Ihmettelyketju

  • 6 343 300
  • 38 746

teppana

Jäsen
Siinä että sinä haukut niitä jotka eivät ymmärrä miksi nainen voi olla siivoajana tai niillä voi olla oma kuntosalivuoro, kun laki kieltää sen tasa-arvon nimissä. Kerrot siis kannattavasi epätasa-arvoa ja tasa-arvon kannattajat on väärässä.

Tein toki tässä olettaman että näin ei oikeasti ole, van oikeasti kannatat tasa-arvoa mutta et vain itse ymärtänyt että ajoit itsesi pussiin.

Aika lapsenomainen ajatus tasa-arvosta. Tähän sopisi hyvin se kuva missä kolme eripituista ihmistä seisoo aidan takana.

Eli pitäydyn tulkinnassani. Kyseessä on karrikoitu ajatus tasa-arvosta jonka johdosta näitä idioottimaisia 'hoplopissa ei saa satakiloinen mies laskea' vertauksia sikiää.

Suosittelen irtautumaan ajatuksesta jossa tasa-arvo on vain ja ainoastaan 100% tasajako.

Olkukkoa en vieläkään missään näe. Enemmän pikkulapsimaista kitinää kyllä riittää.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Aika lapsenomainen ajatus tasa-arvosta. Tähän sopisi hyvin se kuva missä kolme eripituista ihmistä seisoo aidan takana.

Eli pitäydyn tulkinnassani. Kyseessä on karrikoitu ajatus tasa-arvosta jonka johdosta näitä idioottimaisia 'hoplopissa ei saa satakiloinen mies laskea' vertauksia sikiää.

Suosittelen irtautumaan ajatuksesta jossa tasa-arvo on vain ja ainoastaan 100% tasajako.

Olkukkoa en vieläkään missään näe. Enemmän pikkulapsimaista kitinää kyllä riittää.
En voi enää enempää ja rautalangasta vääntää asiaa sinulle. Mitäs jos vaan sovitaan että ollaa yhdessä eriävää mieltä? Lukijat saa sitten oman älykyytensä mukaan joko tulkita sinun kitinäsi kitisijöistä suuntaan tai toiseen. Me loput voimme jatkaa sen ihmettelemistä miten tasa-arvon varjolla voidan ajaa milloin mitäkin tasa-arvon vastaista. Tulee pitkä lista lakikirjaan tällä tavalla ja kukaan enää ymmärä mitä lakeja on, ei ole ja ehkä on.
 

teppana

Jäsen
En voi enää enempää ja rautalangasta vääntää asiaa sinulle. Mitäs jos vaan sovitaan että ollaa yhdessä eriävää mieltä? Lukijat saa sitten oman älykyyttensä mukaan joko tulkita sinun kitinäsi kitisijöistä suuntaan tai toiseen. Me loput voimme jatkaa sen ihmettelemistä miten tasa-arvon varjolla voidan ajaa milloin mitäkin tasa-arvon vastaista. Tulee pitkä lista lakikirjaan tällä tavalla ja kukaan enää ymärä mitä lakeja on, ei ole ja ehkä on.

Jep. Meillä taitaa olla näkemyseroja siinä, että kuinka suuri ongelma tasa-arvon määritteleminen oikeastaan on. Normaalille ihmiselle ei tuota ongelmaa tehdä eroa Pertsa 50v. kielto laskea muoviliukumäestä hoplopissa ja huonekaluliikkeelle joka kieltäytyy myymästä sänkyjä miespareille.

Toki voi olla sitä mieltä että yrityksellä pitää olla oikeus päättää kenelle palveluja tarjoaa mutta siinä on paljon enemmän ongelmia kuin hieman harmaalle alueelle menevässä laissa. Markkinatalous ei paljon lämmitä kun navetasta katkeaa vesiputki ja kylän ainoa päivystävä LVI yrittäjä kieltäytyy tulemasta koska et ole oikeaa sukupuolta/uskontoa/mitä vain.

Mielummin elän yhteiskunnassa missä laki edes yrittää turvata jokaisen ihmisen tasavertaisen kohtelun kuin yhteiskunnassa joka nostaa kädet pystyyn ja siirtää vastuun markkinataloudelle.

Eli, ollaan vain eri mieltä mutta noita lapsellisia olkiukkoja tässä keskustelussa on rakentanut aivan joku muu kuin minä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Jep. Meillä taitaa olla näkemyseroja siinä, että kuinka suuri ongelma tasa-arvon määritteleminen oikeastaan on. Normaalille ihmiselle ei tuota ongelmaa tehdä eroa Pertsa 50v. kielto laskea muoviliukumäestä hoplopissa ja huonekaluliikkeelle joka kieltäytyy myymästä sänkyjä miespareille.

Toki voi olla sitä mieltä että yrityksellä pitää olla oikeus päättää kenelle palveluja tarjoaa mutta siinä on paljon enemmän ongelmia kuin hieman harmaalle alueelle menevässä laissa. Markkinatalous ei paljon lämmitä kun navetasta katkeaa vesiputki ja kylän ainoa päivystävä LVI yrittäjä kieltäytyy tulemasta koska et ole oikeaa sukupuolta/uskontoa/mitä vain.

Mielummin elän yhteiskunnassa missä laki edes yrittää turvata jokaisen ihmisen tasavertaisen kohtelun kuin yhteiskunnassa joka nostaa kädet pystyyn ja siirtää vastuun markkinataloudelle.

Eli, ollaan vain eri mieltä mutta noita lapsellisia olkiukkoja tässä keskustelussa on rakentanut aivan joku muu kuin minä.
Joo se kylän ainoa LVI yrittäjä on velvoitetu sinne lähtemään vaikka kesken omien häidensä. Kyllä todella huomaa että kuka ne olkiukot rakentaa ja samalla huutaa että on jepa jos vähän nainen siivoaa miesten pukkarissa, mutta ei jos mies naisten, saati että kuntosalivuorot voisi sukupuolen mukaan.

Tiedätteköhän te muiden kyttääjät, paremmin ymmärtäjät ja tahallaan väärinymmärtäjät enää edes itse että mitä te kannatatte? Sillon käy syrjintä kun se sopii omaan agendaan ja seuraavaksi se onkin väärin. Ihmeellistä porukkaa.
 
Viimeksi muokattu:

teppana

Jäsen
Joo se kylän ainoa LVI yrittäjä on velvoitetu sinne lähtemään vaikka kesken omien häidensä. Kyllä todella huomaa että kuka ne olkiukot rakentaa ja samalla huutaa että on jepa jos vähän nainen siivoaa miesten pukkarissa, mutta ei jos mies naisten, saati että kuntosalivuorot voisi sukupuolen mukaan.

Niin se on pakko lähteä. Tiedätkö miksi? Koska se sinun kovasti mainostava markkinatalous ei toimi niin vapaasti kuin aiemmin toivoit.

Luulen että tässä suurin ero meidän välillä on se, että sinä käsität tasa-arvon jonkinlaisena nollasumma pelinä jossa jokaisella ihmisellä ja ryhmällä tulee olla sama määrä nappuloita. Tämä ei ole yleisesti hyväksytty käsite tasa-arvosta eikä myöskään suomen oikeuslaitoksen käsitys.

Naisten erillinen kuntosalivuoro voi olla tasa-arvoisempi kuin yhteinen. Nainen siivoamassa miesten pukkaria voi olla tasa-arvoisempi kuin mies siivoamassa naisten. Maailma on monisyinen paikka jossa ihmiset kokevat erilaisia paineita ja haasteita. Näiden paineiden ja haasteiden ymmärtäminen ja korjaaminen/helpottaminen on tasa-arvoa.

Tasa-arvoa ei ole sukupuolikiintiöt pörssiyritysten johdossa. Tasa-arvoa on esim. naisten houkutteleminen tekniikan puolen opiskelijoiksi vaikka sitten kiinteillä paikoilla (ja sama miehille esim. terveydenhuollon opiskeluun). Tämä ei ole vaikeaa enkä usko sekuntiakaan että lakikirja menee liian vaikeaselkoiseksi. Jos et halua joutua lain kanssa ongelmiin syrjinnän suhteen siihen on ihan selkeä lääke. Älä käyttäydy syrjivästi. Suomen oikeuslaitos on useasti osoittanut kykenevänsä tulkitsemaan motiiveja ja ottamaan huomioon muutakin kuin mustavalkoisen tulkinnan lain kirjaimesta.

Jos syrjintäsyytteitä alkaa tipahtelemaan kuin sieniä sateella olen valmis harkitsemaan asemaani uudestaan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Niin se on pakko lähteä. Tiedätkö miksi? Koska se sinun kovasti mainostava markkinatalous ei toimi niin vapaasti kuin aiemmin toivoit.

Luulen että tässä suurin ero meidän välillä on se, että sinä käsität tasa-arvon jonkinlaisena nollasumma pelinä jossa jokaisella ihmisellä ja ryhmällä tulee olla sama määrä nappuloita. Tämä ei ole yleisesti hyväksytty käsite tasa-arvosta eikä myöskään suomen oikeuslaitoksen käsitys.

Naisten erillinen kuntosalivuoro voi olla tasa-arvoisempi kuin yhteinen. Nainen siivoamassa miesten pukkaria voi olla tasa-arvoisempi kuin mies siivoamassa naisten. Maailma on monisyinen paikka jossa ihmiset kokevat erilaisia paineita ja haasteita. Näiden paineiden ja haasteiden ymmärtäminen ja korjaaminen/helpottaminen on tasa-arvoa.

Tasa-arvoa ei ole sukupuolikiintiöt pörssiyritysten johdossa. Tasa-arvoa on esim. naisten houkutteleminen tekniikan puolen opiskelijoiksi vaikka sitten kiinteillä paikoilla (ja sama miehille esim. terveydenhuollon opiskeluun). Tämä ei ole vaikeaa enkä usko sekuntiakaan että lakikirja menee liian vaikeaselkoiseksi. Jos et halua joutua lain kanssa ongelmiin syrjinnän suhteen siihen on ihan selkeä lääke. Älä käyttäydy syrjivästi. Suomen oikeuslaitos on useasti osoittanut kykenevänsä tulkitsemaan motiiveja ja ottamaan huomioon muutakin kuin mustavalkoisen tulkinnan lain kirjaimesta.

Jos syrjintäsyytteitä alkaa tipahtelemaan kuin sieniä sateella olen valmis harkitsemaan asemaani uudestaan.
Sinä kuvailit tuossa varsin kirjavasti sekä positiivista, että normaalia syrjintää ja väitit sen olevan tasa-arvoa. Faktojen ja termien tsekkaaminen voisi olla paikallaan.

Kuten sanoin, tiedättekö te edes itse mitä kannatatte?
 

teppana

Jäsen
Sinä kuvailit tuossa varsin kirjavasti sekä positiivista, että normaalia syrjintää ja väitit sen olevan tasa-arvoa. Faktojen ja termien tsekkaaminen voisi olla paikallaan

Väitin sen olevan mahdollisesti tasa-arvoisempi. Positiivinen syrjintä esimerkiksi kuntosalivuorojen suhteen voi nettovaikutuksena tuottaa tasa-arvoisemman yhteiskunnan. En väitä että näin on vaan väitän että se on mahdollista. Tuntuu että keskityt semantiikkaan vaikka pointtini pitäisi olla melko selkeä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Väitin sen olevan mahdollisesti tasa-arvoisempi. Positiivinen syrjintä esimerkiksi kuntosalivuorojen suhteen voi nettovaikutuksena tuottaa tasa-arvoisemman yhteiskunnan. En väitä että näin on vaan väitän että se on mahdollista. Tuntuu että keskityt semantiikkaan vaikka pointtini pitäisi olla melko selkeä.
Joo, erittäin selkeä on ollut, kitisijät vittuun. Naiset miesten pukuhuoneisiin ja miehille kiellot. Se on tasa-arvoa.
 

teppana

Jäsen
Joo, erittäin selkeä on ollut, kitisijät vittuun. Naiset miesten pukuhuoneisiin ja miehille kiellot. Se on tasa-arvoa.

Otan tässä nyt takaisinpäin tuota omaa proavamista. Eli pahoittelut kaikista "ulina, kitinä, pikkulapsi" yms. kommenteista. Kyllä siis ymmärrän myös sinun näkökulman. Olen siitä eri mieltä, mutta ymmärrän mitä haet takaa.

Näin ihan ilman ansoja tai ähäkutteja kysyn, koska kiinnostaa. Onko sinun mielestä tilanne missä nainen voi siivota miesten pukkarin mutta mies ei naisten vähemmän tasa-arvoinen kuin tilanne missä mies ja nainen voivat siivota minkä pukkarin tahansa?

Jos on, voitko kuvailla minulle mitä tarkoitat kun puhut tasa-arvosta?
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Luin tuota TV-sarjaketjua ja ihmettelen, kuinka paljon jotkut ehtivät/viitsivät katsoa sarjoja. Kyllä mä niitä itsekin katselen, mutta viitisen jaksoa viikossa jotain sarjaa on jo aika paljon. En siis mitenkään kritisoi ketään, kunhan ihmettelen.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Otan tässä nyt takaisinpäin tuota omaa proavamista. Eli pahoittelut kaikista "ulina, kitinä, pikkulapsi" yms. kommenteista. Kyllä siis ymmärrän myös sinun näkökulman. Olen siitä eri mieltä, mutta ymmärrän mitä haet takaa.

Näin ihan ilman ansoja tai ähäkutteja kysyn, koska kiinnostaa. Onko sinun mielestä tilanne missä nainen voi siivota miesten pukkarin mutta mies ei naisten vähemmän tasa-arvoinen kuin tilanne missä mies ja nainen voivat siivota minkä pukkarin tahansa?

Jos on, voitko kuvailla minulle mitä tarkoitat kun puhut tasa-arvosta?
Kyllä minusta esteet että mies ei voi saada työtä koska pitäisi siivota naisten pukuhuoneen on epätasa-arvoista. Ihan en saanut kiinni tuosta kysymyksestä, kun edellinen esimerkki on aika monimutkainen tuollaiselle kysymykselle, mutta koitetaan. Tasa-arvo on sitä että kaikilla on samat mahdollisuudet yhteiskunnassa, ihan riippumatta lähtäkohdista, väreistä, roduista, sukupuolista jne. sitä minä kannatan. Se että jotkut eivät mene vaikka lukemaan diplomi-insinööreiksi on täysin toinen asia, kunhan se mahdollisuus on olemassa. Samaten se siivoojan paikka pitäisi olla olemassa vaikka joku nainen loukkaantuu siitä että musta homo siivoaa siellä naisten pukuhuoneessa. Sitten jos se käyttäytyy epäsopivasti niin meillä on lait ja systeemit sitäkin kohtaan. Väitän että kukaan joka siellä töissä on ei sellaista tekisi, tai tekisi hyvin lyhyen aikaa. Se kynnys moiselle, on se siivoaja mitä tahansa sukupuolta, on töissä ollessa todella kova. Ennemminkin kuvittelen että se ei ainakaan katso. Siitä naapurikopilla olevasta miehestä/naistesta ja sen seksuaalisesta suuntauksesta sä et taas voi tietää ja se saa katsella miten mielii.

Tottakai olen tässä nyt liioitellut tuolla HopLop esimerkillä jne. mutta sen olen tehnyt aivan tarkoituksella, se että se johonkin osuu ja uppoaa kertoo ennemminkin henkilöstä kuin siitä haluaako keskustella itse asiasta. Keskustelu lähti edelleenkin siitä saako parturi valita asiakkaansa ja nyt vedetiin lakia mukaan siihen että ei saa, niitä tilanteita missä sitten vastaavasti lakia vaaditaan mukaan ja joku valtuutettu joutuu linjaamaan sitä sun tätä on miljoonia. Tuollainen laki, vaikka sen tausta olisi kuinka hieno ja hyvä, ei silti ole paikallaan, kun sen ymmärtäminen on täysin riippuvaista jonkun tahon mielivaltaisesta tulkinnasta. Lakien pitäisi olla meitä kaikkia varten, yksinkertaisia ja simppeleitä. Kun pitää oikeasti miettiä että saako ylipainoinen mies mennä liukumäkeen, mikä siis on kärjistetty esimerkki, tasa-arvon nimessä niin ollaan oikeastikkin tilanteessa missä koko lakia ja touhua pitäisi miettiä hieman pidempään.

Laitan nyt vielä uudestaan että tuo liukumäki on kärjistettu esimerkki, jotta tyhmäkin tajuaisi. Silti samalla kaavalla voi tuon esiin kaivaa kuin sen että mies ei saa mennä kuntosalille kun naiset ei tykkää, oikeastaan jopa tuolla liukumäkeen pääsykiellolla on parempi pohja kuin naisten tykkäämättömyydellä.

Että nyt ihan viimeseksi tulee selväksi niin minä en ole rasisti, en sorra muunsukupuolisia, minusta homot on kivoja jätkiä jos ne on kivoa jätkiä, ja lesbot kivoja naisia jos ne on kivoja naisia, mulle kelpaa kaikki uskonnot jos ne haluaa elää samoilla säännöillä jne. olikohan siinä kaikki, vai unohdinko jotain? No menkööt. Olen myös vankkumaton tasa-arvon kannattaja. Vaikka se joskus ei jolle kulle aukeisikaan kun on niin pahasti ymmärtänyt sen asian väärin.
 
Viimeksi muokattu:

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Mun puolesta saa olla naisten kuntosaleja ja miesten partureita. Kritiikkini kohdistui noihin muuntuviin perusteluihin, että miksi ei ja miksi kyllä.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Mun puolesta saa olla naisten kuntosaleja ja miesten partureita. Kritiikkini kohdistui noihin muuntuviin perusteluihin, että miksi ei ja miksi kyllä.

Ja minä olen valmis hyväksymään sen, että miksi nainen saa siivojana siivota molemmat pukukopit ja mies ei, vaikka samaan aikaan tiedostan asian ongelmallisuuden tasa-arvon näkökulmasta.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En tiedä mistä täällä puhutaan, mutta olen eri mieltä teidän kaikkien kanssa.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Ja minä olen valmis hyväksymään sen, että miksi nainen saa siivojana siivota molemmat pukukopit ja mies ei, vaikka samaan aikaan tiedostan asian ongelmallisuuden tasa-arvon näkökulmasta.

No vittu kun taas ollaan samaa mieltä!

Mutta huolestuttavaa on, jos joku ei tohdi salille, kun siellä on miehiä. Ei kai niin voi kovin usein olla. Eli en pitäisi sitä syynä sille, että voi olla naisten kuntosaleja tms. mestoja. Mutta jokin syy vissiin piti löytää.

Eiköhän ihmisistä suurin osa ole järjissään, on sitten näitä pieniä äänekkäitä ryhmiä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
No vittu kun taas ollaan samaa mieltä!

Mutta huolestuttavaa on, jos joku ei tohdi salille, kun siellä on miehiä. Ei kai niin voi kovin usein olla. Eli en pitäisi sitä syynä sille, että voi olla naisten kuntosaleja tms. mestoja. Mutta jokin syy vissiin piti löytää.

Eiköhän ihmisistä suurin osa ole järjissään, on sitten näitä pieniä äänekkäitä ryhmiä.
Minusta on huolestuttavampaa jos ei voi palkata miestä siivoojaksi, kun voi olla naisia jotka ei voi mennä kuntosalille, missä voi olla miehiä töissä, vaikka kuinka ne miehet käyttäytyisivät asiallisesti. Toisessa on kyse työpaikasta ja toisessa musta tuntuu jutusta. Sitten jos meillä vallitsisi vapaus näissä asioissa niin voisi naisille perustaa oman kuntosalin ja palkata sinne vain naisia, mutta hyi helvetti kun sehän olisi tasa-arvon vastaista, vaikka sille kuinka olisi markkinataloudessa kysyntää.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Meitsi ihmettelee ihan sikana yhtä asiaa. Nääs kun tonne on rakennettu kohtalaisen hieno koirapuisto. Isoille koirille oma aitaus, ja pienille omansa. Kuitenkin homma on silleen, että eihän siellä ikinä mitään koiria näy. Aika usein meinaan kävelen siitä ohi, mutta ei näy koiria. Paskaa on katujen varsilla ollut ainakin viime talvena niin paljon, että aluella luulisi olevan todella paljon koiria. Onko joku korealainen grillausbuumi iskenyt tänne Länsi-Suomen lääniin, vai miksi niitä koiria ei näy jolkottelemassa siellä komeassa puistossa? Onko kuuma koira hyvää, kertokaa vaan ihan omin sanoin, jos tiedätte.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona

Tuamas

Jäsen
Ihmettelen tätä touhua Ravintola heitti ulos Trumpin tiedottajan Sarah Huckabee Sandersin – nettisivut täyttyivät heti tuhansista viiden ja yhden tähden arvioista | Yle Uutiset | yle.fi (linkki ylen uutiseen)
Kuten jo aiemmin sanoin niin jokainen saa asiakkaansa valita, tai pitäisi saada, mutta on se nyt vaan pelleä niitä valita sen mukaan missä joku on töissä, saati että sukupuolen tai ihonvärin mukaan.

Minusta tämä oli ironian multihuipentuma, kun juuri Huckabee Sanders oli puolustanut leipurien oikeutta olla myymättä kakkuja homoille ja nyt vinkuu, kun ravintoloitsija käyttää oikeuttaan olla myymättä hänelle.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Minusta tämä oli ironian multihuipentuma, kun juuri Huckabee Sanders oli puolustanut leipurien oikeutta olla myymättä kakkuja homoille ja nyt vinkuu, kun ravintoloitsija käyttää oikeuttaan olla myymättä hänelle.
No Suomessa olisi saanut sakot, koska tasa-arvo.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Toisessa on kyse työpaikasta ja toisessa musta tuntuu jutusta. Sitten jos meillä vallitsisi vapaus näissä asioissa niin voisi naisille perustaa oman kuntosalin ja palkata sinne vain naisia, mutta hyi helvetti kun sehän olisi tasa-arvon vastaista, vaikka sille kuinka olisi markkinataloudessa kysyntää.
Näin saa edelleenkin tehdä, mutta sukupuolisyrjintä on kyettävä perustelemaan järkevästi.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Näin saa edelleenkin tehdä, mutta sukupuolisyrjintä on kyettävä perustelemaan järkevästi.
En tiedä mitä justiinsa luin, mutta jos ymmärsin ja luin sen mitä oli kirjoitettu, niin olen aika hämmentynyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös