni.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minä ihmettelen, että vegaanisesta ruokavaliosta kertovassa artikkelissa mainitaan ruokalaji nimeltä "vegaaninen kinkku". Kuulostaa ja näyttää eläinperäiseltä, vaikka ainekset ovatkin vegaanisia. On myös erilaisia vegaanisia pihvejä, nakkeja ja vegaanista maitoa. Keksisivät kasvisperäisiä nimiä.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Minä ihmettelen, että vegaanisesta ruokavaliosta kertovassa artikkelissa mainitaan ruokalaji nimeltä "vegaaninen kinkku". Kuulostaa ja näyttää eläinperäiseltä, vaikka ainekset ovatkin vegaanisia. On myös erilaisia vegaanisia pihvejä, nakkeja ja vegaanista maitoa. Keksisivät kasvisperäisiä nimiä.

Joo mä oon kans ihmetelly monesti sitä, että miksi pitää käyttää edes noita pihvi tai nakki -sanoja kasvisruokamaailmassa. Itse syön nykyään enemmän kasvisruokia kun ennen, ja mielummin näkisin noilla ihan omia ruokanimiä.
 

Kouhia

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä ihmettelen, että vegaanisesta ruokavaliosta kertovassa artikkelissa mainitaan ruokalaji nimeltä "vegaaninen kinkku". Kuulostaa ja näyttää eläinperäiseltä, vaikka ainekset ovatkin vegaanisia. On myös erilaisia vegaanisia pihvejä, nakkeja ja vegaanista maitoa. Keksisivät kasvisperäisiä nimiä.
Tämä. Jos pitää olla vege, niin miksi helvetissä ateria se pitää vääntää muotoon makkara tai lihamureke.
 

Kuubextra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes
Mihin perustuu alkoholilain 12 tuntia/vrk vähittäismyyntiaika? Ymmärtäisin jos alkoholia saisi myydä vaikka vain maanantaisin, jolloin väkisinkin joutuu vain tissuttelemaan koko viikon kun ei jaksa kymmentä laatikkoa kantaa kaupasta.

Oliko kumminkin tarkotuksena juurikin tämä, että kun jouduin klo 20.55 vetää kaasu pohjassa kauppaan. "Ole sinäkin alkoholisti ja osta juomasi empimättä niin et jäisi ilman".

Vitutuksissani vaihdoin sikspäkin laatikkoon. Kyllä, toimii.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
Mihin perustuu alkoholilain 12 tuntia/vrk vähittäismyyntiaika? Ymmärtäisin jos alkoholia saisi myydä vaikka vain maanantaisin, jolloin väkisinkin joutuu vain tissuttelemaan koko viikon kun ei jaksa kymmentä laatikkoa kantaa kaupasta.

Oliko kumminkin tarkotuksena juurikin tämä, että kun jouduin klo 20.55 vetää kaasu pohjassa kauppaan. "Ole sinäkin alkoholisti ja osta juomasi empimättä niin et jäisi ilman".

Vitutuksissani vaihdoin sikspäkin laatikkoon. Kyllä, toimii.
Se perustuu siihen ettei finskille voi edelleenkaan antaa vapautta ostaa alkoholia kaikkina aikoina koska finski sekoaisi jos saisi liikaa vapautta.

Kautta maailman, otan esimerkiksi Kreikan jossa itse asun (kesat tosin yrittajana kotimaassa), saa ostaa alkoholia 24/7 ja silti ihmiset eivat sekoa. Suomalaisista toki 98% saisivat maksakirroosin silmanrapayksessa jos vapaa myynti sallittaisiin. Koska emme ilmeisesti osaa olla. Ikuisuuskysymys
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ei ole. Kotitehtäväksi jätän sen selvittämisen mitä oksymorooni oikeasti tarkoittaa...
Mjaa kappas. Aivopieruja sattuu välillä. I'll get me coat.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ihmetyttää miksi Kirjoittelija saa edelleen jatkaa palstalla, kun kirjoittelun ainoa tarkoitus on ärsyttää vastapuolta. Ehkä kyseessä on jonkun porukan tieteellinen koe, jonka tulokset luemme tulevaisuudessa.
Kato ei näitä sääntöjen mukaan vihelletä. En tiedä oletko pannut merkille, mutta saa täällä myös aivan surutta kiertää ketjusta toiseen vänkäämässä ja esittämässä tyhmiä aiheeseen liittymättömiä kysymyksiä ilman sanktioita.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Minä ihmettelen, että vegaanisesta ruokavaliosta kertovassa artikkelissa mainitaan ruokalaji nimeltä "vegaaninen kinkku". Kuulostaa ja näyttää eläinperäiseltä, vaikka ainekset ovatkin vegaanisia. On myös erilaisia vegaanisia pihvejä, nakkeja ja vegaanista maitoa. Keksisivät kasvisperäisiä nimiä.

Juuri tätä ihmettelen. Miksi halutaan pitää kiinni mielikuvasta, että syödään kuitenkin ikäänkuin lihaa? Eikö ne tajua, että tuo on vain alkuperäisen tuotteen arvon pitämistä korkeana?
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Se perustuu siihen ettei finskille voi edelleenkaan antaa vapautta ostaa alkoholia kaikkina aikoina koska finski sekoaisi jos saisi liikaa vapautta.

Kautta maailman, otan esimerkiksi Kreikan jossa itse asun (kesat tosin yrittajana kotimaassa), saa ostaa alkoholia 24/7 ja silti ihmiset eivat sekoa. Suomalaisista toki 98% saisivat maksakirroosin silmanrapayksessa jos vapaa myynti sallittaisiin. Koska emme ilmeisesti osaa olla. Ikuisuuskysymys

Tuota tuota... miksi sä olet talvet Kreikassa? Vastaus sisältää myös vastauksen siihen, miksi suomalaisia pitää suojata viinalta enemmän kuin kreikkalaisia.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuota tuota... miksi sä olet talvet Kreikassa? Vastaus sisältää myös vastauksen siihen, miksi suomalaisia pitää suojata viinalta enemmän kuin kreikkalaisia.

Veikkaan parempaa ilmasto.

Onkohan noin muuten tullut paljonkin lisää viinamyrkytyksestä johtuvia kuolemia tänä kesänä kun aurinko paistanu jo kolmatta kuukautta putkeen?
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Juuri tätä ihmettelen. Miksi halutaan pitää kiinni mielikuvasta, että syödään kuitenkin ikäänkuin lihaa? Eikö ne tajua, että tuo on vain alkuperäisen tuotteen arvon pitämistä korkeana?
Siksi että kyseisillä ruokalajeilla on vakiintunut kielellinen ja kulttuurillinen asema, minkä vuoksi jokainen ymmärtää käsitteen "pihvi" tarkoituksen. Sanomalla jotain "pihviksi" havainnollistetaan, missä muodossa ruoka on tarkoitettu syötäväksi/valmistettavaksi.

Asialla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, nauttiiko kasvis- vai lihapihveistä. Jokainen ymmärtää näiden eron.

Jos vaikka puhutaan juustosta, on hieman helpompi sanoa "vegaaninen juusto" (tai vuusto) kuin "kasvisperäinen valmiste, jota käytetään yleisesti leivän päällä lisukkeena".
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Miksi nuo ryssät päätti pelata noin aikaisin. Olin varautunut klo 21-eteenpäin.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Siksi että kyseisillä ruokalajeilla on vakiintunut kielellinen ja kulttuurillinen asema, minkä vuoksi jokainen ymmärtää käsitteen "pihvi" tarkoituksen. Sanomalla jotain "pihviksi" havainnollistetaan, missä muodossa ruoka on tarkoitettu syötäväksi/valmistettavaksi.

Asialla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, nauttiiko kasvis- vai lihapihveistä. Jokainen ymmärtää näiden eron.

Jos vaikka puhutaan juustosta, on hieman helpompi sanoa "vegaaninen juusto" (tai vuusto) kuin "kasvisperäinen valmiste, jota käytetään yleisesti leivän päällä lisukkeena".

Vuusto on foneettisesti hankala. Vöner ei ole. V-kirjaimen kanssa on usein hankaluuksia, sama H-kirjaimen kanssa. Ne nilkit.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Sanan pihvi voi aivan hyvin korvata viipaleella tai siivulla. Nakki on "puikko". Mureke tai pyörykkä (mieluummin pallo) ovat kutakuinkin hyväksyttäviä.
Maito voi olla "juoma". Voi on "levite". Eläintuotevapaa juusto voisi olla "jyystö". Paistos ja pata ovat neutraaleja. Paisti tai kinkku eivät ole.
Tai sitten noilla lihamaisilla nimillä houkutellaan lihansyöjiäkin kokeilemaan kasvisruokia, mikä ei ole huono asia.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sanan pihvi voi aivan hyvin korvata viipaleella tai siivulla.
Aijaa? Minulle siivu tai viipale on ohut leike ja pihvi paksumpi yksikkö, jonka voi laittaa esim. pannulle tai grilliin.
Maito voi olla "juoma". Voi on "levite".
Eläinbisnes tietysti haraa vastaan ja pakottaa joissain kohdin käyttämään kiertoilmaisuja kuten "soijajuoma" tai "juustoon verrattava valmiste". Levite/margariini ovat ymmärtääkseni täysin neutraaleja nimityksiä kasvispohjaiselle "voille". Osa on vegaanisia, osa ei.
Soijamaito on Eläintuotevapaa juusto voisi olla "jyystö". Paistos ja pata ovat neutraaleja. Paisti tai kinkku eivät ole.
Tai sitten noilla lihamaisilla nimillä houkutellaan lihansyöjiäkin kokeilemaan kasvisruokia, mikä ei ole huono asia.
Totta kai tavoite on myös houkuella lisää kuluttajia em. tuotteiden pariin. Kun puhutaan kasvispihveistä, jokainen ymmärtää, mikä niiden käyttötarkoitus on. Lihatuotteet olivat ennen kasvistuotteita apajilla, joten vakiintuneet termit ovat rakentuneet niiden ympärille. Aika monet kasvissyöjät myös pitävät lihatuotteiden mausta, mutta valitsevat silti olla syömättä niitä. Sekin on ihan loogista.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Vöneriä vois joskus kokeilla. Vihistä oon kai, se oli hyvää. Ne ihmeranskalaiset oli kyl ihan paskaa, bataattiako olivat.

Ja yllä dissattiin ikävästi mun tärkeä kielellinen huomio, vissiin jotain politiikkakeskeisyyttä ja ite oon tämmönen homoesteetti, jonka näkökulma on semmonen, että jos on ruma peliasu niin ei voi kannattaa. Ootte kyl rasisteja kaikki! En kirjota enää tänne! Meen piffiin haukkumaan teidän, asia on pihvi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös