Ihmettelyketju

  • 6 338 568
  • 38 741

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tossa eilen ihmettelin kun kävin yksillä synttärijuhlilla että miksi ihmisille ostellaan kalliita lahjoja? Onko se materiaali joka näyttää toiselle että sut muistetaan ja susta välitetään? Eiks tuo oo helvetin pinnallista.

Ehkä oon yksin ihmettelyjeni kanssa mut en oo koskaan ymmärtänyt lahjojen ostelua. Enkä oo koskaan edes pentunakaan niitä halunnu.

Onko se niin että jos meet jonkun juhliin ja viet vaikka kukkapuskan pelkästään niin oot huono ihminen koska et näytä rahalla sitä että välität.

Muistan ku oli häät joskus ja hääpari oli laittanut jonkun tietyn rajan minkä yli rahaa/lahjoja pitäs olla. Noh jäi menemättä sinne.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Sattumalta päädyin eilen katsomaan 112-sarjan jaksoa, jossa 19-vuotias tyttö oli kaatunut rantakalliolla Porkkalassa. Ilmeisesti tarkempi paikka oli jossain Porkkalan eteläpuolisella saarella. Kaatuessaan tyttö oli loukannut kättään, joka ilmoituksen mukaan olisi mennyt olkapäästä sijoiltaan ja uhrilla sitä myöten kovat kivut.

Ihmetystä aiheutti, että tällaiselle tapaukselle lähdettiin Rajavartiolaitoksen Super Puuma -helikopterilla ja mukana täysi miehistö (kuvien perusteella ainakin 5 henkilöä). Onnettomuuspaikalla oli jo pelastuslaitoksen venepartio, joka oli kuitenkin pyytänyt Puumaa paikalle (lähtöpaikka Helsinki-Vantaa). Aloin väkisinkin miettimään, oliko tapahtunut sen kaltainen, että pelastukseen piti uhrata noin paljon mies- ja kalustovoimaa, kun mistään hengenhädästä ei selvästi ollut kyse. Riskit olivat myös kalustolle suurehkot, sillä liukas kallio ei ole ihanteellisin laskeutumispaikka helikopterille. Yhtään tietenkään tytön kipuja vähättelemättä (ilmeisesti kädessä oli myös murtumia), mutta tuskin Puuman ainutlaatuista ja superkallista pelastusresurssia lähdetään ns. paperiviiltojen vuoksi käyttämään.

Kyseisellä saarella oli iso venesatama, jossa kiinni useita veneitä, joten mikään ulkosaariston autioluoto ei ollut kyseessä. Jos paikalle oli jo mennyt venepartio ja matkaa täten mantereelle Porkkalaan tuskin montaa kymmentä minuuttia vesiteitse, niin tarvittiinko superarvokas Puuma paikalle ihan välttämättä? Manner-Porkkalasta ajaa Jorviin puolessa tunnissa ja potilaan tila olisi varmasti sallinut pelastusvene+lanssi -yhdistelmäkyydin käytön. Helikopetrilla matka kesti viitisen minuuttia, mikä on tietenkin akuuteissa tapauksissa valtaisa voitto.

Toki tapaus meni hyvänä harjoituksena pelastushenkilöstölle, enkä tässä tietenkään ole uhria syyllistämässä. Pohdinpa vaan, että oliko pelastusstrategiaa priorisoitu oikein. Ehkä joku ensiaputoimia ja ea-resurssinkäyttöä ymmärtävä voi antaa perspektiiviä asiaan.
 
Viimeksi muokattu:

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
@Delter Olisiko kuvausryhmän läsnäololla ollut ratkaiseva vaikutus? Olisi hieman antikliimaksi jaksolle, jos vain kuittaisivat radioon, että "ei kuulu meille".
 

Ralph

Jäsen
@Delter Olisiko kuvausryhmän läsnäololla ollut ratkaiseva vaikutus? Olisi hieman antikliimaksi jaksolle, jos vain kuittaisivat radioon, että "ei kuulu meille".
Olisivat voineet myös vain leikata kyseisen pätkän pois jaksosta. Ei se kuitenkaan livenä tullut.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
@Delter Olisiko kuvausryhmän läsnäololla ollut ratkaiseva vaikutus? Olisi hieman antikliimaksi jaksolle, jos vain kuittaisivat radioon, että "ei kuulu meille".
Kuten @Ralph tuossa jo totesikin, leikkauspyödälle jää varmasti 95% kuvatusta materiaalista. Toki ao. tapaus oli tapahtumapaikkana ja pelastustavaltaan sen verran poikkeuksellinen, että varmasti kelpasi jaksoon siinä missä "kissa puussa" tai "potilas vuotaa kaulavaltimosta" -keissitkin.

Tietoisuuden kasvattajana ja mielikuvamarkkinointina tuo pätkä oli ehdottoman vaikuttava, koska ainakin itselle jäi vakuuttunut kuva Super Puuman ketteryydestä ja sen miehistön toiminnasta. Hyvin akuuteissa tilanteissa heko on varmasti aivan korvaamaton apu ja logistisilla kyvyillään ihan ylivoimainen lelu Pelastuslaitoksen työkalupakissa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Toki tapaus meni hyvänä harjoituksena pelastushenkilöstölle, enkä tässä tietenkään ole uhria syyllistämässä. Pohdinpa vaan, että oliko pelastusstrategiaa priorisoitu oikein. Ehkä joku ensiaputoimia ja ea-resurssinkäyttöä ymmärtävä voi antaa perspektiiviä asiaan.

En tiedä, kuka nämä helikopterin lähtöpäätökset lopuksi tekee, mutta miehistö itse on aina oikeinkin innokkaasti lähdössä matkaan, oli tehtävä mikä vaan. Mikään ei ole puuduttavampaa kuin päivystää päivä kolmen minuutin lähtövalmiudessa ilman yhtään lähtöä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En tiedä, kuka nämä helikopterin lähtöpäätökset lopuksi tekee, mutta miehistö itse on aina oikeinkin innokkaasti lähdössä matkaan, oli tehtävä mikä vaan. Mikään ei ole puuduttavampaa kuin päivystää päivä kolmen minuutin lähtövalmiudessa ilman yhtään lähtöä.

Tuossa on kuitenkin kai saattanut olla sekin, että ensitiedoissa on pelätty pään osumista kallioon ja hengenvaara. Sitten kopterin ollessa jo ilmassa se on enää aika sama lähteä poiskaan kesken tehtävän. Tokihan noita tehtäviä on liian vähän, niin joku on voinut vain määrätä mennään nyt käymään. Ja treeninähän tuo varmasti toimi hyvin. Pakko se on joskus harjoitellakin, niin parempi se on sitten edes vähän mukaoikea tilanne kuin täysin keksitty.

Voisi varmaan olla niinkin, että meillä on treenibudjetissa tämän verran tilaa, seuraava edes vähän sinne päin niin mennään.

Vaikea näitä ohjelmia mihin pystytään myymään paljon mainoksia on arvioida, jos sillä on mitään vaikutusta. Ei tietenkään pitäisi olla, mutta saattaa silti vähän olla.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Olen saanut itselleni tiedoksi että jotkut TV-kanavat näyttävät televiissiosta pokeria. Siis kortinpeluuta. Ja jotkut ilmeisesti katselevat tätä trilleriä kun sitä kerran näytetään. En tiedä, mutta veikkaisin että inehmolta joka katselee kortinpelaamista telkkarista puuttuu elämästä jotain aika merkittävää. Jos tapaisin joskus jonkun joka katselee pokeria telkkarista, niin veisin tämän piruparan tohon lähi Tebarille katselemaan kun isännät hakkaavat jassoa. Pääsisi perkele oikeen livenä kattoon "matsia". Olisi varmaan ikuisesti kiitollinen mulle ja maailmassa taas parantumista tapahtunut.
 

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
Olen saanut itselleni tiedoksi että jotkut TV-kanavat näyttävät televiissiosta pokeria. Siis kortinpeluuta. Ja jotkut ilmeisesti katselevat tätä trilleriä kun sitä kerran näytetään. En tiedä, mutta veikkaisin että inehmolta joka katselee kortinpelaamista telkkarista puuttuu elämästä jotain aika merkittävää. Jos tapaisin joskus jonkun joka katselee pokeria telkkarista, niin veisin tämän piruparan tohon lähi Tebarille katselemaan kun isännät hakkaavat jassoa. Pääsisi perkele oikeen livenä kattoon "matsia". Olisi varmaan ikuisesti kiitollinen mulle ja maailmassa taas parantumista tapahtunut.

Kyllähän pokeria katsoo siinä missä muutakin urheilua. Onhan esimerkiksi shakkiturnaukset todella mielenkiintoisia, jos lajista jotain ymmärtää. Mites tämä eroaa lätkän seuraamisesta telkkarista? Pitääkö sitäkin livenä mennä katsomaan, että pääsee tunnelmaan sisään oikeasti?
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Olen saanut itselleni tiedoksi että jotkut TV-kanavat näyttävät televiissiosta pokeria. Siis kortinpeluuta. Ja jotkut ilmeisesti katselevat tätä trilleriä kun sitä kerran näytetään. En tiedä, mutta veikkaisin että inehmolta joka katselee kortinpelaamista telkkarista puuttuu elämästä jotain aika merkittävää. Jos tapaisin joskus jonkun joka katselee pokeria telkkarista, niin veisin tämän piruparan tohon lähi Tebarille katselemaan kun isännät hakkaavat jassoa. Pääsisi perkele oikeen livenä kattoon "matsia". Olisi varmaan ikuisesti kiitollinen mulle ja maailmassa taas parantumista tapahtunut.
Onhan tuolle ihan kanavakin pyhitetty ja se on joskus näkynyt ilmaiseksi Suomessakin. Pokeri koki NHL työsulku kaudella jonkin sortin renessanssin ja saavutti suosiota tv-lajina kun sai ruutuaikaa lätkän poissa ollessa. Tämä siis lähinnä Yhdysvalloissa, mutta samat laineet kyllä löi Suomeenkin. Samoihin aikoihin suomalaisten nousevien tähtien kuten Helppi, Sahamies tai Antonius niittämä menestys ei myöskään haitannut kiinnostusta täällä härmässä. Kyllä minä itsekin innostuin lajista ja tuli pelattua livenä ja netissä ja oppia tuli ammennettua myös Poker Channelin avulla.
On niitä muitakin lajeja joita kaikki ei miellä kovinkaan dynaamisen innostavina spektaakkeleina. Tulee sitä joskus katsottua esim. snookeria telkkarista. Toki ymmärrän, että kaikki ei ymmärrä eri asioiden viehätystä, en itsekään käsitä miten joku voi katsella Salkkareita.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pääsin Mensa-kerhoon. Luulin että se oli joku viisaiden klubi mutta ei se näköjään sitten ole. Jos ei tämä vielä ole tarpeeksi kuvottavaa keulimista, niin lisätään vielä että mittaustulokseni ylitti testissä käytetyn asteikon ja saatan siis ihan hyvin olla maailman viisain ihminen.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Pääsin Mensa-kerhoon. Luulin että se oli joku viisaiden klubi mutta ei se näköjään sitten ole. Jos ei tämä vielä ole tarpeeksi kuvottavaa keulimista, niin lisätään vielä että mittaustulokseni ylitti testissä käytetyn asteikon ja saatan siis ihan hyvin olla maailman viisain ihminen.

Minä pääsinkin itse perustamaani tunneälykerhoon. Olen sitä mieltä, että on muitakin ja jopa parempia älyjä kuin ne joita voi mitata.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minä pääsinkin itse perustamaani tunneälykerhoon. Olen sitä mieltä, että on muitakin ja jopa parempia älyjä kuin ne joita voi mitata.

Et taida siis olla Mensa-kerhossa, joten olen sinua älykkäämpi ja siksi minä voin kertoa että olet väärässä. Paras äly on mitattava äly. Usko minua, sillä olen sinua älykkäämpi.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Pääsin Mensa-kerhoon. Luulin että se oli joku viisaiden klubi mutta ei se näköjään sitten ole. Jos ei tämä vielä ole tarpeeksi kuvottavaa keulimista, niin lisätään vielä että mittaustulokseni ylitti testissä käytetyn asteikon ja saatan siis ihan hyvin olla maailman viisain ihminen.

Laitatko linkin tekemääsi nettitestiin? Viestisi toki oli sarkasmia täynnä - ja niin oli vastauskin. (hymiö)
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Laitatko linkin tekemääsi nettitestiin? Viestisi toki oli sarkasmia täynnä - ja niin oli vastauskin. (hymiö)

Se oli semmonen paperille lyijykynällä tehtävä testi, en osaa linkittää sitä tänne. Ja koska olen älykkäämpi kuin mitä asteikko antaa myöten, voin kertoa että ei sitä osaa kukaan muukaan linkittää, koska maailmassa on vain harva ihminen edes lähelle niin älykäs kuin minä ja jos minä en jotain osaa niin ei sitä sitten voi osata kukaan muukaan.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Se oli semmonen paperille lyijykynällä tehtävä testi, en osaa linkittää sitä tänne. Ja koska olen älykkäämpi kuin mitä asteikko antaa myöten, voin kertoa että ei sitä osaa kukaan muukaan linkittää, koska maailmassa on vain harva ihminen edes lähelle niin älykäs kuin minä ja jos minä en jotain osaa niin ei sitä sitten voi osata kukaan muukaan.

Ymmärrän - itse tehdyt kysymykset ovat parhaita. Minulla kuitenkin osa näistä menee jostain syystä väärin. En ymmärrä miksi?
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ymmärrän - itse tehdyt kysymykset ovat parhaita. Minulla kuitenkin osa näistä menee jostain syystä väärin. En ymmärrä miksi?

Luulen että se johtuu siitä ettet kuulu Mensa-kerhoon. Meillä älykkäillä vastaukset menevät useimmiten oikein, itsetehtyihin kysymyksiin jopa lähes aina.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä siis lähinnä Yhdysvalloissa, mutta samat laineet kyllä löi Suomeenkin. Samoihin aikoihin suomalaisten nousevien tähtien kuten Helppi, Sahamies tai Antonius niittämä menestys ei myöskään haitannut kiinnostusta täällä härmässä. Kyllä minä itsekin innostuin lajista ja tuli pelattua livenä ja netissä ja oppia tuli ammennettua myös Poker Channelin avulla.
Oi niitä aikoja, kun subilta näytettiin prime timena WPT:n finaaleja Mike Sextonin ja Vince Van Pattenin johdolla. Taisi muuan Juha Helppikin olla tuolloin framilla.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Minä olenkin aikoinani kuulunut kultapossu-kerhoon. Siinä sinun mentaalikerhosikin kalpenee.
Minä kuuluin vielä pingviini-klubiinkin. Se oli paras kerho se.

Nyt kun jälkikäteen mietin, niin taisin joutua melkoisen piilomainonnan kohteeksi, siis lapsille suunnatun. Kiitti vitusti Valio!
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Onkos kukaan kuulunut mustanaamiokerhoon? Itse siis en ole mutta kyllä sitä tuli divarimustiksia lukiessa mietittyä että olisipa hienoa olla kerhossa, harmi vaan että niissä on ilmoittautumislomakkeista jo päiväys mennyt. Uskallan tässä kuitenkin (pääkallomerkinnän uhallakin) tunnustaa lukeneeni mustanaamiokerholaisten salasivuja kun olivat divarimustiksissa valmiiksi auki leikattu. Tuskin olisin itse kauppatuoreesta lehdestä uskaltanut avata kuitenkaan.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Minä kuuluin vielä pingviini-klubiinkin. Se oli paras kerho se.

Nyt kun jälkikäteen mietin, niin taisin joutua melkoisen piilomainonnan kohteeksi, siis lapsille suunnatun. Kiitti vitusti Valio!

Pingviini-klubi kuulostaa maukkaalle ja nyt tekee mieli jäätelöä. Kiitti vitusti BlackWolf!

Onkos kukaan kuulunut mustanaamiokerhoon? Itse siis en ole mutta kyllä sitä tuli divarimustiksia lukiessa mietittyä että olisipa hienoa olla kerhossa, harmi vaan että niissä on ilmoittautumislomakkeista jo päiväys mennyt. Uskallan tässä kuitenkin (pääkallomerkinnän uhallakin) tunnustaa lukeneeni mustanaamiokerholaisten salasivuja kun olivat divarimustiksissa valmiiksi auki leikattu. Tuskin olisin itse kauppatuoreesta lehdestä uskaltanut avata kuitenkaan.

Eikö näissä ollut sellaisia sormuksia ja muita tarvikkeita mitä pystyi jopa tilaamaan vai muistanko aivan täysin väärin? Nastamuumio on kyllä kovin jätkä ikinä ja Hero & Devil raaka parivaljakko! Guran Guran hahmo ei taitaisi enää nykymaailmassa olla kovin korrekti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös