Ihmettelyketju

  • 6 327 550
  • 38 716

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Olihan se hämmentävä kokemus käydä joku aika sitten murhainfossa pitkästä aikaa. Kaikki tuoreet tapaukset on silkkaa suvakki-rajakki-paskaa riippumatta siitä oliko rikoksella mitään tekemistä maahanmuuton tai etnisyyden kanssa. Noissa vanhemmissa tapauksissa murhainfo on edelleen ihan lukukelpoista ja viihdyttävää.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ihmettelen suomalaisten tieremonttien käsittämätöntä kestoa sekä uutta, lähes orwellmaista määritettä sanalle "hetkellinen":

Murskausalueen valmistelut alkoivat Pernontiellä – hetkelliset räjäytystyöt kestävät vuoteen 2023 saakka - Paikalliset - Turun Sanomat

Eli siis Turun Pernontiellä "hetkelliset" räjäytystyöt kestävät vuoteen 2023 saakka. Sehän on kuusi vitun vuotta!

"Päivittäinen työaika klo 7–22. Haittaa on ajoittain molemmissa ajosuunnissa. Työkoneita liikkuu liikenteen seassa."

No sehän ei sitten olekaan haitaksi, kun kerran 22-07 pääsee vapaasti liikkumaan, muina aikoina ovatkin sitten kummatkin ajosuunnat tukossa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuo hetkellinen on kyllä selitetty jo tuossa jutussa.

Tuo kuusi vuotta tuntuu kyllä käsittmättömän pitkältä ajalta tieremontille, mutta toisaalta meillä kun on tämä juttu nimeltä talvi niin täällä joutuu vähän panostamaan noihin pohjatöihin. Se vähän lisännee näiden tietyömaiden kestoa. Täällä meillä päin on tehty välillä noita teitä nopeallakin aikataululla uusiksi, ilmeisesti pohjatöissä reilusti oikoen, ja se kyllä näkyy sitten lopputuloksessakin, kun tiet on jo muutaman vuoden jälkeen suurin piirtein pahemmassa kunnossa kuin venäjällä.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Ihmettelen suomalaisten tieremonttien käsittämätöntä kestoa sekä uutta, lähes orwellmaista määritettä sanalle "hetkellinen":
Ei tuossa ole mitään ihmettelemistä. Suomalaisessa tienrakennustoiminnassa ei kustannuskalkyyliin lasketa ulkoisvaikutusta. Vaikka olisi kaikki saatanan moottoritiet Suomessa poissa käytöstä niin ei niille haitoille mitään arvoa lasketa. Mukavahan se on viikonloppuruuhkassa ihailla sitä yksinäistä liikkumatonta kaivuria kolmenkympin vauhdista, eikö?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tuo hetkellinen on kyllä selitetty jo tuossa jutussa.

Tuo kuusi vuotta tuntuu kyllä käsittmättömän pitkältä ajalta tieremontille, mutta toisaalta meillä kun on tämä juttu nimeltä talvi niin täällä joutuu vähän panostamaan noihin pohjatöihin. Se vähän lisännee näiden tietyömaiden kestoa. Täällä meillä päin on tehty välillä noita teitä nopeallakin aikataululla uusiksi, ilmeisesti pohjatöissä reilusti oikoen, ja se kyllä näkyy sitten lopputuloksessakin, kun tiet on jo muutaman vuoden jälkeen suurin piirtein pahemmassa kunnossa kuin venäjällä.
Vuonna 2013 valtio sai verotuloja maantieliikenteestä noin 7.7 miljardia euroa.
Teiden kunnossapitoon käytettiin siitä 557 miljoonaa, eli noin 7% prosenttia!

Valtion liikenneverkkoon käyttämän rahoituksen reaalinen arvo on koko 2000-luvun ajan laskenut, sillä samaan aikaan rakentamis- ja ylläpitokustannukset ovat kasvaneet. Liikenneverkolle onkin muodostunut merkittävä korjausvelka, jota on nykyisellä hallituskaudella päätetty lyhentää erillisellä 600 miljoonan euron rahoituksella vuosina 2016–2018. "

Suomen väyläverkko on päässyt rapistumaan sen kunnossapitoon osoitetun niukan rahoituksen seurauksena. Väyläverkon korjausvelan määrä on tällä hetkellä noin 2,5 miljardia euroa"
Ohessa linkki. Linkissä näkyy myös kartta jossa isoimmat korjausvelkakohteet.
Korjausvelkaohjelma - Liikennevirasto

Vuonna 2016 huonokuntoiseksi luokiteltuja teitä (1/5 kaikista teistä) oli kaksi kertaa enemmän kuin 2013. Eli määrä tuplaantunut kolmessa vuodessa

Nyt paikkailaan demarihallitusten tekemiä "tuhoja" koska perusinfrastruktuurit on päästetty rappeeutumaan liian kauan.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ässät
Radion uutisissa oli juttua vähävaraisista lapsiperheistä ja niitä auttavista järjestöistä. Jutussa haastateltiin äitiä, joka oli perheineen omien sanojensa mukaan kyseisten järjestöjen avusta riippuvainen. On kuulemma taloudellisesti vaikeaa, kun on itse vanhempainvapaalla ja isä työtön. Niin ihmettelyni aihe tässä nyt siis on, että eikö nyt jumalauta kannattais keskeyttää tuo vanhempainvapaa ja mennä töihin tuossa tilanteessa? Vai onko tässä jotain, mitä meikäläinen ei nyt ymmärrä?
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä oon kanssa ihmetellyt samaa tai siis sitäkin että miten Suomessa muka voi olla niin tiukkaa. Siis maassa, jossa työttömienkään ei tarvitse tyytyä kotiruokaan. Toimeentulotukikin on kaljalaatikon verran ja sillä rahalla saisi joka päivä vaikka 40 pakettia puuroa. Miksi sitten pitää mennä hakemaan pari lisää ja valittaa? Maalla tietty niillä on tiukempaa kun siellä pitää ostella autoja ja maksella mitä lie veroja ja vakuutuksia ja muutenkin hankkia kaiken maailman työkaluja ja tavaroita, mutta että kaupungissa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Mikä ihme siinä on, että muiden mussuttamat ruoat haisevat aivan hirveiltä ruuhkabussissa? Etenkin kesähelteillä.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Ei oo kiellettyä, ellei sotke.

Hyvä tietää.

Mutta asiaan palatakseni se mussuttaja sai sitten jäädä dösään, kun joku karmea ämmä alko huutaa että hänkin joskus "linkassa" syö ja kuski tuli just pysäkille ja porukkaa alko lapata ineen. Suurena luonteena annoin asian olla.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ei oo kiellettyä, ellei sotke.
Ei ole joo, mutta se on kiva keräillä puolikkaita omenoita, baananinkuoria, jogurttipurkkeja yms. roskiksesta, penkkien raoista, penkkien takaa, lattialta, katosta jne. Saahan sitä purkkaa ja nuuskaakin käyttää mutta ei niitä saa lattialle sylkeä. Sieltä on kiva keräillä niitä.

Btw. Ruotsissa busseissa ei saa syödä jäätelöä, makkaraa tai vastaavaa tuotetta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Helsingin Sanomat ja Viivi ja Wagner -sarjakuva

Mistä hemmetistä tuolle Juba Tuomolalle nykyään maksetaan? Olen about kolmen kuukauden ajan satunnaisesti päässyt lukemaan Hesarin sarjakuvia ja tässä kyseisessä sarjakuvassa painellaan Viivin jonkun isoäidin miesjuttuja läpi päättymättömällä loopilla. Ei mitään hauskaa tai ns. punchlinejä, vain tylsää jatkotarinaa. Milloin Tuomola käsitti väärin näiden sanomalehtisarjakuvien idean? Hesarin Suomiversio Tex Willeristä.

Piti oikein katsoa että miten kauan tämä äiti-mummo-Kurre -saaga on nyt jatkunut ja se on nyt oikeasti jatkunut jo noin kahdeksan kuukautta! Ja vaikka tuo tarina on muutenkin täysin epäonnistunut niin minusta tuntuu että se saavutti juuri pohjan kun Viivin ukki nousi haudasta. Nyt voisi jo sanoa Juballe että lopeta koko homma jos ideat alkaa olla tuolla tasolla!
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ja vaikka tuo tarina on muutenkin täysin epäonnistunut niin minusta tuntuu että se saavutti juuri pohjan kun Viivin ukki nousi haudasta. Nyt voisi jo sanoa Juballe että lopeta koko homma jos ideat alkaa olla tuolla tasolla!

Eihän tässä ole mitään järkeä. Siis ei mitään. Ihan kuin niin kuin oikeasti. Lähe menee, kun vielä ehdit.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Siis mitä helvettiä. Onhan siellä nyt kieltokyltit missä kerrotaan ei ruokaa tässä linja-autossa.

Se on tietenkin vain kehotus ja saa sikailla miten haluaa, kun lain koura ei voi mitään.
Ei ihmisen urpoudelle ole mitään rajoja. Jos syöminen ja juominen on kielletty, niin ei se varsinaisesti ole kielletty, kunhan ei sottaa. Tietysti jos esim. idiootti kuljettaja sattuu jarruttamaan liian nopiasti tai kurvaamaan turhan väkevästi ja se kaveri, joka ei ikinä sottaa, sattuu kaatamaan kahvinsa vieressä istuvan munille ja voikkoleipänsä sen naamaan, niin sehän on vaan sen idiootin kuljettajan vika ja ansaitsee esmes potkut.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Onhan tää suomi ihan sarvikuonojen maa.. jatkiksen junnut kirjoittelee ihan mitä tahansa ja pakko vähän provosoida periaatteesta että edes jotkut heräis
 

sinikettu

Jäsen
Siis mitä helvettiä. Onhan siellä nyt kieltokyltit missä kerrotaan ei ruokaa tässä linja-autossa.

Se on tietenkin vain kehotus ja saa sikailla miten haluaa, kun lain koura ei voi mitään.

Ei ihmisen urpoudelle ole mitään rajoja. Jos syöminen ja juominen on kielletty, niin ei se varsinaisesti ole kielletty, kunhan ei sottaa. Tietysti jos esim. idiootti kuljettaja sattuu jarruttamaan liian nopiasti tai kurvaamaan turhan väkevästi ja se kaveri, joka ei ikinä sottaa, sattuu kaatamaan kahvinsa vieressä istuvan munille ja voikkoleipänsä sen naamaan, niin sehän on vaan sen idiootin kuljettajan vika ja ansaitsee esmes potkut.
Perustin näkemykseni tähän 2015 lehtijuttuun: Saako julkisissa mussuttaa aamupalaa? – ”Kuljettajalla vain yksi syy kieltoon” | Helsingin Uutiset

Voi olla, että säännöt ovat muuttuneet tai niitä tulkitaan erillä lailla. En asu Helsingissä, enkä osaa sanoa, mitä busseissa lukee ja ei lue. Helsingin seudun joukkoliikenteen säännöissä ei käsittääkseni kuitenkaan mainita, että syöminen on kiellettyä.

Myös Matkahuollon sivuilla mainitaan, että busseissa saa syödä, kunhan noudattaa siisteyttä: Usein kysyttyä Matkapalvelut – Matkahuolto
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mikähän todellisuudessa on kiellettyä? Bussissa ei saa syödä, mutta saa syödä, jollei sotke paikkoja. Bussien seiniä tai penkkien selkämyksiä ei saa spreijata, mutta tietenkin saat sotkea, kunhan et siitä jää kiinni.

Miksi päsmäröidä, jos sillä ei ole mitään todellista merkitystä? Jos busseissa olisi plakaatteja, että täällä saat sotkea, rikkoa paikkoja ja kusta nurkkiin, niin kukaanhan ei niin tekisi. Ongelmaa lähestytään väärästä suunnasta.
Mitähän oivallinen Jumalamme Charles Darwin ajatteli, tuumi, pohti sekä funtsi luodessaan meille moraalikäsitteen?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kyllä pitkän matkan bussissa ainakin syöminen on jokseenkin pakollista. Eihän sitä 8 tunnin matkaa jaksa ilman ruokaa. Grillattu broileri foliopussissa on hyvä matkaeväs.
Ja muistakaa, joukkoliikennevälineissä ruokailevat, ne eväsnyssykät kuuluu avata tasan samalla sekunnilla, kun se juna/bussi lähtee liikkeelle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös