Ihmettelyketju

  • 6 339 446
  • 38 741

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Herättyäni vihasin matkustajia – siihen on syy, jos linja-autonkuljettaja ei aina jaksa tervehtiä - Mielipide - Helsingin Sanomat

Ketä kiinnostaa, tervehtiikö bussikuski vai ei? Ainakin jutun toista kommentoijaa:

"Käytän päivittäin ja monta kulkuneuvoa, parilla kolmella linjalla, joten kokemuksen pohjalta voin kirjoittaa. Olen pannut merkille, että aina samat kuljettajat tuijottavat joko suoraan eteenstä, mutta eivät reakoi lainkaan matkustajan bussiin tuloa. Melkein vihamielinen olemus vain näkyy.

Eikö se ole väärin meitä matkustajia kohtaan, emmehän läheskään kaikki hauku tai sylje teitä kohden. Se on oma porukkansa ja kyllä työssään pitää osata katsoa näiden käytösten yli. Esim. Lauttasaaren linjalla eräs kuljettaja kiroili minulle, kun esitin toivomustani. Toinen matkustaja sanoi, että tämä sama kuljelltaja on useamman kerran jo kirjoillut hänellekin. Kysymyksessä on iäkkäät matkustajat, jotka yleensä eivät kovin huonosti käyttäydyd.

Itse annan palautetta HSL:lle huonosta käytöksestä, mutta olen joka kerta myös antanut palautetta, kun kuljettaja on toiminut esimerkillisesti.

K I I T O S, MEILLÄ ON MYÖS MONIA ERITTÄIN HYVÄKÄYTÖKSISIÄ KULJETTAJIA!"

Vituttaa kuskien puolesta, että ajamisen lomassa pitäisi pokkuroida puolen minuutin välein kyytiin nouseville.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ketä kiinnostaa, tervehtiikö bussikuski vai ei?...

...Vituttaa kuskien puolesta, että ajamisen lomassa pitäisi pokkuroida puolen minuutin välein kyytiin nouseville.
Joo kaupungissa asiakaspalvelu ei silleen kuulu bussikuskien hommaan kuten jossain maaseudulla. Enimmäkseen ne valittajat vissiin on maalta tai sitten jotain kärttyisiä vanhuksia.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joo kaupungissa asiakaspalvelu ei silleen kuulu bussikuskien hommaan kuten jossain maaseudulla. Enimmäkseen ne valittajat vissiin on maalta tai sitten jotain kärttyisiä vanhuksia.

Nääh, siinä se on palveluammatti niin kuin kaupan kassakin - kaupan kassat tosin tienaavat enemmän. Jos ei palvelu kiinnosta, niin jättäköön hommat sitten somaleille, niin saa niitäkin työllistettyä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Välillä jopa tulee vähän vaivaantunut olo jos bussikuski yllättäen tervehtiikin kun itse ei odota että siinä tilanteessa pitäis sanoa jotain eikä aina ehdi sanoa mitään kun kävelee vaan mahdollisimman nopeasti kyytiin kuten muissakin vastaavissa julkisissa kulkuvälineissä, metrossa ja ratikassa ja lähijunassa tai vaikka Suomenlinnan lautassa. Eihän siinä tilanteessa tule aina edes katsottua kuskia kun ei sillä ole niinkään väliä kuka sitä vekotinta liikuttelee. Sä vaan hetken liikut sen mukana. Ei se mikään taksi ole, vaikka ei siinäkään nyt silleen tarvitsisi kertoa kuin määränpään.

Pitkän matkan junissakin usein tervehditään tai kiitetään konduktööriä kun ne tarkastaa / myy lipun, mutta ei lähijunissa ohikulkevia lipunmyyjiä kun sulla on matkakortissa kautta.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksihän Estrellan gimmat heittää aina sen pähkinäpussin kuin mitkäkin tytöt.
Ja aina suunnilleen samaan kohtaan. Siellä varmaan samat tyypit saa ne melkein joka matsissa. Meikäläisellä ei verkon takana ei ole toivoa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja aina suunnilleen samaan kohtaan. Siellä varmaan samat tyypit saa ne melkein joka matsissa. Meikäläisellä ei verkon takana ei ole toivoa.
Sama juttu.

Alkukaudesta kyllä voitin Ruoholahden Cittarin IFK/Estrellan kilpailusta repullisen niitä pähkinöitä. Aika paljon sinne mahtui.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Vituttaa kuskien puolesta, että ajamisen lomassa pitäisi pokkuroida puolen minuutin välein kyytiin nouseville.
Vituttaa ajatus nousemisesta bussiin, jonka kuljettaja ei vaivaudu vastaamaan matkustajan tervehdykseen asiallisesti. Asiakaspalveluhaluttomuuden ja -kyvyttömyyden pitäisi olla bussikuskin hommassa yhtä painava irtisanomisperuste kuin törkeän liikenteessä töppöilyn ja ajokortin menetyksen. Asiakaspalvelutyöhön sopimattomat kuljettajat pitäisi siirtää esimerkiksi raksatyömaille keräämään paskalautalappuja, tai mihin hyvänsä tehtäviin, joissa arvontuotto tapahtuu sopivan kaukana asiakasrajapinnasta.
 
Vituttaa ajatus nousemisesta bussiin, jonka kuljettaja ei vaivaudu vastaamaan matkustajan tervehdykseen asiallisesti. Asiakaspalveluhaluttomuuden ja -kyvyttömyyden pitäisi olla bussikuskin hommassa yhtä painava irtisanomisperuste kuin törkeän liikenteessä töppöilyn ja ajokortin menetyksen. Asiakaspalvelutyöhön sopimattomat kuljettajat pitäisi siirtää esimerkiksi raksatyömaille keräämään paskalautalappuja, tai mihin hyvänsä tehtäviin, joissa arvontuotto tapahtuu sopivan kaukana asiakasrajapinnasta.

Minulle bussikuski tuottaa arvoa sillä, että hän siirtää minut pisteestä A pisteeseen B. Hänen morjestelujaan en tarvitse yhtään mihinkään.

Täällä maaseudullahan joukkoliikenne on suunnattu lähinnä pienille ihmisille.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minulle bussikuski tuottaa arvoa sillä, että hän siirtää minut pisteestä A pisteeseen B. Hänen morjestelujaan en tarvitse yhtään mihinkään.

Täällä maaseudullahan joukkoliikenne on suunnattu lähinnä pienille ihmisille.

Tuskin sinä oikeasta maaseudun joukkoliikenteestä mitään tiedät, lähiöt eivät ole maaseutua. Meillä maalla kuski tuntee matkustajat nimeltä ja vaihtaa kuulumiset matkan aikana.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Minulle bussikuski tuottaa arvoa sillä, että hän siirtää minut pisteestä A pisteeseen B. Hänen morjestelujaan en tarvitse yhtään mihinkään.

Täällä maaseudullahan joukkoliikenne on suunnattu lähinnä pienille ihmisille.
Jossakin tulevaisuudessa ainakin osa joukkoliikenteestä toteutunee ilman kuljettajaa toimivien liikennevälineiden avulla. Tuossa vaiheessa loppuu sitten morjestelukin tyystin.

En minäkään varsinaisesti tarvitse bussikuskin morjesteluja, mutta haluan hänen tervehtivän, ainakin jos olen tervehtinyt häntä ensin. Sama juttu kaikissa asiakaspalvelutehtävissä. Tervehtiminen on osa asiakaspalvelutapahtumaa, joka kuuluu osana bussimatka-nimiseen tuotteeseen, josta asiakas maksaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jossakin tulevaisuudessa ainakin osa joukkoliikenteestä toteutunee ilman kuljettajaa toimivien liikennevälineiden avulla. Tuossa vaiheessa loppuu sitten morjestelukin tyystin.

No eihän tähän mitään tulevaisuuden vempeleitä tarvitse vaan pitäisi toimia niin kuin joissain fiksuissa maissa tehdään. Kuski on omassa kopissaan ja sinne ei tuotetta nimeltä bussimatka halajavilla ole mitään asiaa. Luonnollisesti kaikista ovista mennään sisään ja ulos. Jos ei halua mennä pummilla, niin ostaa lipun lehtikioskista tai pysäkillä olevasta automaatista tai bussin sisällä olevasta automaatista.

Täysin typerää kuskin ja asiakkaan häiritsemistä jonkun asiakaspalvelutapahtuman vuoksi morjestelu. Tuleeko usein morjestettua lentokapteenia tai metron kuljettajaa? Mahtaa olla paska reissu, kun ei pääse juttusille.
 
Tuleeko usein morjestettua lentokapteenia tai metron kuljettajaa?

Meidät kävi syksyllä 2015 koriksen EM-kisoihin lentäessämme lentokapteeni toivottamassa ihan henkilökohtaisesti tervetulleiksi Amsterdamin ja Marseillen väliselle lennolle. Hän päästi meidät koneeseen sillä ehdolla, että meille ei tarjoilla koneessa yhtäkään annosta alkoholia. Ennen tätä kapteeni kysyi kaverilta, että montako hän on juonut. Kaveri vastasi, että varmaan neljä. Jälkeenpäin hän sitten harmitteli sitä, ettei kapteeni täsmentänyt oliko kyse litroista vai gallonoista.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Oletko varma että se oli bussikuski?
Hyvin se ainakin ajoi. Jätti matkustajia pysäkeille, otti uusia tilalle, minä jatkoin päättärille. Siellä sain vahvistuksen sille, että teini-iän ongelmani johtuivat faijastani, joka hyvin etäinen persoona ja huono roolimalli.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Hyvin se ainakin ajoi. Jätti matkustajia pysäkeille, otti uusia tilalle, minä jatkoin päättärille. Siellä sain vahvistuksen sille, että teini-iän ongelmani johtuivat faijastani, joka hyvin etäinen persoona ja huono roolimalli.

En ymmärrä vitsiäsi.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Liian tuttavallinen bussikuskin kanssa matkan aina ei saa olla. Epäilen, että ajon aikana suihinottaminen on kiellettyä.
Mitähän pakonomaista pakonomainen jäsen @Kirjoittelija tähän tällä kertaa kirjoittaa?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Asiat ovat aika hyvin jos alkaa riepoon kun bussikuski ei morjesta.
Totta tämäkin. Parempi olla riepoontumatta Auringon sammumista pienemmistä seikoista, jottei leimaannu pikkumaiseksi. Tosin sekin on maailmankaikeudellisessa mittakaavassa vain mitätön insidentti, joten paskanko väliä, jos universumin tällä laidalla ei jonakin päivänä ole ketään, jolle voisi morjestaa.

Tervehtimiseen vastaamatta jättäminen on pölvästimäistä käytöstä keneltä hyvänsä. Miksi bussikuski olisi tervehtimisen suhteen poikkeus etenkään silloin, kun hän osallistuu henkilökohtaisesti myös asiakaspalveluprosessiin bussin ajamisen lisäksi?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös