Ihmettelyketju

  • 6 337 946
  • 38 741
K

kiwipilot

Aspergerhan on poistumassa tautiluokituksesta, uudessa ei enää puhuta erikseen aspergerista.

Itse tajusin olevani introvertti, katsottuani Inhimillisen tekijän, jossa vieraina oli mm. Martti Suosalo ja professori Keltikangas-Järvinen. Olen sosiaalinen tiettyyn määrään asti, sitten pitää erakoitua. Valitettavasti ohjelman katseluaika on Areenassa loppunut, mutta jos jostain löytyy, kannattaa katsoa.

Inhimillinen tekijä: Introvertin maailma | Elämä | yle.fi

Kuinkahan monta viestiä pitää kirjoittaa jatkoaikaan muuttuakseen ekstrovertiksi? 36000 ei taida vielä riittää.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse tajusin olevani introvertti, katsottuani Inhimillisen tekijän, jossa vieraina oli mm. Martti Suosalo ja professori Keltikangas-Järvinen. Olen sosiaalinen tiettyyn määrään asti, sitten pitää erakoitua. Valitettavasti ohjelman katseluaika on Areenassa loppunut, mutta jos jostain löytyy, kannattaa katsoa.
Itsekin tajusin noin vuosi sitten että mahdan olla introvertti. Vai olisko ambivertti. En tiedä, mutta silloin perehdyin tähän termiin ja ainakin mulla on aika paljon introvertin piirteitä.

Itseasiassa linkittämästäsi jutusta tuo Suosalon pätkä on osuu aika hyvin omallekin kohdalle. Olen aina viihtynyt itsekseen. Okei, välillä on mukava nähdä kavereitakin mutta ei se yksinoleminen ole tuottanut mitään pahaa oloa tai muita ongelmia. Samoin tykkään pelata joukkuelajeja mutta en tietenkään sielläkään halua olla äänessä, huomion keskipisteenä. Tai tuossa syksyllä oli työporukan saunailta, pari kuukautta sen jälkeen kun olin uudessa työssä aloittanut. Porukka ihmetteli onko kaikki hyvin kun olen niin vähäpuheinen. Mutta niin se on aina ollut, mitä isompi porukka sitä hiljaisemmaksi sitä itse menee. Sitten kun sattui hetki että meitä oli siinä samassa tilassa 4 henkilöä, olinkin yhtäkkiä puhelias. Jotenkin itselläni se menee tuossa neljän henkilön kohdalla se raja, siihen asti osaan olla huomattavasti avoimempi kuin isompien ryhmien kanssa.

Aikaisemmin tuli ehkä mietittyä enemmän itsekin, miksi olen aina hiljaa jossain isossa porukassa, viihdyn yksin jne. Nyt kun näille on jokin järkevä selitys niin ei tarvitse enää miettiä. Eikä ole tunnetta että pitäisi muuttua johonkin suuntaan. Sitä on mitä on.

Edit. lainaus korjattu
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuinkahan monta viestiä pitää kirjoittaa jatkoaikaan muuttuakseen ekstrovertiksi? 36000 ei taida vielä riittää.
Riittääköhän mikään viestimäärä. Jostain olen lukenut että introvertit voivat olla kuitenkin huomattavan sosiaalisia juurikin keskustelupalstoilla, somessa jne..Eli tuskin sillä mitään muutosta tulee. mutta etpä tainnut tuota viestiä ihan vakavissaan kirjoittaakaan.
 
K

kiwipilot

Kannatta tutustua aiheeseen, mikäli se kiinnostaa. Martti Suosalo on näyttelijä ja introvertti.

Ehdottomasti! Itse olen elänyt siinä käsityksessä, että ekstrovertin tunnusmerkkejä ovat jatkuva itsensä esiintuonti sekä jopa rasittavuuteen asti jatkuva joka asian päsmäröinti.

Riittääköhän mikään viestimäärä. Jostain olen lukenut että introvertit voivat olla kuitenkin huomattavan sosiaalisia juurikin keskustelupalstoilla, somessa jne..Eli tuskin sillä mitään muutosta tulee. mutta etpä tainnut tuota viestiä ihan vakavissaan kirjoittaakaan.

Joo, vähän kieliposkessa oli tehty tuo heitto.

Mut juu, se kuva minkä nimim. Tosifanista olen tässä reilun kymmenen vuoden aikana saanut ei ole lähelläkään käsitystäni introverttia henkilöä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ehdottomasti! Itse olen elänyt siinä käsityksessä, että ekstrovertin tunnusmerkkejä ovat jatkuva itsensä esiintuonti sekä jopa rasittavuuteen asti jatkuva joka asian päsmäröinti...

Kuten sanoin, kannattaa tutustua aiheeseen hieman enemmän, jos kerran aihe kiinnostaa. Käsityksesi introvertista ihmisesta on selkeästi vaillinainen.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itsekin olen kärsinyt arkuudesta, ujoudesta ja lievistä sosiaalisista fobioista johonkin parikymppiseksi asti. Kuriositeettina mainittakoon sen ohella, että saan todella hyviä pisteitä empatisoinnin ja sosiaalisen älykkyyden testeistä, joten nuo tuskin ovat hirveässä yhteydessä toisiinsa.

Itse puolestani olen voimakkaasti introvertti mutta en sitten pätkän vertaa ujo enkä sen kummemmin jännitä esiintymistä tai ihmisten tapaamistakaan. Tuollainen kombinaatio antaa helposti ihmisille väärän kuvan, olen saanut kuulla olevani ylimielinen vaikka oikeasti olen vaan huono keskustelemaan niitä näitä ja höpöttelemään tätä "sosiaalista liimaa" ja viihdyn parhaiten yksin. Vastaavasti ujo extrovertti on se hassu sympaattinen kaveri, joka ujostelee nurkassa mutta tutussa seurassa on ihan toisenlainen.
 

sinikettu

Jäsen
Aspergerhan on poistumassa tautiluokituksesta, uudessa ei enää puhuta erikseen aspergerista.

Itse tajusin olevani introvertti, katsottuani Inhimillisen tekijän, jossa vieraina oli mm. Martti Suosalo ja professori Keltikangas-Järvinen. Olen sosiaalinen tiettyyn määrään asti, sitten pitää erakoitua. Valitettavasti ohjelman katseluaika on Areenassa loppunut, mutta jos jostain löytyy, kannattaa katsoa.

Inhimillinen tekijä: Introvertin maailma | Elämä | yle.fi
Kyllä, mutta asperger jää varmastikin elämään lievän autismin synonyyminä pitkään. Sen lisäksi olen kuullut useilta henkilöiltä, että aspergerin laittaminen autismin kirjon sekaan olisi huono asia. Tässä esimerkiksi hyvin meritoituneen psykiatrin, Allen Francesin twiitti aiheesta. Frances oli aiemman DSM:n yksi päätekijöistä ja oli vastuussa muistaakseni ainakin persoonallisuushäiriöiden diagnostiikan kirjoittamisesta.

Introverttiys on vähän niin ja näin. Se voi olla hyödyllinen käsite, mutta mitä enemmän olen nähnyt populaarikirjoituksissa juttua siitä, sitä enemmän introversioon tuntuu sekoittuvan kaikkea tuubaa. Introversio nousi maailmanmaineeseen varmastikin Susan Cainin Hiljaiset -kirjan myötä. Olen lukenut kyseisen teoksen ja se on ihan hyvä, tosin Cain olisi varmastikin saanut siitä paljon paremman, jos olisi ottanut kirjoituspartnerikseen persoonallisuuspsykologiaan erikoistuneen henkilön. Tosin vaikka muistaakseni kirjassa on myös iso tukku varsin kyseenalaista tulkintaa introversiosta, niin Cain ei muistaakseni tee mitään älyttömiä tulkintoja tai havaintoja, joita näkee esimerkiksi melkein jokaisessa jutussa, jos googlaa "introversion/introverted" tai vastaavaa.

Introversiossa suurin ongelma, että se nitoo yhteen hyvin satunnaisia persoonallisuuspiirteitä, joilla ei ole juurikaan yhteyttä toisiinsa. Paras keino tarkastella introversiota on The Big Fiven kautta. Nykyään parhaimmissa persoonallisuustesteissä ekstroversio jaetaan kuuteen osakomponenttiin. Introvertti-nimitys tuntuu aivan liian usein kuvaavan henkilöä, jolla ei ole pelkästään alhainen ekstroversio, mutta myös korkea(hko) neuroottisuus ja alhainen avoimuus, mahdollisesti sovinnollisuus (agreeableness) otetaan mukaan. Tämä on mielestäni varsin typerää, sillä näillä persoonallisuuspiirteillä ei ole juurikaan korrelaatioita toistensa kanssa ja alhaisen ekstroversioon (tai korkean introversioon) pisteytyvällä henkilöllä voi olla hyvin alhainen neuroottisuus ja korkea avoimuus. Tällaisia henkilöitä ovat esimerkiksi Barack Obama tai vaikka Sauli Niinistö. He ovat varsin klassisia introverttejä, kun otetaan mukaan vain ja ainoastaan persoonallisuuspiirre introversio.

Tämän vuoksi en oikein pidä introvertti sanasta, vaan parempi on puhua introversio-persoonallisuuspiirteestä.
 
Viimeksi muokattu:

sinikettu

Jäsen
Itse puolestani olen voimakkaasti introvertti mutta en sitten pätkän vertaa ujo enkä sen kummemmin jännitä esiintymistä tai ihmisten tapaamistakaan. Tuollainen kombinaatio antaa helposti ihmisille väärän kuvan, olen saanut kuulla olevani ylimielinen vaikka oikeasti olen vaan huono keskustelemaan niitä näitä ja höpöttelemään tätä "sosiaalista liimaa" ja viihdyn parhaiten yksin. Vastaavasti ujo extrovertti on se hassu sympaattinen kaveri, joka ujostelee nurkassa mutta tutussa seurassa on ihan toisenlainen.
Kuten tuossa aiemmin kirjoitin, tämä on varsin hyvä esimerkki henkilöstä, jolla on korkea introversio ja alhainen neuroottisuus. Tämä on se perustavanlaatuinen ongelma, miksi en oikein pidä introvertti-sanasta siinä merkityksessä, jossa se nousee yleensä esille. Toinen (ja se kaikista pahin) onkin sitten tämä:

Vai olisko ambivertti
Ei ole olemassa mitään vtun ambiverttiä. Ambivertti on henkilö, joka pistetyy populaation keskivaiheille ekstroversio-persoonallisuuspiirteen suhteen. Koska ihmisen käyttäytymisessä, energiatasoissa, mielialassa ja niin edelleen on luonnollista aaltoilua päivien, viikkojen ja kuukausien sisällä, "ambivertit" kättäytyvät joskus kuin "introvertit" ja joskus muulloin kuin "ekstrovertit". Maailma olisi parempi paikka, jos ambivertti bännättäisiin kokonaan.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Tästä nyt esillä olevasta aiheestahan on paljonkin esimerkkejä joidenka ei luulisi olevan todellakaan introverttejä. Eikös esim. Rauli "Badding" Somerjoki ollut kovinkin erakkoluonne eikä pitänyt huomiosta ja ihmisten seurasta? Silti jannu teki leipätyökseen duunia jossa esiinnytään massoille ja ollaan ihmisten keskellä ja huomion keskipisteessä. Ihmismieli on muutenkin aika mielenkiintoinen. Kautta aikain paras (mielipideasia toki) nyrkkeilijä "Sugar" Ray Robinson vastasi haastattelijan kysymykseen siitä keitä esikuvia Raylla on nyrkkeilyssä, jotenkin näin: "En tiedä. En seuraa juurikaan nyrkkeilyä. En taida edes pitää siitä. Se on vaan jotain mitä osaan tehdä hyvin."
 

sinikettu

Jäsen
Tuossa Inhimillisessä tekijässä professori Keltikangas-Järvinen avasi introvertin maailmaa hienosti, kannattaisi katsoa, jos vaan jostain löytyy.
Joo, jos löytyy, niin kyllähän tuon voisi katsoa. Toisaalta aiheeseen olen tutustunut jo varsin kattavasti ja ole sataprosenttisen varmasti lähempänä introverttiä kuin ekstroverttiä sanan varsinaisessa merkityksessä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mitkä on julkisuudessa mainittu perusteluiksi sille että tänne raahataan pandoja? Ja samaan syssyyn perustelut sille että miksi ne pitää alunperinkään roudata pois sieltä luonnollisista elinoloistaan?
 

Kaspo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mitkä on julkisuudessa mainittu perusteluiksi sille että tänne raahataan pandoja? Ja samaan syssyyn perustelut sille että miksi ne pitää alunperinkään roudata pois sieltä luonnollisista elinoloistaan?

Olisiko söpöys?

Hommassa on kyse aikalailla tästä.

Ei ole muuten mitään kovin vahvaa pandansuojelullista selkärankaakaan tässä, tarhapandoja kun ei ole käsittääkseni koskaan onnistuneesti palautettu luontaiseen elinympäristöönsä.

On se vähän typerryttävää, että mediassa lähinnä keskitytään kyseenalaistamattomaan seurantaan ja yleiseen ihastelevaan pandapaskanjauhantaan, vaikka onhan muistaakseni lähes jokainen isoimmista aviiseista ja tiedotusvälineistä julkaissut "pakollisen" pandapolitiikkaa sivuavan jutun.

Joku huono toimittaja, olisiko ollut il:n tai is:n leivissä, oli julkaissut oikein jutun jossa "panda vilkuttaa" Helsinki-Vantaalla. Oikeasti söi jotain bambunoksaa ja sattui raaja vähän heilahtamaan siinä lootassa kelliessä. Kyllä siinä varmaan on ammattiylpeys huipussaan kun saa tuollaisen purskautettua ihmisten silmille.
 

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Mitkä on julkisuudessa mainittu perusteluiksi sille että tänne raahataan pandoja? Ja samaan syssyyn perustelut sille että miksi ne pitää alunperinkään roudata pois sieltä luonnollisista elinoloistaan?
Näin tamperelaisena ihmetyttää, missä nämä puunhalaajat piileksii, jotka Särkänniemen delfiineistä oli kovin huolissaan?
Delfiinit sentään söi kotimaista ruokaa, kun pandoille kuskataan bambua konttikaupalla.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Näin tamperelaisena ihmetyttää, missä nämä puunhalaajat piileksii, jotka Särkänniemen delfiineistä oli kovin huolissaan?
Delfiinit sentään söi kotimaista ruokaa, kun pandoille kuskataan bambua konttikaupalla.
No kun ne on niinku niin kauheen söpöi, että siinä voi kaikessa hiljaisuudessa heittää aatteet romukoppaan.
 

Kaspo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Näin tamperelaisena ihmetyttää, missä nämä puunhalaajat piileksii, jotka Särkänniemen delfiineistä oli kovin huolissaan?
Delfiinit sentään söi kotimaista ruokaa, kun pandoille kuskataan bambua konttikaupalla.
Itse olen törmännyt moniinkin. Riippuu varmaan, minkälaiselle tekstivirralle sitä itsensä altistaa?

Ihan pikaisella googlauksella (0,5 sekuntia hakusanan mietintään, ensimmäinen sopivanoloinen linkki) löytyi Aamulehden juttu, jossa haastatellaan WWF Suomen suojelujohtaja Jari Luukkosta. Joitakin lainauksia:

[E]nsisijaisen tavoitteen pitää olla pandojen luontaisten elinalueiden suojelu. Panda on erittäin uhanalainen laji maailmassa.


- Jos kaikki hoidettaisiin todella hyvin, pandojen avulla voitaisiin viedä eteenpäin ympäristökasvatusta ja -valistustyötä. Panda on hyvin karismaattinen ja eksoottinen eläin. Sen varjolla voitaisiin ihannetilanteessa kertoa siitä, millaisia ongelmia pandat kohtaavat ja samalla kertoa myös muista, useista uhatuista lajeista. Ihmisten tietoisuus leviäisi ja kasvaisi.

Mutta. Kaikissa asioissa on aina kaksi puolta. Ensinnäkin pandoja elää vapaudessa enää 1 800. Kansainvälinen IUCN (Maailman luonnonsuojeluliitto) on luokitellut eläimen äärimmäisen uhanalaiseksi. Kun kyse on harvinaisesta ja niinkin karismaattisesta eläimestä kuin panda, kokonaisuuteen liittyy olennaisena osana raha.

- Kun raha linkittyy tällaiseen vahvasti, lähtömaassa saattaa syntyä ajatuksia, että eläimiä alettaisiin pyydystää myös luonnosta. Meidän tietojemme mukaan tällaista toimintaa ei kuitenkaan esimerkiksi Kiinassa ole ollut. WWF on ollut tukemassa pandojen suojelutyötä maassa kymmenien vuosien ajan. Lainsäädäntö on vaikuttanut vahvasti Kiinassa esimerkiksi hakkuisiin ja salametsästyksestä saatavat tuomiot ovat kovia, Luukkonen sanoo.

Luukkonen sanoo, että ensisijainen tavoite pitäisi olla ehdottomasti lajin elinympäristön suojelu ja pandojen lisääntymisen takaaminen vapaudessa. Ei tarhaolosuhteissa.

- Lisääntyminen tarhaolosuhteissa on todella haasteellista. En tiedä minkä takia sitä ylipäätään olisi tarpeen yrittääkään. Pandojen lisääntyminen on hyvin hidasta luonnossakin. Huomattavasti halvempaa ja helpompaa on laittaa euroja pandojen luonnonmukaisten elinolojen turvaamiseen.

Luonnossa vapaana elävien pandojen määrä on Luukkosen mukaan pystytty pitämään samalla tasolla jo jonkin aikaa. Se on positiivinen signaali. Silti panda on vielä kaukana siitä, että se pääsisi pois erittäin uhanalaisten lajien listalta.

Ähtärin eläintarhan toimitusjohtaja Juhani Haapaniemi sanoi Aamulehden haastattelussa, että Suomi sopisi ilmastoltaan varsin hyvin pandoille. Suurin osa luonnonvaraisista pandoista elää alueilla, joissa sataa lunta, Himalajan alueella kolmessa maakunnassa Kiinassa.

Luukkonen puolestaan sanoo, etteivät Suomen talvet esimerkiksi vastaa ollenkaan sitä, millaisissa olosuhteissa pandat luonnossa Kiinassa elävät.

- Kyllä sielläkin talvi tulee, mutta se on huomattavasti lauhempi kuin täällä. Eivät pandat elä 30 asteen pakkasissa. Eivät ne ole suinkaan sopeutuneet sellaiseen. Lumeen sen sijaan panda on sopeutunut. Sen kertoo jo turkin värikin.


Pandojen tuominen Suomeen on suuri satsaus. Vuosivuokran lisäksi pandoille on rakennettava normaaleita elinolosuhteita vastaava tarha ja eläimen ruoka, bambu, pitää kuljettaa Euroopasta.

- Pandat elävät luonnossa erittäin mielenkiintoisilla alueilla. Ne kulkevat ruuan perässä. Niiden pääalueet sijaitsevat yllättävänkin jyrkillä, kallioisilla alueilla.

Luukkonen sanoo, että pandojen vuokrahinnaksi mainittu vuosittainen, reilun 800 000 euron summa kuulostaa kansainvälistä tasoa vastaavalta.

- Kiinan valtio hyödyntää pandaa vahvasti. Tuohan ei ole rahallisesti Kiinalle suuri hyöty, mutta imagollisesti sitäkin merkittävämpi. Kiina on brändännyt pandansa onnistuneesti.


- Kun mietitään Suomen eläintarhoja, niissä pystyy elämään. Mutta onko se lajinmukaista elämää?


Kappas vaan, niin vain on päässyt oikein virallinen puunhalaaja jo prosessin alkuvaiheessa esittämään perusteltuja näkemyksiään ja oikomaan Ähtärin eläintarhan edustajan vääristelyjä ihan valtamediassa asti! Tai sanotaanko että vähintään piirikunnallisen sarjan julkaisussa.

Mitäs nyt eteen, parahin @Paastainen? Löpinäsi osoittautui aivan perättömäksi! :)

Aamulehdelläkin taisi toki olla uhanalaisuusluokitustiedot vanhentuneita.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei kai ne puunhalaajat mitään mieltään ole muuttaneet, vaikka haluaisitte? Nehän on eläintarhoja vastaan siinä missä delfinaarioitakin, jos ette tienneet. Sitä paitsi delfiinithän on kanssa söpöjä, joten logiikkanne ontuu.

Itsehän olen sitä mieltä, että antaa tulla vaan jos on tullakseen. Pandat on huonosti luonnossa pärjäävä laji, joten parempi niiden on tarhassa. No ok, jos diiliin kuuluu Kiinan ihmisoikeusrikoksista vaikeneminen, niin sitten ei kovin cool.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse puolestani olen voimakkaasti introvertti mutta en sitten pätkän vertaa ujo enkä sen kummemmin jännitä esiintymistä tai ihmisten tapaamistakaan. Tuollainen kombinaatio antaa helposti ihmisille väärän kuvan, olen saanut kuulla olevani ylimielinen vaikka oikeasti olen vaan huono keskustelemaan niitä näitä ja höpöttelemään tätä "sosiaalista liimaa" ja viihdyn parhaiten yksin.
Mä ehkä itseänikin kuvailisin hieman tuollaiseksi. Yksin on kiva olla ja usein sitä oikein kaipaa. Baarissa esimerkiksi on tosi kiva istua yksin. En mä ujo ole, rauhallinen on paljon parempi sana. Mä en tiedä miltä tuntuu kokea vaikka joku hiljainen hetki vaivaannuttavaksi tai esimerkiksi miltä tuntuu jännittää treffejä.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Mä ehkä itseänikin kuvailisin hieman tuollaiseksi. Yksin on kiva olla ja usein sitä oikein kaipaa. Baarissa esimerkiksi on tosi kiva istua yksin. En mä ujo ole, rauhallinen on paljon parempi sana. Mä en tiedä miltä tuntuu kokea vaikka joku hiljainen hetki vaivaannuttavaksi tai esimerkiksi miltä tuntuu jännittää treffejä.

Tuossa Inhimillisessä tekijässä professori Keltikangas-Järvinen avasi introvertin maailmaa hienosti, kannattaisi katsoa, jos vaan jostain löytyy.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En väitä olevani mikään suuri tiennäyttäjä, mutta ihmettelin jo päiväkausia sitten miksi tällä palstalla ei puhuta pandoista. Puhumattakaan, että olisi omaa ketjua niille. Nyt pandoista puhutaan todella monessa ketjussa.

Laitan myös tähän yhden faktatiedon. Isopanda ei ole uhanalainen laji.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tähän ekstrovertti vai introvertti -keskusteluun totean, että tässäkin jaottelussa tuntuvat ääripäät saavan palstatilaa, ja unohdetaan, että iso osa ihmisistä on jotain siltä väliltä. Itse olen joskus lukenut artikkelin ns. ulospäin suuntautuneista introverteistä, ja tunnistin siitä hyvin paljon itseäni.

Minä esimerkiksi viihdyn hyvin itsekseni, mutta myös tuttujen ihmisten seurassa. Monesti olen tutussa porukassa jopa hyvin avoin, puhelias ja esillä, usein jopa huomaamattani saatan pitää keskustelua yllä. Tästä syystä todella moni tuttuni on pitänyt minua ekstroverttinä. Sellainen en kuitenkaan ole, ja esimerkiksi isoissa porukoissa ja meluisissa tilaisuuksissa en viihdy, vaikkakin pystyn hyvin esittämään sellaista, mikäli tarve vaatii. Tuntemattomien seurassa olen hyvinkin helposti varautunut, mutta pystyn kyllä ongelmitta juttelemaan ns. small-talkia, mikäli jostain syystä ajaudun sellaiseen tilanteeseen. Yleisesti olen tyytyväisimmilläni silloin, kun elämässäni on sopiva kombinaatio tutun porukan kanssa oleilua sekä hetkiä, jolloin saa olla yksin omassa rauhassa. Jonkun "testin" mukaan olisin introvertti-ekstrovertti -janalla noin 60-40 -prosenteilla introvertin puolella.

Taidan siis olla aika tyypillinen suomalainen?

Tässä yksi artikkeli, jossa kuvataan ulospäin suuntautunutta introverttiä: 5 merkkiä, että olet ulospäin suuntautunut introvertti - Lifestyle - MTV.fi
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ihmettelen sitä, minkä takia jonkun pitää lähteä vääntämään torttua aina lätkäpelin erätauolla. Se tuo ruuhkaa vessoihin. Erätauot ovat muutenkin niin lyhyitä, että yhdistelmä kalja + kusi on haastava - ja tupakan kanssa jo mahdoton. Ja kusilaareihinhan en lähde kusemaan kuin pakon edessä, se on rahvaanomaista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös