Ihmettelyketju

  • 6 338 679
  • 38 741

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Mä ehkä itseänikin kuvailisin hieman tuollaiseksi. Yksin on kiva olla ja usein sitä oikein kaipaa. Baarissa esimerkiksi on tosi kiva istua yksin. En mä ujo ole, rauhallinen on paljon parempi sana. Mä en tiedä miltä tuntuu kokea vaikka joku hiljainen hetki vaivaannuttavaksi tai esimerkiksi miltä tuntuu jännittää treffejä.

Ok, mutta oletko koskaan maistanut rähinä-viinaa? :)
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä yksi artikkeli, jonka tarkkuus ja oikeellisuus persoonallisuuspiirteiden osalta on luokkaa horoskooppi:

5 merkkiä, että olet ulospäin suuntautunut introvertti - Lifestyle - MTV.fi

Voi olla. En ole asiantuntija, mutta en myöskään tunnista olevani puhtaasti stereotypioiden mukainen introvertti tai ekstroverttikään. Onneksi olen sen verran iäkäs, että sain elää nuoruuteni silloin kun näitä käsitteitä ei juurikaan viljelty, joten minulla ei ole pakottavaa tarvetta asettaa itseäni kumpaankaan kategoriaan, vaikka aihe sinänsä kiinnostaakin.

Mitä tulee viestiksi, niin joskus kymmenen vuotta sitten olisin saattanut pahoittaa mieleni noin epäkohteliaasta vastauksesta. Nykyään taidan vain tulkita sinut vajavaisilla tiedoillani introvertiksi, mutta koska haluan sivistää itseäni, ja oikoa mahdollisia virheellisiä käsityksiäni, pyydän sinulta kohteliaasti jotain asiantuntevampaa artikkelia aiheesta.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Ainakin tämä introverttiuskeskustelu sai ihmettelyni loppumaan ja totean vain, että keskustelussa käytetyt käsitteet lienevät vain osoituksia ihmisen väkinäisestä tarpeesta kategorisoida yleistäen ihmisiä ymmärtämättä kunkin luonnetta.
 

sinikettu

Jäsen
Mitä tulee viestiksi, niin joskus kymmenen vuotta sitten olisin saattanut pahoittaa mieleni noin epäkohteliaasta vastauksesta. Nykyään taidan vain tulkita sinut vajavaisilla tiedoillani introvertiksi, mutta koska haluan sivistää itseäni, ja oikoa mahdollisia virheellisiä käsityksiäni, pyydän sinulta kohteliaasti jotain asiantuntevampaa artikkelia aiheesta.
Ongelma noissa luokitteluissa on se, että ne kategorisoivat ihmisiä aivan satunnaisesti. Samoin ne käyttävät hyväksi hyvin tunnettua forer-efektiä., jota on käytetty jo vuosisatoja hyväksi ennustajien, horoskooppien ja vastaavien taholta. Jos haluat hyvän artikkelin, käy hakemassa joku laadukas oppikirja persoonallisuuspsykologista. Ekstroversio/introversion on yksi ihmisen pysyvimmistä persoonallisuuspiirteistä ja se on hyvin hyödyllinen käsite kuvaamaan persoonallisuutta, mutta introvertti/ekstrovertti-dikotomia kategorisoi ihmisiä varsin satunnaisten persoonallisuus- ja käyttäytymispiirteiden osalta. Kirjoitin aiemmin samasta jutusta.

Otetaan sitten vaikka linkkaamasi jutun esimerkit.

1. Mielialasi riippuu suuresti ympäristöstäsi: Todellakin riippuu. Vankilassa oleminen on yleensä vähemmän mukavaa kuin kotona syntymäpäiväjuhlilla. Ei ole millään tavoin riippuvainen ekstroversiosta.

2. Valitset seurasi ja siinä viettämäsi ajan tarkkaan: Suurin osa ihmisistä valitsee. Siksi ihmisillä on yleensä suhteellisen vakaa tuttavapiiri. Riippuu vähäsen introversiosta.

3. Osaat näytellä läsnäolevaa: Riippuu osittain introversiosta/ekstroversiosta. Ekstrovertti voi olla samalla lailla epämiellyttävissä tilanteessa epämiellyttävien ihmisten kanssa ja haluaisi päästä pois mahdollisimman pian.

4. Tarvitset aikaa lämmetä uusille ihmisille: Riippuu jokseenkin merkittävästi ekstroversiosta. Toinen merkittävä tekijä on sovinnollisuus (agreeableness), joka on toinen viidestä vakaasta persoonallisuuspiirteestä

5. Sinut sekoitetaan usein ekstroverttiin: Tämän lauseen kirjoittaja voisi mennä häpeämään nurkkaan loppuviikon ajaksi. Yhtä typerä sanonta kuin ulospäin suuntautunut introvertti. Tai tarkkanäköinen sokea. Ihmisen käyttäytyminen tosiaan tunnetusti vaihtelee arviolta noin 143 tekijän seurauksena tuntien, päivien, viikkojen, kuukausien aikana.

Voisitko vähän perustella?
Voisin. Joissain kohdissa on totuuden siementä, mutta ne eivät ole erityisen hyviä kuvailemaan introversiota. Tässä on parhaan nykyisen persoonallisuusmallin osa alueet ekstroversion kohdalta. Lisää tietoa saa mistä tahansa laadukkaasta persoonallisuuspsykologian oppikirjasta. Paras lukemani teos aiheesta lienee akateeminen kirja nimeltä Handbook of Solitude.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ongelma noissa luokitteluissa on se, että ne kategorisoivat ihmisiä aivan satunnaisesti.

Alkuun kiitokset, nyt tuli oikein asiallinen ja sisällöltään rikas vastaus, jollaisia on ilo lukea.

Olen ehkä vähän samoilla linjoilla kanssasi siitä, että ihmisiä kategorisoidaan turhan helposti. Ja tämä introvertti-ekstrovertti -jaottelu on saanut minusta turhan paljon huomiota. Tuntuu, että jossain tapauksissa oletetaan ihmisten olevan mustavalkoisesti jompaa kumpaa kategoriaa, ja välimuotoja ei tunnusteta olevan. Mielestäni on jokseenkin kyseenalaista, että esimerkiksi työnhaussa ihmisiä toisinaan lokeroidaan näihin kahteen ääripäähän erilaisten testien perusteella, vaikka todellisuudessa sama ihminen voi tietyissä tilanteissa käyttäytyä kuin introvertti, ja vastaavasti tietyissä kuin ekstrovertti. Ja tämä voi olla henkilölle ihan luonteenomaista käyttäytymistä.

Itse olen työelämässä täyttänyt kolmesti jonkun hienon konsultin kehittämän persoonallisuustestin. Kertaalleen testin vastaanottanut henkilö syytti minua siitä, että olin yrittänyt vastailla sellaisia vastauksia, joita oletin heidän pitävän oikeina. Syy oli kuitenkin siinä, että koen olevani aika lailla keskivaiheilla tätä introvertti-ekstrovertti -janaa. Tämäkin kuulemma saattoi olla syy sille, että persoonallisuusprofiilini ei vastannut kaikilta osin jotain oletettavia tyyppiprofiileita.

Mitä tulee näihin artikkelissa mainittuihin kohtiin, niin mielestäni ne osoittavat, että stereotypinen introvertti-ekstrovertti -ajattelu ei suoraan toimi, vaan ihmisten käyttäytymistä ohjaavat monet muutkin tekijät.

1. Mielialasi riippuu suuresti ympäristöstäsi: Todellakin riippuu. Vankilassa oleminen on yleensä vähemmän mukavaa kuin kotona syntymäpäiväjuhlilla. Ei ole millään tavoin riippuvainen ekstroversiosta.

Minä tulkitsen tämän tarkoittavan enemmän sitä, miten henkilö viihtyy yksin, tutussa porukassa tai vilinässä tuntemattomien henkilöiden kanssa.

2. Valitset seurasi ja siinä viettämäsi ajan tarkkaan: Suurin osa ihmisistä valitsee. Siksi ihmisillä on yleensä suhteellisen vakaa tuttavapiiri. Riippuu vähäsen introversiosta.

Kyllä. Toisaalta tyylipuhdas ekstrovertti nauttii käsittääkseni ainakin stereotypioiden mukaan siitä, että saa jatkuvasti tavata uusia ihmisiä, stereotypinen introvertti taas haluaa olla yksin omissa oloissaan. Tämä todistaa kai vain sen, että suuri osa ihmisistä on jotain muuta kuin ääripäitä?

3. Osaat näytellä läsnäolevaa: Riippuu osittain introversiosta/ekstroversiosta. Ekstrovertti voi olla samalla lailla epämiellyttävissä tilanteessa epämiellyttävien ihmisten kanssa ja haluaisi päästä pois mahdollisimman pian.

Tässä olet varmasti oikeassa.

4. Tarvitset aikaa lämmetä uusille ihmisille: Riippuu jokseenkin merkittävästi ekstroversiosta. Toinen merkittävä tekijä on sovinnollisuus (agreeableness), joka on toinen viidestä vakaasta persoonallisuuspiirteestä

Muistelen, että olisin näissä persoonallisuustesteissä saanut aina melko korkeat pisteet sovinnollisuudesta.

5. Sinut sekoitetaan usein ekstroverttiin: Tämän lauseen kirjoittaja voisi mennä häpeämään nurkkaan loppuviikon ajaksi. Yhtä typerä sanonta kuin ulospäin suuntautunut introvertti. Tai tarkkanäköinen sokea. Ihmisen käyttäytyminen tosiaan tunnetusti vaihtelee arviolta noin 143 tekijän seurauksena tuntien, päivien, viikkojen, kuukausien aikana.

Näin varmaan on. Siksi vierastan tätä kategorisointia. Tunnistan olevani luonnostaan introvertti joissain tilanteissa. Joissain tilanteissa taas täytän ekstrovertti tuntomerkit. Mutta siksi nuo 143 tekijää ovat varmasti olemassa.
 

sinikettu

Jäsen
Minä tulkitsen tämän tarkoittavan enemmän sitä, miten henkilö viihtyy yksin, tutussa porukassa tai vilinässä tuntemattomien henkilöiden kanssa.
Siksi forer-efekti toimii niin hyvin. Asiat kirjoitetaan sillä tavalla, että suurin osa väestöstä kykenee näkemään niissä samoja piirteitä kuin itsessä, kunhan vähän käyttää luovaa tulkintaa ja mielikuvitusta. Jos asian ilmaistaan niin, että se kattaa suurimman osan esimerkiksi ekstroversio/introversion -persoonallisuuspiirteen jakaumasta, ei sillä ole järin suutta hyödyllisyyttä persoonallisuutta mitattaessa.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
En. Viina rauhoittaa.

Muutenkin mä uskon että alkoholi tuo esiin ihmisen todellisen luonteen.

Hyvä, en mäkään. Tasan kerran elämässäni oon kaljapäissäni joutunu tappelemaan, ja sekin oli ihan itsepuolustusta, kun joku kusipää heitti tuolilla ravintolassa ihan spontaanisti ilman mitään syytä (ei siis todellakaan tunnettu ko. henkilöä).
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Esimerkiksi nimessä Kankaanperä tuo ensimmäinen nk on ihan selkeä suomenkielen äng-äänne, mutta mielenkiintoinen tuo m-kirjaimen livahtaminen puhekieleen np-yhdistelmässä.

Kankaanperä = Kankaamperä
Avaimenperä = Avaimemperä
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Esimerkiksi nimessä Kankaanperä tuo ensimmäinen nk on ihan selkeä suomenkielen äng-äänne, mutta mielenkiintoinen tuo m-kirjaimen livahtaminen puhekieleen np-yhdistelmässä.

Kankaanperä = Kankaamperä
Avaimenperä = Avaimemperä

Kieli korjaa itseään. Np-yhdistelmä sopii sana sisälle yhtä hyvin ä ja o perättäisiin tavuihin. Kun n ja p ovat välilyönnin päässä toisistaan, esim. kankaan painanta, ongelmaa suussa ei ole.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kieli korjaa itseään. Np-yhdistelmä sopii sana sisälle yhtä hyvin ä ja o perättäisiin tavuihin. Kun n ja p ovat välilyönnin päässä toisistaan, esim. kankaan painanta, ongelmaa suussa ei ole.

Näinhän se on, ja vastaavia esimerkkejä löytyy varmasti vaikka kuinka paljon (tuosta ja muista konsonanttien yhdistelmistä). Jotenkin mielenkiintoinen aihe, enkä oikeastaan tiedä miksi.

ps. tuohonkin ylläolevaan jälkimmäiseen lauseeseen meni 3 äng-äännettä ja yksi pidennetty m-äänne
:)
 
Esimerkiksi nimessä Kankaanperä tuo ensimmäinen nk on ihan selkeä suomenkielen äng-äänne, mutta mielenkiintoinen tuo m-kirjaimen livahtaminen puhekieleen np-yhdistelmässä.

Kankaanperä = Kankaamperä
Avaimenperä = Avaimemperä

Kieli korjaa itseään. Np-yhdistelmä sopii sana sisälle yhtä hyvin ä ja o perättäisiin tavuihin. Kun n ja p ovat välilyönnin päässä toisistaan, esim. kankaan painanta, ongelmaa suussa ei ole.

Sanassa kankaanpainanta ei tarvita välilyöntiä, eikä välilyönti poista assimilaatiota:

Assimilaatio

Sananloppuinen <n assimiloituu seuraavan konsonantin kanssa homorgaaniseksi (artikulaatiopaikka muuttuu samaksi): <bilabiaaliseksi bilabiaalisen konsonantin edellä, esim. pojan maila [pojam maila], pojan pallo [pojam pallo], menen pois [menem pois]; <palataaliseksi palataalisen konsonantin edellä, esim. pojan kaveri [pojah kaveri], menenkinkotiin [menehkih kotiin] sekä dentilabiaaliseksi dentilabiaalisen konsonantin edellä, esim. pojan viulu, pojan fasaani.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ihmettelen tuota otsikkoa:
Tappara ulosti ulkomaalaisvahvistuksen – Hamilton palaa SaiPaan - Kiekkoareena
Kiekkopuheessa ulostaminen tulee kyllä ihan luontevasti ja kaikki ymmärtää mistä on kyse, mutta ihan vakavasti otettavan median otsikossa se hiukan pisti silmään. Onko ulostamiselle siis tuollainen, muu kuin kakkiin liittyvä merkitys, panna ulos tai jotain?

Onko otsikon tarkoitus viestiä, että Tapparan mielestä Hamilton oli paska? SaiPassa on istutettu menestyksen siemeniä, ja nyt niitä lannoitetaan Hamiltonilla.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Olet oikeassa. Taas kerran tuli todettua, ettei kannata yrittää ajatella ennen kuin on saanut vähintään 3 dl kahvia elimistöln.

Tässä kohtaa on taas hyvä muistuttaa kofeiinin imeytymisestä elimistöön. Siinä menee aika kauan ja on pelkkää psykologiaa kuinka nyt osaan ajatella, kun on kahvia.

Samahan se lopulta on mikä plasebo sen positiivisen vaikutuksen aiheuttaa, mutta ei pidä luulla sen olevan kofeiinista johtuvaa. Odotamme lääkisopiskelijamme tarkempaa raporttia.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mites muut huumeet? Tuovatko nekin esiin todellisen luonteen?

Ei välttämättä, koska silloin ollaan ihan muissa sfääreissä. Alkoholin kanssa on niin, että silloin ne totuudet lauotaan, Vaikka sanoja ei muistaisi koko tilannetta, niin silti sieltä mielen sopukoista on kaivettu mitä todella ajattelee jostain. Tuo ei välttämättä koske sitä halailua ja olet minun paras ystävä -vannontaa, mutta silloin kun et pidä jostain tai joku asia on jäänyt kaivelemaan.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ei välttämättä, koska silloin ollaan ihan muissa sfääreissä. Alkoholin kanssa on niin, että silloin ne totuudet lauotaan, Vaikka sanoja ei muistaisi koko tilannetta, niin silti sieltä mielen sopukoista on kaivettu mitä todella ajattelee jostain. Tuo ei välttämättä koske sitä halailua ja olet minun paras ystävä -vannontaa, mutta silloin kun et pidä jostain tai joku asia on jäänyt kaivelemaan.

Ainakin kun Alibia lukee niin alkoholi tuo mielen sopukoista tarpeen kostaa käsittämättömällä tavalla mitättömiä kaunoja samalla kun se alentaa merkittävästi harkintakykyä ja ns. pinnan palamiskynnystä. Sitten saa taas lukea kuinka Seppo (nimi muutettu) itkee oikeudessa tappaneensa parhaan ystävänsä, josta löydettiin 67 puukoniskua ja päälle vielä lopetusiskut vasaralla ja karhupumpulla, joka on työnnetty lopulta perseeseen.

Tilastotkin tätä tukevat, valtaosassa väkivalta- ja erityisesti henkirikoksissa joko tekijä, uhri tai kummatkin ovat alkoholin vaikutuksen alaisena.

En minä ainakaan halua esim. asuinnaapureikseni ihmisiä, joiden "todellinen luonne" on koko ajan esillä alkoholiongelmien takia.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Ei välttämättä, koska silloin ollaan ihan muissa sfääreissä. Alkoholin kanssa on niin, että silloin ne totuudet lauotaan, Vaikka sanoja ei muistaisi koko tilannetta, niin silti sieltä mielen sopukoista on kaivettu mitä todella ajattelee jostain. Tuo ei välttämättä koske sitä halailua ja olet minun paras ystävä -vannontaa, mutta silloin kun et pidä jostain tai joku asia on jäänyt kaivelemaan.

Kyse ei siltikään ole muutoksesta "todellisessa" luonteessa, vaan jostain käyttäytymismallien leviämisestä käsiin. Toisilla ne eivät leviä tietystikään. Toisilla alkoholi ei muutenkaan vaikuta siihen millainen on kännissä ja voi olla ihan samanlainen selvinpäinkin. Jotkin luonteenpiirteet voivat toki korostua tai lieventyä, mutta mitään "todellista" luonnetta ei minun käsitykseni mukaan tule esiin. Riippuu toki käsityksestä miten ihmisiä tai itseään arvioi ja lähtee siltä pohjalta yleistämään. Siitä olen samaa mieltä, että jotkin ajatukset tulevat herkemmin esiin tai voivat muuttaa rajustikin muotoaan alkoholin nauttimisen myötä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tässä kohtaa on taas hyvä muistuttaa kofeiinin imeytymisestä elimistöön. Siinä menee aika kauan ja on pelkkää psykologiaa kuinka nyt osaan ajatella, kun on kahvia.

Samahan se lopulta on mikä plasebo sen positiivisen vaikutuksen aiheuttaa, mutta ei pidä luulla sen olevan kofeiinista johtuvaa. Odotamme lääkisopiskelijamme tarkempaa raporttia.
Kofeiinin imeytymiseen mahasta menee n. 30 minuuttia. Kofeiiniriippuvaisen aivot eivät toimi yhtä hyvin mikäli edellisestä annoksesta on noin päivä. Kofeiini nostaa verenpainetta ja pulssia hetkellisesti joka näkyy vähän virkeytenä.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kofeiinin imeytymiseen mahasta menee n. 30 minuuttia. Kofeiiniriippuvaisen aivot eivät toimi yhtä hyvin mikäli edellisestä annoksesta on noin päivä. Kofeiini nostaa verenpainetta ja pulssia hetkellisesti joka näkyy vähän virkeytenä.

Moni on sanonut, että kahvi oikeasti vaikuttaa negatiivisesti nukahtamiseen ja/tai uneen ylipäätään. Itse en kyllä eroa huomaa, vaikka kahvia joisikin esim. 30-60min ennen nukkumista. Eli kofeiini vaikuttaa ihmisiin selkeästi erilailla (ainakin iltaisin).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös