Ihmettelyketju

  • 6 343 424
  • 38 746

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen aktiivinen kirjoittelija, mutta @Kirjoittelija n tämän hetken tahti kyllä ihmetyttää. Hän on nyt ollut palstalla yhtä jaksoisesti pe-la aamuyöstä lähtien kommentoimassa. Joukossa muutaman tunnin taukoja, jolloin on päässyt ehkä lepäämää, mutta silti.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Olen aktiivinen kirjoittelija, mutta @Kirjoittelija n tämän hetken tahti kyllä ihmetyttää. Hän on nyt ollut palstalla yhtä jaksoisesti pe-la aamuyöstä lähtien kommentoimassa. Joukossa muutaman tunnin taukoja, jolloin on päässyt ehkä lepäämää, mutta silti.
Multitalenteista myöskään esim. renessanssinero Leonardo da Vinci ei nukkunut kuin parin tunnin yöunia. Mutta hänellä olikin siihen varaa. Ja aikaa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo duuniin tuli uus työntekijä ja sillä ei ole mitään huumorintajua. Parit vitsit heitin ja nyrpisteli kasvoja kuten nynnyt ala-asteella. Siis eihän kaikki tietenkään tykkää kaikista vitseistä, esimerkiksi pissa-/kakkajutuista, vaikka ne onkin maailman luonnollisimpia asioita, mutta toi tuntui oikein pahastuvan. Siis miten mikään voi negatiiviseksi kääntyä. Ja vitsillä heitin siitä vähän homoläppää niin alkoi pitää jotain lapsellista mykkäkoulua. Nyt tuli toisesta netissä törmäämästä jutusta mieleen että ei kait se voi tuollaista pitää minään työpaikkakiusaamisena.

Onko lapsena mennyt kasvatuksessa jotain pieleen. Ja miks nykyään edes on niin paljon mielensäpahoittajia.
 
Viimeksi muokattu:

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
En voi ymmärtää tätä nyt nosteessa olevaa Steve 'n' Seagulls -bändin ja muiden samojen musiikkityyliä saati suosiota. Siis kaverit vetävät muiden bändien supersuosittuja biisejä omina (juntti)tulkintoinaan ja ovat nyt suurten lavojen esiintyjiä? Eikös sama ollut myös mm. siinä Baseballsin jutussa. Pitäisikö tuossa olla ylpeä itsestään musiikkialalla, vai miten? Eläkeläisetkin sentään lisäsivät oman laulutwistinsä mukaan.

Samaan kategoriaan menee vähän nämä DJ:t (esimerkkinä nyt vaikka ysäri-Matti ylex:ltä), jotka soittavat muiden artistien technomusaa levyltä kappale toisensa perään.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Porukka puhuu usein että somessa on joku villitys ja esimerkiksi nyt joku Donald Trumpin mollaamisjuttu, mutta mistä jengi oikein tietää niistä. Facebookissa ei ainakaan ole näkynyt mitään ja miks ihmeessä sitä menisi muiden ihmisten kotisivuille stalkkaamaan. No tietty siinä yhdellä sivulla näkee niitä joitain, mutta mitä sitten. Siis ei vaan tajua tota koko somejuttua. Ja ylipäätänsä miksi edes kukaan omalle seinälle kirjoittaisi mitään ellei ole joku erityisen huomionkipeä. Onko nykyajan teinit niin ongelmaisia. Ei kait sulla ennen vaan ollut mitään vastaavanlaisia tarpeita. Ja sitä paitsi onko teillä kaverina jotain lapsellista vauvapalsta / murobbs / suomi24 / futisforum -jengiä.
 
Viimeksi muokattu:

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Ei kumpikaan, vaan lähinnä ihmetyttää että jotkut DJ:t pitävät itseään lähestulkoon noiden soittamiensa artistien veroisina artisteina.
Niin, jotkut, kuten esimerkiksi teknotuottaja ja dj Recondite soitti 2 tunnin setin klubimaailman halutuimmassa radio-ohjelmassa BBC Essential Mixissä. Kyseinen setti sisälsi vain hänen omaa tuotantoansa. Dj:n ammattiin ja hyveisiin kuuluu muodostaa se illan kulku oman settinsä myötä. Useat käyttävät musiikin etsimiseen kaiken vapaa-aikansa ja rahansa ja treenaavat sitä taitoaan vuodesta ja parhaimmillaan vuosikymmenestä toiseen. Se sitten kuuluu keikalla, kun tekninen taito on huippuluokkaa, samoin kuin ohjelmointi, eli mitkä biisit soi ja missä järjestyksessä. Jotkut käyttävät nykyteknologiaa ja laittavat biisit aivan paloiksi kuten esim. Richie Hawtin. Toiset taas vetävät kuin panssaridivisioona Kannaksella sitä hommaa eteenpäin, mm. John Digweed 10 tunnin seteissään, tai Dubfire vähän aikaa sitten soittaessaan 17 tuntia. Eli piti vajaan vuorokauden tuhansien ihmisten yleisöä otteessaan. Jos se ei ole taidetta, niin en tiedä mikä. Ravintolaskenestä en tiedä, mutta sen tiedän, että iso osa deejiistä myös tuottaa musiikkia. Toisaalta Suomen klubideejiitten parhaimmistolla on ravintola-deejiin tausta ja se on myös asia mikä näkyy ja kuuluu keikoilla. Eihän parempaa koulua tuohon ole kuin soittaa ilta toisensa jälkeen vaihtelevalle yleisölle musiikkia niin, että homma pysyy kasassa ja viinaa myydään.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Joo, sä nyt selvästi yleistät kaikkiin DJ:hin tämän. Kyllä kai DJ musantekijänä voi olla siinä missä muutkin siellä elektropuolella, se ei ole nyt se juttu tässä. Mutta itse en vain oikein pystyisi ottamaan itseäni minään kovin kummoisena artistina, jos soittaisin vain muiden tekemää musaa ilman mitään omaa siinä. Mikään musiikin etsiminen ja ohjelman kulku nyt ei vielä ihan riitä.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Joo, sä nyt selvästi yleistät kaikkiin DJ:hin tämän. Kyllä kai DJ musantekijänä voi olla siinä missä muutkin siellä elektropuolella, se ei ole nyt se juttu tässä. Mutta itse en vain oikein pystyisi ottamaan itseäni minään kovin kummoisena artistina, jos soittaisin vain muiden tekemää musaa ilman mitään omaa siinä. Mikään musiikin etsiminen ja ohjelman kulku nyt ei vielä ihan riitä.
Aika monessa tapauksessa toi lihavoitu kohta riittää kun sen tekee tarpeeksi hyvin, ja se on juurikin sitä omaa, vaikka äänimateriaali olisi toisen tuottamaa.

Niin, oman musan tuottaminen ja julkaiseminen on toki yksi iso edellytys Suomen, Euroopan, tai maailmanmaineeseen pääsemiseksi, mutta on myös tiskijukkia joilla ei ole mainittavaa diskografiaa ja silti ne on a) helvetin kovia ja b) erittäin tunnettuja ja haluttuja. Ehkä yhtenä esimerkkinä voisi mainita James Zabielan (tai Suomesta Rico Tubbsin aka. Dj Infekton). Hänellä on aivan jäätävät skilssit ja siinä vaiheessa on yksi vatun sama, että onko hänellä jotain tekijäsuhdetta soittamaansa musiikkiin, kun sitä näkemystä ilmaistaan muilla tavoin. Olet myös oikeassa siinä, että ei sen biitin matchaaminen ja levyjen peräkkäin laittaminen ole mitään rakettitiedettä, siis perustasoltaan, mutta itsestä riippuu kuinka pitkälle sitä haluaa kehittää ja miten paljon nähdä vaivaa sen eteen, että kuinka hyvä levystö sinulla on, tai kuinka tunnistettava ominaissoundi. Aivan kuin monella muullakin elämän osa-alueella. Vaikka Parta-Matti ei olekaan tehnyt niitä soittamiaan ysäriklassikoita, niin jotain sekin kaveri tekee oikein, kun rafloissa on aina ihan hurjat bileet. Se on se hänen juttunsa, saada katto ilmaan ja bileet käyntiin.

Tässä muutes yksi lempisettini ikinä. Englantilainen dj ja tuottaja Fatboy Slim soittaa sadoille tuhansille ihmisille Brightonin rannoilla. Muistaakseni tuossa setissä ei ole kuin 1-2 hänen omaa biisiään, joita hän muuten on julkaissut paljon, mutta homma vain toimii kuin metrinen halko. Ei ole lasereita, ei pommeja, tai muita pyroja. Vain kaksi levaria, mikseri, vodkapullo ja kasa vinyyliä, ja Helsingin väkiluku syö kädestä. Jälleen tehdään jotain oikein.
Fatboy Slim-Big beach boutique II [COMPLET VIDEO + Free DOWLOAD) - YouTube

Itsekin tulee tuota house/ tekno-osastoa soiteltua. Tää on minulle rakas harrastus ja helvetin hauska sellainen, mutta en pidä itseäni minään taiteilijana. Enemmän se on teknokulttuurin ilmentämistä ja siinä toimimista. Edelleen kuitenkin väitän, että vaativan klubiyleisön edessä soittaminen ja siihen hetkeen juuri oikean soundin tarjoileminen sisältää sudenkuoppia ja vaatii myös tiskijukalta herkkyyttä aistia sitä tunnelmaa. Toki on slotteja, jossa voi mennä full on ja all in, mutta jos tosiaan puuttuu a) taju sen paikan linjasta, tai b) käsitys siitä minkälainen yleisö sinulla on, niin metsähallitus kutsuu nopeasti. Eli yhteenvetona tiskijukkailu turntablismista puhumattakaan on parhaimmillaan taidetta ja parhaimmillaan aivan hiton pitkän ja perusteellisen kehitystyön (taidot) tulos, vaikkei tuota omaa musiikkia. Sellainen ihan ok perustyöskentely siihen artistin arvonimeen ei vielä oikeuta ja ainakin ennen näin uskovia tiputettiin vanhemman ja osaavamman dj-kaartin toimesta maanpinnalle, olen huomannut. Mutta kuten aiemmin todettua, niin yhä enenevissä määrin dj-laitteiston kehittymisen johdosta homma menee dj-keikoilla ns. live-soittamisen, tai koostamisen suuntaan.

Public Enemyn Chuck D YLE Teemalla: "Kaikki tässä bändissä osaa soittaa jotain instrumenttia. Mä en osaa muuta kuin repiä suutani, mutta mä olen aika saamarin hyvä siinä."

Ja otetaan vielä toinen lainaus John Digweediltä, jota on ehkä hieman arvosteltu siitä, että hän ei juurikaan ota kontaktia yleisöön muuta kuin soittamansa musiikin kautta, ja keikoilla mm. on ohjeistus valomiehelle, että häneen, tai soittopisteeseensä ei sitten osoiteta valoja. "Homma vaatii niin paljon keskittymistä, että en juurikaan pompi, tai ota kontaktia yleisöön. Kun soittaa 10 tunnin keikkoja niin pitää viiden-kuuden levyn sisällä tietää mihin suuntaan sitä settiä on viemässä."

edit: tarkennuksia
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eihän parempaa koulua tuohon ole kuin soittaa ilta toisensa jälkeen vaihtelevalle yleisölle musiikkia niin, että homma pysyy kasassa ja viinaa myydään.

Liian pitkiä viestejä aiheesta mikä ei kiinnosta eli en lukenut kokonaan, mutta vuosia Lontoossa ja hieman muuallakin (kuten Brightonissa) asuneena olen nähnyt tätä DJ-juttua ihan riittävästi. Ihan paikan päälläkin ja loput muiden hehkutuksista kuullut. Metsäbileissäkin keskellä metsää olen ollut, kun sellaiset pystyi järjestää silloin pienenä aika helposti ilman mitään someryntäystä, mutta silti tuhat ihmistä paikalla. Oluet piti ymmärtää tuoda itse, mutta kaikkea muuta oli tarjolla.

Se homma ei pysy kasassa ilman huumeita, paljon sellaisia ja vahvoja sellaisia. Minä en sitä vastusta ollenkaan, mutta ei kai joku nyt siis luule, että siellä nautitaan vähän drinksuja ja tanssitaan kivan musiikin parissa.

Ymmärrän toki, jos uskoo rakkaan harrastuksensa tai jopa ammatin olevan puhdas. Niinhän ne norjalaisetkin.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Eli ei kiinnosta, en jaksa lukea, mutta kommentoin nyt kuitenkin, koska olin kerran metsäbileissä. Sinänsä ihan mielenkiintoista, että palstan suurin glam rock-fani tuo keskiöön huumeet ja sanoo, että musiikkityyli ei pysy kasassa ilman sitä. Aivan kuin tuo sukkahousu-musiikki sitten pysyisi. Hymiö. ( Ja tähän seuraavaksi argumentti oikeista soittajista ja oikeista soittimista) Ei minulla ole mitään syytä valkopestä tuota kulttuuria. Huumeet ovat olleet konemusiikin historiassa läsnä aina, mutta edelleenkään se ei ole homman koko kuva ja edelleenkään ei yhden napin syömällä aukea puolen miljoonan ihmisen keikkojen portit. Tai jos ummikon eteen lyödään Rolandin JP-8000, niin nappia painamalla ja se syömällä syntyisi esim. groovaava house-rallatus sielukkaine vokaaleineen muineen. Se vaatii ihan jäätävästi muuta ja se oli tässä se pointti. Tai sitten ex-Housemartins-basistilla Norman Cookilla on vain paremmat napit kuin ekan synan ja sekvensserin ostavalla edm-jonnella. :)

Mitä huumeisiin teknokulttuurin liimana tulee, niin kai jokainen nyt on huomannut, että tämän EDM-buumin myötä tiskijukatkin ovat nousseet stadionluokkaan ja pop-artisteiksi pois sieltä varastohallien hämystä, joissa wanhojen teknoromantikkojen mukaan vielä parikymmentä vuotta sitten olivat. Ja tämä ilmiö pitäisi siis selittää sillä, että "nyt vain isompi ryhmä on löytänyt kulttuurin ja siinä pyörivät huumeet". Siis edelleen en valkopese. Siellä Brigthonissakin on varmasti mennyt aika lujaa ainakin hulluimpina acid house-vuosina, mutta pointtina viimeisen kerran; elektroninen musiikki on helvetin paljon laajempi juttu kuin yhdet kuosiset bileet ja itselleni konemusakiinnostus ulottuu aina Jarren ja Kraftwerkin päiviin asti.

Ja tuo lainaamasi kohta liittyi siis siihen, että klubi deejiin ammattiin ei lie parempaa pohjaa kuin ravintola-deejiin, siis "perus" poppi-deejiin ura. Soittaa kolmena-neljänä iltana viikossa 6 tunnin settejä hyvin eri mieltymykset omaavalle yleisölle ja hyvin montaa eri genreä. Karttuvan tekniikan lisäksi puhutaan ns. "lattian luvusta", eli kyvystä ymmärtää mitä siellä dänsfloorin puolella tapahtuu ja miten se sekalainen seurakunta pidetään tyytyväisenä; lattia ja baaritiskit täynnä. Syntyy siis kyky reagoida omassa setissään siihen jos joku ei toimi. Mutta silläkään taidolla ei vissiin tänne kirjoittavien mielestä ole mitään merkitystä, kun klubipuolella kaadetaan huumeet kurkkuun ja ravintolapuolella ei deejiit ole itse tehneet soittamiaan ralleja. Puolivillaisuus olkoon ilomme!

Muutes, olen kuullut, että Suomessa saa helpomminkin huumeita kuin järjestämällä 10 vuotta teknobileitä kuten sivuunkirjoittanut.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mutta silläkään taidolla ei vissiin tänne kirjoittavien mielestä ole mitään merkitystä, kun klubipuolella kaadetaan huumeet kurkkuun ja ravintolapuolella ei deejiit ole itse tehneet soittamiaan ralleja. Puolivillaisuus olkoon ilomme!

Eihän tässä nyt sentään kenenkään ammattitaitoa epäillä. Helvetti, kun joku jääkiekkojoukkuekin ymmärtäisi alkaa pelata silloin, kun yleisö pyytää ja tekisi jopa maalin. Se typerä glam rock -bändi sentään soittaa aina samat piisit ja saa rahoilleen vastinetta.

Sitä lähinnä mietin, että kuinka moni todella menee jonkun nimen perässä jonnekin vai mennäänkö vain tänä viikonloppuna tuonne randomilla, kun on rahaakin juuri nyt. Vai mennäänkö johonkin muualle.

Tai siis tiedän, että menee, mutta minkälainen mahtaa olla se lippukaaos ja se odotus kuinka ensi kuussa pääsen tuonne.

Selvästikin sitäkin on enkä vain tiedä siitä.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Niin, en tiedä. Vaihtoehtoja nykyään on tuon konemusiikinkin suhteen ihan helvetisti. Toista oli vielä joku aika sitten, jolloin Kaapelitehtaan 3000 ihmisen "reivit" edustivat kehityksen huippua. Ulkkareita alkoi sittemmin tulla Suomeen hirveällä tahdilla ja tuli nämä Weekendit sun muut Summer Soundit, joissa väki laskettiinkin kymmenissä tuhansissa. Konemusa ei ollutkaan enää "remmihousujen hämäriä huumejuhlia", vaan ihan maistreamia toki omat undergroundimmat laitasoundinsa säilyttäen. Noh, jos meillä kohta liki parikymmentä vuotta skenessä olleilla oli joskus jotain ideologiaakin taustalla, niin nyt klubeihin mennään ennen kaikkea viettämään hauskaa yksin, tai porukassa ilman sen kummempaa julistusta, ja jotain tech-housea on siellä ihan luonnollista kuunnella. 2000 jotain juottoloissa houset ja muut oli alkuillan soundeja ennen ärränbeitä. Joitain mestoille vetää tietty lemppari-deejii, useampia se, että tietyn järjestäjän kemuissa on vaan hauskaa ja loppuja sitten se, että lähdetään tuulettumaan paikan valikoituessa illan aikana. Ryysistä varmasti tapahtumasta riippuen on, mutta kyllä tuolla somessa tiedotetaan jos ennakkolipun hankinta on erityisen suositeltavaa.

Nyt lauantaina menen itse erääseen tapahtumaan, jonka ennakkoliput on myyty loppuun. Tiedostan tilanteen, että tulee ahdasta ja hikistä, mutta väliä sen. Sinne tapahtumaan mua vetää kyseisen organisaation 20vuotisjuhlat. Line-upissa on kyllä pari mielenkiintoista nimeä, mutta yleisfiilis ja soundi, sekä tuttujen näkeminen ja toki sekin, että ko. klubi on minulle hyvin mieluinen, merkkaavat eniten.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miettikää monet käy lätkämatseissa autolla. Siis sen yli kaks tuntia joutuvat olemaan selvin päin ja ennen matsiakin pari tuntia. Ja kyllä kait tappion tullessa pitää mennä baariin ja voitolla vielä suuremmalla syyllä, mutta mitä ne tekee?

Muutenkaan mä en tota yksityisautoilua oikein ymmärrä. Elämä menee nynnyilyksi ja kaiken huippuna sun pitää itse ajaa sitä autoa, keskittyä liikenteeseen ja vaihdella vaihteita jne. Mä en suostuis niin paskaan diiliin. Ja lisäksi joutuisit kulkemaan yksin. Kateellisena katsot ikkunasta että muilla on metrossa tai ratikassa hauskaa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Eikö termi radikaalikonservatisivuus ole vähän oksymoroni?

Jos konservatismilla ajatellaan klassista Burken ja Oakeshottin tapaista konservatismia niin tietysti on, mutta tuskinpa mikää oikeistolainen puolue länsimaissa on enää tuolla tavoin konservatiivinen, ovat joko vaihtelevassa määrin liberalistisia oikeistopuolueita tai sitten kansallisradikaaleja seinähulluja, joiden nationalismi ja protektionismi saattaa ulottua talouteenkin asti.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Jos konservatismilla ajatellaan klassista Burken ja Oakeshottin tapaista konservatismia niin tietysti on, mutta tuskinpa mikää oikeistolainen puolue länsimaissa on enää tuolla tavoin konservatiivinen,.
Mutta mikä järki sitten tälläistä porukkaa on sitten kutsua konservatiiveiksi?

En kyllä edellenkään tajua. Konservartismi tarkoittaa joko sitä että halutaan asioiden pysyvän samanlaisena kuin nyt tai että jos tulee muutoksia, niin ne ovat hitaita ja hallittuja kun taas radikalismi on tuon vastakohta. Kaikki paskaksi ja palamaan, kultuurivallankumous nyt eikä huomenna!

Tässä Wikipedian perustee:

"Conservatism as a political and social philosophy promotes retaining traditional social institutions in the context of culture and civilization. Some conservatives seek to preserve things as they are, emphasizing stability and continuity, while others, called reactionaries, oppose modernism and seek a return to "the way things were".

"The term political radicalism (or simply, in political science, radicalism) denotes political principles focused on alteringsocial structures through revolutionary means and changing value systems in fundamental ways. Derived from the Latin radix (root), the denotation of radical has changed since its eighteenth-century coinage to comprehend the entire political spectrum—yet retains the "change at the root" connotation fundamental to revolutionary societal change"

Konservatismi nähdään jotenkin liberalismin vastaparina toiseutensa kautta vaikka konservatismin vastakohta ei ole liberalismi vaan radikalismi.

Ymmärrän natsiksi leimaamisen paljon paremmin. Natsit (siis siinä klassisessa NDAP-muodossa) olivat radikaalia oikeistoa.
 
Viimeksi muokattu:

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis kelle muka ei tule fägärifiilistä kun leikkaa munakarvoja? Ja millään ei lähde mielestä.

Vielä joskus 5-10v sitten kaikki piti Hyypiää fägärinä ja nyt ne mitkä lie Loreal men expert jutut olisi muka kaikille.

Eikö Suomelle yks Tom of Finland riitä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hitto näistä voisi kutoa villasukat.

No naiset nyt aina korjaa että eikun virkkaamista, neulomista, nypläämistä vai mitä se oli. Ei kukaan toisten alojen ammattisanastoakaan halua opetella niin miksi toi naissanasto sitten pitäisi. Muutenkin mä käyn kapakassa ja lätkämatsissa, en marttakerhossa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihmettelen, että eikö @pettter löydä naista joka parturoi alakerran itselleen mieluisaksi. Näin toimii yleensä mies joka käy lätkämatsissa ja kapakassa. Se on sitä tasa-arvoa, en minäkään halua pillunkarvoja suuhuni.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Siis mitä karvoja suuhunsa muka mieluummin ottaa kuin pillukarvoja? Kuulostaa epäilyttävältä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös