Ihmettelyketju

  • 6 327 493
  • 38 716
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
@Trenchtown Yksittäisten tupakoitsijoiden kyttäämiset ja sakottamiset ovat mielestäni toissijainen asia, vaikkakin näiden asioiden ympärillä käydään uuden tupakkalain seurauksena vielä monenkirjavia keskusteluja. Paljon isompi asia on lain tuoma muutos taloyhtiöille, kuten jo tuossa edellä muotoilin. Nyt tupakansavun leviämisestä ei tehdä enää taloyhtiön ongelmaa, vaan siitä tulee tupakoitsijan ongelma. Tai tähän ainakin on pyritty.

Käytännössä mustapekka saattaakin jäädä tupakansavusta kärsivän naapurin kouraan, ehkei lopullisesti, mutta joksikin aikaa kuitenkin. Jos taloyhtiö aivan oikein lakiin vedoten ei ryhdy rakennusteknisiin toimenpiteisiin savun kulkeutumisen estämiseksi, eikä härski tupakoitsija lopeta tupakansavun laskettamista naapureiden sisätiloihin parvekkeelta, voi edessä olla pattitilanne. Siinä voi vierähtää melko tovi, ennen kuin sakkolappuja tms. ryhdytään kirjoittelemaan.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Siinä voi vierähtää melko tovi, ennen kuin sakkolappuja tms. ryhdytään kirjoittelemaan.

Varmasti näin ja oletettavasti siinä matkalla pahoittuu runsaasti mieliä. Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että iso kuva on tärkempi kuin yksittäistapaukset. Tupakansavun leviäminen ei ole enää taloyhtiön ongelma, se on tupakoitsijan ongelma. Näin sen pitää ollakin, siitä ei kahta sanaa.

Kyllähän isossa kuvassa varmaankin paras lopputulos saavutettaisiin, kun yksittäisongelmatapausten osapuolet keskustelisivat ja yrittäisivät ymmärtää toisiaan, jolloin ratkaisukin saattaisi syntyä molemminpuolisen kunnioituksen siivittämänä kuin itsestään. Saatan olla turhankin kyyninen, kun odotan tästä aiheesta lähivuosina syntyvän monia pattitilanteita, joita sitten lehtien palstoilla ja ehkä oikeudessakin ratkottaneen.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Varmasti näin ja oletettavasti siinä matkalla pahoittuu runsaasti mieliä. Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että iso kuva on tärkempi kuin yksittäistapaukset. Tupakansavun leviäminen ei ole enää taloyhtiön ongelma, se on tupakoitsijan ongelma. Näin sen pitää ollakin, siitä ei kahta sanaa.
Kyllä, ja samaa mieltä olen siinäkin, että puhumalla ja sopimalla asiat kannattaisi aina hoitaa, jos mitenkään mahdollista. Taloyhtiöiden asumis- ja sääntöasioista tuntuu vain usein muodostuneen jonkinmoinen pikkusielujen pätemiskenttä, jossa ei aina ole tapana antaa periksi silloinkaan, kun oma kanta on väärääkin väärempi. Kun poliisia tai kunnan virkamiestä huudetaan paikalle jonkun asukkaan tupakanpolton takia, niin tikka on ikään kuin lentänyt taulusta ohi jo muutaman kerran asianosaisten kesken.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Pekka ja Pätkä

Tänään tulee kakkoselta Pekka ja Pätkä salapoliiseina kello 15:35. Fazerilta kiellettiin lakupekka-logon käyttäminen ja Neekerin suukot (vai pusut?) on nykyään pelkkiä suukkoja. Saakohan telkkarista näyttää Pekka ja Pätkä neekereinä-elokuvaa? Pitääköhän sitä sensuroida tai dubata uusiks: Pekka ja Pätkä yöntimoina, tai Pekka ja Pätkä afrikkalaisina tai Pekka ja Pätkä -piiiiip-?

Jos sen saa alkuperäsenä näyttää, niin tuleeko siihen K-merkintä? "Seuraavaksi Pekka ja Pätkä neekereinä. Suomalainen klassikkokomedia vuodelta se ja se. Ohjelma sisältää voimakkaita vähemmistöryhmää halventavia kuvauksia, eikä sitä suositella alle 18-vuotiaille." Ja esitysaika tietenkin kello 24:00 jälkeen.

Ihmettelen vaan että mitenkä jatkoajassa on keretty pohtia Pekka ja Pätkä neekereinä leffan kohtaloa melkein 10-vuotta ennen median mielensä pahoittamista.
Samalla ihmettelen myös miksi asiasta ei pahoitettu mieltä 2014 tai 2012 jotka ovat elonetin mukaan ennen tätä päivää kaksi edellistä esitystä kyseiselle elokuvalle. Vai olimmeko me silloin vielä liian tietämättömiä?
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kuinka usein ihmisille sattuu sellaista, että joutuu / pystyy / saa auttaa jotain random-kansalaista? Olen melko valpas ja auttavainen ihminen, mutta nyt meni jo aika poikkeuksellisesti viikko (tai 6 päivää):
-sunnuntaina olin paikalla, kun kissanpentu tipahti kerrostalon parvekkeelta. Siinä hoivailtiin teinien kanssa sitä, ja yritettiin saada kontaktia taloon että pääsisi soittelemaan ovikelloja. Lopulta, puolisen tuntia siinä meni, omistajiin saatiin yhteys ja kissa heille. En tiedä miten lopulta kävi.
-keskiviikkona kahvilassa työpäivän jälkeen eräs vanhempi rouva kyseli puhelinluetteloa lainaksi. Ei ollut. Aistin että tähän tilanteeseen olisi hyvä sekaantua. Kävi ilmi, että rouvalla oli jäänyt avaimet kotiin, puhelimessa akku tyhjänä ja poikaansa olisi tavoitellut. Selvittelin yhteystiedot ja lainasin puhelinta.
-lauantaina oli junassa kaveri lapsensa kanssa ja vain visa electronilla liikkeellä. Maksoin liput, ja kaveri sanoi heti maksavansa tililleni siinä. En viitsinyt siinä tsekata sen tarkemmin. Kertaakaan ei tällaisessa tilanteessa ole tarvinnut ihmisiin pettyä ja parikymppisen voi menettää "oppirahoina" joskus.

Tätä ihmettelyä en jaa kanssanne siksi, että haluaisin kiillottaa kilpeäni. Partiolaisilla (en ole koskaan ollut) on kai se "päivän hyvä työ" tavoite. Nuo sattumat olisivat realistisia noin kahden-kolmen vuoden haarukkaan. Nyt tosiaan osuivat kuuteen päivään.
Kaikissa tapauksissa satuin olemaan "lähin" joutilas lähimmäinen, eli en ryntäillyt mistään väkijoukon takaa jeesustelemaan.

Ihme juttuja.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
En nyt keksinyt muutakaan, mutta viime aikoina olen alkanut jo tosissaan ihmetellä, että onko omassa kirjallisessa ilmaisussani vikaa? Homma on nimittäin niin että olen oman muijani kanssa paljon whatsapp-yhteydessä ja ihan järkiään ihmettelen itsekseni että eikö tuo saatana tajua mitä kirjoitan?

Olen Jatkoajan keskustelupalstoilla vaikuttanut jo varmaan kymmenkunta vuotta ja ollut kohtuullisen aktiivinen keskustelija eri palstoilla. Uskoakseni nimimerkkini on ainakin jotakuinkin tuttu monelle pidempään foorumilla mukana olleille. Pakko kysyä rehellinen mielipide muilta osanottajilta, onko oma ulosantini jotenkin vaikeasti ymmärrettävää tai voiko siitä saada monta erilaista käsitystä? Pyydän että arvioitte sen mukaan mitä muistatte minun kirjoituksista pidemmältä ajalta jos ylipäätään muistatte? Vastauksia voi lähettää vaikka yksityisviesteilläkin. Ainoa ehto on että vastaus on rehellinen. En keksinyt muutakaan kanavaa tarkistaa omaa kirjallista ulosantia, koska en juuri kirjoittele julkisesti muualle kuin jatkoaikaan, enkä toisaalta usko että saisin täysin vilpitöntä vastausta omilta tuttaviltani, joiden kanssa silloin tällöin vaihdan sanasen milloin whatsapissa, milloin facebookissa, milloin skypessä tai jossain muualla.

Kiitos vastauksestasi. Ehkä topic ei ollut ihan oikea, mutta lähimpänä niistä mitä pikaisesti selasin. Omaa ongelmaani varten en viitsinyt uuttakaan topicia aloittaa. =)
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
@Porvoon Kärppä eipä ole jäänyt mieleen että ulosannissa olisi mitään kovin epäselvää. Tosin whattsapissa, facessa tms. teksti on varmaan lyhyemmässä muodossa ja vähemmän nyansseja.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Homma on nimittäin niin että olen oman muijani kanssa paljon whatsapp-yhteydessä ja ihan järkiään ihmettelen itsekseni että eikö tuo saatana tajua mitä kirjoitan?

Nimimerkkisi soittaa kyllä kelloja, eli olisin osannut nimetä sinut "pitkän linjan kirjoittajaksi", mutta sen kummempaa muistikuvaa teksteistäsi ei ole, valitan. Mitä tulee ongelmaasi, niin veikkaan näin seksistisesti vian olevan enemmänkin tulkitsijassa, kuin tulkittavassa. Naisilla kun ainakin oman kokemukseni mukaan on kyky nähdä piilomerkityksiä siellä missä niitä ei ole ja toisaalta ohittaa joku boldattu ja alleviivattu selvääkin selvempi sanoma ja sen merkitys aivan täysin.
 

Rocco

Jäsen
En nyt keksinyt muutakaan, mutta viime aikoina olen alkanut jo tosissaan ihmetellä, että onko omassa kirjallisessa ilmaisussani vikaa? Homma on nimittäin niin että olen oman muijani kanssa paljon whatsapp-yhteydessä ja ihan järkiään ihmettelen itsekseni että eikö tuo saatana tajua mitä kirjoitan?
Eiköhän tuo ylin teksti jo kerro mistä kenkä puristaa. Keskustelet naisen kanssa.

Naiset tuntuvat tajuavan viestit aivan eri tavalla, riippuen siitä mikä heidän mieliala on. Olen huomannut aivan saman asian. Aina saa selitellä perään, kun nainen ymmärtää asian aivan väärin. Sitten ollaan taas aivan naama sillä kuuluisalla armeijan karvalakilla.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eiköhän tuo ylin teksti jo kerro mistä kenkä puristaa. Keskustelet naisen kanssa.

Naiset tuntuvat tajuavan viestit aivan eri tavalla, riippuen siitä mikä heidän mieliala on. Olen huomannut aivan saman asian. Aina saa selitellä perään, kun nainen ymmärtää asian aivan väärin. Sitten ollaan taas aivan naama sillä kuuluisalla armeijan karvalakilla.

No tämä. Tässä uuden suhteen ensiaskelia otetaan ja wotsuppi on kovassa käytössä. Jos ei nyt ihan koko ajan, niin säännöllisesti kuitenkin saa selitellä omia kirjoituksiaan. Välillä tulee mieleen luetaankohan siellä päässä edes niitä viestejä vai mitä kohtaa ei ymmärretä.

Ainahan vika voisi olla omallakin puolella, mutta sitten lukee uudelleen ne viestit ja ei vain keksi mitä kohtaa tuossa ei ymmärretä. Jotkut tytöt ovat aika ihania, tälläistä se niiden kanssa vain on ja tuskin on muutosta tulossa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihmettelen että miksi kaikista shampoo- ja suihkusaippuapurkeista (+ deodoranttipurkeista yms.) pitää tehdä sen muotoisia että ne seisovat pystyssä suurin piirtein yhtä vakaasti kuin kärjellään seisova kolmio? Jos sattuu olemaan vähänkin pieni suihkukoppi että kyynärpäät kolisee milloin minnekin, tai sitten sattuu laittamaan tuollaisen saatanan puikulan suihkun hyllylle vähänkin huolimattomasti (= ei oikein asettelemalla asettele sitä hyllylle) niin menee ehkä maksimissaan 2,5 sekuntia kun tuo purkki on lattialla. Ja tämä toistuu useita kertoja suihkuttelun aikana.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmettelen että miksi kaikista shampoo- ja suihkusaippuapurkeista (+ deodoranttipurkeista yms.) pitää tehdä sen muotoisia että ne seisovat pystyssä suurin piirtein yhtä vakaasti kuin kärjellään seisova kolmio? Jos sattuu olemaan vähänkin pieni suihkukoppi että kyynärpäät kolisee milloin minnekin, tai sitten sattuu laittamaan tuollaisen saatanan puikulan suihkun hyllylle vähänkin huolimattomasti (= ei oikein asettelemalla asettele sitä hyllylle) niin menee ehkä maksimissaan 2,5 sekuntia kun tuo purkki on lattialla. Ja tämä toistuu useita kertoja suihkuttelun aikana.
Ja pudotessaan se korkki hajoaa tai irtoaa kiinnikkeistään ja kun osa suihkusaippua- tai shampoopulloista on suunniteltu seisomaan näiden korkkiensa päällä, niin siinähän sitä saatana ollaan taas.

Ei nyt maailman isoin riesa, mutta tuttu tuska ja tunne.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotkut naiset ja ehkä jotkut nörttimäiset miehetkin on sellaisia, etteivät anna lasten nähdä esimerkiksi juopuneita ihmisiä. Metrossakin vaihtavat paikkaa jos joku istahtaa lähelle tai ehkä jopa ton takia välttelevät koko kulkuvälinettä. Jotenkin luulisi että haluaisi näyttää muksuille kaikenlaisia ihmisiä ja paikkoja eikä vaan sitä omaa pientä kuplaa. Millaisia muksuja niistä sellaisista tulee? Suvaitsemattomia, joille ei varmaan aikuisena paljoakaan arvostusta heru. Ja joskus pari viikkoa sitten kuulin että yks nainen ei käy muksujen kanssa Tallinnassa kun siellä kuulemma on vaikka mitä bileporukoita. Ööö siis ihmisen luonnollisimpia tarpeita pitää salata. En ole sykiatri, mutta eikö noista just tule niitä nirppanokkia ja ongelmatapauksia, sosiaalisesti rajoittuneita. Heti alkaa alahuuli väpättämään ja kasvoillekin tulee se insinööriopiskelijoilta tuttu nyrpeä ilme jos vaikka musta mies istahtaa viereen tai sitten ne pelkäävät jotain lähiöitä, puhumattakaan mistään keskustan rautatieasemasta.

Mä ainakin oon lapsesta asti ollut kaikkien kaveri. No naisia nyt ei tietenkään aina ymmärrä.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Laihduttaminen on kamalaa. Ruuat on tosi mauttomia. Lisäksi jos on lihaton niin sekin on kamalaa koska liha tunnetusti on hyvää. Nämä on tosiasioita, ihmettelen, miksi jotkut sanovat, että laihduttaminen on jotenkin jees ja liha pahaa. Tai tietenkin jos on nörtti, joita tossa yllä pettter taas hyvin kuvaakin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jotkut naiset ja ehkä jotkut nörttimäiset miehetkin on sellaisia, etteivät anna lasten nähdä esimerkiksi juopuneita ihmisiä. Metrossakin vaihtavat paikkaa jos joku istahtaa lähelle tai ehkä jopa ton takia välttelevät koko kulkuvälinettä. Jotenkin luulisi että haluaisi näyttää muksuille kaikenlaisia ihmisiä ja paikkoja eikä vaan sitä omaa pientä kuplaa.

Siinä nyt voi olla takana muutakin kuin nörttimäisyyttä tai halu elää omassa kuplassa. Oma siskoni on harrastanut tätä samaa mutta johtuu hyvin pitkälti siitä että me on saatu omassa lapsuudessa katsella noita öriseviä ukkoja (ja kännistä ja vittumaista isää) ihan tarpeeksi niin sisko päätti että omien tenavien ei tarvitse samaa katsella. Ei sinänsä hyvä juttu tuokaan kun ei ihmistä pysty ikuisesti tynnyrissä pitämään ja suojelemaan, mutta minä ymmärrän hyvin miksi jotkut ihmiset saattavat toimia näin. Kyllä esim. minullakin puskee vieläkin ne lapsuuden traumat esille välillä tietynlaisessa seurassa kun porukka alkaa olla tietyssä humalatilassa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oma siskoni on harrastanut tätä samaa mutta johtuu hyvin pitkälti siitä että me on saatu omassa lapsuudessa katsella noita öriseviä ukkoja (ja kännistä ja vittumaista isää) ihan tarpeeksi niin sisko päätti että omien tenavien ei tarvitse samaa katsella. Ei sinänsä hyvä juttu tuokaan kun ei ihmistä pysty ikuisesti tynnyrissä pitämään ja suojelemaan, mutta minä ymmärrän hyvin miksi jotkut ihmiset saattavat toimia näin. Kyllä esim. minullakin puskee vieläkin ne lapsuuden traumat esille välillä tietynlaisessa seurassa kun porukka alkaa olla tietyssä humalatilassa.
Mutta ei kait vaikka niillä sun siskon muksuilla ole samaa traumaa vaan ne ongelmat oikein erikseen opetetaan niille.

Enkä mä silleen pelkästään juoppoja tarkoittanut vaan erilaista suvaitsemattomuutta. Mun mielestä ne tyypit on vähän kuin lestoja, ilman sitä Jeesusta vaan. Tai tässä tapauksessa vähän kuin rajat kiinni- ja rajat auki -porukat. Heti toiseen ääripäähän eikä siihen johonkin keskelle ja ajatella omalla järjellä. Tällaisia ajatuksia mulle tulee mieleen.

Joo mullakin faija oli alkoholisti ja se toi omat ikävät jutut. Ehkei se kuitenkaan ollut samanlaista kuin monella, mistä saa olla kiitollinen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mutta ei kait vaikka niillä sun siskon muksuilla ole samaa traumaa vaan ne ongelmat oikein erikseen opetetaan niille.

Ei niin, ja sanoinkin että ei tuo sinänsä hyvä juttu ole että yritetään pitää lapset ihan tynnyrissä tämän asian suhteen, mutta tosiaan omien kokemusten pohjalta ymmärrän hyvin miksi sisko haluaa toimia näin. Ne örisevät ukot kotona ei ollut mikään kiva juttu vaan lapsesta aika helvetin pelottavaa joten kyllä se sellaisen jäljen helposti jättää että sitä ihan vaistomaisesti haluaa pyrkiä pois humalaisten lähettyviltä ja suojella omat lapsensakin siltä, vaikka siinä ei sinänsä järkeä olisikaan. Traumat on traumoja ja saa meidät toimimaan välillä ei-niin-järkevällä tavalla.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Henkilö sijoittaa rahojaan älyttömään kohteeseen - valtio korvaa menetykset. Miksi?

Savon Sanomat: WinCapita-uhreille valtiolta miljoonakorvaukset 2017 – Hakemuksia jo 1300 - Aamulehti

Samaa ihmettelin facessa ja sain vastauksena, että sama toimintatapa kuin muissakin rikoksissa eli valtio maksaa, jos tekijällä ei ole varaa. Itse olen sitä mieltä. että tämähän voidaan laskea puhtaaksi sijoitustoiminnaksi. Ei valtio korvaa, jos sijoitan rahani surkeisiin osakkeisiin. Riski on aina olemassa ja sen ottaja joko hyötyy tai häviää. Tai näin sen pitäisi olla.
 
Suosikkijoukkue
Ukrainan armeija, Pelsut, Kiekko-Espoo
...eli korvausperusteena on se, että sijoittajia on käytetty laittomasti hyväksi? Tuo on erona normaaliin paskaan sijoitustoimintaan. Ymmärrän tavallaan logiikan.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Ongelmana on, että voiko tosiaan rauhassa osallistua kaikkiin huijauksiin, kun valtio artistina maksaa menetykset. En kylläkään usko, että he saavat rahojaan täysimääräisesti takaisin.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eikös Kailajärveltä ynnä kumppaneilta ole saatu (tai ainakin on koitettu saada) rikoshyötyjä takaisin päin ja osa mahdollisesti maksetaan tuosta potista?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös