Ihmettelyketju

  • 6 339 373
  • 38 741

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ihmettelen miksi pitää esittää jotain viiniasiantuntijaa. Löytää viinistä jotain nyansseja jotka kuulostaa siltä kuin ne olisi jostain alkon katalogista opeteltuja. Kun näyttää olevan ihan sama kaataako sitä viiniä jostain omasta lasipullosta vai tiristääkö sitä kolmen litran pahvitötsästä. Samoja makuja niistä löytyy. Eikä ketään oikeastaan edes kiinnosta. Olenko vain kateellinen?

Et ole, tälläiseksi tämä on vain mennyt. Kunnon sokkotesteistä on tälläkin palstalla väännetty.

Edelleenkään kukaan ei huomaisi, jos kymmenessä punaviinilasissa olisikin samaa litkua. Jokaisen kohdalla silti alettaisiin selittää kuinka tämä on jotain argentiinalaista rypälettä missä on tammenterhon tuoksu ja viipyvä jälkimaku.

Karhua tehdään Porissa ja Keravalla ja jengi oikeasti selittää kuinka niissä on makuero. Ehkä jossain laboratoriossa Dexter löytäisikin eron veden erilaisuudesta johtuen, mutta ethän sinä sitä rakas Jatkoajan lukija sokkotestissä huomaa.

Sama jengi myös kyselee suosituksia kebabpaikoista Berliinissä, vaikka siellä ei muita olekaan kuin hyviä ja niitä on joka nurkassa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Ihmettelen miksi pitää esittää jotain viiniasiantuntijaa. Löytää viinistä jotain nyansseja jotka kuulostaa siltä kuin ne olisi jostain alkon katalogista opeteltuja. Kun näyttää olevan ihan sama kaataako sitä viiniä jostain omasta lasipullosta vai tiristääkö sitä kolmen litran pahvitötsästä. Samoja makuja niistä löytyy. Eikä ketään oikeastaan edes kiinnosta. Olenko vain kateellinen? Itse tajuan että viiniä on valkoista ja punaista ja toiset viinit maistuu paremmalle kuin toiset. Ja punaviinistä en erityisesti pidä.
Ha! Luulin olevani ainoa jolle tämmöiset ovat yhtä tyhjän kanssa. Kyllähän sen 50 000€ maksavan viinin pitää olla aivan tajunnanräjäyttvää. Sitä kun juo niin tulee paremmaksi ihmiseksi. Näkee asiat aivan eri tavalla. Kympin litku vaan tekee ihmisestä rahvaan. Merkkiastiat ovat ainaskin tuhat kertaa parempia kun paljon halvemmat. Sillä ei ole paskaakaan väliä että niiden porsliinisssa ei ole mitään käytännön eroa. Se BRÄNDI ratkasee.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ihmiset eivät enää erota makuja ja hajuja, koska ei tarvitse. Tuota taitoa voi kuulemma harjoittaa. Olin juuri pikkusormi pystyssä maistelemassa italialaisia viinejä vajaan kolmen tunnin sessiossa. En tajunnut hommasta juuri mitään, koska mun aistit ovat viinien osalta täysin turhia. Värijutut ja muut perusasiat vielä ymmärsin, mutta en mä niitä aromeja oikeasti maistellessa tai haistellessa erottanut. Mutta se session vetäjä taisi tietää mistä puhui. Periaatteessa nuo nyanssit ovatkin lähinnä supersnobeille tai ravintola-alan ammattilaisille, mutta tavallisille tallaajille arvokasta tietoa on toki se, miten sovittaa viini ateriaan tai ateria viiniin. Sillä todellakin on väliä, mitä ominaisuuksia viinillä on ja miten ne vaikuttavat makunautintoon. Jos ennakkokäsitys viineistä on, että niistä pitäisi erottaa ne seljankukat, niin ehkä parempi pysyä oluessa tai vedessä. Mutta jos haluaa saada ateriastaan enemmän irti, tai välttää kardinaalimunaukset, kannattaa perehtyä niihin oikeisiin perusasioihin.

Tiesittekö muuten, että paras juoma pizzan kanssa ei ole suinkaan olut, vaan samppanja? Prosecco taas ei käy missään nimessä minkään ruuan kanssa, vaikka sukulaisjuoma onkin. No, vaikka olutta ei kuulemma rasvaisen ja suolaisen ruuan kanssa sovikaan juoda, juon silti.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tiesittekö muuten, että paras juoma pizzan kanssa ei ole suinkaan olut, vaan samppanja? Prosecco taas ei käy missään nimessä minkään ruuan kanssa, vaikka sukulaisjuoma onkin. No, vaikka olutta ei kuulemma rasvaisen ja suolaisen ruuan kanssa sovikaan juoda, juon silti.
Jaa, aika hyvin joku sopivan humalainen ipa leikkaa kuitenkin rasvaista ruokaa. Millähän tämä kielto mahdettiin perustella? Vai onko kuitenkin kyse siitä antiikkisesta (nimenomaan) asetelmasta, jossa olut on rahvaan juoma.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Ha! Luulin olevani ainoa jolle tämmöiset ovat yhtä tyhjän kanssa. Kyllähän sen 50 000€ maksavan viinin pitää olla aivan tajunnanräjäyttvää. Sitä kun juo niin tulee paremmaksi ihmiseksi. Näkee asiat aivan eri tavalla. Kympin litku vaan tekee ihmisestä rahvaan. Merkkiastiat ovat ainaskin tuhat kertaa parempia kun paljon halvemmat. Sillä ei ole paskaakaan väliä että niiden porsliinisssa ei ole mitään käytännön eroa. Se BRÄNDI ratkasee.

No tämähän on totta alalla kuin alalla. Tuolla autoiluketjussa joskus kävin lukemassa kuinka urpot tuskassa pohtii ostaisiko sen Octavian vai Passatin ja vertailee niiden ominaisuuksia, vaikka ne on kaikki aivan samanlaisia. Jotkut, joilla on varaa, ostaa sitten sen mersun ja pistää siihen sen 100k. Kyllä nyt kelpaa! Varmaan hinkkailevat ja silittelevät autotallissa sitten sydänkäpystä, vaikka se on aivan sama millä sitä ajaa paikasta A paikkaan B. Otetaan pankista lainaa ja käytetään kymmeniä tuhansia kulkuneuvoon ja sitten lauantai-iltana lipitellään lonkeroa ja haukutaan viinihomot intternetissä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos tälle linjalle lähdetään niin millä ylipäätään on yhtään mitään väliä. Sen kun muuttaa maakuoppaan syömään naurista ja kannattamaan Kärppiä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jaa, aika hyvin joku sopivan humalainen ipa leikkaa kuitenkin rasvaista ruokaa. Millähän tämä kielto mahdettiin perustella? Vai onko kuitenkin kyse siitä antiikkisesta (nimenomaan) asetelmasta, jossa olut on rahvaan juoma.
Se taisi olla itse asiassa se turvottava vaikutus. Kevyempää kyytipoikaa siis suositeltiin. Kuka haluaisi olla aivan turvoksissa aterian jälkeen? Mutta kuten sanoin, olen ihan maalainen näissä asioissa.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Aina jaksaa yllättää millaisia tatuointeja jengi itselleen teettää, tai oikeastaan toisille tarjoaa - ja ihan rahaa vastaan. Tämä lähestulkoon aina jollain pienemmillä paikkakunnilla. Siis nyt puhun laadusta, en niinkään aiheista. Sattui silmään yksi tatuointi ja huvikseni googlettelin kyseessä olevan tämä mesta Somerolla:
Rusty Garage - Kuvat | Facebook

En tatuointeihin ole perehtynyt, mutta jo perus silmällä näkee, että aika amatööripohjalla mennään. Vapaalla tyylillä tulee vielä ihan ok:ta, mutta kun pitäisi tehdä esim. tasaisena jatkuvaa viivaa, fontteja, tai symmetriaa, niin jälki on kamalaa.
Silti kommentit vain kiittelevät? Riittääkö todellakin ihmisille se, että haluan kuvan x ja äkkiä katsottuna se näyttääkin siltä, mutta kun katsoo kunnolla, jälki on vain sinne päin. Tulee mieleen Kiinasta tilatut piraattituotteet, niistä vaan pääsee eroon helpommin.

Paljonko halvemmaksi tulee kuvan teettäminen tuollaisella kylätatuoijalla, kuin mennä ihan kunnon arvostusta saaneelle artistille? Pakko olla iso ero, koska miksi muuten kukaan haluaisi edes harkita tuurilla ottaa kuvaa, vailla mitään luottoa mitä sieltä nyt sattuu tulemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ihmettelen miksi pitää esittää jotain viiniasiantuntijaa. Löytää viinistä jotain nyansseja jotka kuulostaa siltä kuin ne olisi jostain alkon katalogista opeteltuja. Kun näyttää olevan ihan sama kaataako sitä viiniä jostain omasta lasipullosta vai tiristääkö sitä kolmen litran pahvitötsästä. Samoja makuja niistä löytyy. Eikä ketään oikeastaan edes kiinnosta. Olenko vain kateellinen? Itse tajuan että viiniä on valkoista ja punaista ja toiset viinit maistuu paremmalle kuin toiset. Ja punaviinistä en erityisesti pidä.
Ihme nillitystä. Vähän sama kuin väittäisi että sikanauta jauheliha ja argentiinalainen sisäfile maistuu samalta.
Muija oli tuonu alkosta Chenin Blancia vuodelta 2016. Ihan karmeaa kuraa. Täytyy ihmetellä kuinka tuohesta ihmisten suu on jos ei noissa makueroja ja vivahteita löydä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jos tälle linjalle lähdetään niin millä ylipäätään on yhtään mitään väliä. Sen kun muuttaa maakuoppaan syömään naurista ja kannattamaan Kärppiä.

Eihän millään olekaan mitään väliä, jos maakuopassa toimii snappi ja insta. Itselleen valehtelu sen sijaan on typerää.

Muija oli tuonu alkosta Chenin Blancia vuodelta 2016. Ihan karmeaa kuraa. Täytyy ihmetellä kuinka tuohesta ihmisten suu on jos ei noissa makueroja ja vivahteita löydä.

Älä vaan sitten kerro mikä keksitty vuosi sopii sinun suuhusi ja millaiset olosuhteet Argentiinan koillisosissa vallitsi sinä vuonna ja miltä se tuntuu suussasi.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Suomalaisessa nykyjournalismissa näyttää olevan vallalla uusi, ilmeisesti Britannian tabloid- ja sensaatiolehdistöltä sekä ruotsalaisilta mediataloilta omaksuttu tapa, jossa otsikkoon ängetään mahdollisimman paljon sanoja, välimerkkejä ja lauseita sekä eritoten ", ja nyt"-tyylisiä muotoiluja. Kyseistä otsikointitapaa harrastavat erityisesti HS (tuore esimerkki ohessa) ja Yle, mutta myös STT näkyy toimittavan juttunsa usein ko. tavalla otsikoituna.

Missä vaiheessa "näin-", "tämä-" ja "tässä"-klikkiotsikoista mentiin tilanteeseen, jossa otsikko on itse asiassa ingressi - ja erittäin sekavaa luettavaa?
 

Liitteet

  • wp_ss_20180325_0005.png
    wp_ss_20180325_0005.png
    206,2 KB · kertaa luettu: 373
Viimeksi muokattu:

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Ihme nillitystä.
Joo taisi olla, johonkin piti päästä nillittää. Anonyyminä keskustelupalstalla se on helppoa. Sosiaalisuus alkoi jo siinä vaiheessa iltaa painamaan hartioita, väsytti ihmiset.

Alkoi vaan ottaa pannuun se hienostelu ja esitys. Kuinka hän juo vain näitä hyviä viinejä joita hänen mies on tuonut ulkomailta (kun Suomessa on huonot valikoimat). Kuinka hän ei juo mitään pahvitötsästä lirutettua paskaa. Ja minä satuin näkemään kun hän lirutti pahvitötsäpaskaa ja kehui sitä samoilla termeillä kun niitä laatuviinejään. Hän ei tajunnut että seurailin ihmisiä sivussa sohvalla istuskellen pepsiäni juoden.

Vähän sama kuin väittäisi että sikanauta jauheliha ja argentiinalainen sisäfile maistuu samalta.
Täytyy ihmetellä kuinka tuohesta ihmisten suu on jos ei noissa makueroja ja vivahteita löydä.
Kyllä minä maistan onko viini minun makuuni hyvää vai kuraa tai onko se makeaa vai kuivaa. Mutta mitään paahteisuuden, sitruksen tai rypälelajikkeiden yms. vivahteita on osaa eritellä. Eikä sillä minulle ole enää väliä. Se juna meni jo (ja antaa mennä ja lujaa).
 

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Aamulla kun avasin tämän keskustelupalstan niin olin valmiiksi sisäänkirjautuneena nimimerkillä Oto Hascak....

Edit. Jaahas tuolla toisaalla jo asiasta keskustellaan.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Ihmettelen, että [liite]ovatko samat naamat[/liite] tallentuneet kuviin kahdeksan vuotta myöhemmin.
Vai lieköhän seur. sukupolvi menossa...

Ihmettelen suuresti nyt palstalla olevia tietoturvaongelmia. Mitä vittua Jatkoaika?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ihmettelen suuresti nyt palstalla olevia tietoturvaongelmia. Mitä vittua Jatkoaika?

Asia on selvinyt. Käy lukemassa ketjun Mä oon se jätkä, joka...-ketjusta, viesti numero 16. Siellä on nyt joku käynyt leikkimässä migillä Jatkoajan servereillä.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Asia on selvinyt. Käy lukemassa ketjun Mä oon se jätkä, joka...-ketjusta, viesti numero 16. Siellä on nyt joku käynyt leikkimässä migillä Jatkoajan servereillä.
Asia on selvinyt. Käy lukemassa ketjun Mä oon se jätkä, joka...-ketjusta, viesti numero 16. Siellä on nyt joku käynyt leikkimässä migillä Jatkoajan servereillä.
Tärkein kysymys. Olikohan kyseessä Kemppi vai Wallius?

Ja olikohan kaasuna Woikoski vai AGA?

E: "No mitä helvettiä" My Summer Carin päähenkilön äänellä, lainaus tuli kahdesti. Perkele! (saman heebon äänellä).

Jatkoajan ylläpito - päivitysten onnistumisia jo 30v ammattitaidolla!
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tärkein kysymys. Olikohan kyseessä Kemppi vai Wallius?

Ja olikohan kaasuna Woikoski vai AGA?
Oli vissiin koneena ollut jokin Kiinasta tilattu laite. Hyvä ja halpa...eli kaksi laitetta. Kaasuna ihan normi kaatopaikkametaani, josta koko hässäkkä sitten alkoi.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ihmettelen miksi pitää esittää jotain viiniasiantuntijaa. Löytää viinistä jotain nyansseja jotka kuulostaa siltä kuin ne olisi jostain alkon katalogista opeteltuja. Kun näyttää olevan ihan sama kaataako sitä viiniä jostain omasta lasipullosta vai tiristääkö sitä kolmen litran pahvitötsästä. Samoja makuja niistä löytyy. Eikä ketään oikeastaan edes kiinnosta. Olenko vain kateellinen? Itse tajuan että viiniä on valkoista ja punaista ja toiset viinit maistuu paremmalle kuin toiset. Ja punaviinistä en erityisesti pidä.
Oma makuni viinien suhteen päättyy noin 50€ paikkeille, eli osaan kyllä sokkotestissä tunnistaa melko hyvin 10€ ja 40€ punkun, siis kumpi on halpaa ja kumpi kallimpaa. Halvassa viinissä tanniinit ovat kireitä, eli kun pyöräyttää viiniä suussa, tuntuu halvan viiinin kanssa kuin hampaatkin kutistuisivat - kalliin kanssa tätä ei yleensä tule. Valkkarit on sitten kyllä vaikeampia.
Mutta, eräs johtava viiniasiantuntija kertoi minulle että jos matti meikäläinen sanoo löytävänsä 10€ viinistä luumua, navetan makua ja vaikka mustan makkaran aromeita, ei siinä mitään. Sitten siinä on niitä. Hänelle tuo viini maistui tuolta ja se on aivain oikein ja muiden (besserwissereiden tai "asiantuntijoiden") on turha väittää ettei niin ole.
Eli viinit on hyvin persoonallinen juttu ja oma nenä ja suu edellä mennään.
Jos Iisopille 3L tetra maistuu ja toimii yhtä hyvin kuin pullotetut, niin fine by me.

Edit: Antiche Terre Solo Passione Rosso 2015 - Punaviinit | Alko
Tuossa on siitä harvinainen edukas hyvä viini että pullo ja hanapakkaus ovat aivan samaa tavaraa. Näin ei yleensä ole vaan useimmat hanaviinit eivät ole samaa erää kuin pullotettavat.
Joo ja kyllä minuakin vtuttaa "juon vain laatuviinejä jotka ovat albiino orpojen käsin poimimia ja rypäleet ovat tallotut 7 neitsyen voimin".
Pääasia että juo sellaista mistä itse pitää ja sopii lompakolle.
 
Viimeksi muokattu:

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
@SamSpade en kiistä etteikö jotkut osaisi maistella viinejä ja tiedän että laatikkoviinit taitaa olla aika kuraa.

Tilanne mitä kritisoin oli se että alkuillasta nainen julisti kuinka hän juo vain näitä hyviä viinejä joita hänen mies on tuonut ulkomailta (kun Suomessa on huonot valikoimat). Kuinka hän ei juo mitään pahvitötsästä lirutettua paskaa. Ja minä satuin näkemään kun hän lirutti pahvitötsäpaskaa ja kehui sitä samoilla termeillä kun niitä laatuviinejään.

Jos Iisopille 3L tetra maistuu ja toimii yhtä hyvin kuin pullotetut, niin fine by me.
Olen alkoholisti joten minulle käy kaikki mistä tulee känniin. Se ei ole enää fine by me ja pyrin olemaan juomatta alkoholia. Siksi olin juhlissa kriittisenä ja selvänä vahtaamassa toisia, jotka ehkä vain säästääkseen niitä laatuviinejään joi lasillisen halpaa paskaa (ja esitti että se oli samaa laatuviiniä jota joi aiemmin).
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Olen joskus käynyt rouvan kanssa skumpanmaisto-tilaisuuksissa ja useamman eri vetäjän mukaan minulla on kuulemma varsin hyvä makuaisti (superjotain). Osaan erottaa makuja kuohuviinistä, vaikka en varsinaisesti pidä edes kyseisestä juomasta.

Tässä valossa olen aina ihmetelly omaa viinimakuani kun punaviineissä pidän keskitäyteläisistä espanjalaisista viineistä jotka perinteisesti ovat aika halpoja. No, joku Alkon Don Opas on nyt aika heikko esitys mutta Espanjasta ostetut alle euron Aliadan marketettiviinit sopivat jo omaan makuun. Punaviinini haen lähinnä 3 litran laatikoissa Tallinnasta.

Tämä postaus on kovin brassailu mitä olen supemakuni varjollla koskaan tehnyt. Tai no - jos halvan paskan juomisen tunnustamisen brassailuksi haluaa katsoa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mutta, eräs johtava viiniasiantuntija kertoi minulle että jos matti meikäläinen sanoo löytävänsä 10€ viinistä luumua, navetan makua ja vaikka mustan makkaran aromeita, ei siinä mitään. Sitten siinä on niitä. Hänelle tuo viini maistui tuolta ja se on aivain oikein ja muiden (besserwissereiden tai "asiantuntijoiden") on turha väittää ettei niin ole.

Siinä on vain se, jos sama henkilö maistaa samaa viiinä kuukauden päästä, niin siellä ei olekaan mitään navetan makua vaan jotain aivan muuta mikä sattuu mieleen juolahtamaan.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tänään maistelin seitsemää eri maitoa ja niissä oli yllättävän isoja eroja.

Itsellä tulee mieleen näin liikoja miettimättä valko-venäläinen, ville vallaton ja marianne. Mitäs muita maitomerkkejä on? Näistä valko-venäläisen maku on hieman karkea ja hyökkäävä, ville vallaton puolestaan on antavan runsan ja eloisa maultaan ja marianne on maku- ja tuoksukokonaisuus, jossa on hienostuneet aromivivahteet.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ihmettelen hieman näitä ihmisten kommentteja tuolla someviidakossa koskien tänään julkaistua Telian hinnoittelua liittyen siis ensi kauden Liigapelejä. Jos nyt oikein ymmärsin, niin kaikki pelit näet hintaan 25€/kk. Yhden joukkueen kaikki pelit näet parillakympillä. Ilmeisesti tämä paketti on nyt käsittämättömän kallis ja kaikki pelit pitäisi näkyä vähintäänkin ilmaiseksi kotisohvalle.

Vastaan tuli mm. kommentti: "Justjoo taas. Kaipaan Hockey Nightiä, kyllä on tämänkin lajin seuraaminen mennyt huonoksi. No onneks ne näkyy ilmaisiksi netistä, kun osaa vähän kikkailla"

- Siis mitä vittua, en tiedä miten aika kultaa muistot, mutta miten jonkun random-matsin näyttäminen Saukkosineen kerran viikossa on parempi tilanne, kuin se että nyt näet minkä tahansa pelin, oikeastaan koska vain ja tämäkin yhden kaljakopan hinnalla. Rahahan tässä ilmeisesti se isoin ongelma onkin. Kyllä jotenkin tiedostan sen, että eletään kaikki_mulle_nyt aikakautta ja onhan sitä nähty, miten esim. Spotifyn kymmenen euron kuukausimaksu on joillekin täysin mielivaltaisen järjetöntä ja totaalisen älytöntä maksaa rajattomasta musiikista. Youtubessakin ne on kato ilmasiks.

Ihmettelen, että onko tuo nyt lopunkaiken niin hintava/kaiken tuon valituksen väärti, vai tuleeko jengille oikeasti yllätyksenä, että tuotteet saattaa vieläkin maksaa jotain, varsinkin kun tässä asiassa pitäisi vielä väkeä saada hallille.

Ja täällä sentään puhuu persaukinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös